مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

مزايا تحليل النسب بتشير لمجموعة الفوائد اللي بيقدمها حساب وتقييم تحليلات النسب بمختلف أنواعها للشركات والبيزنس، لما بيتم إجراء تحليل النسبة، فبيساعد الشركات على تقييم وضعها في السوق ومراقبة أدائها، ونتيجة لده بتساعد التحليلات دي الشركات على اتخاذ قرارات عمل أفضل وأكتر فعالية.

دراسة مزايا تحليل النسب بتمكن الكيانات من فهم ازاي حساب النسب المختلفة وتقييمها ممكن إنه يسمح ليها بتحليل أرقامها ومعرفة الحقائق حول أدائها، ولو أشارت النسب إلى إن الأداء غير مناسب، فممكن تنفيذ استراتيجيات أكتر فعالية للنمو.

تحليل النسب بيدينا فهم عميق لأداء الشركات والأسواق وبيساعدنا في اتخاذ القرارات الأكتر دقة وفعالية.

وارن بافيت

إقرأ المزيد: نسب الربحية – تقييم قدرة الشركة على تحقيق الإيرادات

النقاط الرئيسية

  • مزايا تحليل النسب بتشمل فائدتها في التعبير عن العلاقات بين البيانات والسماح بعمل مقارنات داخل الشركة.
  • يُعتبر تحليل النسب مفيد للمحللين لتقييم إدارة مخزون الشركة وتحديد علامات الإنذار المبكر لانخفاض الأداء.
  • النظر في النسب الخاصة بالصناعة أمر مهم جدًا، يعني ممكن تكون بعض النسب أكتر قرب بصناعات معينة، بياخد المحللين في الاعتبار العوامل دي الخاصة بالصناعة أثناء عمل تحليلاتهم، مع العلم إن اللي بيهم البنوك بيختلف عن اللي بيهم الشركات.

شرح مميزات تحليل النسب

في تحليل النسب فوائد كتير، والشركات مبتعتمدش على نسبة واحدة بس، في نسب كتير ممكن نحسبها ونحللها عشان نشوف أداء الأعمال، زي نسب السيولة ونسبة الملاءة ونسب الكفاءة التشغيلية ونسب الديون إلى حقوق الملكية. كمان في نسب الربحية اللي بتساعد الشركات تفهم اتجاه نموهم وتقدر تتوقع ازاي هتكون الأرباح وتقارنها بالفترات السابقة، وبكدا نقدر نقيم اختلاف مركز الشركة قبل وبعد.

في نسب المخاطرة واللي بتساعد الشركات تعرف نسبة الخطر في الصفقات والاستثمارات، وده هيساعد الشركات يستعدوا للخسائر المتوقعة ويشتغلوا على تجنب المخاطر بطرق معينة. النسب دي بتكون أدوات مفيدة للتعبير عن العلاقات بين البيانات وممكن تُستخدم للمقارنة الداخلية والمقارنة بين الشركات، وبتُستخدم للإجابة على أسئلة بنحتاج للإجابة عليها بدل ما نجاوب على الأسئلة مباشرة من غير علم.

لما نحلل النسب دي، هنلاقي إن الشركة بتتقدم وهيكون ليها نمو أو هنلاقي إن في تأخر، لو كانت النتائج بتبين النمو، الشركة هتعرف إنها ممكن تستمر في نفس الاستراتيجيات اللي بتحقق ليها نتائج، في المقابل لو كانت النتائج بتشير للعكس هتبدأ الشركة تدرس استراتيجيتها وتحاول تحسنها وتنفذ استراتيجيات أفضل لضمان النمو.

عشان نستفيد أكتر من تحليل النسب، من الأفضل إن الشركات متعتمدش على نسبة واحدة بس وتعمل تحليل بنسب متعددة عشان يكون الاستنتاج أدق، ده عشان تحليل نسبة واحدة بيكون مضلل، بس لو كانت التحاليل المتعددة تشير لنفس الاتجاه، هيكون الاستنتاج أدق.

أهم 11 ميزة لتحليل النسب

فيه مزايا كتير لإجراء تحليل النسب، وقليل منها هي الاكتر طلبًا، خلينا نشوف فوائد حساب تحليلات النسب المختلفة للشركات والأعمال.

1 – تحليل النسب يساعد في تحليل القوائم المالية

واحد من أهم فوائد تحليل النسب إنه بيديك فكرة عامة عن صحة الشركة واستقرارها المالي وقيمتها، وده بيساعد البنوك والمستثمرين والإدارة في اتخاذ القرارات، تحليل النسب أسلوب مهم جدًا في تحليل القوائم المالية، وبتقدر تعدل حسب احتياجاتك، النسب بتدي تفاصيل مهمة عن كل جزء في الشركة.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

2 – تحليل النسب يساعد في الحكم على الكفاءة

الميزة التانية لتحليل النسب هي إن نسب الربحية والقدرة على السداد أو الملاءة بتساعد على تقييم أداء الشركة بشكل عام، الحاجة دي بتساعد المستثمرين يعرفوا ازاي الشركة بتدير عملياتها وازاي الإدارة بتاخد القرارات، كمان بتساعد على تحديد إذا كانت الشركة مديونة بشكل زائد أو ناقص، وبيساعد في تحديد إذا كانت الأصول مستغلة بشكل جيد والأرباح بتنمو بسرعة.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

بتساعد كمان في تحديد إذا كانت الأرباح تُستخدم بحكمة، نسب زي العائد الربحي والعائد على حقوق الملكية بتساعد في فهم لأي مدى يتم توزيع الأرباح على المستثمرين.بتساعد كمان على تقييم مرونة الشركة وقدرتها على النمو وتلبية التزاماتها في حالة حدوث أحداث غير متوقعة.

3 – تحليل النسب يساعد في تحديد الضعف

رغم إن الأداء العام ممكن يكون كويس، برضو في حالات كتير اهتمام الإدارة مطلوب، نسب زي تغطية الفوائد وتحليل نسبة خدمة الديون بتساعد على فهم مُفصّل للحالة، والإدارة تقدر تركز على المناطق دي وتحسينها.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

4 – تحليل النسب يساعد في توقع الأرباح المستقبلية والتدفقات النقدية

النسب بتتحسب بناءًا على الأرقام التاريخية وبتتوقع بناءً على معدل نمو الأرقام دي، تحليل النسب بيعمل توقعات للبيانات المالية المستقبلية وده بيقدم تقديرات لعناصر القوائم المالية لفترة أو أكتر في المستقبل، تحليل النسب والتوقعات بيساعد الإدارة ترسم خططها وبيساعد المستثمرين يشوفوا ازاي الشركة بتنمو.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

الميزة في تحليل النسب إن النسب المتوقعة بيتم استخدامها مع طرق تانية للتقييم زي تحليل التدفق النقدي المخفض (DCF) ونموذج الأرباح المخفضة (DDM)، النسب المستخدمة في تحليل الاستثمار في حقوق الملكية المشتركة، نسب زي قيمة الشركة “EV”/الأرباح التشغيلية وقيمة الشركة “EV”/المبيعات وسعر السهم إلى القيمة الدفترية وسعر السهم إلى الأرباح بتستخدم لتحديد سعر السهم.

قياسات التقييم للسهم بتشمل ربح السهم (EPS)، الأرباح التشغيلية للسهم (EBIT)، والأرباح قبل الفوائد والضرائب والاهلاك والإستهلاك (EBITDA)، تُعتبر الطريقة اللي بتستخدم النسب هي الأنسب لإنها بتضم أقل عدد من الافتراضات وبسيطة.

5 – مقارنة الأداء بين الشركات

واحد من أهم مزايا تحليل النسب هو إمكانية المقارنة بين شركتين، من الصعب مقارنة شركتين من خلال إنك تشوف قائمة الدخل أو الميزانية، المستثمرين غالبًا بيحبوا يفهموا الشركة مركزها فين في القطاع اللي بتشتغل فيه، كمان بيساعد في فهم إذا كانت الشركة مقدرة قيمتها بزيادة أو قيمتها قليلة مقارنة بالشركات اللي في نفس القطاع.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

بالإضافة للمقارنة بين الشركات المنافسة، تحليل النسب بيساعد كمان في مقارنة الأقسام المختلفة في نفس الشركة، في كتير من الأحيان، الإدارة بتستخدم النسب المالية لما تحتاج تقرر في أي قسم هتستثمر أو في أي قسم هتقرر تقفله.

6 – تحليل الاتجاه

ميزة كمان لتحليل النسب هي إنه بيساعد في فهم الاتجاهات خلال السنين، المحلل بيقدر يحدد بسهولة إذا كانت الشركة بتتحسن أو بتتراجع أو مستقرة بالنظر للأرقام، المقارنة بين الأرقام سهلة وبتساعد في تحديد إذا كانت النسبة فوق أو تحت المعيار في الصناعة.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

7 – النسب بتدي معنى للأرقام المطلقة

النسب بتدي معنى للأرقام وبتبسط البيانات المالية المعقدة، زي ما إحنا قولنا قبل كده، مش سهل فهم الشركة من خلال الأرقام الموجودة في القوائم المالية، مثلا لو قلنا إن الشركة عندها نسبة السعر إلى الأرباح (PE) بنسبة 1.2 مرة، مش هيكون ليها معنى كبير لو ما نعرفش ازاي كانت في السنة اللي فاتت أو ازاي دلوقتي بالمقارنة مع شركات مشابهة.

ولو قلنا إن الشركة عندها إيرادات بقيمة 2 مليار، مش هنقدر نفسر إذا كانت كويسة بالمقارنة مع الأصول، ولو كانت بتبيع أغلب منتجاتها بالتقسيط، النسب زي نسبة دوران المخزون وعدد أيام الحسابات المدينة وعدد أيام الحسابات الدائنة بيساعدوا في فهم ده.

8 – تحليل النتائج السابقة

ميزة كمان لتحليل النسب هي إنها بتساعد في فهم العلاقات والروابط المختلفة في البيانات السابقة وبتساعد في فحص النتائج.

9 – تحديد السيولة قصيرة الأجل

النسبة الحالية أو المتداولة بتساعد على تحديد مدى قدرة الشركة على تحمل الالتزامات المالية في الفترة القصيرة، النسبة بتساعدنا نفهم هل الشركة قادرة تدفع ديونها في الفترة القصيرة ولا لأ، وكمان ممكن نعرف هل الشركة قادرة تدفع ديونها في الفترة الطويلة من خلال استخدام نسبة الربحية والملاءة.

مزايا تحليل النسب – فوائد التحليل المالي للشركات

10 – التواصل

لما الإدارة بتعلن عن نتائجها، دايمًا بتعلنها في شكل نسب، هما بيهتموا بنسب زي القيمة السوقية للشركة على الدخل قبل الفوائد والضرائب والاهلاك والاستهلاك (EV/EBITDA)، والأرباح لكل سهم (EPS)، ونسبة السعر إلى الأرباح (PE). وده بيوصل بوضوح للمستثمرين، لما الإدارة بتتكلم بالأرقام، بيكون ملخص ومبسط بشكل كويس، النسب ليها القدرة إنها تتكلم.

11 – تحليل النسب يساعد المحللين على القيام بعمل أفضل

المحللين بشكل رئيسي بيعملوا حسابات صعبة على بيانات الشركة، النسب بتدي تحذير مبكر في الحالات اللي فيها أداء الشركة بينزل، المحللين بيستخدموا تحليل النسب عشان يقيموا ازاي الشركة بتدير مخزونها بكفاءة. مثلا نسبة دوران المخزون بتقيس ازاي الشركة بتبيع مخزونها بسرعة.

دوران المخزون القليل ممكن يدل على بيع بطيء أو حتى منتجات مهملة، المخزون الكبير بيكون مكلف عشان الشركة بتتحمل تكاليف التخزين والتأمين وضرائب المخزون. المخزون الزائد كمان بيشد النقدية اللي ممكن تُستخدم بشكل أكتر فعالية في مكان تاني، معظم الشركات الناجحة عندها نسب قوية جدًا، والنسب المهمة للبنوك ممكن ماتكونش مهمة لشركات التصنيع، المحلل بيحلل العوامل دي كلها.

زي ما قولنا فوق، النسب ليها استخدامات كتير وممكن تُستخدم من كل الأطراف بداية من الإدارة والعملاء والمستثمرين وكمان الدائنين.

تحليل النسب هو أساس الفهم العميق للأداء المالي والقدرة على التنبؤ بالاتجاهات المستقبلية.

جون تيمبلتون

ايه هي أهمية تحليل النسب؟

يُعتبر تحليل النسب ليه أهمية كبيرة لإنه بيوفر رؤى قيمة للأداء المالي للشركة والربحية والسيولة والكفاءة، وبيساعد أصحاب المصلحة، زي المستثمرين والدائنين والإدارة، على اتخاذ قرارات حكيمة وتقييم الصحة المالية وتحديد مجالات التحسين.

ايه هي الاستخدامات الشائعة لتحليل النسب؟

الاستخدامات الشائعة لتحليل النسب بتشمل تقييم ربحية الشركة والسيولة والملاءة المالية والكفاءة التشغيلية والصحة المالية العامة، فهو بيساعد في المقارنة مع الصناعات المتشابهة وتقييم فرص الاستثمار واتخاذ القرارات التجارية الاستراتيجية.

مهم: النسب المالية: أهم 28 نسبة مالية في التحليل المالي

ايه هي أنواع تحليل النسب؟

ممكن تصنيف تحليل النسب لـ4 أنواع رئيسية: نسب الربحية (زي هامش الربح الإجمالي) ونسب السيولة (زي النسبة الحالية) ونسب الملاءة (زي نسبة الدين إلى حقوق الملكية) ونسب الكفاءة (زي معدل دوران المخزون). نسبة) بيوفر كل نوع رؤى محددة لجوانب مختلفة من الأداء المالي للشركة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish