ملخص كتاب Money: Master The Game

ملخص كتاب Money Master The Game

الكاتب توني روبنز اتأثر كتير بالخساير والمعاناة اللي حصلت في الأزمة المالية في 2008، وعرف إنه لازم يعمل حاجة يساعد بيها الناس، وقدر يوصل لأفضل المستثمرين في صناعة المال، عشان يساعد الناس يديروا فلوسهم بشكل أفضل. وبعد 4 سنين من البحث والمقابلات، ضغط كل المعلومات اللي لقاها في 700 صفحة، النتيجة؟ كتاب Money: Master The Game، اللي بقى أكتر مبيعًا في “نيويورك تايمز” وباع أكتر من مليون نسخة في أول سنة.

الكتاب بيتكلم عن 7 خطوات بسيطة للحرية المالية، بناءًا على نصيحة أفضل المستثمرين والمليارديرات في العالم اللي اتسألوا من الكاتب توني روبنز. واللي متوقعش إنه هيكتب كتاب تاني بعد ما نشر اخر كتاب في 1991.

إما تسيطر على فلوسك وتتحكم فيها، وإلا هتتحكم فيك على المدى الطويل!

توني روبنز

إقرأ المزيد: ازاي تكون غني: ملخص كتاب I Will Teach You To Be Rich

أهم 3 دروس لازم تعرفها في الكتاب

  • اهمية النمو التراكمي اللي بيزيد بشكل كبير مع الوقت.
  • اختيار واحد من 5 أهداف مالية عشان تبين لنفسك إن الحرية المالية ممكن تتحقق.
  • تنويع الاستثمارات بطريقة ثلاثية السلة.

يلا نبدأ شرح كل درس بالتفصيل!

الدرس الأول: مش تستهون بالنمو التراكمي اللي بيزيد بشكل كبير بمرور الوقت

السبب إن النمو التراكمي كبير، وصعب على عقل الإنسان يفهمه، أفضل طريقة عشان تفهم وتدهش نفسك إنك تشوف أمثلة عن النمو التراكمي ده، زي مثلا 10 سنين في البداية بتساوي أكتر من 35 سنة في النهاية للإستثمار، الكتاب ده فيه مثال تاني روعه عن النمو التراكمي.

مثال توضيحي

لما الرئيس الأمريكي بنجامين فرانكلين مات سنه 1790، ساب ألف دولار لمدن بوسطن وفيلادلفيا، بس بشرط إنهم يستثمروهم ويسيبوهم لمدة 100 سنة، بعدين يقدروا يسحبوا جزء منهم ويسيبوا الباقي لمدة 100 سنة تانيه. وبعد 100 سنة، سحبت فيلادلفيا 500,000 دولار عشان تبني “معهد فرانكلين” ومتحف.

والرصيد النهائي للحساب في 1990 بعد 100 سنة تانيه، كان 2 مليون دولار، أما بوسطن فعملت شغل أحسن في الإستثمار وحولت الـ 1000 دولار لـ 4.5 مليون دولار، ده رقم كبير جدًا؟ أيوه، عشان كدا مش تستهون بالفايدة التراكمية أو النمو التراكمي.

الدرس التاني: اختار هدف مالي واحد عشان تثبت لنفسك إنك قادر تحقق الحرية المالية

ملخص كتاب Money Master The Game
اختار هدف مالي واحد عشان تثبت لنفسك إنك قادر تحقق الحرية المالية

لو سألتك إيه هو المبلغ المثالي اللي تحب تكسبه، 9 من 10 هيقولوا: مليون دولار، ليه مليون دولار؟ عشان احنا بننجذب للرقم ده زي انجذاب النمل للسكر، بس الرقم ده عشوائي. ممكن تقول 51,000 دولار وده رقم مهم أكتر، طب ليه؟ عشان ده متوسط الإنفاق السنوي للشخص الأمريكي.

فلو قدرت تكسب 51,000 دولار في السنه من الإستثمار، مش هتحتاج تشتغل تاني، والمليون دولار بيكون 20 ضعف كده، ده مش بيخليك تحس بالارتياح؟ ده بيسّهل كتير تحقيق أهدافك المالية، انت اللي هتحدد لحد فين تحب توصل، والأهداف اللي هتحددها هتساعدك تكون واقعي في اللي ممكن تحققه في فترة معينة.

–> دي تلاته من الأهداف اللي بيقترحها الكاتب:

  • ربح مبلغ من الإستثمارات كفاية عشان تدفع نفقات الحياة الأساسية: الإيجار، الأكل، المرافق، وتمويل العقار المحتمل، والمواصلات.
  • ربح مبلغ كفاية من الإستثمارات عشان الحاجات اللي بتضيف متعة لحياتك، زي السفر، السينما، وإنك تشتري هدوم جديدة بانتظام، وغيرها.
  • ربح مبلغ من الإستثمارات عشان تكون مستقل ماديًا ومش تحتاج تشتغل تاني، يعني 51,000 دولار كل سنه على الأقل، يعني لازم يكون عندك 640,000 دولار كاستثمار، عشان تاخد 8% عائد سنوي – اللي أكتر شوية من المتوسط ​​لسوق الأسهم في أي سنة معينة.

ممكن مش تقدر تحقق مليون دولار في حياتك كلها، بس ممكن توصل لمرحلة إنك مش تحتاج تشتغل تاني، وأظن ده الأهم بالنسبالك.

الدرس التالت: استخدم نظام توني ثلاثية السلة عشان تنوع استثماراتك

دي طريقة سهلة عشان توزع كل الفلوس اللي هتستثمرها (10% من دخلك ممكن تكون نسبة مناسبة وهتوصل بسرعة كويسة من غير ما تأثر على مصاريفك بشكل كبير).

توني بيقترح إنك تقسم الفلوس بتاعتك لـ 3 أقسام: سلة الأمان، سلة النمو، سلة الحلم.

  1. سلة الأمان: فيها استثمارات آمنة، زي السندات، اللي مش بتجيب ربح كبير، بس احتمالات الخسارة بعيده.
  2. سلة النمو: مُخصصة للاستثمارات الأكتر خطورة، زي الأسهم، اللي بتكسب عوائد عالية بشكل عام علي المدى البعيد، بس شديدة التقلب في المدى القصير، وممكن تاخد وقت لحد ما تكسب منها.
  3. سلة الحلم: بتاخد شوية من الأرباح اللي بتاخدها من السلتين التانيين، مثلا 10% من قيمة فلوسك في نهاية كل سنة، الفلوس الكتير ملهاش لازمة إلا لما تستخدمها عشان تعيش الحياة اللي نفسك فيها، فمن غير سلة الحلم، سلة الأمان وسلة النمو الفلوس مش هتفيدك في حاجة.

أحب أقولك في الاخر

إن كتاب “I Will Teach You To Be Rich” للناس اللي مش جاهزة تبدأ توفّر، بس عايزين يبدأوا يستثمروا، وكتاب “Rich Dad Poor Dad” للناس اللي بدأوا يوفّروا فعلا، بس مش ينفع يبدأ الاستثمار، أما كتاب “Money: Master The Game” للناس اللي في الفئتين اللي فاتوا، كمان للناس اللي بيوفروا وبيستثمروا، بس ممكن مش يلاقوا العوائد اللي كانوا بيتمنوها.

مهم: ملخص كتاب Rich Dad Poor Dad

الكتاب فيه حاجات لكل الأعمار ولكل المستويات، من الأطفال لحد المدير، ممكن تقراه من البداية للنهاية، أو تختار الأقسام اللي تهمك، هتتعلم توزع دخلك صح، وكمان فيه أراء أكبر المستثمرين في العالم، زي راي داليو وديفيد سوينسن.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish