الوصية الأخيرة والعهد – Last Will And Testament : ازاي تتجنب الصراعات الأسرية؟

الوصية الأخيرة والعهد - Last Will And Testament : ازاي تتجنب الصراعات الأسرية؟

آخر عهد ووصية (Last Will And Testament) بتشير لوثيقة قانونية بتحدد مين هيرث العقارات والممتلكات بتاعة شخص بعد وفاته. الغرض الرئيسي من الوصية دي هو إنها تسمح للشخص ياخد قرارات عن أصوله وممتلكاته بعد موته.

الوصية الأخيرة بتلعب دور حيوي في توزيع الممتلكات. بتتجنب أي إجراءات طويلة أثناء توزيع أصول المورث. الفرد يقدر يحدد مين هياخد ملكيته الرئيسية. كمان بتوفر مرونة وهو بيدفع ضرايب الوفاة. لما يكون مفيش وصية، الدولة بتاخد حيازة ممتلكات المتوفي.

النقاط الرئيسية

  • الوصية الأخيرة والعهد بتسمح للأفراد يحضروا وثيقة قانونية بتحدد مين هيرث ممتلكاتهم وبتعلن عن رغباتهم النهائية بعد وفاتهم.
  • عشان يعمل وصية، المورث (صاحب الوصية) لازم يكون عنده على الأقل 18 سنة وبعقل سليم. كمان يقدر يقدم على وصيته الأخيرة أونلاين.
  • الوصية دي بتحدد حصة الملكية، عدد المستفيدين، الديون، تعيين منفذ الوصية، ورغبات المورث النهائية.
  • آخر عهد ووصية بتتنفذ بعد وفاة الشخص، بينما الوصية الحية بتتفعل في حالة المرض.

شرح آخر عهد ووصية

آخر عهد ووصية بتشرح عواقب الممتلكات والأملاك بعد وفاة شخص. بتتعامل مع الرغبات النهائية وبتقول إزاي عايزين يعاملوا ممتلكاتهم بعد الموت. لكن، الشخص لازم يعمل وصايا منفصلة في حالة الممتلكات الخارجية.

رغم إن الوصية كانت جزء من تاريخ البشرية لقرون، لكن كان ليها أكبر تأثير في اليونان وروما القديمة. الفرد الكبير في السن في العيلة كان بيحضر وثيقة بتعبر عن رغباته وتوزيع ممتلكاته. بعد الحادث ده، استخدام الوصية بدأ يظهر في إنجلترا. مش بس المورثين بيحددوا الأعضاء اللي هيرثوا، لكن كمان نصيبهم من الميراث. حتى الأمريكان اتبعوا نفس الممارسة في الوصايا. حسب دراسة من جالوب، 45% من الأمريكان عندهم وصية لأنهم عايزين يمارسوا الميراث، وأغلب أصحاب الوصايا من كبار السن.

الشخص (المورث) اللي بيوقع على نموذج آخر عهد ووصية لازم يتبع إجراءات معينة. رغم إن الوصية بتتحضر مقدماً، التأثير بيحصل بس بعد الموت. الشخص اللي بيكتب الوصية (المعروف كمنفذ الوصية) بيتعامل مع ممتلكات المورث. في غياب منفذ الوصية، الوارث القانوني بيعين شخص يهتم بالعقار. المحكمة المحتملة والمنفذ بيشوفوا إن رغبات المورث النهائية تحصل بشكل صحيح.

بينما المورث بيذكر بعض الأصول الخاضعة للمحاكمة في الوصية، ويقدر ينقل أصول تانية مباشرة للورثة أو المالكين المشتركين. ده بيشمل التأمين على الحياة، خطط التقاعد، الملكية المشتركة، وأشياء زي دي. لو الأبوين ماتوا، الأفراد التانيين من العيلة مش بياخدوا حضانة الأطفال القاصرين. بدل كده، الشخص اللي معين كوصي في الوصية هو اللي بياخد الحضانة.

شروط الوصية

الشخص لازم يتبع بعض الإرشادات عشان يخلي وصيته صحيحة. أولاً، يلا نشوف شروط الوصية الصحيحة:

  • لازم يكون عمره أكتر من 18 سنة وعنده عقل سليم عشان يكون مؤهل.
  • الوثيقة لازم تكون مكتوبة وموقعة بشكل صحيح من قِبل المورث.
  • وأخيراً، ختم أو توقيع الموثق أو المحكمة المحتملة ضروري عشان تبقى صحيحة.

لو الشخص معملش وصية، ممكن الممتلكات تتصادر من الحكومة. لكن، في المملكة المتحدة، الشركاء المدنيين المتزوجين أو الأطفال بيورثوا الممتلكات. الأفراد يقدروا يقدموا على آخر وصية وعهد على الإنترنت بسهولة بعد توفير بعض التفاصيل. لكن لو مفيش كفاءة عقلية أو غياب الشهود، الوصية ممكن تبقى باطلة. عشان كده، بعض الأفراد بيفضلوا محامين لآخر الوصية والتصريح عشان يتابعوا الموضوع.

حسب استطلاع ويلز آند كيرينج، 40% من الأمريكان معندهمش وصية. 33% من السكان حاسين إنهم مش هيسيبوا ثروة كافية وراهم. في المقابل، الباقي بيلاقوها إما غالية أو صعبة للحصول على وصية. نسبة المراهقين اللي عندهم وصية زادت بنسبة 50% بعد الجائحة. لكن، فئة العمر فوق 55 هي الأكتر نشاط في اختيار الوصية. النسبة دي في 2020 كانت 48%؛ لكن في 2022، انخفضت لـ 45%.

التنسيق

أثناء تحضير الوصية، المورث والمحامين لازم يتبعوا تنسيق معين. يلا نشوف نموذج آخر وصية وعهد للمورث:

صورة

  • المصاريف – الممثل الشخصي هيدفع كل المصاريف بعد وفاة المورث. ولو في أي ديون أو ضرائب مش مدفوعة، هيكون ليهم الحق يدفعوها.
  • الممثل الشخصي – المورث ممكن يعين شخص هيؤدي الفعل ده. لكن، لو الممثل مش قادر يؤدي، شخص تاني (مرشح من المورث) هيتصرف بالنيابة عنه.
  • توزيع الممتلكات – البند ده في نموذج الوصية بيحدد المستفيدين من ممتلكات المورث. بيعين أي وصي لأي أطفال قاصرين. لو الممتلكات مش ممكن تتباع، المنفذ لازم يتبرع بيها لأي منظمة. ولو مش قادر يبيع أو يتبرع، الممثل يقدر يتخلص من الممتلكات ويدفع الضرايب للدولة.
  • الكفالة – التنسيق ده بيقول إن المنفذ اللي بيتصرف نيابة عن المورث مش هياخد أي كفالة أو رسوم كمصاريف.
  • الصلاحيات التقديرية للممثل الشخصي – بيوجه حقوق الممثل الشخصي من غير موافقة المحكمة.
  • المستفيد المعترض – بيقول إن الاتفاق هيتلغى لو أي مستفيد عارض أو موافقش على الوصية. هما مش هياخدوا أي نصيب من ممتلكات المورث.
  • النوع – الشخص اللي عينه المورث ممكن يتسمى “منفذ” أو “مدير”. عندهم الحق الأولي يراقبوا ممتلكات المورث.
  • التعيين – البند ده بيقول إن المستفيدين مش هيقدروا يستخدموا ممتلكات المورث عشان يدفعوا ديونهم.
  • القانون الحاكم والترتيب الملزم – بيحدد القوانين واللوائح الحاكمة في البلد أو الولاية. والأشخاص المعنيين لازم يتبعوها بشكل صحيح.

مثال

يلا نشوف مثال على الوصية والتصريح عشان نفهم الموضوع أحسن.

رونالد جيمس ريد توفي وهو مستثمر أمريكي عظيم ومتبرع. كان بيشتغل في محطة بنزين وكان عامل نظافة. ريد كان عايش حياة بسيطة وبيوفر كتير. عادته في التوفير الصغير دي خلته يجمع ثروة كبيرة، اللي هو بدوره استثمرها في الأسهم، زي أسهم الشركات الكبيرة. بعد 10 سنين، توفيرة الصغير كان أكتر من 8 مليون دولار. ريد ساب 2 مليون دولار لأولاده بالتبني وأكتر من 6 مليون دولار في وصيته الأخيرة لمستشفى ومكتبة محلية.

أكتر وصية مثيرة للاهتمام كانت بتاعة أول رئيس للولايات المتحدة، جورج واشنطن. في الوصية اللي سابها لزوجته، حدد إن الوصية هتحرر كل العبيد في مكان شغله بعد وفاته.

آخر وصية وعهد مقابل الوصية الحية

رغم إن الوصية والوصية الحية تحت فئة الوصايا، إلا إنهم مختلفين. الأولى بتتنفذ بعد وفاة الشخص، بينما التانية بتتفعل في حالة المرض. في المقارنة، الغرض من الأولى هو التخلي أو التصرف في الممتلكات، والتانية هدفها إبقاء وكيل يساعد في أوقات المرض. لكن، الفرد يقدر يمتلك النوعين من الوصايا.

الأقسامآخر وصية وعهد – Last Will And Testamenالوصية الحية – Living Will
المعنىهي وثيقة تنص على التصرف في الممتلكات بعد وفاة الشخص.هي وثيقة بتعلن عن رعاية الشخص الطبية والصحية في حالة عدم القدرة.
الأطفال القاصرينيقدر يعين وصي.مفيش حاجة لأي تدابير. لازم يكون فيه وصية حية (living trust) أو شاهد.
الهدفاختيار منفذ لتوزيع الأصول والممتلكات.الاحتفاظ بوكيل صحي هيتولى بالرعاية ويدي نصيحة لصاحب الوصية.
الاستخدامبعد وفاة الشخص.لما الشخص يكون بيعاني من مرض شديد.

هل آخر وصية وعهد لازم يتوثق؟

مفيش حاجة لتوثيق الوصية عشان تكون قانونية. أغلب الولايات في أمريكا مثلاً مش بتطلب توثيق لأن الوصية بتكون معترف بيها ذاتياً.

بتكلف كام آخر وصية وعهد؟

محامين آخر وصية وعهد بياخدوا أجرة 150 دولار، بتكون معقولة للناس العادية.

هل يمكن تغيير آخر وصية وعهد؟

أيوه، ممكن تتغير الوصية. الشخص لازم يدمر الوصية السابقة ويعمل واحدة جديدة أو يضيف “تعديل”. الوثيقة دي لازم تتوقع وتنفذ بنفس طريقة الوصية.

ازاي تعمل آخر وصية وعهد؟

دي الخطوات عشان تعمل وصية (will) أو عهد (testament):

  • حدد الأصول والممتلكات.
  • عين منفذ أو ممثل شخصي.
  • ناقش كل الديون والأصول مع المنفذ.
  • حدد المستفيدين.
  • وقع واحتفظ بالوصية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish