البيع على المكشوف: الدليل الشامل للتداول في الأسواق المالية

البيع على المكشوف: دليل شامل للتداول في الأسواق المالية

أغلب الناس بيفكروا إن التداول بيبقى في إتجاه واحد، يعني بيشتروا الأصل قبل ما السعر يرتفع، ويبيعوا لما يوصل لأعلى نقطة عشان يكسبوا، فكرة إن الواحد يشتري في النزول ويبيع في الارتفاع جميلة، بس مش هي الطريقة الوحيدة اللي الواحد يقدر يستفيد بيها من تحركات السوق. هنتكلم النهاردة عن البيع على المكشوف في البورصة وهي بتسمحلك تبيع أسهم أو أوراق مالية مش مملوكة ليك، كمل معانا التدوينة للاخر عشان تعرف الدليل الشامل للتداول وتفهم أكتر وتقدر تستفيد من الطريقة دي في التداول.

البيع على المكشوف سلاح ذو حدين، فممكن من خلاله تكسب أرباح ضخمة ولكنه ممكن يخسّرك كل حاجة في لحظة.

جورج سوروس

إقرأ المزيد: الدليل الشامل لدفتر التداول: أكتر 5 أسئلة شائعة عن دفتر التداول

ايه هو البيع على المكشوف؟

لما بتشتري، بتفتح تداولك مت خلال شراء حاجة انت عايز ترتفع قيمتها، ولما تقفل التداول بتبيع الحاجة دي على أمل تلاقي حد بيشتريها بسعر أعلى، وعشان تبيع لازم تعمل العكس، يعني لو كنت بتتوقع إن سعر الحاجة دي هينزل، هتفكر في إنك تبيعها دلوقتي عشان تشتريها تاني بعدين بسعر أقل وتحقق الربح، ومن الطبيعي إنك تفكر إنك لازم تمتلك الحاجة اللي عاوز تبيعها عشان تقدر تبيعها، بس في الحقيقة الحكاية مش كده، انت ممكن تستعير الحاجة دي عشان تقدر تبيعها على المكشوف.

إزاي تستفيد من البيع على المكشوف؟

خلينا نوضح ده من خلال مثال عملي:

فرضنا إن في شركة اسمها X ليها أسهم بتتداول بسعر 1000 بنس للسهم، المتداول قرر إنه ياخد من وسيطه الأسهم دي عشان يبيعها على المكشوف، عشان هو عاوز يستفيد من انخفاض سعرها، والوسيط ساب الأسهم للتداول، ودفع ليه 1000 جنيه في حسابه، المتداول باع الأسهم وجاب فلوس 1000 جنيه.

بعد كده، سعر أسهم X انخفض لـ 800 بنس، فقرر المتداول يقفل تداوله، بعد كده السمسار اشترى 100 سهم من نفس المتداول بـ 800 جنيه وخصموا فلوس الشراء دي من حساب المتداول، ورجعوا الأسهم لصاحبها الأصلي، وفي النهاية المتداول جاب ربح 200 جنيه، الوسيط هيخصم عمولته من الفلوس اللي المتداول جابها، والمتداول هيدفع رسوم الاقتراض.

نتيجة البيع عند فتح التداول (100x1000p)1000ج
تكلفة التغطية (100x80p)800ج
إجمالي الربح200ج

القيود

البيع على المكشوف: الدليل الشامل للتداول في الأسواق المالية
قيود البيع علي المكشوف

في المثال اللي فوق، لو الوسيط مكانشي عنده أسهم شركة X ومفيش حد عاوز يقرض المتداول الأسهم دي، المتداول مكانشي هيقدر يعمل الصفقة القصيرة دي، يعني لو السهم مش موجود للإعارة، المتداول مكانشي هيقدر يتداوله في الوقت القصير ده، وكمان في أوقات المقرض ممكن يحتاج يسترد الأسهم في نفس وقت الصفقة القصيرة لسه شغاله، ده بيتسمى “طلب الاسترداد”، لو حصل كده ممكن تحتاج تغطي تداولك حتى لو مش مستعد للإغلاق.

بعض السماسرة بيمنعوا التداول القصير لبعض الأصول اللي ملهاش قيمة محددة، ده بيعتمد على معايير السمسار نفسه، بس في الحالة دي ممكن تلاقي شركة تانية هتقدر تساعدك.

التداول

لو فتحت مركز بيع محفوف بالمخاطر، يبقى فكرتك الأساسية إنك هتستفيد من نزول السوق وتقدر تعمل تداولات من غير ما تمتلك الأصول دي، التداول ده بيسمى “البيع على المكشوف” وده بيسمحلك تكون فعال حتى في الأسواق الضعيفة واللي بتنزل، بس أكيد التداول ده بيكون مخاطرته عالية أوي.

لو افترضنا إنك بعت بسعر 1000 بنس ربحك ممكن يوصل لغاية 1000 جنيه كحد أقصى لو السهم نزل لصفر، بس لو ارتفع السعر لـ 4000 بنس، خسارتك هتكون كبيرة أوي وهتواصل الارتفاع بدون حدود، أي حاجة ممكن تحصل في السوق.

التحوط

المتداولين بيتحملوا المخاطر وبيستغلوا الأوضاع الغير مستقرة، عكس المتحوطين بيحاولوا يحموا نفسهم من المخاطر دي. فكرة التحوط ببساطة إن مركز البيع بيحققلك ربح للتعويض عن الخسارة اللي جت من مركز الشراء، مثلا لو عندك أسهم في مؤشر فوتسي 100، تقدر تستخدم مركز بيع في المؤشر ده عشان تقلل خسارتك في حالة انخفاض السوق، مش هتحمى كل محفظتك بس هتحمى جزء منها.

فالتحوط ده زي أي تأمين بيحميك من الخسارة، بس زي أي تأمين بيبقى فيه تكلفة، لو عملت تحوط وكان فيه ربح من مركز الشراء، فالتحوط ده هيكون خسران على الأقل جزء من الربح اللي جاي من مركز الشراء، بس بشكل عام المتداولين بيحسوا إن التحوط بيوفر حماية كويسة وتستحق تكاليفها.

طرق البيع على المكشوف

المتداولين العاديين بيواجهوا مشكلة إنهم يلاقوا وسيط بيع مكشوف للمستثمرين المحترفين، بس هتقدر تبيع مكشوف من خلال منتجات معينة زي:

  • الخيارات: بتيح الخيارات للمتداولين الحق في شراء أو بيع الأصول الأساسية (زي الأسهم أو السلع أو العملات) بسعر محدد خلال فترة محددة، من غير امتلاك الأصول دي.
  • العقود الآجلة: هي عقود بيتم التعاقد فيها على شراء أو بيع الأصل الأساسي في وقت معين بسعر محدد، وبتختلف عن الخيارات في أنها بتكون إلزام على المشتري والبايع بتنفيذ الصفقة في الموعد المحدد.
  • تداول العقود مقابل الفروقات: هي أداة مالية بتيح للمستثمرين التداول على فروقات الأسعار بين السعر الحالي للأصل وسعره في وقت الاستحقاق، وعلى الرغم ان العقود دي مش بتدي حق الملكية على الأصل الأساسي، فبتخلي المستثمرين بيستفيدوا من تحركات الأسعار.

باستخدام الأدوات دي، ممكن للمستثمرين بيع الأصول على المكشوف من غير ما يحتاجوا الاقتراض من الوسيط، بس لازم يكون المستثمر فاهم طبيعة الأدوات دي ومخاطرها قبل ما يبدا في التداول.

مهممفاهيم عامة في التداول: العناصر الرئيسية في السوق المالي

في النهاية

البيع على المكشوف مش حاجة سهلة ولا كل حد يقدر يتعامل معاها، لازم تكون عندك خبرة وفهم عميق في السوق المالية، وتكون جاهز لأي مفاجآت ممكن تحصل، يعني لو بتفكر تدخل المجال ده، استعين بنصايح وتوصيات الخبراء والمتخصصين، واحفظ ليك دايمًا قدر كبير من الحذر. طبعًا الفكرة دي فيها مخاطرة كبيرة، لإن ممكن تبيع حاجة مش عندك وفجأة تتضطر تشتريها بسعر أعلى، يعني تقدر تكون كسبان أو خسران في الأخر، فعشان كده لازم تكون عارف طبيعة السوق وتعرف تحلل وتقدر تتكيف مع التغيرات.

في الأسواق المالية، البيع على المكشوف هو فن الاحتمالات، لازم تقدر قيمة الربح والخسارة وتتحمل المخاطرة بحكمة.

وارن بافيت

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish