الفرق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية

الفرق بين الرافعة التشغيلية و الرافعة المالية

الـ”Operating Leverage” مقابل الـ”Financial Leverage” – الرافعة هي قدرة الشركة على استخدام أصول أو فلوس جديدة عشان تحقق عائدات أفضل أو تقلل التكاليف، عشان كده الرافعة مهمة جدًا لأي شركة، وخلال سطورنا الجاية هنتعرف علي كل حاجة خاصة بـ الفرق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية.

الرافعة التشغيلية بتركز على كيفية زيادة الأرباح من خلال زيادة الإيرادات وتقليل التكاليف التشغيلية، أما الرافعة المالية بتهتم بكيفية زيادة الأرباح من خلال تحسين هيكل التمويل واستخدام الديون.

روبرت كيوساكي

إقرأ المزيد: نسب الرفع المالي – استغلال الديون لتحقيق الاستثمار والنمو

الرافعة التشغيلة مقابل الرافعة المالية

الفرق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية
الفروق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية

في نوعين من الرافعة: الرافعة التشغيلية والرافعة المالية، لما نجمع الاتنين مع بعض، بيطلعنا نوع تالت من الرافعة وهي الرافعة المالية المدمجة (Combined Leverage). وعشان الرافعة التشغيلية والرافعة المالية بيكونوا مختلفين جدًا، وبنشوف مقاييس مختلفة عشان نحسبهم، لازم نتكلم عنهم بتفصيل عشان نفهمهم أحسن.

  • الرافعة التشغيلية هي قدرة الشركة على استخدام التكاليف الثابتة (أو النفقات) عشان تحقق عائدات أفضل للشركة.
  • الرافعة المالية هي قدرة الشركة على زيادة العائدات وتقليل تكلفة الشركة عن طريق دفع ضرائب أقل.

الرافعة التشغيلية بتقارن ازاي الشركة بتستخدم التكاليف الثابتة، والرافعة المالية بتشوف هيكل رأس المال المختلف وبتختار اللي بيقلل الضرائب أكتر. في التدوينة دي، هنعمل تحليل مقارن بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية.

الفرق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية (الرسوم البيانية)

يلا نشوف أهم الاختلافات بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية:

الفرق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية
الرسوم البيانية للفرق بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية
الرسوم البيانية للفرق بين الرافعه التشغيلية والرافعة المالية

جدول المقارنة بين الرافعة التشغيلية والرافعة المالية

أساس المقارنة بين الرافعة المالية مقابل الرافعة التشغيليةالرافعة التشغيليةالرافعة المالية
المعنىيمكن تعريف الرافعة التشغيلية على إنها قدرة الشركة على استخدام التكاليف الثابتة لتحقيق عوائد أكتر.يمكن تعريف الرافعة المالية بإنها قدرة الشركة على استخدام هيكل رأس المال لكسب عوائد أفضل وتقليل الضرائب.
العامل الأساسييتعلق الأمر بالتكاليف الثابتة للشركة.يتعلق الأمر بهيكل رأس مال الشركة.
القياسالرافعة التشغيلية بتقيس المخاطر التشغيلية للأعمال التجارية.الرافعة المالية بتقيس المخاطر المالية للأعمال التجارية.
الحسابممكن حساب الرافعة التشغيلية لما نقسم المساهمة على العائد قبل الفائدة والضريبة للشركة.ممكن حساب الرافعة المالية لما نقسم EBIT على EBT للشركة.
الأثرلما تكون درجة الرافعة التشغيلية أعلى، فبتصور المزيد من مخاطر التشغيل للشركة والعكس صحيح.لما تكون درجة الرافعة المالية أعلى، فبتصور المزيد من المخاطر المالية للشركة والعكس صحيح.
متعلقة بـعادة ما تكون درجة الرافعة التشغيلية أعلى من نقطة التعادل.الرافعة المالية ليها علاقة مباشرة مع جانب الالتزامات في الميزانية العمومية.
الأفضلالأفضل الأقل.الأفضل الأعلى.

لو عايز تزود الأرباح من غير زيادة المخاطر المالية، فخليك محترف في استخدام الرافعة التشغيلية. وإذا كنت مستعد تتحمل مخاطر أكتر لتحقيق مكاسب أكبر، فاستخدم الرافعة المالية بحكمة.

بيتر لينش

الخلاصة

الرافعة التشغيلية والرافعة المالية من الحاجات المهمة جدًا، لإنها بتساعد الشركات علي تحقيق أفضل عوائد مع خفض التكاليف عشان كده السؤال هنا هو هل ممكن الشركة تستخدم الروافع المالية دي؟ والاجابة هي أيوة ينفع.

طبعًا، الشركة تقدر تستخدم الاتنين دول مع بعض، لو الشركة استخدمت التكاليف الثابتة بطريقة كويسة، هتقدر تحقق عوائد أفضل بسبب استخدام الرافعة التشغيلية، في نفس الوقت الشركة ممكن تستخدم الرافعة المالية بتغيير هيكل رأس المال من نسبة 100% أسهم لنسبة 50-50، 60-40، أو 70-30 بين حقوق الملكية والديون، حتى لو الشركة بتدفع فوائد على الديون، هتقدر تحقق معدلات عوائد أفضل وفي نفس الوقت تخفض المبلغ اللي بتدفعه ضرائب.

مهم: درجة الرافعة التشغيلية (DOL) – تأثير الدخل التشغيلي على التغير في المبيعات

في النهاية، استخدام الرافعة التشغيلية والرافعة المالية بيكون وسيلة كويسة لتحسين معدلات عوائد الشركة وتقليل التكاليف في فترة محددة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish