التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين

مفهوم التحليل الفني للمبتدئين

التحليل الفني في الأسواق المالية هو جزء مهم في أي استراتيجية تداول، وبيتضمن استخدام المعلومات الموجودة دلوقتي عشان تحللها وتتوقع ازاي هيتصرف السوق في المستقبل. الفكرة إن التحليل الفني بيحاول يتوقع أو يتنبأ بالتغيرات المستقبلية في الأسعار من خلال دراسة الماضي، وده بيساعد المتداولين والمستثمرين على اتخاذ قرارات استثمارية منطقية ومستنيرة، عشان كده هنتكلم عن كل حاجة مرتبطة بـ مفهوم التحليل الفني للمبتدئين.

التحليل الفني هو فن قراءة الرسوم البيانية والأنماط اللي بتشكلها، لفهم حركة الأسعار وتوقع اتجاهات السوق المحتملة في المستقبل.

إقرأ المزيد: عائد الربح الرأسمالي – التعريف والمعادلة وازاي تقدر تحسبه بسهولة

أنواع التحليل للسوق المالية؟

  • التحليل الفني: بيشتغل بس على حركات الأسعار في السوق.
  • التحليل الأساسي: بيدور على عوامل اقتصادية كتير تقدر تأثر على السعر.

فيه متداولين بيقولوا إنهم محللين فنيين أو أساسيين، وكل طرف بيشيد بمزايا كل نوع سواء فني أو أساسي، بس الأفضل إنك تفهم الاتنين، بكدا هتاخد أفضل فكرة عن التداول في الأسواق المالية.

ايه هو التحليل الفني؟

التحليل الفني بيعتمد على فكرة إن اللي حصل في الماضي ممكن تستخدمه عشان تتوقع اللي ممكن يحصل في المستقبل، بس لازم تكون عارف إنه مش مضمون 100%؜. المتداولين بيستخدموا التحليل الفني عشان يدرسوا تحركات الأسواق في الماضي، وأسهل حاجة لكدا دلوقتي إنهم يشوفوا الرسوم البيانية “Chart”.

ببساطة بيشوفوا الاتجاهات والأنماط في أسعار السوق، عشان يقدروا يفسروا سلوك المشترين والبياعين، ويساعدوا في توقع اتجاه السوق في المستقبل، ولو الأنماط دي حصلت قبل كده، بيقدروا يحددوها ويتوقعوا حركة السوق في المستقبل.

مثال عن التحليل الفني بإستخدام الرسم البياني

لو سعر سهم شركة الأدوية EFG نزل لمستوى 100 بنس، وبعدها طلع تاني، المحلل الفني ممكن يشتري شوية أسهم لما يوصل للمستوى ده في المرة الجاية، على أساس إن الحركة دي ممكن تتكرر. في عالم التحليل الفني، مستوى 100 بنس اسمه مستوى السند، وده مستوى مهم أوي في التحليل الفني.

التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين
التحليل الفني بإستخدام الرسم البياني

ايه هي أنواع الرسوم البيانية؟

أول حاجة لازم تعرفها كمحلل فني هي الأنواع التلاتة من الـ”Chart” اللي ممكن تستخدمها وفوائدها. الرسم البياني ممكن يبقى على 3 أشكال:

  1. خطي.
  2. عواميد.
  3. شموع.

الرسم البياني الخطي

التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين
الرسم البياني الخطي

الشكل ده هو أسهل نوع للرسم البياني، و هو عبارة عن مجموعة نقاط متصلة بخط. الرسم ده بيوضح حركة السعر لأصل معين خلال فترة من الزمن بطريقة سهلة وواضحة. بس الرسم البياني الخطي، بيعرض سعر الإغلاق للأصل مع مرور الوقت، فكل نقطة في الرسم بتمثل سعر الإغلاق للأصل في يوم معين مثلا.

بتيجي ميزة استخدام الرسم البياني الخطي في إنه بيسهل عليك متابعة الأنماط، بس بسبب بساطته، ممكن تضيع منه بعض تحركات السعر المهمة اللي بتحصل بين الفتح والإغلاق.

الرسم البياني العمودي أو “HLOC”

التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين
الرسم البياني العمودي

الرسم ده معقد أكتر من الرسوم الخطية، عشان بيعرض الأسعار بالفتح والإغلاق وكمان عدد الأسهم اللي وصلت لأعلى سعر في خمسين أسبوع واللي وصلت لأدنى سعر في خمسين أسبوع. الرسم ده بيعرف بـ “HLOC“، عشان بيعرض الـ”High” والـ”Low” والـ”Open” والـ”Close”.

الرسم العمودي بيعرض أعلى وأقل سعر في الفترة، والجزء اللي فوق هو أعلى سعر والجزء اللي تحت هو أقل سعر. الفجوة الأفقية اللي بتبان في الشمال معناها سعر البداية، واللي على اليمين معناها سعر النهاية. في العادة بيبقى الرسم بالأبيض والأسود، بس ممكن يبقى بالألوان زي اللي بيتعرض في الصور المختلفة لمؤشر فوتسي 100، الأعمدة الحمرا معناها فترة انخفاض السعر والخضرا معناها فترة ارتفاعه.

الرسم البياني بالشموع

التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين
الرسم البياني بالشموع

الرسم بالشموع ده بيعرض نفس المعلومات اللي بيعرضها الرسوم العمودية، بس بشكل مختلف شوية. الشمعة نفسها بتمثل النطاق اللي افتتح فيه السعر والنطاق اللي أغلق فيه، والفتيلة بتدل على أعلى سعر وأقل سعر. اللون بيدل على ارتفاع السعر أو انخفاضه. الرسم الشمعي كان بيتعمل بالأسود والأبيض، بس دلوقتي بيستخدموا الأحمر والأخضر كبديل.

  • الجزء الأحمر أو الأسود بيدل على الفترة اللي نزل فيها السعر.
  • الجزء الأخضر أو الأبيض بيدل على الفترة اللي صعد فيها السعر.
التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين
الشموع مؤشر فوتسي

الشموع من الرسوم البيانية اللي بيحبها المتداولين، عشان بتعرض معلومات كتير بطريقة حلوة ومريحة للعين. وفيه بعض الأنماط اللي بتكون أسهل للمتابعة في الشموع، بالمقارنة مع الرسوم الخطية أو العمودية. بنفس مخطط الدقائق الخمس لمؤشر فوتسي، هتقدر تلاحظ اتجاهات السوق وحركته بشكل أسهل في الشموع مش في الرسم العمودي.

التحليل الفني: مفهوم التحليل الفني للمبتدئين
توازن الطلب في السوق

الشموع بتديلك فكرة عن توازن الطلب في السوق، يعني لو كان جسم الشمعة أخضر وطويل فدا بيبين إن في طلب كتير جدًا، بس لو كان جسمها أحمر وطويل فدا بيبين إن في عرض كبير. لو الشمعة قصيرة والفتيلة طويلة، ده بيدل إن في ضغط قوي في اتجاه واحد، بس لأسباب معينة السعر رجع تاني وانخفض في نهاية الفترة دي.

مهم: تحليل الشموع الإبتلاعية في التداول: خصائص وأسرار

أخيرا

التحليل الفني بيمثل أداة قوية وفعالة للمبتدئين في عالم الاستثمار والتداول. النوع ده من التحليل بيساعد في فهم وتحليل حركة الأسعار، واستنباط توقعات مستقبلية تعزز عملية اتخاذ القرارات المالية الذكية. بتطبيق تقنيات التحليل الفني البسيطة واستخدام الأدوات الفنية المتاحة، يمكن للمستثمرين الجدد تحسين فرص نجاحهم وتقليل المخاطر في سوق الأسهم والعملات.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish