ليه الناس بتتداول في الأسواق المالية؟

ليه الناس بتتداول في الأسواق المالية؟

لما تفكر في التداول المالي بتلاقيه موضوع صعب ومحير شوية، وممكن تسمع كلام كتير غريب زي سعر الفايدة والسمسار والسلعة وتوزيعات الأرباح، وكمان مصطلحات غريبة زي تضييق طويل والأرباح قبل الفوايد والضريبة والاستهلاك وإطفاء الدين والمؤشرات، طب ليه الناس بتتداول في الأسواق المالية في الحقيقة، مبدأ التداول المالي بيتلخص في حاجة بسيطة، إنك تتنبأ لو كان سعر حاجة هيزيد أو هينزل، لو اتنبأت صح، هتكسب فلوس كتير، ولو اتنبأت غلط، ممكن تخسر فلوس كتير.

في التدوينة دي بنقدملك الأساسيات عن التداول المالي عشان تفهم بالظبط إيه هو، كل ما زادت معلوماتك، كل ما زادت فرصك تجنب الأخطاء الكبيرة، دورنا إننا نعرّفك المعرفة اللازمة عشان تبدأ تاخد قرارات تداول صح.

إقرأ المزيد: البورصة بين الربح والخسارة: إزاي تكون متداول رابح في سوق الأسهم

ايه هو التداول المالي؟

التداول المالي ببساطة هو إنك تشتري وتبيع أدوات مالية زي الأسهم، العملات، السلع وغيرها، مثلا تقدر تشتري حصة صغيرة من شركة زي آبل أو جوجل، وفي نفس الوقت تقدر تشتري عملات زي الدولار واليورو والجنيه الإسترليني، وكمان تقدر تشتري سلع مادية زي الدهب والبترول والذرة.

الناس والشركات بيتداولوا الأدوات المالية عشان بيحتاجوا لأصول سواء لأنفسهم أو لشركاتهم، مثلا لو سافرت من أوروبا لأمريكا هتحتاج تبدل اليورو بالدولار وده بيبقى من خلال سوق الفوركس، ممكن المتداولين الماليين مش محتاجين الأصول دي كلها، بس بيدوروا على طريقة إنهم يجيبوا فلوس من تحركات الأسعار، زي، يعني مثلا يشتروا بسعر أقل ويبيعوا بسعر أعلى.

ايه هي الأسواق المالية؟

الأسواق المالية مش مختلفة عن الأسواق العادية، فيها بائعين ومشترين بيتعاملوا مع بعض، الأسواق المالية ممكن تكون عبارة عن أسواق علي أرض الواقع، الناس بيتجمعوا فيه عشان يتبادلوا نوع معين من الأصول زي مثلا:

  • الأسهم في بورصة لندن (LSE)
  • السلع في بورصة شيكاغو التجارية (CME)

بس الأسواق المالية ممكن كمان تكون عبارة عن نظام إلكتروني زي:

  • سوق ناسداك “NASDAQ” للأوراق المالية.
  • سوق الفوركس اللي بيشتغل بشبكة من البنوك ومزودي العملات.

الأسواق المالية بتعمل ايه؟

ليه الناس بتتداول في الأسواق المالية؟
الأسواق المالية بتعمل ايه؟

بكل بساطة الأسواق المالية بتوفر للناس إنهم يتداولوا الأصول بسهولة وسرعة، عشان كل البياعين والمشترين موجودين في نفس المكان، أوقات بالمعنى الحرفي وأوقات موجودين على النت، والأسواق المالية بتكون عندها قواعد وأنظمة شديدة عشان تقلل من الغش والأنشطة الغير قانونية، لو مثلا عاوز تشتري قطن في سوق مرتبطة بالسلع، ممكن تشتريه من غير ما تشوفه، لو كنت واثق إنه طلع من عمليات المراقبة.

لما الناس بيتكلموا عن “السوق” في الأغلب بيقصدوا قيمة الأسهم والورقة المالية بتاعتها، لو السوق بيزيد، معناه إنه في المتوسط الأسهم بتتحسن، عشان تداول الأسهم هو الأكتر شهرة و أسهل طريقة للناس للمشاركة في الأسواق المالية.

ليه التداول في الأسواق المالية؟

تخيل إنك قررت تحط كل فلوسك تحت السرير عشان تحميها، وتنساها سنة كاملة، المبلغ اللي حطيته تحت السرير هيفضل زي ما هو، مفيش زيادة، بالعكس ممكن تقل قيمته، عشان التكاليف والأسعار بتزيد كل سنة، بس دلوقتي تخيل إنك استخدمت فلوسك واشتريت بيها حاجات زي الأسهم أو السلع، بدل ما تخبي فلوسك تحت البلاطة، فلوسك مش بس هتحافظ عليها، هتزيد كمان، عشان قيمة الأصول دي ممكن تزيد، طبعا مش هننكر إن فيه خطر إنهيار قيمة الفلوس في الحالة دي.

تداول الأسواق المالية بيعتمد على توازن بين الخطر ده والأرباح الممكنة، وكمان بيعتمد على اختيار الأصول اللي هتساعدك تحقق ربح، لو عملت كده بعقلانية وبذكاء، هتاخد مكافآت أكبر بكتير من مجرد إنك تحط فلوسك في حساب بنكي أو في البيت.

الفرق بين الاستثمار والتداول؟

اللي اتكلمنا عليه فوق اسمة “الاستثمار“، وده في الاساس نوع طويل المدى من التداول المالي، وبيعتمد على شراء أصول مالية والاحتفاظ بيها لأشهر أو سنين، ممكن تكون فعلا مستثمر في الأسواق المالية بشكل سلبي، يعني من غير ما تعرف، زي مثلا لو انت مشترك في برنامج تقاعد، فبتكون بتستثمر فلوسك عشان تكبر وقيمتها تزيد لما تتقاعد، شركات التقاعد بتستثمر الفلوس اللي بتاخدها عشانك مقابل رسوم إدارة، وفي أغلب الحالات بتديلك خيار تختار فيه الأدوات المالية اللي تحب تحط فيها فلوسك.

مش بس الاستثمار طويل المدى هو الطريقة الوحيدة للمشاركة في الأسواق المالية، فيه كمان التداول النشط، المستثمرين بيحاولوا يعملوا محافظ مالية لوقت طويل ويدوروا على قيمة الأصول اللي عمرها طويل، أما المتداولين بيحاولوا يستغلوا حركات السوق اليومية وبعضهم بيعمل مئات الصفقات في اليوم.

في الختام

قرار التداول في الاسواق المالية بيكون مرتبط بشخصيتك والوقت اللي عندك للتداول، ممكن تختار تركز على الاستثمار طويل المدى وتعمل عدد قليل من الصفقات في السنة، وممكن تعتبر أي حركة في السعر فرصة، المهم إن في طرق كتير للتداول وأنواع متعددة من المتداولين، وفيه طريقة تناسب اهتماماتك ومهاراتك وأولوياتك.

مهم: ليه التداول في البورصة بيجيب فلوس أكتر من أي شغل تاني؟

باختصار، الناس بتتداول في الأسواق المالية عشان يحاولوا يكسبوا فلوس بطريقة سريعة ومربحة، أو يستثمروا فلوسهم عشان يحققوا عوائد أكبر على المدى الطويل، بس في الوقت نفسه الاستثمار في الأسواق المالية فيه مخاطر كبيرة، وممكن تخسر فلوسك بسرعة لو مفهمتش طريقة العمل فيها.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish