القوائم المالية المقارنة – التحليل المالي للبيانات المالية المقارنة لفترات مالية مختلفة

القوائم المالية المقارنة

القوائم المالية المقارنة هي بيان مالي بيساعد في مقارنة مكونات قائمة الدخل والميزانية العمومية لشركة خلال فترتين على الأقل، بنسبة وبقيمة، بيعرض الأرقام القديمة مع البيانات المالية الأحدث، وده بيتيح ليك مقارنة أداء الشركة مع منافسيها.

بمساعدة قوائم المقارنة، الشركات بتقدر تحدد المناطق اللي فيها مشكلة وتشوف أدائها الحالي متوافق مع الأهداف المحددة، وده بيساعدهم ياخدوا قرارات تصحيحية عند الضرورة، كمان القوائم المقارنة بتضم بيانات مالية من فترات متعددة في أعمدة جنب بعض، وده بيساعد الواحد ياخد فكرة عن تقدم الشركة بسهولة.

لو كنت عايز تفهم الحالة المالية لشركة معينة، فابدأ بقراءة القوائم المقارنة.

وارن بوفيت

إقرأ المزيد: التحليل المالي بإستخدام النسب المالية – تحليل القوائم المالية

النقاط الأساسية

  • المقارنة في البيانات المالية بتشير للبيانات المالية اللي بتسمح للشخص بمقارنة الأرقام المالية الرئيسية، زي الأرقام المرتبطة بالدخل والمصروفات اللي سجلتها الشركة في فترات مختلفة، بيتم عرض الأرقام لمدة مختلفة على الأقل فترتين مثلا سنة، في أعمدة جنب بعض.
  • الميزانية العمومية المقارنة وقائمة الدخل المقارنة والبيانات المالية المقارنة للمصروفات هي 3 أنواع من البيانات المالية المقارنة.
  • في مزايا متنوعة للبيانات المالية المقارنة، زي إنها بتساعد في تحديد نقاط القوة والضعف في العمل التجاري وبتدي فكرة عن الربحية وموقف السيولة للشركة.

شرح القوائم المالية المقارنة

القوائم المالية المقارنة - التحليل المالي للبيانات المالية المقارنة لفترات مالية مختلفة
شرح القوائم المقارنة

القوائم المقارنة في المحاسبة هي البيانات المالية اللي بتساعد على مقارنة أداء الأعمال المالية في فترة معينة مع أدائها في فترة تانية، بيسمح للشخص بمعرفة نتائج أداء الأعمال خلال فترات متعددة من غير النظر في بيانات مالية مختلفة، وبمعنى تاني، بيقدم البيان الأرقام المالية من فترات متعددة في بيان واحد، عادةً بتكون من بيانات مالية لفترتين بس.

  • من خلال النظر للبيان المالي، ممكن الواحد ياخد فكرة عن تأثير قرارات الأعمال على صافي الأرباح للشركة، وكمان ممكن للشركات اكتشاف الاتجاهات ومعرفة أداء المديرين وتقييم العروض الجديدة من غير النظر في بيانات مالية فردية مختلفة.
  • الموضوع ده مش صعب، الناس تقدر تستخدم البيانات دي عشان تقارن بين شركات مختلفة في نفس المجال، لو فرضنا إنهم بيتبعوا نفس مبادئ المحاسبة، وكمان الشركات تقدر تستخدم البيان ده عشان تفهم في أي جوانب في البيزنس محتاجه لتحسين.
  • في العادة، البيان ده بيتم إعداده باستخدام بيانات مالية من قوائم مالية مختلفة، بس لازم الناس يكونوا فاكرين إنهم ممكن يعملوا البيان ده باستخدام أرقام مالية من مصادر تانية، مثلا زي تقارير البحوث السوقية.
  • لما بنقارن بين أداء فترات كتير باستخدام البيانات المالية المقارنة، لازم نفكر في تأثير التضخم على الأرقام المالية، عشان الأرقام بتتغير في تقارير الأعمال بسبب التضخم، حتى لو أداء الشركة مش بيتغير.
  • كل الشركات العامة في الولايات المتحدة لازم تنشر البيانات المالية دي في تقارير 10-Q و 10-K عشان تنفذ متطلبات هيئة الأوراق المالية والبورصات (SEC).

أنواع القوائم المالية المقارنة

  1. الميزانية العمومية المقارنة: الميزانية المقارنة بتظهر تفاصيل جنب بعض للخصوم وحقوق الملكية والأصول للشركة في نقاط زمنية مختلفة، بتدي الأفراد فكرة عن وضعية السيولة وموقف رأس المال العامل للشركة في فترات مختلفة.
  2. قائمة الدخل المقارنة: البيان المقارن للدخل بيعرض الأرقام المطلقة للمصروفات والإيرادات لفترتين على الأقل، وبيبين كمان التغير المطلق في الأرقام بالإضافة لتغير النسبة المئوية فيها، ببساطة البيان ده بيساعد المحللين يفهموا التغير المطلق والنسبي في الأرقام المالية اللي تمت من خلال الشركة في فترات مختلفة.
  3. البيان المقارن للمصروفات: البيان ده بيساعد الشركات تعرف عن التغيرات في المكونات المختلفة للمصروفات، بيساعد برضو فريق الإدارة في إنهم ياخدوا قرارات تجارية حاسمة في المستقبل.

أهم حاجة تفهم إن البيانات دي بتساعد في فهم التغيرات والاتجاهات في الأرقام المالية للشركة خلال وقت محدد.

أمثلة على القوائم المقارنة

يلا نشوف شوية أمثلة علي البيانات المقارنة عشان نفهم الموضوع بشكل أفضل:

مثال رقم 1

مثال لشركة “بانثر”، اللي بتبيع تيشيرتات على الإنترنت، الشركة عملت بيان مالي بيعرض الإيرادات والمصروفات المسجلة في السنة المالية 2021 و2022، وفي عمود جانبي إضافي بيعرض التباين بين السنتين، الدائنين والمستثمرين في الشركة بيقدروا يشوفوا التباين عشان يعرفوا سبب زيادة الربح أو انخفاضه.

مثلا صافي الإيرادات لشركة “بانثر” كانت أعلى في سنة 2022 من سنة 2021، بس الربح اللي كسبوه في السنة الأخيرة كان أقل بشكل ملحوظ، من نفس البيان المالي المستثمرين في الشركة اكتشفوا إن زيادة المصروفات في التسويق والرواتب في سنة 2022 كانت السبب الرئيسي وراء الفرق الكبير في الربح.

مثال رقم 2

مثال لشركة “أكتيف” اللي بتصنع أحذية، الشركة عملت بيان مقارن واكتشفت إن تكلفة المنتجات المباعة ارتفعت من 25% لـ 50% من قيمة المبيعات خلال سنتين، فريق الإدارة في الشركة استخدم المعلومات دي عشان ياخد إجراءات تصحيحية، عملوا تدريب للعمال عشان يقللوا من تكاليف العمالة واشتروا المواد الخام بسعر أرخص.

ببساطة بعد ما شافوا ارتفاع تكلفة المنتجات المباعة، قرروا يتداركوا الوضع بتدريب العمال وخفض تكاليف العمالة واستدامة المواد الخام بأسعار أرخص.

أهمية القوائم المالية المقارنة

خلينا نشوف النقاط دي عشان نفهم أهمية البيانات المالية المقارنة:

  • القوائم المقارنة بتقدم البيانات المالية لفترات مختلفة بشكل مُبسّط وقابل للمقارنة. ده بيساعد الأفراد يوصلوا لاستنتاجات سريعة عن الوضع المالي للشركة ونتائج عملياتها التشغيلية.
  • الشركات بتقدر تقارن أدائها مع متوسط أداء الصناعة باستخدام البيانات المالية المقارنة دي.
  • فريق الإدارة في الشركة بيقّدر ربحية البيزنس وبيتابع الوضع العام للشركة بدراسة الأرقام المالية الحاسمة لفترات مختلفة والمعروضة في البيانات المالية المقارنة.
  • ميزة تانية مهمة للقوائم المالية المقارنة إنها بتساعد المديرين يفهموا الجوانب القوية والضعيفة في الشركة، وبيقدروا يعملوا تحقيقات وياخدوا التدابير اللازمة للتصحيح.
  • القوائم المقارنة بتعرض إيرادات الشركة من العمليات والأرباح والمصروفات وغيرها من الأرقام المالية الرئيسية لفترات مختلفة في أعمدة جانبية، ده بيساعد المحللين والمستثمرين يلاحظوا الاتجاهات، مثلا لو تكاليف المنتجات زادت مع مرور الوقت، دي إشارة إن وضع الشركة مش مثالي والمديرين لازم ياخدوا تدابير عشان يقللوا النفقات.
  • القوائم المقارنة بتقدم نظرة على ربحية الشركة وقدرتها على الوفاء بالتزاماتها ووضعية السيولة في فترات مختلفة.

حدود استخدام القوائم المقارنة

فيه بعض القيود على البيانات المالية المقارنة:

  • القوائم المالية المقارنة ممكن متكونش مفيدة في مقارنة الأرقام المالية بين شركتين عشان ممكن ميكونش فيه قاعدة مشتركة للمقارنة بينهم.
  • من الصعب تحديد الاتجاه الصحيح لو حصلت تغيرات هيكلية داخل الشركات، البيانات المقارنة ممكن تكون صعبة في التفسير لو حصلت تغيرات كبيرة في بنية الشركات.
  • إعداد البيانات دي ممكن يكون صعب، خاصة لو الشركة غيرت سياسات ومبادئ المحاسبة الخاصة بيها.

الفرق بين الحجم المشترك والبيان المقارن

البيانات المالية المقارنة “Comparative Statement” والبيانات المالية بالحجم المشترك “Common Size”، الاتنين بيساعدوا الشركات في توصيل المعلومات المحاسبية للبنوك والمستثمرين والدائنين وغيرهم، وبالإضافة لكدا، البيانات المالية المقارنة والبيانات بالحجم المشترك بيساعدوا الشركات في مقارنة أدائها المالي في فترات مختلفة، بس لما نشوف البيانات دي لازم نعرف الفروق بينهم عشان نتجنب الارتباك والأخطاء.

بيان الحجم المشتركبيان المقارنة
بتساعد البيانات دي في مقارنة الأرقام المالية الحاسمة للنشاط التجاري بالنسبة المئوية لفترات مختلفة.بيعرض البيان ده البيانات المالية في شكل نسبة مئوية وقيمة لفترات مختلفة.
الغرض الرئيسي من إعداد البيان ده هو مساعدة صانعي القرار في الأعمال التجارية على اتخاذ قرارات داخلية حاسمة.الشركات في المقام الأول بتعمل إعداد للوثيقة دي للمساهمين.
بتكون البيانات دي مفيدة أكتر لما تقارن الأرقام المالية للشركة المسجلة في فترات مختلفة.البيان ده مفيد أكتر لما تقارن النتائج المالية لشركتين في نفس الصناعة.

كل ما فهمت القوائم المقارنة بشكل أفضل، زادت قدرتك على اتخاذ قرارات تجارية مستنيرة.

ديفيد بوكر

بيان المقارنة بيعتمد على ايه؟

البيان المالي المقارن بيعتمد على البيانات المالية لفترتين على الأقل، عادةً عامين.

ليه بيتم إعداد قوائم المقارنة؟

بيتم إعداد البيان المالي المقارن عشان تساعد الأفراد في تحديد ربحية الشركة وسيولتها وقدرتها على التسديد، بيتيح للشخص مقارنة الأرقام المالية من فترتين على الأقل، الأفراد بيقدروا يحددوا نقاط قوة وضعف المؤسسة وكمان يقارنوا أدائها بأداء الشركات التانية في الصناعة من خلال إعداد البيان ده.

ايه هو الهدف من القوائم المقارنة؟

الهدف الرئيسي للبيان المالي المقارن هو تقديم البيانات المالية بتنسيق جانبي بشكل بسيط عشان يسّهل على المديرين والمساهمين والبنوك والدائنين وغيرهم مقارنة البيانات من غير أي مشاكل.

ازاي بيتم إعداد القوائم المقارنة؟

بيكون عن طريق اتباع الخطوات التالية:

  1. إدخال الأرقام المطلوبة لكل بند في فترتين مختلفتين.
  2. حساب الفرق بين قيمة كل بند في السنة الحالية والسنة السابقة عشان تعرف قيمة التغير.
  3. حساب التغير المئوي في قيمة كل بند.

ببساطة، البيان المالي المقارن بيتم إعداده عن طريق وضع البيانات المالية لفترتين على الأقل جنبًا لجنب لمقارنتها وتحليلها.

مهم: أدوات التحليل المالي

في النهاية

القوائم المقارنة هي وسيلة بتعرفنا بحقيقة الشركة وتوجهها المالي. بتساعدنا نشوف الصورة الكاملة، ونفهم إذا كانت الشركة على الطريق الصح ولا لأ. فهي مش مجرد أدوات، لكن هي دليل لاتخاذ القرارات الحاسمة والمناسبة للمستقبل. عشان كده هي تعتبر واحدة من أهم الأدوات في تحسين أداء الأعمال وتحقيق النجاح المالي

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish