أسهم الدخل: ازاي تحقق دخل ثابت من الأسهم؟

ازاي تحقق دخل ثابت من الأسهم؟

هنجاوب النهارده علي سؤال ازاي تحقق دخل ثابت من الأسهم؟ أسهم الدخل (Income Stocks) والمعروفة كمان باسم أسهم الأرباح، هي أسهم بتوفر دخل ثابت ومنتظم في شكل أرباح لمشتريها، الصفات الأكتر شيوع للأسهم دي هي التقلبات المنخفضة وتوزيع أرباح منتظمة من آخر 10 لـ 15 سنة والزيادة المنتظمة في توزيعات الأرباح، واللي بتظهر شكل من نمو الأرباح المتزايد.

بالرغم من إن في زيادة في توزيع الأرباح بشكل منتظم، إلا إن في نطاق محدود من حيث النمو المستقبلي لرأس المال المستثمر، وبسبب كدا من الضروري تحليل الشركات دي بشكل صحيح والمتعلق بإمكانياتها المستقبلية وأهدافها الاستثمارية والتوسعية، وقدرتها على التعامل مع المخاطر في حالة انخفاض الأسواق.

أسهم الدخل هي الأساس اللي بيتبنى عليه ثروات طويلة الأجل.

إقرأ المزيد: الاستثمار في الأسهم – السبيل إلى الثراء على المدى الطويل

النقاط الرئيسية

  • أسهم الدخل أو أسهم الأرباح هي أسهم شركات بتقدم لمشتريها دخل ثابت ويمكن الاعتماد عليها من خلال أرباح الأسهم.
  • بتتميز الأسهم دي بتقلبات منخفضة وتوزيع أرباح منتظمة اللي بتعود من 10 لـ 15 سنة، وزيادات منتظمة في توزيعات الأرباح والميل لزيادة نمو الأرباح.
  • على الرغم من إن الأسهم دي ممكن ترفع أرباحها باستمرار، إلا إنه لازم يكون في مجال أكبر لتوسيع رأس المال المستثمر.
  • خطة المستثمر بتكون عبارة عن إنشاء محفظة من الأسهم ليها تاريخ لدفع أرباح ثابتة عدة سنوات، ومن الأفضل إن ده يحصل في المستقبل لو كان الهدف من الاستثمار هو توفير مصدر دخل ثابت ومنتظم.

شرح أسهم الدخل (Income Stocks)

ازاي تحقق دخل ثابت من الأسهم؟

أسهم الدخل المستمر هي أكتر مكونات محافظ المستثمرين شيوع بسبب مزاياها المتعددة، بتساعد في توفير مصدر منتظم للدخل للمستثمرين اللي بيدوروا على دخل سلبي، دي استثمارات أقل خطورة من أنواع تانية من الاستثمارات لإن الشركات ثابتة ومستقرة أثناء الأسواق الهابطة بشكل أفضل من الأسهم التانية.

الأسهم دي بتوفر دخل مستمر من خلال توزيعات الأرباح من أرباح الشركة، بس بتكون ليها قدرة محدودة على التوسع والنمو في المستقبل، بس الناس بتستثمر فيها بسبب مصدر الدخل المستمر المناسب، وبيدوروا على دخل ثابت ومضمون من غير مخاطر كتير.

الشركات اللي بتنتج الأرباح من الدخل النشط أو السلبي عندها عمليات تشغيلية مستقرة وناضجة وليها تأثير كبير في السوق المالي مع منافسة أقل، سجلها في قدرتها على كسب الأرباح موثوق وقوي، اللي بيجعلها استثمارات دفاعية ممكن تبقى أقل تأثر أثناء انخفاض الأسواق.

قطاعات زي الخدمات العامة والاتصالات والمواد الاستهلاكية والصناعات الدوائية، ممكن تكون في الطلب المستمر في السوق على الرغم من التوترات الجيوسياسية المتنوعة وتقلبات العملات والكوارث الطبيعية. عشان كدا قسم المستثمرين اللي بيفضلوا دخل ثابت مع مخاطرة قليلة، دايمًا بيفضلوا الأسهم دي. وأسهم الدخل بتوفر كمان توازن في محفظة الاستثمار مقابل الأسهم العالية المخاطرة والعائد العالي.

ازاي نعرفها؟

المميزات الرئيسية للتعرف على أسهم الدخل النشطة أو السلبية:

1) تقلبات الأسعار المنخفضة

الانخفاض في تقلب السعر معناه إن سعر السهم مش بيتغير كتير خلال فترة قصيرة، ممكن يكون في تغيرات صغيرة في القيمة خلال الوقت.

2) دفع الأرباح المنتظمة

في دفعات أرباح منتظمة وثابتة خلال سنوات.

3) زيادة منتظمة في توزيع الأرباح

ميزة مهمة للشركات اللي فيها قوة مالية جيدة هي إنها مش بس بتدفع أرباح بانتظام بس كمان نسبة من الأرباح بتزيد بانتظام.

4) عدم وجود نمو كبير في رأس المال المستثمر

مفيش نمو كبير في قيمة رأس المال المستثمر.

ازاي تحقق دخل ثابت من الأسهم؟

استراتيجيات أسهم الدخل (Income Stocks)

  • بتعتمد الاستراتيجيات على الغرض من شراء الأسهم.
  • لو الغرض من الاستثمار هو توفير مصدر دخل ثابت ومنتظم، فاستراتيجية المستثمر هتبقى إنه يبني محفظة من الأسهم اللي ليها تاريخ دفع أرباح منتظمة خلال السنين، وإنها تستمر في المستقبل كمان.
  • لو الغرض من الاستثمار في أفضل أسهم الدخل هو مش بس دخل منتظم ولكن كمان زيادة في دخل الأرباح، فاستراتيجية المستثمر هتكون في الاستثمار في الأسهم اللي ليها تاريخ دفع أرباح زائدة بانتظام.
  • لو الغرض من الاستثمار هو دخل منتظم وكمان نمو رأس المال، فالاستراتيجية لازم تكون في البحث عن الأسهم اللي بتوفر دخل منتظم وزيادة رأس المال المناسبة خلال الوقت.

أمثلة عملية علي أسهم الدخل

أفضل أسهم الدخل غالبًا ما بتتم في قطاعات زي الاتصالات والخدمات العامة والسلع الاستهلاكية والرعاية الصحية والبترول والطاقة. ناخد مثال على شركة أي بي، وهي شركة مشروبات بإيرادات ضخمة وحضور عالمي، بتشتغل في السوق من عقود طويلة ونجحت في احتلال حصة سوقية كبيرة، العلامة التجارية عندها صورة أيقونية وقدرت تهزم كتير من اللاعبين الصغار اللي دخلوا السوق بمنتج مماثل.

عشان هي شركة مستقرة، فبتقدم دخل منتظم على شكل أرباح للمساهمين، بس محصلش ارتفاع كبير في أسعار الأسهم، وده بيثبت إن السهم مش متأثر كتير بتقلبات السوق، ولكن الطلب على المنتج بقى نسبيًا مستمر، حتى في فترات الركود الاقتصادي، الشركة ركزت أكتر على تلبية توقعات المستهلكين بمنتجات عالية الجودة وإمداد جيد بأسعار مناسبة، بدل من التوسع العدواني.

الايجابيات

دي بعض مزايا الاستثمار في أسهم الدخل:

  1. عوائد منتظمة وسريعة على الاستثمار: في دفعة منتظمة للأرباح في حالة أسهم الدخل، الأرباح بتتوزع شهريًا أو ربع سنويًا.
  2. زيادة في توزيع الأرباح: الشركات الربحية بتزود توزيع الأرباح بين فترة وتانية، كل ما زادت الأرباح، الشركات بتزود توزيع الأرباح على المساهمين، والمثال على ده هو وول مارت اللي زودت توزيع الأرباح للمساهمين بمرور الوقت.
  3. أقل مخاطر: الأسهم دي بتكون أقل خطر لإن الشركات اللي بتصدر الأسهم مش صغيرة ومش متأثرة كتير خلال الأسواق الهابطة، ده الخيار الأول للمستثمرين اللي عايزين عوائد مستقرة وأقل مخاطر.
  4. ممكن الاعتماد عليها: المستثمرين بيلاقوا الأسهم دي موثوقة ومستقرة لإنهم مش بتتأثر كتير بالاضطرابات الاقتصادية أو السياسية أو أي اضطرابات تانية، عندهم القدرة على كسب العوائد بشكل مستمر.
  5. تحقيق التوازن في المحفظة: الأسهم دي كويسة للحفاظ على التوازن في المحفظة المالية للمستثمرين اللي محفظتهم ممكن تكون فيها أسهم عالية المخاطر واللي بتدي عوائد جيدة، وفي حالة عدم أداء الأسهم بشكل جيد، بتساعد أسهم الدخل في موازنة الخسائر.

السلبيات

دي بعض عيوب الاستثمار في أسهم الدخل:

  1. مفيش دفعات أرباح مضمونة: من الممكن إن الشركة اللي كانت بتأدي أداء جيد في وقت معين، تتوقف عن تحقيق أرباح كافية عشان تدفعها للمساهمين، ممكن تبقى في أسباب كتير زي التباطؤ في السوق.
  2. عائد أقل على الاستثمار: عشان الشركة بتدي كل الأرباح الزائدة للمستثمرين كأرباح، مفيش فلوس باقية لنمو الشركة، وبالتالي مفيش زيادة في قيمة السهم.
  3. تغييرات في أسعار الفائدة: زيادة في أسعار الفائدة بتدي عوائد أعلى من السندات واستثمارات الدخل الثابت، وده بيأثر على سعر أسهم الدخل وبيقلل من قيمة محفظة المستثمر.
  4. التضخم: زيادة في توزيع الأرباح ممكن ما تكونش متساوية مع زيادة أسعار التضخم، لو أنت بتعتمد على محفظة أسهم الدخل دي للعيش اليومي، ده ممكن يبقى مشكلة.
  5. الضرائب: دخل الأرباح هو الدخل الخاضع للضريبة، ده بيقلل من نسبة العائد للمستثمر.

أسهم الدخل مقابل أسهم النمو

معانا نوعين من الأسهم الموجودة في السوق المالية، بس بتختلف عن بعضها البعض من حيث توزيع الأرباح ومستويات المخاطر ومستويات العائد، يلا نحاول فهم الاختلافات الأساسية بينهم:

التفاصيلسهم الدخل – Income Stockسهم النمو – Growth Stock
التعريفأسهم الدخل هي الشركات ذات الأسعار الأقل والقيمة الأعلى.أسهم النمو هي الشركات ذات أسعار الأسهم المرتفعة والأرباح الأقل.
المخاطرأقل خطورة لأنها شركات موجودة بالفعل.بتحتوي على المزيد من المخاطر.
توزيع الأرباحتوزيعات أرباح مستقرة.لا يوجد توزيع أرباح.
عائد الاستثمار (ROI)لا تحقق مكاسب رأسمالية أو ممكن تكون قليلة.تحقق مكاسب رأس مال عالية.
نوع المستثمريشعر المستثمرين بالرضا عن الدخل المحدود عشان مش عايزين تحمل قدر كبير من المخاطرة.المخاطرة مقبولة بالنسبة للمستثمرين اللي بيدوروا بالفعل عن عوائد جيدة وسريعة في استثماراتهم.
نوع الشركاتالشركات دي هي اللي بتتمتع بحضور جيد في السوق ومستقرة وناضجة ولكنها لا تستثمر كتير في التوسع والنمو.الشركات دي هي اللي بتستثمر بقوة في النمو والتوسع والابتكار والتحديث، وبالتالي قامت باستثمار كبير فيها.

أسهم الدخل هي الحجر الأساسي للمستثمرين اللي بيسعوا يكون عندهم دخل مستدام.

هل تدفع أسهم الدخل أرباح عالية؟

بترتبط أسهم الدخل بدفع أرباح عالية نسبيًا، غالبًا بيتم إصدار الأسهم دي من خلال شركات قائمة في صناعات مستقرة بتحقق تدفق نقدي ثابت وليها تاريخ في توزيع جزء كبير من أرباحها على المساهمين في شكل أرباح.

هل أسهم الدخل أصل ثابت؟

لا، مش تعتبر أسهم الدخل أصول ثابتة، بتشير الأصول الثابتة للأصول الملموسة اللي بتمتلكها الشركة وبتستخدمها في عملياتها، زي المباني أو المعدات أو المركبات، ومن ناحية تانية بتمثل أسهم الدخل ملكية في شركة وبتتصنف على إنها أصول مالية.

مهم: الاستثمار المؤثر (Impact Investing) – تحقيق العوائد ورفاهية المجتمع وحماية البيئة

هل تخضع أسهم الدخل للضريبة؟

التكاليف المرتبطة بالتحويل ده قابلة للخصم لو تم التعامل مع دخلك على إنه مكاسب رأسمالية، كمان بتخضع الأرباح قصيرة الأجل على الأسهم للضريبة بنسبة 15% وبتخضع الأرباح طويلة الأجل للضريبة لو تجاوزت رقم معين على حسب البلد.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish