الأسهم والتداول: اعرف أساسيات الأسهم وتداولها في البورصة

الأسهم والتداول: اعرف أساسيات الأسهم وتداولها في البورصة

لما الناس بيتكلموا عن التداول أو الاستثمار، بيتكلموا في الأغلب عن تداول الأسهم، تداول الأسهم هو واحدة من أشهر الطرق وأكترها تقليدية للتداول في البورصة، خصوصًا بين الناس اللي بيستثمروا من فلوسهم الخاصة، فلو عندك خطة للتقاعد، يبقى انت أكيد بتستثمر في الأسهم بشكل مباشر أو غير مباشر، بس إزاي؟ كمل معايا للأخر وهتعرف أساسيات الأسهم وتداولها في البورصة.

التداول في البورصة هو تجربة تعليمية مستمرة، فمتخافش من الأخطاء لكن اتعلم منها.

جون د. روكفلر

إقرأ المزيدالاستثمار المخاطر: نصائح هامة لرواد الأعمال

ايه هو السهم؟

خلينا كده في البداية نعرف يعني ايه سهم، السهم هو جزء من شركة معينة، يعني لو شركة قيمتها 100,000 جنيه وبتبيع 1000 سهم، يبقى كل سهم بيساوي 100 جنيه (1000÷100,000)، والسعر بتاع السهم بيتحرك بشكل مستمر، وقيمة الشركة بتتغير معاه، المستثمرين اللي بيشتروا الأسهم بيتمنوا إن السعر يزيد ويكون عندهم فرصة يبيعوا السهم بسعر أعلى.

ليه الشركات بتطرح الأسهم؟

عشان تكسب فلوس، لما الشركة بتعرض أسهمها للبيع، بيبيعوا حصص صغيرة منها للناس عشان يجمعوا فلوس عشان تنمية النشاط التجاري للشركة وزيادة أرباحها، فلو استخدمت الشركة فلوسها بطريقة كويسة وكسبت فلوس أكتر، فقيمة السهم هتزيد وهتكون الشركة أحسن ومكسب المساهمين هيكبر، وده معناه إن الشركة والمساهمين بيعتمدوا على بعض، عشان الشركة بتحتاج المساهمين يجمعوا فلوس والمساهمين بيتمنوا إن الشركة تستخدم فلوسهم بطريقة كويسة وتنمي نشاطها عشان يجيبوا أرباح.

ليه أسعار الأسهم بتتغير؟

السهم بيتحرك في البورصة، وسعره بيتحدد من خلال الناس اللي عايزين يشتروه واللي عايزين يبيعوه، فلو كان في ناس كتير عايزين يشتروا سهم معين، ومفيش ناس كتير عايزين يبيعوه، يبقى السعر هيزيد عشان الناس عايزين السهم ده (الطلب بيزيد عن العرض) والعكس صحيح، لو كان في ناس كتير عايزين يبيعوا السهم، ومفيش ناس كتير عايزين يشتروه، يبقى السعر هينزل (العرض بيزيد عن الطلب).

إزاي العرض والطلب يحركوا سعر السهم؟

الأسهم والتداول: اعرف أساسيات الأسهم وتداولها في البورصة
إزاي العرض والطلب يحركوا سعر السهم؟

العرض والطلب بيتأثر بحاجات كتير، بس الأسباب الأهم هي:

العائدات

لما شركة بتحقق أرباح أكتر من المتوقع، فأسعار السهم هتزيد، ولما بتحقق أرباح أقل من المتوقع، الأسعار هتنزل، والشركات بينشروا نتائج أرباحهم كل فترة، في العادة كل 3 شهور، أو نص السنة، أو كل سنه، سعر السهم بيتأثر بشكل كبير قبل نشر النتائج وبعدها، لو الأرقام كانت مفاجأة أو أفضل أو أسوأ من المتوقع، ممكن تستخدم التقويم الاقتصادي عشان تتعرف على الفترات اللي الشركات بتنشر فيها نتائج أرباحهم.

الشعور السائد في الأسواق

العامل ده ممكن يكون الأهم والأصعب في سعر السهم، السهم بيتأثر كتير بالتوقعات اللي هتحصل في المستقبل لأداء الشركة، الشغل ده بيعتمد على حاجات كتير زي التشريعات الصناعية، وثقة فريق إدارة الشركة، وحالة الاقتصاد كله.

إزاي يتم تداول الأسهم في البورصة؟

الأسهم الرئيسية بيتداولوا عليها في البورصة، اللي هي مكان الشراء والبيع العالمي للأسهم، فمثلا الأسهم البريطانية بتتداول في بورصة لندن (LSE)، والأسهم الأمريكية بيتداولوا في بورصة نيويورك (NYSE) وناسداك (NASDAQ). البورصة دي بتكون مظبوطة اوي وبيتقابل فيها اللي بيشتروا واللي بيبيعوا الأسهم، بس اللي بيقدر يتداول في البورصة دي، الناس المؤهلة بس، فالمستثمرين العاديين بيحتاجوا وسيط أو سمسار عشان يشتروا ويبيعوا الأسهم.

دور السمسار في البورصة؟

السمسار أو الوسيط بيشتري ويبيع الأسهم على حساب المستثمر، المستثمر بيرسل أوامر التداول لوسيط مؤهل في البورصة، وفي الوقت الحالي، كل حاجة بتتعمل من خلال الإنترنت بشكل شبه دايم، وفي البورصة، فيه 3 أنواع من السماسرة:

  1. السمسار كامل الخدمات: اللي بيتداول بالنيابة عن العميل وبيصنع استراتيجية بناءًا علي أهداف الاستثمار بتاعة العميل، وبياخد عمولة عالية.
  2. المستشار: اللي بيقدم نصائح وتوصيات للعميل بس بيسيب القرار النهائي للعميل، وبياخد عمولة متوسطة.
  3. التنفيذ بس: اللي بينفذ أوامر العميل بس، وبيستخدم المنصات الإلكترونية في العادة، بس مش بيدي نصائح ولا توصيات، وبياخد عموله أقل.

لما تختار السمسار المناسب، لازم تاخد بالك لو كنت عارف أو مش عارف عن البورصة وتخطط كويس عشان تحافظ على فلوسك.

إزاي الأسهم بتظهر في البورصة؟

عشان تدخل البورصة لازم تكون الشركة دي شركة مساهمة عامة ومش خاصة، لو الشركة خاصة ممكن تتواصل مع الملاك عشان تشتري الأسهم، بس ممكن ملاك الشركة مش عايزين يبيعوا الأسهم، لكن لو الملاك بيفكروا يخلوا الشركة “مساهمة” عشان يزودوا رأس المال ويكبروا الشركة، لازم يعملوا حملة إكتتاب عامة (Initial Public Offering) في الاول، وبعد كدة الأسهم بتظهر في البورصة، والمستثمرين بيقدروا يشتروا ويبيعوا الأسهم دي.

الشركات المساهمة المدرجة في البورصة بتكون عندها مساهمين أكتر وبتخضع لتنظيمات أكتر تشدد، القواعد بتختلف من بورصة لبورصة بس في العموم لازم الشركة المساهمة تعين مجلس إدارة، وتكشف معلومات مالية مفصّلة مرتين في السنة على الأقل.

توزيعات أرباح الأسهم

تُعتبر توزيعات الأرباح أو الكوبونات والإمكانيات اللي بتقدمها أهم ميزة للاستثمار في الأسهم، لما الشركة تكسب فلوس، الإدارة بتقرر تضخ فلوس في الشركة تاني قد ايه، وكام هتدفع للمساهمين على شكل كوبونات، الكوبون ده عبارة عن فلوس بتتدفع للمساهم، وده جزء من الفلوس اللي الشركة جابتها.

الكوبونات بتقدر تعوض سعر السهم اللي مش بيتحرك كتير، وده بيدي دخل للمساهمين، الشركات اللي بتتوسع بسرعة مش بتقدم كوبونات، بس بتفضل تستثمر الأرباح في نفسها عشان تزود النمو، والفايدة لملاك الأسهم في الحالة دي هي سعر الشراء اللي متوقع يكون أعلى على المدى الطويل.

أوقات تداول الأسهم في البورصة

تقدر تشتري وتبيع الأسهم خلال ساعات البورصة اللي بيتعامل فيها، يعني في بورصة القاهرة مثلا بتبدأ من 09:30 الصبح وبتنتهي 02:30 الضهر.

نصيحة أخيرة

عشان تفهم أكتر، لازم تعرف أساسيات الأسهم وتداولها، في البداية لازم تعرف تحلل الشركات وتقييمها قبل ما تشتري أو تبيع سهم، كمان لازم تتابع الأخبار المالية والاقتصادية لأنها بتأثر على سعر الأسهم. الأسهم بتتداول بطرق مختلفة زي الطلبات السوقية والطلبات المحدودة، بالإضافة اكدا، في أنواع تانية من التداول زي التداول بالهامش والتداول اليومي.

الأهم إنك تحافظ على توازنك وتعرف تدير المخاطر، التداول في البورصة مش هزار، لازم تكون مستعد للخسارة وتدرس السوق كويس، النجاح في التداول مش مضمون لكل واحد، بس مع العلم والتجربة، ممكن تحقق أرباح مالية ممتازة.

مهم: مدخل للمبتدئين: إزاي تدير رأس المال في الأسواق المالية

في الختام، الأسهم والتداول فرصة لزيادة دخلك وتحقيق أهدافك المالية، بس متنساش إنه لازم تكون مستعد للمغامرة وتكتسب المعرفة المطلوبة، كمان خليك على دراية بالأساسيات واتبع استراتيجية مدروسة، ومتعتمدش على الحظ بس.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish