الرسوم الادارية Management Fee: ايه هي المصاريف الإدارية في صناديق الاستثمار؟

الرسوم الادارية Management Fee: ايه هي المصاريف الإدارية في صناديق الاستثمار؟

الرسوم الادارية “Management Fee” هي رسوم بيفرضها مديرين الاستثمار على المستثمرين لخبراتهم في اختيار الأدوات المالية اللي بتشكل صندوق استثمار معين، وبتغطي تكاليف مختلفة، زي المصاريف المرتبطة بالخدمات الاستشارية وإدارة المحافظ. النظام المتبع في احتساب المصاريف الإدارية بيختلف من صندوق استثمار للتاني، بس عمومًا الرسوم دي بتكون نسبة من قيمة الأصول اللي الصندوق بيديرها، اللي بنقول عليها AUM.

يعني عشان الناس تختار الخيار الأفضل، لازم يفكروا في مقارنة الرسوم دي، وأداء الصناديق اللي قبل كده، ونواحي تانية مهمة في الصناديق المختلفة، عادةً الرسوم بتبقى ما بين 0.2% لـ 2% من قيمة الأصول اللي الصندوق بيديرها.

الرسوم الادارية هي التمن اللي بتدفعه للمديرين المحترفين لإدارة استثماراتك، عشان كده لازم تتأكد إنهم يستحقوا كل قرش منها.

إقرأ المزيد: الأسهم والتداول: اعرف أساسيات الأسهم وتداولها في البورصة

شرح الرسوم الادارية Management Fee

الرسوم الادارية Management Fee: ايه هي المصاريف الإدارية في صناديق الاستثمار؟
شرح الرسوم الادارية Management Fee

الرسوم الادارية هي الفلوس اللي المستثمر بيدفعها لصندوق الاستثمار بشكل دوري عشان يكون تعويض لمديرين الأصول على مهاراتهم وقدراتهم والوقت اللي بياخدوه في إدارة المحفظة، الفلوس دي ممكن تشمل كمان تكاليف التواصل مع المستثمرين وإدارة الأصول.

عادةً الصناديق الاستثمارية بيفرضوا الرسوم دي على المستثمرين على شكل نسبة من إجمالي الأصول اللي بيديروها أو ممكن الصندوق يفرض الرسوم دي على شكل نسبة من الإيرادات مع وجود قيمة معينة كحد أدنى، بس في نفس الوقت ممكن تتواجد أنظمة رسوم تانية.

في مقابل دفع الرسوم دي، المستثمرين بيكون عندهم إمكانية الوصول لخبرات ومهارات محترفي الاستثمار، الخبراء بيقدموا نصائح شخصية مرتبطة بالاستثمار، وبيقسموا المخاطر، وبيعادلوا المحافظ عشان يساعدوا المستثمرين يحققوا أهدافهم المالية، الرسوم اللي بيتم فرضها من صندوق الاستثمار بتختلف عادةً بناءًا على عوامل كتيرة، زي حجم الاستثمار وأسلوبه.

مثلا الصناديق اللي بيتبعوا استراتيجية استثمار سلبية بيفرضوا رسوم أقل من الصناديق النشطة في الإدارة، بالإضافة لكده الأفراد اللي عندهم ثروات عالية والمستثمرين المؤسسيين ممكن يكون ليهم رسوم أقل بناءًا على حجم الأصول اللي بيديروها.

الأفراد اللي مش مستعدين يدفعوا الرسوم دي ممكن يشتغلوا بالاستثمار الذاتي، من خلال الاستثمار الذاتي، المستثمرين بيقدروا يتحكموا في استثماراتهم، وبالتالي بيقللوا من الحاجة لمحترفي الاستثمار، ده ممكن يشمل إنشاء محفظة شخصية أو تداول أدوات مالية فردية، ورغم إن الاستثمار الذاتي مش بيتضمن رسوم إدارية، إلا إنه ممكن يكون فيه مخاطر للمستثمرين غير المختصين.

معادلة الرسوم الادارية Management Fee

ممكن للأفراد استخدام المعادلة دي لحساب الرسوم الإدارية.

رسوم الإدارة = النسبة المئوية للرسوم الإدارية × الأصول الخاضعة للإدارة

مثال توضيحي

هنشوف مثال عشان نفهم المفهوم والمعادلة أحسن. هنفرض إن في واحد اسمه “جون” مستثمر وعنده 50,000 دولار للاستثمار، وشركة الاستثمار “إكس واي زد” عندها رسوم إدارة بنسبة 0.5% في السنة، هو ممكن يستخدم المعادلة اللي فوق عشان يحسب الرسوم اللي لازم يدفعها عشان يعوض الشركة عن خبرتها في إدارة الصندوق.

وبالتالي الرسوم هتبقى (0.5% × 50,000)، يعني 250 دولار في السنة.

بشكل مثالي، العائد السنوي لـ “جون” لازم يكون أكبر من الرسوم دي، ده بيضمن إنه هيحقق عوائد كفاية عشان يغطي مصاريف الاستثمار وفي نفس الوقت يحقق ربح.

تحصيل الضرائب

المستثمرين لازم يعرفوا إن الرسوم اللي بيدفعوها عشان يمتلكوا أو يبيعوا أو يشتروا أي أصول مالية مش معفاة من ضريبة الدخل، وبالإضافة لكده الرسوم اللي الأفراد بيدفعوها عشان يستلموا أرباح أو فوائد مش بتحقق ليهم استفادة ضريبية، الرسوم دي ممكن تشمل رسوم المعاملات أو الوساطة ورسوم الإدارة وحفظ الأصول ورسوم المستشارين وغيرها.

في أمريكا قبل قانون تخفيض الضرائب وخلق فرص العمل في 2017، كان ممكن تقسم وتخصم أي رسوم استثمار لازمة لجمع الدخل الخاضع للضريبة إذا كانت التخصيصات أكتر من 2% من الدخل الإجمالي المعدل، بس بالرغم من كده، التخصيصات دي معلقة لحد على الأقل لسنة 2025، إذا كان المستثمرين بيعملوا تخصيصات، ممكن يكونوا قادرين يخصموا رسوم الفوائد على المصاريف الاستثمارية، واللي بتشمل أي فوائد دفعوها على الفلوس اللي اقترضوها عشان يشتروا استثمارات خاضعة للضريبة.

الفرق بين الرسوم الادارية وبين نسبة المصاريف الادارية

تخصيص الأموال لشركات استثمارية أو صناديق استثمار مش بيكون غير مفيد للأفراد اللي عايزين يبنوا ثروات، بس في نفس الوقت، الأفراد الجدد في عالم الاستثمار كتير وبيخلطوا بين نسبة رسوم الادارية ونسبة مصاريف الادارية (MER)، عشان كدا قبل ما بيستثمروا لازم يفهموا ايه هي الفروقات بينهم، وعشان كدا الجدول ده بيوضح الفرق بطريقة مميزة.

الرسوم الادارية – Management Feeنسبة المصاريف الادارية – Management Expense Ratio
شركات الاستثمار بتفرض الرسوم دي كتعويض عن تقديم خبرتها والوقت لإدارة محفظة استثمارية.هي التكلفة الإجمالية للاستثمار في صندوق مشترك، بتفرض صناديق الاستثمار الرسوم دي لتغطية تكلفة تشغيل الصندوق.
جزء من نسبة المصاريف الادارية.بتشمل نسبة المصاريف الادارية للصندوق رسوم مختلفة، بما فيها الرسوم الادارية.
في معظم الحالات، بتكون الرسوم دي أقل من سعر الصرف السوقي.عادة بيكون نسبة المصاريف الادارية أعلى من الرسوم الادارية.

لما تستثمر في صناديق أو منتجات فيها رسوم إدارية، لازم تدور علي التوازن بين الرسوم دي والعوائد المتوقعة.

بعد ما شرحنا الرسوم الادارية Management Fee: ايه هي المصاريف الإدارية في صناديق الاستثمار؟ هنجاوبك علي شوية من الاسئلة المرتبطة بالموضوع ده.

هل الرسوم الادارية مصروفات تشغيلية؟

الرسوم دي هي أهم عنصر في مصاريف تشغيل الصندوق، هي رسوم مستمرة، المستثمر بيدفعها لمستشار الاستثمار اللي بيدير المحفظة وبياخد قرارات الشراء والبيع.

ايه هي رسوم إدارة العقارات؟

هي الرسوم اللي مديرين العقارات بياخدوها شهريًا عشان يديروا الممتلكات، هي نسبة من دخل الإيجار بتتدفع كل شهر أو ممكن تكون رسوم ثابتة، النسبة عادة بتترواح ما بين 4% و 7%، بس مديرين العقارات بياخدوا 10% أو أكتر للعقارات الصغيرة.

ايه هي الرسوم الادارية الجيدة؟

رسوم أقل من 0.2% بتُعتبر منخفضة وجيدة جدًا، بس في المقابل رسوم أكتر من 1% تُعتبر عالية، وممكن تأثر في ربح المستثمر على المدى البعيد، فلو لاحظت رسوم أكتر من 1.5% وخصوصًا أكتر من 2%، ممكن تفكر تشوف صناديق استثمار تانية، طبعًا ده مش الناحية الوحيدة اللي لازم تشوفها لما تخصص فلوسك لصناديق الاستثمار، لازم تشوف حاجات تانية زي استراتيجية الاستثمار والأداء السابق وكده.

مهم: العائد النقدي على النقد المستثمر – العامل الحاسم في استثمارات العقارات

هل صناديق الاستثمار العقاري بتفرض رسوم إدارية؟

ايوه، الصناديق العقارية بتفرض الرسوم دي على المستثمرين.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish