الاستثمارات الخضراء – ازاي تساهم في الحفاظ على البيئة

الاستثمارات الخضراء – ازاي تساهم في الحفاظ على البيئة

الاستثمارات الخضراء (Green Investments) هي نشاط استثماري بيركز على المشاريع أو المجالات اللي بتلتزم بالحفاظ على البيئة زي الحد من التلوث والحد من الوقود الأحفوري والحفاظ على الموارد الطبيعية وتوليد مصادر الطاقة البديلة والمشاريع المرتبطة بتنظيف وصيانة الهواء والماء وإدارة النفايات أو أي نوع تاني من الممارسات الصديقة للبيئة.

ممكن جمع صناديق الاستثمار الخضراء من خلال شركات الأسهم الخاصة أو الشركات الكبيرة أو صناديق التحوط أو حتى الأفراد العاديين، بتشمل بعض خيارات الاستثمار الأخضر مع المستثمر الأوراق المالية والصناديق المتداولة الإلكترونية وصناديق الاستثمار المشتركة والسندات وممكن تقدمها الحكومات نفسها لتحقيق إيرادات لتمويل مشاريعها أو أعمالها.

الاستثمارات الخضراء مش بتساهم بس في الحفاظ على البيئة، لكن بتفتح برضو أبواب لفرص اقتصادية جديدة.

إقرأ المزيد: الاستثمار الأخلاقي – ايه معنى الاستثمار المسؤول اجتماعيا؟

النقاط الرئيسية

  • بتشير كلمة “الاستثمارات الخضراء” للنشاط الاستثماري اللي بيركز على المشاريع أو المجالات الملتزمة بحماية البيئة، زي الحد من التلوث واستخدام كميات أقل من الوقود الأحفوري والحفاظ على الموارد الطبيعية وتطوير مصادر الطاقة البديلة.
  • ممكن لشركات الأسهم الخاصة أو الشركات الكبيرة أو صناديق التحوط أو حتى الأفراد جمع الأموال للاستثمارات الخضراء، تُعتبر الأوراق المالية والصناديق المتداولة الإلكترونية وصناديق الاستثمار المشتركة والسندات بعض بدائل الاستثمار الأخضر للمستثمرين.
  • بتقدم الحكومات أوقات الخيارات دي لجمع الفلوس لدعم مشاريعها أو أعمالها.
  • بتشمل الاستثمارات اللي بتُعتبر “خضراء” الأسهم وصناديق الاستثمار الإلكترونية وصناديق الاستثمار المشتركة والسندات اللي بتصدر في أنشطة بتهدف لتحسين البيئة.

ايه هي الاستثمارات الخضراء؟

الاستثمارات الخضراء – ازاي تساهم في الحفاظ على البيئة
شرح الاستثمارات الخضراء

الاستثمارات الخضراء هي الاستثمارات اللي بتتكون من الأوراق المالية والصناديق المتداولة الالكترونية وصناديق استثمار مشتركة والسندات اللي مشتركة في أنشطة بتهدف في الآخر لتحسين البيئة، الشركات ممكن تكون أي شركة، سواء كانت مشتركة في تطوير تكنولوجيا الطاقة البديلة أو الشركة اللي بتشتغل بأفضل الممارسات البيئية، بيتم تخصيص الفلوس للاستثمار في المشروعات اللي بتشتغل للبيئة.

كل المستثمرين في الاستثمارات الخضراء لازم يكونوا عارفين الشركات اللي ببساطة بتجمع فلوس باسم الاستثمار الأخضر عشان العلامة التجارية بس ومش بتتبع الخطوات اللي وعدوا بيها في البداية وقت جمع الفلوس، عشان كدا المستثمرين الحاليين والمحتملين لازم يعملوا بحث كويس قبل ما يستثمروا في الشركات، من خلال نشرة الإصدار للصندوق الأخضر ومعلومات تانية زي تقرير السهم السنوي، وبعد ما يحللوا لازم يشوفوا لو الاستثمار بيشمل شركات تتناسب مع تعريفهم الشخصي أو مجالهم.

أمثلة علي الاستثمارات الخضراء

هنستخدم الأمثلة عشان نفهم مفهوم أسهم الاستثمار الخضراء وتفاصيلها:

المثال الاول

جولي هي ناشطة بيئية واجتماعية كانت مهملة جدًا لشؤونها المالية الشخصية، لكن واحدة من أصدقائها شرحت ليها أهمية إنشاء نظام بيساعدها على تحويل الادخار والاستثمار لعادة، فوافقت أخيرًا على الاستثمار. بما إنها شخص خلت حياتها كلها لتحسين البيئة، عايزة تتأكد من إنها بتستثمر بس في الشركات اللي مش بتضر بالبيئة أو بتعمل لتحسينها بشكل أفضل. عشان كدا الاستثمار الأول ليها بقيمة 1000 دولار في شركات تصنيع وحدات الطاقة الشمسية والمركبات الكهربائية والمطاحن الهوائية.

المثال التاني

الاستثمارات الخضراء – ازاي تساهم في الحفاظ على البيئة

الاستثمارات الخضراء ممكن تاخد شكل أوراق مالية والصناديق المتداولة الالكترونية وصناديق استثمار مشتركة وسندات، زي السند الأخضر اللي أصدرته شركة أبل بقيمة 1.5 مليار دولار كان أول سند أخضر تصدره شركة تكنولوجيا وكان ناجح جدًا، وحصل على جائزة من Environmental Finance في سنة 2016.

مثال تاني على الاستثمارات الخضراء هو السند المستدام اللي أصدرته شركة ستاربكس بهدف تحسين الزراعة المستدامة، واللي كمان نال شهرة كبيرة.

المزايا والعيوب

في مزايا كتير للاستثمارات الخضراء الحضرية، بتقدم فرصة للمستثمرين وكمان للشركات لجمع فلوس من خلال الاستثمارات ده، بس في عيوب قليلة لازم تتذكر سواء أثناء الاستثمار أو أثناء التعرف على المفهوم ده، يلا نناقشها من خلال النقاط دي:

الايجابيات

  • الشركات اللي بتجمع فلوس عن طريق الاستثمارات الخضراء، الفكرة إنهم بيقدروا يجيبوا فلوس من الناس، وده مطلوب جدًا لمشروعات الاستدامة، عشان أقسام الاستدامة بتشتغل بميزانيات محدودة في الشركة، ومشاركة الشركة في بناء مستقبل نظيف بتحتاج لاستثمار مبدئي بكمية كبيرة من الفلوس، عشان كدا الاستثمارات الخضراء مفيدة جدًا للشركات.
  • الناس في الوقت الحالي عندها وعي بضرورة حماية البيئة، فلما يتم إصدار سندات خضراء، الناس بيهتموا بيه كتير، وده بيسهل على الشركات جمع الفلوس، وكمان الشركات بتتعرف من جمهورها بسبب أسلوبها المبتكر في مجال الاستدامة، وده كمان في صالح الشركة نفسها.
  • من وجهة نظر المستثمر، الاستثمارات الخضراء مفيدة عشان كتير من الأدوات الاستثمارية الخضراء بتعفى من الضرائب، زي السندات الخضراء وبالإضافة للفوائد دي، الاستثمارات دي بتقدم رضا شخصي للمستثمرين عشان يحسوا إن فلوسهم بتُستخدم بشكل مسؤول وإيجابي.
  • كتير من الأدوات الاستثمارية الخضراء بتحتاج للامتثال لمجموعة محددة من المتطلبات المرتبطة بالإفصاح، وده بيساعد المستثمرين في تحليل ازاي فلوسهم بتُستخدم وفقًا للمسار الصحيح من خلال الشخص اللي جمع الفلوس.
  • في السندات الخضراء، لو الطلب عليها عالي، هيبقى في تكاليف اقتراض منخفضة، وده هيقلل الإنفاق الإجمالي للشركة، تخفيض النفقات دي هيمر على المستثمرين على شكل أرباح موزعة عليهم.

السلبيات

  • من وجهة نظر المستثمرين، الاستثمار في الشركات الخضراء ممكن يكون صفقة مش كويسة زي الاستثمار في أنواع تانية من استراتيجيات الأسهم، عشان شركات كتير في السوق دلوقتي في مرحلة تطوير وعندها إيرادات منخفضة وتقديرات مرتفعة للأرباح، وده بيزود من مخاطر الاستثمار.
  • بما إن سوق الاستثمار الأخضر صغير، الدخول والخروج من الأدوات دي مش سهل مقارنة بالاستثمارات الأكتر شهرة، وبسبب كدا في نقص في السيولة في الاستثمارات الخضراء والمستثمرين ما يقدروش يسحبوا فلوسهم بسهولة حسب الحاجة، وكمان مش سهل بيع الأدوات المالية دي، وبالتالي المستثمرين لازم يمسكوا بيها لمعاد الاستحقاق.
  • أوقات كتير في نقص واضح جدًا عن الغرض اللي هيتم استخدام الفلوس من خلال الجهة اللي بتصدر أداة الاستثمار، ونتيجة لكدا المستثمرين بيكونوا مش عارفين بالظبط في أي مجال هيتم استخدام فلوسهم، وده معناه إن ممكن يتم استخدام فلوسهم في أمور غير صحيحة.

ايه هي الفكرة وراء الاستثمار الأخضر؟

الفكرة وراء الاستثمار الأخضر هي النمو الاقتصادي اللي بيحاول يقلل من الفاقد، ويزود من كفاءة استخدام الموارد، ويقلل التلوث وانبعاثات الغازات الدفيئة، ده بيحتاج إلتزام طويل المدى وتمويل مستمر.

هل الاستثمارات الخضراء بتكسب؟

لو شركة بتشتري سندات خضراء وبتبيعها هتستفيد من البيع، وبما إن العوائد في كتير من الأحيان مش شاملة الضرائب، فبتقدر تكسب أكتر، ده كمان خيار استثماري مشهور للشركات اللي لازم تخصص جزء معين من فلوسها للأصول الخضراء.

مهم: درجة ESG – درجة المعايير البيئية والاجتماعية وحوكمة الشركات

ازاي الاستثمارات الخضراء بتساهم في الاستدامة؟

بتساهم الاستثمارات الخضراء في تحقيق الاستدامة من خلال توفير الموارد المالية لدعم المشاريع والشركات الصديقة للبيئة، ومن خلال تخصيص رأس المال للطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة وإدارة النفايات وغيرها من الممارسات المستدامة، بتساعد الاستثمارات دي على تقليل انبعاثات الغازات الدفيئة وتعزيز الحفاظ على الموارد وتعزيز تنمية اقتصاد أكتر استدامة ومرونة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish