خرائط الحرارة بقت أهم وأهم في تقنيات العرض دلوقتي، وده لإنهم بيستخدموها كتير عشان يظهروا الكميات الكبيرة من البيانات، فكل الشركات اتجهت لاستخدام خرائط الحرارة الجغرافية بشكل خاص، عشان يشوفوا كل الإحصائيات والبيانات على الخرائط بشكل سهولة، عشان كده هنعرض خريطة الحرارة للمكسيك بكل تفاصيلها.

أحيانا بتيجي طلبات من العملاء عشان يعدّلوا المولدات اللي بنستخدمها عشان نعمل خرائط الحرارة، البعض من العملاء بس بيفيدونا بالأفكار والتعديلات اللي بيستخدموها في الشغل، وبنشارك معاهم الطريقة الأفضل للاستفادة من المولدات، عايزين نشارك معاكوا دلوقتي طلب واحد بالنسبة لخريطة حرارة المكسيك والشغل اللي اتعمل مع عميل معين، وكانت النتيجة كويسة!

إقرأ المزيدطريقة تسوية البيانات في برنامج الاكسل

السؤال كان:

“أنا عايز خريطة حرارة للمكسيك مناسبة لعرضها في عرضي التقديمي، هل هتقدر تعملي واحدة؟”

في البداية قررنا نستخدم مولد خريطة حرارة المكسيك اللي عندنا في برنامج إكسل للعميل، الأداة دي مفيدة جدا لتصوير البيانات الجغرافية على الخرائط. بس قبل ما نبدأ الدراسة، جمعنا إحصائيات مكسيكية من مصادر مختلفة، البداية الكويسة نصها شغل، بس في المرحلة دي، لازم نفكر في حاجة واحدة وهي: الإنفوجرافيك ده هيُستخدم في العروض التقديمية، فالقيم اللي هنجيبها لازم تظهر نتايج دقيقة ومظبوطة، وعشان نتأكد إن القيم موثوقة، دورنا علي مصادر نقدر نفهم منها اقتصاد المكسيك بشكل أفضل ونجمع البيانات الصح منها.

ونتيجة لده، عملنا جدول للبيانات بتقسيمها حسب المجالات المختلفة زي التصنيع وتجارة الجملة وتجارة التجزئة.

وبعد كده، عملنا 3 خرائط حرارة للمكسيك بإننا نسخنا كل الإحصائيات وحطيناها في المكان المناسب في الخريطة.

حاجة بسيطة وسهلة جدا، صح؟

وأخيرا قدرنا نجمع الصور الساخنة دي في ورقة واحدة وعملنالها شوية تعديلات حلوة عشان نقدر نعرضها بشكل كويس.

ده هو اللي عملناه ونتيجة الشغل طلعت بالشكل ده:

ده عرض بيانات محترف ومنظم جدا لأساتذتك في الكلية أو كبار المسؤولين في الشركات، ممكن جدا إن عيونهم تنبهر باللي شايفينه! مع ان المفهوم بسيط جدا زي ما شوفت، احنا بس نسخنا البيانات في النموذج الجاهز عندنا، وبنفس الطريقة، ممكن تعمل خريطة حرارة إنفوجرافيك خاصة بيك في دقايق بس!

خريطة الحرارة بتبين درجات الحرارة في المكسيك متصممة بطريقة سهلة وواضحة علي الاكسل، فاللي بيشوف الخريطة بيعرف أي المنطقة الحارة وأي المنطقة الباردة بكل سهولة.

مهم: تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

في الختام، حابب أقولك ياريت متفكرش تعرض إحصائيات مملة بس، خليك دايما متابع ومواكب لاستخدام أدوات العروض التقديمية الجديدة اللي هتفاجئ جمهورك!

شاركها.
Exit mobile version