تحليل أسباب الخسارة في التداول باستخدام أنظمة التداول

تحليل أسباب الخسارة في التداول باستخدام أنظمة التداول

النهاردة هنتكلم عن أسباب الخسارة في التداول في مجموعة من الحالات المختلفة عند استخدام أنظمة التداول أو بمعني أصح هجاوبك في عن سؤال ” المتداول بيعمل ايه لو واجه واحدة من الحالات الجاية ” وهي:

  • الدخول الخاطئ: إنك تدخل في الصفقة بطريقة غلط (mis-Entry) & (Bad Entry).
  • وقف الخسارة الغلط: إنك مش حطيت وقف الخسارة في المكان الصح (Bad Stop-Loss).
  • مكان أمر كسب الأرباح الغلط: إنك مش حطيت أمر كسب الأرباح في المكان الصح (Bad Profit Limit).
  • الأخبار الاقتصادية: إعلانات وأخبار عن الحالة الاقتصادية للبلد أو عن شركات معينة (News).

اجابتنا علي السؤال ده هتكون مقترنة بواحدة من القرارات اللي هكلمك عنها دلوقتي.

إقرأ المزيدازاي تعمل تحليل مالي مظبوط لسهم معين

القرارات اللي لازم تاخدها لو خسرت

تحليل أسباب الخسارة في التداول باستخدام أنظمة التداول
القرارات اللي لازم تاخدها لو خسرت

لما تواجه الخسارة في واحدة من الصفقات:

  • ممكن تفكيرك يكون في إما تستنى السوق يكمل حركته وتتوقع ترجع الصفقة لصالحك تاني، أو تفّعل أمر وقف الخسارة اللي حطيته زي ما اتفقنا عليه قبل كدا، ده الحل اللي بيفضله كتير من المتداولين المحافظين أو اللي “ملتزمين نصا” بخطتهم في التداول.
  • الحل التاني هو انك تقفل الصفقة وتقبل الخسارة الحالية وتدورعلي فرصة جديدة، ده حل ممكن يكون كويس لبعض الناس لأنه بيوقف نزيف الخساير، بس برضو بيزود الضغط السلبي اللي بيأثر على نفسية المتداول بسبب الخسارة.
  • المشكلة إن الحل ده بيمنعك من إنك تكسب الأرباح اللي بتتوقعها من تحليلك ونظام التداول اللي بتتبعه في السوق، لأن لو خرجت بعد كل صفقة خسران مش هتقدر تكسب، يعني بشكل تاني مش هتدي السوق فرصة يتحرك في اتجاهك.
  • الهيدج (Hedge) هو حركة بيع وشراء في نفس الوقت لحماية صفقات التداول اللي عندك، وهو أمر صعب جدا ومعقد وممكن يزود الضغط النفسي على المتداول، ولو ما نجحش فيه ممكن يخسر مبالغ كبيرة.
  • تحريك وقف الخسارة عشان يزود عدد النقاط، ممكن يساعد المتداول يوقف الخسارة بسرعة وقبل ما السعر يروح ضد الصفقة، بس المهم تحليل الوضع بدقة ومش يكون قرار عشوائي وبدون تفكير.

فيه شوية حاجات لازم تفكر فيها لما تبني أو تستخدم أو تحلل نظام تداول؟

  1. البورصة مش حاجة ساكنة وبتتحرك زي أي حاجة تانية، فلازم تغير النظام اللي بنيته بعد فترة من استخدامه عشان يتلائم مع الوضع الجديد، أو على الأقل تحسّنه.
  2. افتكر إنك عامل نظام تداول عشان يتلائم مع حركة السوق، عشان تجيلك إشارات صح، مش عشان تجبر السوق يتلائم مع النظام اللي انت عملته.
  3. كمان اختيار الإطار الزمني المناسب لنظام التداول بيأثر على جودته، فالإطارات الصغيرة بتتسبب في تحركات عشوائية سريعة وده بيأثر على جودة الإشارات اللي بيديها نظام التداول، إلا لو كان بيتم تصميمه مخصوص للمضاربة قصيرة المدى.
  4. مش هيكون فيه نظام ناجح 100%، فلازم تفلتر إشارات التداول اللي بتنتجها النظام، بشكل عام الادوات الاتجاهية هي الأكتر فعالية في ترشيح الإشارات المناسبة.
  5. لازم تختبر أي نظام تداول قبل ما تستخدمه في التداول عشان تعرف إذا كان ناجح وقابل للتطبيق على السوق ولا لأ، مش هيكون كافي إنك تختبر البيانات التاريخية بس، لازم تختبر النظام على بيانات حديثة وتجربه على حساب تجريبي عشان تتأكد من جودة الإشارات.
  6. إدارة المخاطر مهمة جدًا، مهما كنت شاطر في التداول وموثوق في نظام التداول اللي بتستخدمه.
  7. في بعض الأحيان، بعض أنظمة التداول بتعمل نجاح في الاختبارات بس ما بتحققش نفس النجاح في الحقيقة، فضروري قبل ما تبدأ تستخدم نظام التداول، توصف بالتفصيل الإشارات ومكان الدخول والخروج من السوق.
  8. وتقييم الصفقات بشكل مستمر بيساعدك تتعلم امتى بالظبط السوق هيبدأ يتحرك بشكل مختلف عن نظام التداول اللي بتستخدمه.

خلاصة الكلام

لما الناس بتخسر في التداول باستخدام أنظمة التداول؟ السبب بيكون ممكن يكون في كذا حاجة، أول حاجة الناس بيتعلموا النظام بشكل غلط، وبيدخلوا في تداول السوق بشكل مش ظبوط. وتاني حاجة الناس بيدخلوا في صفقات عشوائية بدون تحليل للسوق، يعني بيحاولوا يتوقعوا الأسعار من خلال الحظ أو المزاج، وتالت حاجة الناس بيحاولوا يكسبوا أكبر عدد من الصفقات في أقصر وقت ممكن، ودي بيأدي لإجهاد نفسي وخسارة فلوس أكتر.

مهمنصائح عشان تبعد عنك التوتر وقت التداول

في النهاية، عشان تتجنب الخسارة في التداول، الشخص لازم يتعلم النظام صح، ويستخدم استراتيجية تداول واضحة، ويكون عنده الصبر والتركيز ويقدر يحلل السوق كويس، واحتمال يكون في أخطاء تانية هتقابله في الطريق، بس في الأساس لازم الشخص يكون متخصص في موضوع التداول ويمشي في الطريق الصح.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish