التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار

التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار

الدعم والمقاومة أساس التحليل الفني في البورصة، وبتعتمد عليهم استراتيجيات كتير لأنظمة التداول، ببساطة، المقاومة والدعم عاملين زي السقف والأرض والسوق موجود بينهم. المستويات اللي بتظهر في السوق بين البياعين والمشترين بيحددوا السعر. لو فيه مشترين أكتر في السوق (يعني في طلب أكتر من العرض)، السعر بيزيد. ولو فيه بياعين أكتر من المشترين في السوق (يعني في عرض أكتر من الطلب)، السعر بيقل.

الدعم والمقاومة العنصرين الأساسيين في تحليل الأسعار، لإنهم بيساعدوا في تحديد نقاط الدخول والخروج المحتملة.

روبرت بريتشر

إقرأ المزيد: استراتيجيات الاستثمار الناجح في سوق الأسهم

الفرق بين الدعم والمقاومة

الدعم والمقاومة نقطتين مهمين في السوق. مستوى الدعم بيبان وقت ما السوق بيوقف عن الانخفاض ويبدأ يطلع تاني، ده عشان في ناس كتير بتشتري وبتوقف النزول. المنطقة دي اللي بيتوقف فيها السعر بيسموها مستوى الدعم.

المقاومة عكس الدعم، المستوى بتاعها بيبان وقت ما السعر بيوقف عن الصعود ويبتدي ينزل تاني، ده عشان في ناس كتير بيبيعوا وبيوقفوا الصعود. المنطقة دي اللي بيتوقف فيها السعر بيسموها مستوى المقاومة.

التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار
الفرق بين الدعم والمقاومة

في الشكل بيمثل كل خط من الخطين المترقمين بـ 1 و 2، مستوى الدعم أو المقاومة. الخط 1 يرمز للمقاومة، والخط 2 للدعم. المقاومة هي السقف اللي بيصارع السعر عشان يكسره، الدعم هو الأرض، اللي بيميل السعر عندها للتوقف عن التراجع.

تحديد الدعم والمقاومة

الدعم والمقاومة ممكن تتحدد في أي مخطط بسهولة، بس لازم تحدد مستوى السعر اللي السوق وصله وعجز عن اختراقه. كل ما زاد عدد المرات اللي السوق وصل فيها للمستوى ده من غير ما يخترقه، كل ما كان مستوى الدعم أو المقاومة أقوى. المستويات دي ممكن تكون عقبات نفسية كمان، وده بيخلي المتداولين يشتروا أو يبيعوا أول ما يوصلوا السوق للمستوى ده، وده بيزيد تأثير المستوى.

مهم تلاحظ إن مستويات الدعم والمقاومة الرئيسية نادرًا ما تكون أرقام دقيقة. السوق مش في العادة يبقى عند نفس السعر كل مرة قبل ما ينعكس، المستويات دي بتكون بداية مناطق دعم أو مقاومة بدل ما تكون أرقام دقيقة. السوق ممكن يعدى الخطوط دي ويعدي من فوقهم أو ينزل من تحتهم، وده ممكن يحصل مهما كانوا أقوية.

التغيرات والاختراقات الخادعة

بعض الأسعار بتبقى زي أرض وسقف من زجاج، والمشكلة إن الزجاج بينكسر وخطوط الدعم والمقاومة ممكن مش تبقى دايمًا صح، نشوف مع بعض، إيه اللي ممكن يحصل لما السعر يعدي الحواجز دي.

الاختراقات

التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار
الاختراقات

لو السوق بيختبر نفس المستوى كتير، ممكن في النهاية يخترق السعر ده، وده اللي اسمة اختراق، لما بيحصل كده، الحركة بتكون قوية، خصوصًا لو المستوى اللي بتختبره كان قوي في الأساس. بس ليه بيحصل كده؟ النفسية هي اللي بتأثر في الحاجة دي، مثلا، لو سعر شركة Media Company DEF اختبر مستوى المقاومة عند 800 بنس، فممكن في النهاية يتخطاه.

كل ما يزيد عدد مرات السعر اللي بيوصل لنفس المستوى وينزل بعدها، كل ما زادت أهميته، المستثمرين المتفائلين بيشتروا السهم لما يعدى المستوى ده، ولو بيبان إنه مش هيبقى مرتبط بالسعر تاني، المستثمرين المتشائمين اللي باعوا السهم هيشتروا، لو حسوا إنهم ممكن يخسروا فلوس لو السعر ارتفع تاني. لو الناس اللي بتشتري أكتر من اللي بيبيعوا، بيدي السعر فرصة يزيد بسرعة، خاصة لو في طلبات كتير بتتنفذ في السوق ورا مستوى المقاومة.

  • لما يحصل اختراق للمقاومة، بيتحول المستوى ده لدعم، يعني بيحمي السعر من النزول.
  • لما يحصل اختراق للدعم، بيتحول المستوى ده لمقاومة، يعني بيمنع السعر من الصعود.

التغيرات الخادعة

التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار
التغيرات الخادعة

مستويات الدعم والمقاومة هي مناطق مش أرقام دقيقة، فتحديد النقطة اللي تم اختراق المقاومة في المثال اللي فات ممكن يختلف من متداول للتاني، وممكن يشوفها بعض المتداولين على إنها فرصة كويسة للبيع بدل من الشراء، حتى لو افتكرت إن المقاومة تم اختراقها عند 800 بنس.

العوامل النفسية بتلعب دور كبير في العملية دي، فيه متداولين بيحسوا إن السوق مش مستعد للصعود، وبيدوروا على فرصة للبيع في أعلى مستوى ممكن، عشان يحققوا أكبر قدر من الأرباح، وده يمكن يخلي السوق يرتفع فوق مستوى المقاومة لفترة قصيرة، قبل ما يرجع ينخفض تاني، والحركة دي اسمها “الاختراق الزائف” أو “التغيير الخادع”.”

  • الانعطاف بيحصل لما السوق يعمل زحف شديد ويدفع مستوى الدعم أو المقاومة للخلف.
  • التغيير الخادع بيحصل لما السوق يعبر مستوى المقاومة أو الدعم، وبعد شوية يرجع ينعكس ويتحرك بالاتجاه العكسي.

الاتجاهات والقنوات

دلوقتي هنشرح بالتفصيل كل حاجة خاصة بالاتجاهات والقنوات.

الاتجاهات

لو شفت أي رسم بياني لحركة السوق، هتلاقي إن الأسعار مش بتطلع ولا بتنزل على خط مستقيم، بس بتتحرك في زوايا ومنعطفات، السعر بيوصل لأعلى نقطة فيه، وبعدين ينزل تاني لأدنى نقطة، بس في العادة السوق بيتحرك في اتجاه واحد، ومكان القمم والقيعان بيحدد الاتجاه ده.

في تلات اتجاهات في السوق:

التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار
اتجاهات السوق التلاتة
  • اتجاه صاعد: لما السوق بيصعد، كل قمة بتطلع أكتر من اللي قبلها، وكل قاع بيكون أعلى من اللي قبله.
  • اتجاه نازل: لما السوق بينزل، بيكون في سلسلة من القمم اللي أقل من بعضها، والقيعان اللي أقل من بعضها.
  • اتجاه جانبي: مفيش نمط محدد للقمم والقيعان في الاتجاه الجانبي، والسعر بيتحرك في نطاق ضيق نسبيًا بين مستويات الدعم والمقاومة.

لو عندك رسم بياني، ممكن تعرف اتجاه الحركة بسهولة، لازم تحط خط عند أعلى نقطة (قمة) وتحط خط تاني عند أدنى نقطة (قاع)، لو رسمتهم صح، هتلاقي إن الخطوط اللي بتتكون هيتحركوا على نفس الطريقة اللي بيتحركوا عليها مستويات الدعم والمقاومة. بس لازم تلاحظ حاجات كتير:

  • الأمر محتاج قمتين أو قاعين بس لرسم خط اتجاه، وتأكيد الاتجاه محتاج 3 قمم أو قيعان.
  •  نفس مستويات الدعم والمقاومة، كل ما زادت مرات اختبار خط الاتجاه، زادت احتمالية إنه يكون قوي.
  • بتميل خطوط الاتجاهات المنحدرة لحد ما تكون غير موثوقة ويكون سهل قطعها.

القنوات

التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار
القنوات

بالنسبة للقنوات بتكون زي امتدادات لخطوط الاتجاهات اللي بتعرف بيها مكان البيع والشراء في الرسوم البيانية، يعني بيترسم خطين، واحد بيوصل أعلى القمة والتاني بيوصل تحت القاع. بمجرد إنك ترسم الخطوط، هتقدر تستخدم الجزء اللي تحت كمكان للشراء، والجزء اللي فوق كمكان للبيع، لو مش هتستفيد من النقاط اللي بيتم كسرها، في الحالة دي بيبقى العكس صحيح.

في النهاية

نقدر نقول إن الدعم والمقاومة هما أهم حاجة في التداول وتحليل البورصة. الدعم هو مكان بيكون فيه توقعات إن السهم مش هينزل أكتر من كده، يعني الناس هتشتري ومش هتبيع أكتر من اللي في المكان ده، أما المقاومة، هي المكان اللي الناس بتتوقع فيه إن السهم هينزل، وبيكون فيه عروض كتيرة على السهم، يعني الناس بتبيع ومش بتشتري كتير في المكان ده.

باستخدام التحليل الفني: دور الدعم والمقاومة في تحديد حركة الأسعار، بنقدر نحدد المستويات دي بناءًا على الأنماط السعرية اللي حصلت قبل كده وبنركز على الأسعار اللي واجهت صعوبة في الارتفاع أو النزول. بنقدر نستخدم المستويات دي في اتخاذ قراراتنا في التداول، زي تحديد امتى نشتري ونبيع ونحدد مستويات الاستهداف ووقف الخسارة.

مهم: زيادة الأرباح وعلاقتها بنسبة العائد على المخاطر

علشان نكون واقعيين، لازم نعرف إن استخدام الدعم والمقاومة مش بيضمن نجاحنا 100%، لإن البورصة بتتأثر بعوامل كتيرة وصعبة التنبؤ بيها. فالأفضل إننا نستخدم الدعم والمقاومة كأدوات إضافية ونحلل السوق بذكاء قبل ما ناخد قراراتنا في التداول.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish