ملخص كتاب Playing With FIRE – دليل تحقيق الاستقلال المالي

ملخص كتاب Playing With FIRE - دليل تحقيق الاستقلال المالي

كتاب Playing With FIRE هيعلمك إزاي تكون أكتر سعادة فى حياتك المالية وتقلل القلق بتاعك على الفلوس، بتبنى فكرة الاستقلال المالى والتقاعد المبكر من خلال حركة “FIRE” واللي معناها Financial Independence Retire Early التقاعد والاستقلال المالي في وقت مبكر.

افتكر إن أي ترشيد في الإنفاق بيسبب لينا ضغط ومشاكل ميتصنفش في مبدأ FIRE.

سكوت ريكينز

من كام سنة كنت معرفش أشتري بيت عشان مش كان عندنا فلوس كفاية، وانا برغم اني كنت بشتغل مهندس وباخد مرتب كويس، بس البيت كان فوق قدراتنا، كان الوضع محبط، بس بدأت أدور على حلول للموقف الصعب دا، وفي النهاية اكتشفت إني لازم أكون أذكى، وازاي أتعامل مع إدارة فلوسي بدل ما أثق في الحكم العام المجتمعي عن الفلوس.

كتاب “اللعب بالنار (الاستقلال المالي والتقاعد المبكر): هتعمل إيه عشان الحرية المالية؟” لـ “سكوت ريكينز” بيشمل مبادئ كتيرة ساعدتني أغير وظيفتي المملة، وأزود دخلي، وأعيش بحرية مالية لباقي حياتي، الكتاب ده هيغير حياتك بشكل كبير.

إقرأ المزيد5 عادات مشتركة لكل الأغنياء فى العالم! حسب مجلة فوربس

3 دروس مهمة من كتاب Playing With FIRE

  • إنك عاوز تطبق تقنية “FIRE” عشان تحرر نفسك وتبقى مش مضطر تشتغل عشان تاخد فلوس.
  • الإستثمار الحكيم والإدخار العدواني لفلوسك هما المكونات الأساسية للإستقلال المالي.
  • حتى لو مش معاك فلوس كتير، تقدر تستخدم تقنية “FIRE” بمرونة لحياة أفضل.

دلوقتي هنبدأ في شرح ملخص الكتاب!

الدرس الأول: إنك عاوز تطبق تقنية “FIRE” عشان تحرر نفسك

تطبيق مفهوم “FIRE” هيساعدك تقدر تعيش من غير ما تشتغل عشان الفلوس، والموضوع بيبتدي بالاستفادة من مبدأ الـ 4% في الاستثمار. الكاتب اكتشف إن “FIRE” مش مجرد فكرة بس، كمان فيه ناس كتير بتعملها وتنفذها فعلا، ولما بدأها هو كمان، شاف إنها بتقدر تخلصه من أغلب المشاكل المالية اللي بتضغط عليه.

ممكن تقول إن التقاعد المبكر ده ممل، صح؟

في الحقيقة، ناس كتير بتعمل “FIRE” مش بالضرورة بتوقف شغل بشكل كلي، لكن بيستخدموا حرية إنهم مش لازم يشتغلوا عشان الفلوس، عشان يعملوا حاجات أحسن زي المرونة في العمل أو السفر أو التبرع للجمعيات الخيرية، أو متابعة شغفهم.

سنة 2005، واحدة اسمها “سيلفيا”، بعد ما خلصت دراسة القانون، لقت شغل في “نيو أورليانز”، وبعد اقتراب إعصار “كاترينا”، “سيلفيا” خسرت واضطرت تبيع ممتلكاتها وتروح لمكان تاني. الفقد المفاجئ ده حفزها إنها تعيش نمط حياة أكتر توفير، وبشغلها في أيام الاجازة وتوفيرها بشكل مجنون، وده خلاها تقدر تعمل مكتب محاماة خاص بيها.

عشان تبدأ “FIRE”، اعرف نفقاتك السنوية واضربها في 25، الناتج هو المبلغ اللي لو حفظته واستثمرته، هيخليك تعيش عليه للأبد بسبب القاعدة اللي بتقول إنك لازم تسحب بس 4% من استثماراتك عشان تقدر تتحمل التقلبات في السوق والتضخم، في مثال بسيط، لو نفقاتك السنوية 60 ألف دولار، هتحتاج مليون ونص دولار عشان تعيش على الاستثمارات لبقية حياتك.

الدرس التاني: الاستقلال المالي “FIRE” بيحتاج منك تستثمر بذكاء وتوفر بشكل كبير

ملخص كتاب Playing With FIRE - دليل تحقيق الاستقلال المالي
الاستقلال المالي FIRE بيحتاج منك تستثمر بذكاء وتوفر بشكل كبير

انت بتعرف الهدف النهائي، بس إزاي توصل ليه؟ الخطوة ناحية الاستقلال المالي هي إنك تشوف مصروفاتك بتفاصيلها، هتحتاج تستغل الأصول اللي عندك للأستثمار وتقلل المصاريف اللي عندك. ابدأ تتبع كل جنية بتصرفه وشوف بيروح فين، شوف كل المصروفات والتوفيرات اللي عملتها السنة اللي فاتت، وبنظرة “FIRE”، هتحتاج توفر وتستثمر بين 50-70% من دخلك، ممكن تبدأ بالنفقات الرئيسية زي الأكل والمواصلات والسكن.

الكاتب بدأ يسافر بعد ما بدأ رحلته للـ “FIRE”، بس عاش مع أهله عشان يوفروا، بعدين لقوا مدينة أرخص عشان يعيشوا فيها، ركوب الدراجة للشغل كان بيسمح ليهم يستخدموا عربية واحدة بس، وبالنسبة للعربيات، الكاتب بينصح تدور عن عربيات مستعملة في الفئة السعرية اللي بتبدأ من 5000 دولار عشان قيمتها مش بتقل زي العربيات المتأجرة، كانوا بيحتاجوا حاجة تتحمل التضاريس، فاتفقوا على عربية “هوندا سي آر في” بـ 7500 دولار.

جه دور التوفير، الكاتب ركز على 3 أنواع: الاستثمار في سوق الأسهم، والمشاريع التجارية، والعقارات. في الاستثمار في الأسهم، أفضل حاجة هي الاستثمار في صناديق المؤشرات عشان رخيصة وبتقدم عائد في المتوسط، حتى “وارين بافيت” بينصح بكده أكتر من الحصول على وسيط.

الدرس التالت: روح “FIRE” مرنة وتنفع لأي حد بغض النظر عن مستوى دخله

ممكن تكون جالك فكرة إن كل ده حاجة كويسة، بس مش عارف ازاي تعمل كده لو دخلك قليل، الحقيقة إن مش مهم دخلك كام، المهم انت بتعمل إيه بيه. الفلوس ممكن توصلك للتقاعد أسرع، بس مش شرط الوصول للاستقلال المالي.

واحدة عندها 26 سنة من “كولورادو” كان عندها الاكتئاب اللي بيصيب جيل الألفية “Millennials”، اللي بيبقى فيها شعور بانها محبوسة في شغلها لحد ما توصل للتقاعد في سن الـ 65، وفي الوقت ده عرفت تقنية “FIRE” وبدأت تقرأ شوية مدونات بتتكلم عن التقنية دي، هي وحبيبها “كايل”، كان دخلهم أقل من 50,000 دولار في السنة، بس بعد ما قللوا المصاريف لـ 32,000 دولار، مشيوا في الطريق الصح ووصلوا للاستقلال المالي في 6 سنين بس.

الجوهر الحقيقي للقصة دي مش بس إنك توفر وتستثمر بجنون، انك لازم تحب الحياة قبل ما تتمسك بالحاجات المادية والأملاك، في ناس بتبقى مجنونة شوية في خططهم للتوفير، بس انت ممكن تكون مرن.

سمعت حد مرة بيقارن الموضوع بين الحرارة والبرودة، لما يكون الجو برد، ممكن تضيف طبقات كتير عشان تدفي نفسك، بس في موجة الحر مش هتقدر تقلع غير طبقة واحدة وبعدين هتبدأ تعاني مشاكل صحية، والفلوس كمان بتتعامل كده، مش بتقدر تتوقع من نفسك إنك هتقطع كل المصاريف وتعيش بسعادة، الصح قطع شوية من اللمصروفات، بس ركز أكتر على زيادة دخلك والتوفير والاستثمار، قريب هتكون مستقل ماليًا وجاهز للتقاعد المبكر.

أخيرا

الكتاب مفيد جدًا للي عايز يحقق الاستقلال المالي، أو بمعنى تاني يعيش حياة أحسن ويستقر في المستقبل. الكتاب بيوضح مفهوم الـFIRE، وبيقدم نصائح مهمة جدًا عن التخطيط المالي وكيفية التعامل مع الأموال بطريقة صحيحة وعملية، في النهاية، الكتاب ده بيقدم فرصة حلوة للناس اللي عايزة تعمل فرق في حياتها وتحقق حلم الاستقلال المالي، وبيوفر الدليل اللازم للوصول للهدف ده بطريقة بسيطة وسهلة الفهم.

مهماستشارات مالية وإدارية: ازاي تقدم نصائح وإرشادات للشركات والأفراد

ممكن ترشح الكتاب ده للشاب اللي عنده 24 سنة وبيبدأ شغله الدائم بعد ما تخرج ومش متصور نفسه يقعد فيه لتلت عمره، الزوجين اللي في الـ 45 سنة وبيعيشوا اليوم بيومه وحاسين إنهم محبوسين، وأي حد عاوز طريقة حياة أفضل من اللي المجتمع بيحكي عليها إنها الطبيعية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish