واقعية التداول: إدارة رأس المال في الفوركس

واقعية التداول: إدارة رأس المال في الفوركس

إدارة رأس المال في الفوركس ببساطة بتبقى الطريقة اللي المتداولين بيتعاملوا بيها مع فلوسهم اللي بيستخدموها في تداول العملات، الهدف من إدارة الفلوس دي هو إنهم يستخدموها بطريقة ذكية وفعّالة عشان يحققوا أعلى ربح ممكن ويقللوا المخاطر، وده بيحتاج لفهم أساسيات التداول في الفوركس والمنافسة الحادة اللي بتحصل في السوق، المهم إنك تفهم إن إدارة رأس المال بتساعدك تتحكم في الوضع وتقلل المخاطر، وبالتالي بتزود فرصتك في الربح في الفوركس.

إقرأ المزيد8 حاجات تهمك عشان تنجح في تداول الفوركس

إدارة رأس المال في سوق الفوركس

الإستراتيجية الصح مش بس معناها إنك تكسب في سوق الفوركس، لازم تكون عندك إدارة رأس مال كويسة، اللي بتستخدم الفلوس بطريقة فعالة، عشان تقلل المخاطر وتزود الأرباح.

مثلاً، لو حد قالك على إستراتيجية كويسة تضمن ليك نسبة نجاح عالية، وانت لوحدك في السوق، ممكن تخسر لو مش كنت بتعرف تدير رأس مالك صح، بس لو عندك حد تاني بيتداول معاك ويساعدك بالذات في البداية، يعني لو حد دخل شراء، التاني يدخل بيع، كده هيزود احتمالية المكسب بشكل كبير، عشان السوق إما يطلع أو ينزل، وحتى لو كان مستقر بيكون لفترة قصيرة بس، فممكن واحد منكم يكسب.

بس لو كان كل واحد مستقل ومش عنده نظام تداول وإدارة رأس مال صح، هتخسروا انتوا الاتنين، ولو شوفنا اتنين متداولين محترفين في السوق بيتداولوا عكس بعض، يعني واحد داخل شراء والتاني داخل بيع، هيكونوا كلهم كسبانين، ده عشان بيعرفوا يديروا رأس مالهم صح، وبيعرفوا يخرجوا من السوق في الوقت المناسب.

بلاش طمع، الصفقة الكبيرة مش هتجيلك من غير تحليل وتخطيط وصبر

واقعية التداول: إدارة رأس المال في الفوركس

كتير من الناس اللي بيدخلوا سوق التداول بيدوروا على الصفقة الكبيرة اللي هتغير حياتهم، وأي متداول مبتدئ بيدخل السوق، بيسأل دايما:

  • ممكن أعمل عائد 100% من صفقة واحدة؟
  • ليه بنحلل السوق كل يوم ونقعد قدام الشاشة عشان نحدد كمية الدخول ووقف الخسارة ومكان الدخول؟
  • ليه مش بنستنى على صفقة واحدة ونضربها ونزود الحساب وخلاص؟

وكمان اللي بيفكر في صفقات المليون (اللي مش واقعية أكيد) بس دي كلها أحلام ومفيش واحد فينا هيوصل للمليون بسهولة، المفروض اننا نعامل السوق بواقعية، لو اي مبتدئ حقق ربح كبير في وقت قصير، فالموضوع ده بيبقى صُدفة ومش هو القاعدة ومش هيحصل تاني.

الفوركس هو الحل الأحسن عشان تاخد دخل شهري كنسبة من رأس المال اللي دخلت بيه السوق، بس حلم الوصول للمليون مش هيحصل إلا لو كان في خطة مدروسة طويلة ورأس مال كبير طبعا.

في النهاية

بعض شركات السمسرة بيستخدموا خدعة الصفقة الكبيرة عشان يجذبوا العملاء ويعلنوا عن شركاتهم، وبيعرضوا إعلانات كدب زي اكسب 10,000 دولار في ساعات، ده مجرد كلام فاضي ومش حقيقي وفيه مبتدئين ممكن يصدقوا كل ده بس في الأخر كله على مفيش، المهم إننا مش ننخدع بالكلام عن الصفقة الكبيرة دي، ونعرف إن الفوركس ممكن يعملنا دخل شهري معين، بس لازم نتعامل معاه بشكل واقعي وموضوعي من غير خوف أو طمع.

مهمإزاي تعمل خطة للتداول الناجح في الفوركس

الفوركس ده مش لعبة ولا هزار، لازم تفهم إدارة فلوسك عشان تبقى على قد المسؤولية، متندفعش بكل فلوسك في صفقة واحدة عشان ممكن تنتهي بكارثة، حافظ على مستوى الخسارة بتاعك، ولازم تكون عارف ان العوامل اللي بتحدد نجاحك في الفوركس، هي إدارة فلوسك وتحملك للخسارة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish