النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات

النسبة النقدية “Cash Ratio” بتعرفنا قدرة الشركة على تسديد ديونها قصيرة الأجل بالفلوس الموجودة أو اللي متاحة بسرعة، بتتحسب بقسمة إجمالي النقدية وما يعادلها اللي عند الشركة على الالتزامات المتداولة واللي لازم تسددها خلال فترة قريبة. لو كانت النسبة أكبر من 1، ده معناه إن فيه تبذير للفلوس وعدم استخدامها بكفاءة لتحقيق أرباح أكبر أو إن السوق مشبع ومفيش فرصة للنمو. ولو أقل من 1، معناه إن الشركة استخدمت الفلوس بكفاءة أو إنها مش حققت مبيعات كفاية عشان تزود الفلوس.

نسبة النقدية هي مؤشر القوة المالية.

وارن بوفيت

إقرأ المزيد: معدل دوران رأس المال – تحليل الأداء المالي للشركات

–> لما نشوف الرسم البياني للشركات دي، هنلاقي إن “ستاربكس” عندها أعلى نسبة نقدية (0.468 مرة في سنة 2016) مقارنة بـ “كولجيت” و “بروكتر آند جامبل”، بس النسبة دي معناها إيه بالظبط؟ ولو نسبة أي شركة أكبر من 1 كده بتفرق ولا لأ؟ هنعرف كل حاجة بالتفصيل في التدوينة دي.

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات

معادلة النسبة النقدية Cash Ratio

المعادلة بسيطة جدًا، بس بنقسم إجمالي النقدية وما يعادلها على الالتزامات المتداولة، وهتطلعلك نسبة المعدل.

النسبة النقدية = (النقد + ما يعادله من النقد) / إجمالي الالتزامات المتداولة


أغلب الشركات بتظهر النقد وما يعادله مع بعض في قائمة المركز المالي، بس في شركات قليلة بتظهر النقد بشكل منفصل عن ما يعادله.

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات
معادلة النسبة النقدية Cash Ratio

بس ايه المقصود بما يعادل النقدية؟

طبقا لمبادئ المحاسبة العامة، ما يعادل النقدية هي الاستثمارات والأصول اللي ممكن تحولها لنقد خلال 90 يوم أو أقل، وبتبقى في نسبة تغطية النقد. والالتزامات المتداولة هي الالتزامات اللي لازم تتسدد خلال الـ 12 شهر اللي جايه أو أقل.

يلا نشوف أنواع النقدية وما يعادلها والالتزامات المتداولة اللي الشركة بتاخدها بعين الاعتبار في قائمة المركز المالي:

  • النقدية: الشركات بتاخد في الاعتبار العملات النقدية والأوراق النقدية والمبالغ اللي لسه مش تم إيداعها والحوالات النقدية والشيكات.
  • ما يعادل النقدية: الشركات برضو بتاخد في اعتبارها صناديق الاستثمار النقدية والأوراق المالية الحكومية والأسهم الممتازة اللي مدتها 90 يوم أو أقل وشهادات الودائع البنكية والأوراق التجارية.
  • الالتزامات المتداولة: الشركات بتضمن الحسابات الدائنة وضرائب المبيعات المستحقة وضرائب الدخل المستحقة والفوائد المستحقة ورصيد البنك السالب وضرائب الرواتب المستحقة وودائع العملاء المستحقة مقدمًا والنفقات المستحقة والقروض القصيرة الأجل والأقساط الحالية للديون طويلة الأجل، وكدا.

شرح وتفسير النسبة النقدية Cash Ratio

  • لو هنفرض إن النقدية وما يعادلها أكبر من الالتزامات المتداولة، يعني الشركة عندها أكتر من المبلغ اللازم لسداد الالتزامات، ده مش بالضرورة إنه وضع جيد عشان معناه إن الشركة مش استغلت أصولها لأقصى حد.
  • لو النقدية وما يعادلها = الالتزامات المتداولة، ده معناه إن الشركة عندها كاش كفاية لسداد الالتزامات المتداولة.
  • لو النقدية وما يعادلها أقل من الالتزامات المتداولة، ده الوضع المناسب من وجهة نظر الشركة، عشان معناه إن الشركة استغلت أصولها بشكل جيد لتحقيق أرباح.

علي الرغم من إن نسبة النقدية جيدة عشان بتستبعد كل العوامل الغير مؤكدة (زي الاستحقاقات والمخزون) من الأصول الجارية وبتركز بس على النقد وما يعادله من سيولة نقدية، إلا إن معظم المحللين الماليين مش بيستخدموا نسبة النقد للاستنتاج عن قدرة الشركة على تلبية التزاماتها المالية الحالية.

أمثلة توضيحية على النسبة النقدية

عشان نوضح أكتر هنعرض ليك شوية أمثلة عن النسبة النقدية.

مثال رقم 1

في المثال ده هيكون اهتمامنا الأساسي هو نشاط الشركة المالي، من وجهتين نظر، الأول هنشوف أي شركة فيهم في أحسن وضعية لدفع الديون القصيرة الأجل، وبعد كده هنشوف أي شركة استخدمت أصولها القصيرة الأجل بطريقة أفضل.

التفاصيلشركة Xشركة Y
النقدية100003000
ما يعادل النقدية1000500
حسابات القبض10005000
المخزون5006000
حسابات دائنة40003000
الضرائب الحالية50006000
الالتزامات المتداولة110009000
نسبة التغطية النقدية0.550.19
النسبة الحالية0.630.81

من المثال اللي فوق، هنقدر نستنتج حاجات كتير. الأول أنهي شركة أحسن قدرة على سداد الديون قصيرة الأجل؟ أكيد طبعًا شركة “X” عشان نقدية الشركة أكتر بكتير من شركة “Y” مقارنة بالديون الحالية اللي عندهم، ولو شوفنا نسبة الشركتين هنلاقي نسبة تغطية النقد لشركة “إكس” 0.55، أما شركة “واي” 0.19 بس.

نشوف كمان النسبة الحالية في المثال وهي (نسبة السيولة الحالية = الأصول المتداولة / الالتزامات المتداولة)، في الحالة دي شركة “Y” في وضعية أفضل لسداد الديون القصيرة الأجل، عشان نسبة السيولة الحالية بتاعتهم 0.81 (لو افترضنا إن الحسابات المستحقة للتحصيل والمخزون ممكن يتحولوا لنقد في وقت قصير).

دي تُعتبر وضعية كويسه عشان مفيش حاجة محبوسة وجزء كبير تم تحويله لنقد، بس في نفس الوقت، زي ما النسبة النقدية والنسبة الحالية أقل (مقارنة بشركة Y)، شركة “X” كان ممكن تستخدم النقد بشكل أفضل لتوليد أصول، حتى لو فيه نقد أكتر، عندهم حسابات مستحقة أقل للتحصيل ومخزون أقل، في النقطة دي شركة “Y” استخدمت النقد بشكل أفضل.

مثال رقم 2 – شركة Nestle

هناخد مثال من مجال الصناعة عشان نفهم ازاي النسبة دي بتشتغل، هنا هناخد بيانات الميزانية العمومية لشركة “نستله” ونحسب النسبة دي لسنتين.

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات
النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات

لو نشوف الميزانية العمومية، هنلاقي إن فيه مجموعتين من المعلومات المهمة لينا في تحديد النسبة النقدية. الأولى هي النقد وما يعادله لمدة سنتين (شوف اللي فيها اللون الأصفر في الميزانية فوق)، والبيانات التانية اللي مفيدة لينا هي إجمالي الخصوم المتداولة لسنة 2014 و 2015 في الميزانية اللي تحت.

تحديد النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات باستخدام المعادلة البسيطة اللي قولنا عليها قبل كده:

  • في 2014، كانت نسبة نستله = (7448 / 32895) = 0.23.
  • في 2015، كانت النسبة = (4884 / 33321) = 0.15.

لو نقارن نسبة تغطية النقد بين السنتين دول، هنلاقي إن سنة 2015 النسبة أقل مقارنة بـ 2014، السبب ممكن يكون استخدام أفضل للنقد في توليد الأرباح. من ناحية تانية، في 2014، “نستله” كانت عندها نقدية أكتر لسداد الديون القصيرة الأجل مقارنة بـ 2015.

مقارنة نسبة تغطية النقد لشركة نستله مع منافسيها هيرشي ودانون

الصورة دي هتوضح ليكوا المقارنة في نسبة التغطية بين الشركات دي.

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات
  • هنلاحظ إن نسبة “نستله” ثابتة نسبيًا، وتتراوح بين 0.14 و 0.25 على مدار العشر سنين اللي فاتت.
  • نسبة “دانون” هي الأدنى بين المنافسين بقيمة 0.056.
  • نسبة “هيرشي” بتتغير خلال العشر سنين اللي فاتت، كانت نسبة تغطية النقد بين 0.45 و 0.80 في 2011 و 2015، ومع كدا في الفترة الاخيرة انخفضت نسبة “هيرشي” لحوالي 0.156.

مثال رقم 3 – شركة Colgate

دلوقتي هناخد مثال تاني لشركة “كولجيت” ودي البيانات الخاصة بالشركة في وقت معين.

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات

كولجيت حافظت على نسبة تغطية نقدية صحية تتراوح بين 0.1 لـ 0.28 خلال العشر سنين اللي فاتت، مع النسبة النقدية الأعلى دي، الشركة في وضعية أفضل لسداد الالتزامات المتداولة. ودي مقارنة سريعة لنسبة تغطية الكاش بين “كولجيت” وشركة “بروكتر اند جامبل” وشركة “يونيليفر”.

النسبة النقدية: مقياس السيولة النقدية في الشركات
  • بالمقالرنة مع منافسيها، هيبان إن نسبة “كولجيت” أفضل بكثير.
  • نسبة “يونيليفر” اتراجعت في الـ 5 أو 6 سنين اللي فاتت.
  • نسبة “بروكتر اند جامبل” اتحسنت بشكل كبير خلال الفترة الأخيرة من 3 لـ 4 سنين.

استخدامات النسبة النقدية Cash Ratio

  • الدائنين بيشوفوا نسبة النقدية للشركة أكتر من المستثمرين في الشركة، النسبة دي بتضمن إن الشركة قادرة تسدد ديونها ولا لأ، النسبة مش بتستخدم المخزون والحسابات المدينة، الدائنين بيطمنوا إن الديون هتتسدد لو النسبة أكبر من 1.
  • الحسابات المدينة بتاخد وقت عشان تتحول لنقدية، والمخزون بياخد وقت كمان عشان يتباع، بس النقدية هو أحسن نوع من الأصول اللي بنستخدمه لسداد الديون، فالدائنين بترتاح وبتدي قروض للشركات اللي عندها نسبة نقدية أحسن.
  • على الرغم من إن الدائنين بيفضلوا نسبة نقدية أعلى، إلا إن الشركة مش بتحب تكون النسبة عالية جدًا، نسبة النقدية أكبر من 1 معناها إن الشركة عندها نقدية أكتر من اللازم، وده معناه إن النقدية مش بيتم استخدامها في أنشطة مربحة.
  • الشركات مش بتحب تحتفظ بنقدية عالية في البنوك عشان مش بتجيب عوائد كويسة، فبيحاولوا يستخدموها في مشاريع تانية، زي الدخول في بيزنس جديد أو دمج واستحواذ على شركات تانية أو البحث والتطوير عشان يولد عوائد أفضل، وللسبب ده نسبة النقدية بتكون في حدود 0.5 – 1 كويسة.
  • على الرغم إن نسبة النقدية بتكون مؤشر قوي على السيولة، إلا إن المستثمرين مش بيتابعوا النسبة كتير في تحليلهم الأساسي للشركة، المستثمرين بيحبوا إن الشركة تستخدم النقدية الزيادة عشان تولد ربح ودخل أكتر، المستثمرين هما اللي بيستفيدوا أكتر لو الشركة بتسدد ديونها في وقتها وبتستخدم النقدية الزيادة عشان تستثمر في الأنشطة التجارية وتحقق عوائد أفضل.

حدود استخدام النسبة النقدية Cash Ratio

من النقاش اللي فات، واضح إن نسبة تغطية النقدية ممكن تكون واحدة من أفضل طرق قياس السيولة في الشركة، بس فيها بعض القيود اللي بتخليها مشهورة بشكل سلبي.

  • أول حاجة، معظم الشركات بتشوف إن فايدة نسبة تغطية النقدية محدودة، حتى لو الشركة عندها نسبة منخفضة، ممكن تكون نسبة السيولة الحالية والسريعة عندها أعلى في نهاية السنة.
  • في بعض البلدان، النسبة اللي أقل من 0.2 بتُعتبر جيدة.
  • نسبة تغطية النقدية بتظهر بصورتين، فمش سهل تفهم أي صورة انت بتشوفها. لو الشركة عندها نسبة أقل من 1، هل ده معناه إنها استخدمت النقدية بشكل جيد؟ ولا عندها قدرة أكبر على سداد الديون قصيرة الأجل؟ عشان كده، في أغلب التحليلات المالية، نسبة تغطية النقدية بتستخدم بجانب نسب تانية زي السيولة السريعة والسيولة الحالية.

ازاي نحسّن نسبة النقدية؟

عشان تحسّن نسبة النقدية في الشركة، لازم الشركة تحاول تكون عندها كمية أكبر من النقدية المتاحة في حالة الدفعات قصيرة الأجل، وده بيشمل تسريع دورة المخزون وعدم الاحتفاظ بمبالغ كبيرة من النقدية وعدم دفع المصروفات مقدمًا وممكن كمان تقلل الشركة من الالتزامات القصيرة الأجل.

ايه هي النسبة النقدية المثالية؟

نسبة النقدية المثالية هي فوق الواحد، أما النسبة تحت 0.5 مش آمنة عشان الشركة عندها ديون قصيرة الأجل مرتين أكتر من النقدية المتاحة.

ايه هي النسبة النقدية للبنوك؟

النسبة النقدية للبنوك معناها نسبة النقد لـ إجمالي التزامات البنك، وتقدر من خلالها تحسب النقدية اللي البنك حافظ عليها وكمان تقدر تقّيم الائتمان اللي البنك بيقدمه من خلال الودائع، فالنسبة العالية معناها إن البنك أقل في تحقيق الأرباح، والنسبة المنخفضة معناها إن البنك غير آمن.

مهم: خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

في الختام

بعد ما اتكلمنا عن القصور اللي في النسبة النقدية، ممكن تكون أقل فايدة من النسب التانية للسيولة، بس لو عايز تشوف كمية الفلوس اللي موجودة في الشركة كويس تقدر تستخدم النسبة دي عشان تحسبها بنفسك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish