ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة

محتوي المقال

  • ايه هو جدول KWL؟
  • فوائد استخدام جدول KWL.
  • ازاي تستخدم جدول KWL؟
  • العمود الاول: تعرف ايه.
  • العمود التاني: محتاج تعرف ايه.
  • العمود التالت: اتعلمت.
  • أدوات جدول KWL.
  • مزايا استخدام الاكسل.
  • ازاي نستخدم اكسل للأغراض التعليمية؟

التعلم مش مجرد إكتساب للمعرفة، لكن هو إشعال للعقول وتحفيز للتفكير الإبداعي.

ألبرت آينشتاين

إقرأ المزيدازاي اعمل قائمة عملاء محتملين فعالة Lead List؟

في البداية

المدرسين دايمًا بيحاولوا يلاقوا طرق مختلفة وأساليب تعليمية تشد اهتمام الطلاب وتشجعهم على المشاركة في العملية التعليمية. بعض الأدوات الفعالة بتكون موجودة بس محتاجة إن المدرسين يستخدموها. الـ KWL chart هي واحدة من الأساليب التعليمية الفعالة اللي بتساعد في عملية التعليم.

في التدوينة دي، هتلاقي معلومات شاملة عن جداول KWL وفوائدها وطريقة استخدامها والأدوات المطلوبة عشان تعمل الجداول دي بالطريقة الصح.

ايه هو جدول KWL؟

الـ KWL هي إستراتيجية تعليمية معناها: “أعرف إيه؟، وعايز أعرف إيه؟، واتعلمت إيه؟”. يعني بكل بساطة مهمة جدول KWL هي مساعدة الطلاب إنهم يدخلوا في العملية التعليمية ويفهموها.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
ايه هو جدول KWL؟

المدرسين بيستخدموا جدول KWL علشان يتعاونوا مع الطلاب ويشرحولهم الموضوع اللي بيتعلموه. وده ممكن يتطبق على أي مادة. جدول KWL بيحسِّن نشاطات الفصل وبيخلي الطلاب يفهموا إيه اللي بيتعلموه. ولما يقروا نص مثلا، يكونوا مدركين إيه اللي بيتوقعوه منه وإيه اللي ممكن يتعلموه، وكمان بيسجلوا عملية التعلُّم الخاصة بيهم من خلال الخطوات دي:

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة

كل ده بيتسجل في الأعمدة التلاتة في الجدول. وفيه برضو إصدارات تانية من جدول KWL ممكن تضم أقسام “SIFR”: بعض الحاجات اللي لسه الطلاب عايزين يعرفوها، الأهمية، الحاجات اللي تعلموها، واللي عايزين يفتكروها، وممكن إضافة الأعمدة دي للجدول عشان تستكمل المعلومات.

فوائد استخدام جدول KWL

في فوائد كتير لاستخدام جداول KWL، بتساعد الطلاب والمعلمين على التعلم بشكل أسهل وأكتر فعالية.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
فوائد استخدام جدول KWL

باستخدام النهج ده:

  • النظام بيحدد الهدف: إن الطلاب يعرفوا هم ليه هيقروا نص معين.
  • تسليط الضوء على المعرفة الموجودة: بيحفز الطلاب يفكروا في المعرفة اللي عندهم، وبيكشف المعلومات اللي عارفينها عن الموضوع.
  • بيدير الطريق: لما الطلاب يعرفوا المعرفة اللي عندهم، بيبقى سهل عليهم يحددوا أهدافهم التعليمية ويعرفوا إيه اللي هيتعلموه.
  • عملي ومرن: بيساعد على تصوير عملية التعلم بشكل سهل، وبيوفر مرونة في استخدامه لمجالات تانية أو حاجات مختلفة.
  • بيجمع بين الطلاب والمعلمين: بيشجع الطلاب على المشاركة في العملية التعليمية، وبيساعد المعلمين يعرفوا احتياجات الطلاب.

ازاي تستخدم جدول KWL؟

الجدول ده بينقسم لـ 3 أجزاء: الـ “كيه“، الـ “دبليو“، و الـ “إل“. بتعبيها قبل ما تبدأ الدرس، وكمان لما تكون في الدرس، وبعد ما تخلص الدرس. تقدر تعمل الجدول في الدفتر الخاص بيك، أو تستخدم أداة على الإنترنت عشان تسّهل عليك العملية.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
ازاي تستخدم جدول KWL؟

بعد ما تحدد الموضوع، تقدر تبدأ تعمل الجدول من خلال الخطوات دي:

لو مش خبير في عرض البيانات؟ مفيش مشكلة! ممكن تشوف برامج سهلة الفهم عشان تقدر تعمل جداول Excel، جداول توقيت Gantt، جداول العمليات Flow Charts وغيرهم بسهولة.

العمود الاول: تعرف ايه

أول حاجة، الطلاب لازم يحددوا المعلومات اللي عندهم عن موضوع النص. المرحلة دي بتبدأ بإنشاء الجدول، وبعدين المعلمين بيطلبوا من الطلاب إنهم يفكروا في المعلومات اللي عندهم. الطلاب ممكن يشتغلوا في مجموعات صغيرة، أو يكتبوا الملاحظات بتاعتهم لوحدهم ويشاركوها مع الفصل. بيتم الطلب من الطلاب إنهم يفكروا في المعلومات اللي عندهم.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
تعرف ايه

ممكن إنك تشجعهم إنهم يشرحوا الأفكار بتاعتهم، أو يعبوا الجدول مع بعض بعد ما يستعرضوا ملاحظاتهم، وبتسجل الأفكار دي في العمود الأول. في المرحلة دي، ممكن توجههم أو تصحح بعض النقط لو كان ده ضروري.

العمود التاني: محتاج تعرف ايه

بعد ما الطلاب يحددوا المعرفة اللي عندهم، هتقدر تسألهم عن المعلومات اللي هما عايزين يعرفوها، وتعبي العمود التاني في الجدول.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
محتاج تعرف ايه

الطلاب لازم يعرفوا إيه اللي عايزين يعرفوه في نهاية النص. بس لو كانوا مش متأكدين من اللي عايزين يعرفوه، ممكن تبدأ توجيهم من خلال شوية أسئلة. بالطريقة دي، هيكونوا واضحين عن توقعاتهم وأمالهم. ممكن تسأل عن:

  • إيه اللي عايزين تعرفوه عن الموضوع ده؟
  • إيه اللي بتتوقعوا تعرفوه عن الموضوع ده؟
  • إزاي تتعلموا بشكل أكثر فعالية؟

عشان تساعد طلابك يحققوا أهدافهم بشكل أفضل، ممكن تستخدم إطار الأهداف الذكية SMART Goals في الإكسل لتمكين طلابك من كتابة أهدافهم الخاصة، ابحث عنه وهتلاقيه متاح، مع العلم إن الأسئلة لازم تكون موجهة للطلاب وتشجعهم على المشاركة. المرحلة دي بتساعدك تفهم اتجاههم للموضوع.

العمود التالت: اتعلمت ايه

تقدر تطلب منهم إنهم يقرأوا النص ويعبوا العمود التالت بالحاجات اللي اتعلموها، وده بيتم في وقت القراءة أو بعديها.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
اتعلمت ايه

هيعبوا العمود بإجاباتهم عن الأسئلة في العمود التاني. كمان، اسألهم لو كانوا لاحظوا أي حاجة مثيرة للاهتمام غير الأسئلة دي. في النهاية، هتتكلم مع الطلاب عن التعلم اللي حصل. هتسألهم عن رأيهم في النشاط، ولو في حاجة هما كانوا يتمنوا يعملوها بطريقة تانية في المرحلة الأولى. وانت كمان هتديلهم رأيك في أفكارهم.

بعد ما يعبوا العمود الأخير، الطلاب هيكونوا أكتر وعيًا باللي اتعلموه، والمدرسين هيكونوا ليهم فرصة تتبع تقدم التعلم بتاع الطلاب. تقدر تطور خطط دروسك على أساس الأهداف العامة، أو تستخدم مواد التعليم اللي موجودة في StuDocu اللي فيها نصايح واستراتيجيات فعالة جدًا عشان تحسّن خطة دروسك.

مثال علي ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة

ودا مثال توضيحي لجدول KWL:

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
مثال علي جدول KWL

أدوات جدول KWL

لو مش بتحب تعمل الجدول بإيدك، تقدر تستخدم أدوات جاهزة على الإنترنت. فيه أدوات تفاعلية مختلفة مع خيارات كتيرة، زي:

Creately: دي أداة على الإنترنت فيها قوالب مختلفة، وبتقدم خيارات للتخصيص والتصدير. كمان بتقدر تضيف صور أو روابط أو ملاحظات على الجدول.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
Creately

Miro: ده قالب بسيط تقدر تستخدمه عشان تعمل الجدول الخاص بيك على الإنترنت. تقدر تضيف أو تشيل أعمدة، وكمان تعمل تعديلات تانية كتيرة.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
Miro

Lucidchart: ده حل رسم الشكل البصري المبني على السحابة، وبتقدر تلاقي فيه كتير من القوالب الفاضية المخصصة لجدول KWL، والجدول اللي بتعمله تقدر تطبعه وبيقدر يوصلها لأي شخص عنده حساب Lucidchart.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
Lucidchart

GroupMap: دي أداة تانية تقدر تستخدمها عشان تعمل جدول KWL على الإنترنت. الناس ممكن تدعي بعضها ويعملوا شغل مشترك لمشاركة رأيهم. الأداة دي سهلة في التعامل وممكن تستخدمها عن بعد.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
GroupMap

Excel: ودي أكيد أداة معروفة جدًا ممكن تستخدمها عشان تعمل جدول KWL. زي باقي وظايفها التانية، سهلة الاستخدام ومش محتاجة أي تثبيت. تقدر تنظم خطط دروسك بأقل جهد.

مزايا استخدام الاكسل

استخدام مخططات Excel لـ KWL ليه بعض الفوائد مقارنة بالحلول التانية:

  • تكلفة منخفضة: بالمقارنة مع الخيارات التانية، Excel متاح بأسعار معقولة للكل.
  • توفير الوقت: مش محتاج أي عملية تعليمية، انت محتاج بس شوية مهارات حاسوبية أساسية. كمان بيوفرلك الطريقة الأسرع عشان تقدر تعمل الجدول في دقايق بسيطة.
  • سهولة الاستخدام: ممكن تحدّث بياناتك وتشكيل القالب الخاص بيك، وفي الاخر، ممكن بكل بسهولة تعمل استيراد للجدول الخاص بيك لملف PDF وحفظه على جهازك واستخدامه على منصات رقمية تانية.
  • التخصيص: بيوفرلك اختيارات كتيرة، ممكن تختار الشكل والألوان أو خطوط النصوص وعرض التغييرات الخاصة بيك.
  • القوالب الجاهزة: Excel بيوفر للطلاب والمعلمين قوالب مناسبة لإدارة أنشطة الفصل الدراسي.

ازاي نستخدم اكسل للأغراض التعليمية؟

القوالب دي لخطط الدروس في الإكسل، تم إنشائها عشان الطلاب والمدرسين يقدروا يحفظوا شغلهم في مكان واحد ويتابعوا تقدمهم. والقوالب دي جاهزة وممكن تحملها من علي الانترنت.

  • القالب بتاع KWL Chart: ممكن تستخدم القالب ده في الإكسل عشان تبني، تشارك، تناقش مع طلابك وتعرض جداول KWL في الفصل. بس هتكتب ملاحظاتك تحت كل عمود بناءًا على المعرفة الحالية وتزود عليها مع مرور الوقت.
ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
قالب KWL Chart
  • التمبلت بتاع خطط الدروس للطلاب بيدي الطلاب تقويم لدراسة الدروس، وخطة دراسية منظمة لكل درس، ونظام لتتبع التقدم بصورة مرئية. الصفحة بتتكون من 5 أجزاء: البيانات الرئيسية، جدول الدروس، خطة الدراسة، الامتحانات، والواجبات المنزلية والمشاريع.
ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
قالب خطط الدروس للطلاب

في البيانات الرئيسية، الطلاب بيدّخلوا أسماء الدروس تحت المادة، ومواعيد الاختبارات والواجبات تحت العمود الخاص بالتقويم. الصفحة بتدي الطلاب فرصة إنهم يظبطوا جدول الدروس الخاص بيهم، وخطة الدراسة بتساعدهم يحددوا مواعيد الدراسة.

في القسم الخاص بالاختبارات، الطلاب بيكتبوا نتايج الاختبارات وعشان يقدروا يشوفوها بصورة مرئية جنبهم. في جزء الواجبات المنزلية والمشاريع، الطلاب بيختاروا الدرس، وبيكتبوا وصف للواجب وموعد التسليم. بعدين، الأداة بتحسب معدل الإنجاز لكل مادة.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة

التمبلت بتاع خطط الدروس للمدرسين بيدي المدرسين قالب للخطط الدراسية اليومية والأسبوعية، وخطة منظمة لكل درس، وبيتيح ليهم تتبع التلاميذ بصورة مرئية. الصفحة بتتكون من 6 أقسام: البيانات الرئيسية، الحضور، خطة الدرس اليومية، خطة الدرس الأسبوعية، الواجبات المنزلية، ونتايج الاختبارات.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة
قالب خطط الدروس للمدرسين

في البيانات الرئيسية، المدرسين بيقدروا يدّخلوا بيانات التلاميذ وتفاصيل المادة التعليمية. بيقدروا كمان يعرضوا ملفات التلاميذ بشكل فردي ويحتفظوا بملاحظات عنهم. في الأقسام التانية، المدرسين بيقدروا يحدّثوا حضور التلاميذ، يعملوا خطة دراسية يومية أو أسبوعية، ويسجلوا نتايج الواجبات المنزلية والاختبارات. التمبلت ده بيدي المدرسين إمكانية حفظ سجلات التلاميذ ومتابعة أدائهم.

ازاي تستخدم خرائط KWL عشان تدرّس طلابك بطريقة كويسة

التعلم هو السلاح الأقوي اللي ممكن تستخدمه عشان تحقق كل أحلامك وحقق النجاح في حياتك.

نيل أرمسترونج

مهم: تحليل SWOT لـ وول مارت

خلاصة القول

الكي دبليو إل charts هي آلية فعالة لتسهيل الأنشطة التعليمية. التلاميذ بيشاركوا في عملية التعلم والمدرسين بيكون عندهم الفرصة عشان يعملوا خطط دراسية تتناسب مع اهتمامات الطلاب. التمبلتات دي في الإكسل مجانية وبتقدم نقطة انطلاق للمهتمين بتحسين فهم التلاميذ في الفصل الدراسي. بتقدر تدمج نظام التعليم الخاص بيك في الإكسل بكل سهولة وتتابع تقدم التلاميذ من غير أي مشاكل.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish