ملخص كتاب The Richest Man In Babylon – جورج كلاسون

ملخص كتاب The Richest Man In Babylon - جورج كلاسون

الكتاب بيديك نصائح مالية بسيطة وعملية تقدر تطبقها النهارده، فيه قصص وحكايات من زمن بابل القديم، الكتاب ده معروف جدًا في مجال المال والأعمال، “جورج كلاسون” كان جندي ورجل أعمال وكاتب، وأشهر أعماله هو كتاب The Richest Man In Babylon أو “أغنى رجل في بابل” اللي فيه قصص وأمثال وحاجات كتير عن حياة بابل القديمة، اتنشر الكتاب الأصلي سنة 1926، ولسه لحد دلوقتي النصائح اللي جواه مفيدة أوي.

النصيحة من ضمن الحاجات اللي بتتقدم مجانًا، بس خلي بالك متاخدش غير اللي يستاهل.

جورج كلاسون

البابليين كانوا بيعرفوا مبادئ الثروة الأساسية، زي حفظ جزء صغير من دخلك كل شهر، واستثماره بحكمة، وتعلم ازاي تدي الفلوس بدل من استلافها، وازاي تحمي ثروتك.

إقرأ المزيد: ازاي تكون غني | 10 حاجات تعملهم يخلوك واحد من الناس الأغنياء!

أهم 3 دروس تقدر تطبقهم دلوقتي عشان تبدأ تبني ثروتك

  • عيش تحت إمكانياتك.
  • اتعلم ازاي تكون محظوظ.
  • متاخدش أي ديون.

خلينا دلوقتي ندخل في تفاصيل الملخص، يلا بينا!

الدرس الأول: عيش تحت إمكانياتك

ملخص كتاب The Richest Man In Babylon - جورج كلاسون
الدرس الأول: عيش تحت إمكانياتك

إيه اللي بيخلي الناس الأغنياء يكونوا أغنياء؟ مش بتكلم عن ولاد المليونيرات وشيوخ النفط اللي كانوا أغنياء من زمان، بحكي عن الناس اللي بعد ما اشتغلوا بجد لفترة، يقدروا يطلعوا من شغلهم وميرجعوش تاني، عشان قدروا يجمعوا ثروتهم اللي تسمحلهم إنهم يعيشوا.

الأغنياء بيبنوا ثروتهم بناءً على حاجتين:

  • العيش على قد إمكانياتهم.
  • استثمار الفلوس اللي بيوفروها بطريقة كويسة.

إنك تعيش على قد إمكانياتك هي الحاجة الأولى اللي لازم تعملها عشان تقدر توفر الفلوس اللي تستثمرها، الهدف من اقتصادنا ونظام التعليم هو إنك تشتغل 8 ساعات في اليوم وتصرف كل فلوسك في الحاجات اللي بتعيشك، بس محدش قالك إنك لازم تلعب اللعبة دي، مش لازم توقف تشرب اللاتيه أو تروح السينما، بس لازم تصرف أقل من اللي بتجيبه، انت ممكن تصرف فلوسك لمجرد الراحة والتسلية، اللي مش ضروري يعني، ودي هي الفلوس اللي لازم توفرها وتستثمرها.

في كتاب “أغنى رجل في بابل” بينصح الكاتب إنك توفر 10% من دخلك عشان تستثمرها، أنا شخصيًا بوفر 20% من دخلي من سنة وده خلاني أرتاح كتير ماديًا، عندي ودائع وكمان محفظة صغيرة في الأسهم، فكِّر في مصاريفك وابعد عن اللي مش ضروري، هتلاقي إن الـ10% دي مش صعبة أوي تجيبها.

الدرس التاني: إتعلم إزاي تكون محظوظ

هنا كتير من الناس بيغلطوا، مفيش حد قال إن الحظ مش قدامك وانت بتدور عليه، الحظ ممكن تحضّره بنفسك، ودي حاجة تانية، الحظ هو اللي بنسميه فرصة، هو اللي بيجي من ورا شغلك ومجهودك، وممكن تعمل فرص أكتر من خلال شغلك الجاد.

عاوز مثال؟ تعرف قصة جيري وينتروب؟ “جيري وينتروب” منتج كان عاوز يعمل شغل مع “إلفيس بريسلي” المغني والممثل، فاتصل بمدير “إلفيس” كل يوم لمدة سنة، 364 مرة، قال له الراجل لأ، بس في المرة الـ 365 قال له ماشي، “جيري” مجتش معاه حظ، هو اشتغل وتعب، كل يوم كان بيتصل، لحد ما جه الوقت المناسب وفتحت الفرصة قدامه، وبكدا قدر يصنع الحظ لنفسه.

الدرس التالت: متاخدش أي ديون

عارفين إننا بنقول كلام موجود في أي كتاب مالي، بس مهم أوي، أول خطوة عشان تبني ثروة هي إنك تبعد عن الحجج اللي بتخليك تبرر لنفسك إنك تشتري حاجة مش تقدر تدفع تمنها كاش، لو مش عندك فلوس تشتري عربية أو تلفزيون جديد، يبقى متشتريش.

لو قررت إنك تعمل قرض، يبقى مش هتقدر تكمل طريقك لبناء ثروتك، عشان الفلوس اللي بتوفرها كل شهر، هتستخدمها في سداد القرض بدل من إنك تستثمرها، ولما تبطل تحل المشاكل بالقروض، هتسأل نفسك “انا ازاي ممكن اقدر اشتري الحاجة دي؟” وهتحاول تلاقي طرق عشان تكسب فلوس أكتر أو توفيرها عشان تقدر تشتري اللي انت عاوزه، مفيش قرض حل أي مشكلة، بس بيخلي المشكلة تكبر، فأبعد أحسن عن الصرف وابدأ التوفير.

أخيرًا

“The Richest Man In Babylon” بجد هو كتاب لازم تقراه لو كنت عاوز تتقن فكرة الفلوس، الكتاب بيقدم نصايح مالية بطريقة جبارة موجودة في قصص مدهشة، والأحلى إنك تقرا القصص بشكل مُنفصل، يعني ممكن متقراش الكتاب كله مره واحدة وتستفيد من كل قصة لوحدها.

مهم: ازاي تعمل تخطيط مالي للبيزنس؟ خطوات عملية عشان تضمن نجاح مشروعك

هنوصي بملخص الكتاب ده للشاب اللي عمره 21 سنة وهو في أول وظيفة ليه في الشركات، اللي بيصرف دخله بسعادة كل شهر، وكمان للراجل اللي عمره 45 سنة وقام عمل قروض عشان يشتري حاجات فاخرة، ولأي حد بيشتري تذاكر اليانصيب بشكل منتظم.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish