المركز المالي: التعريف، الأمثلة، القوالب في إكسل

المركز المالي: التعريف، الأمثلة، القوالب في إكسل

المركز المالي هو واحد من البيانات المالية العامة (واللي فيها بيان الدخل وبيان التدفق النقدي) اللي الشركات بتعرضها للمساهمين بتوعهم، الشركات الصغيرة والمتوسطة بتعملها بشكل سنوي، والشركات الكبيرة بتعملها كل ربع سنة، والشركات الغير مشتركة في العادة بيحتاجوا دايما انهم يعملوا المركز المالي، فبيكون مفيد جدا إعدادها.

إقرأ المزيد: إزاي تستخدم Excel في المحاسبة

ايه هو المركز المالي؟

المركز المالي هو صورة للوضع المالي للشركة في نقطة زمنية محددة، في الاغلب بتبقى في نهاية السنة المالية، وبتجاوب على أسئلة مهمة زي:

  • قيمة الشركة بتمثل قد ايه بالظبط؟
  • الديون اللي عليها قد ايه؟
  • لو الشركة باعت كل حاجتها وسددت كل ديونها، المساهمين هياخدوا فلوس قد ايه؟

أصول الشركات

الحاجات المهمة اللي عند الشركة اسمها أصول، حتى العناصر الغير مادية زي الأموال المستحقة للشركة من ناحية عملائها، دي بتعتبر أصول علشان محتمل تحصيلها من المديونين.

أمثلة الأصول اللي بتمتلكها الشركة

  • النقود: الخزنة، المبالغ اللي موجودة في حسابات البنوك، وشهادات الودايع المؤرشفة للأجل القصير.
  • الدائنون: المبالغ المستحقة من العملاء للسلع اللي اتباعت أو الخدمات المقدمة من الشركة.
  • المخزون: البضايع، السلع المصنوعة للبيع، والمواد.
  • المصروفات المدفوعة بالكامل: زي الإيجار المدفوع مقدمًا.
  • الأصول الثابتة: العقارات، والآلات والمعدات، والشاحنات، والسيارات، والعناصر الثابتة المهمة المشابهة لكل ده.

حسب طبيعة نشاط الشركة، ممكن تمتلك فئات تانية من الأصول زي الأوراق المالية القابلة للتداول، والاستثمارات المالية، والأصول غير الملموسة، والأعمال اللي اللي لسه جارية.

التزامات الشركات

المبالغ اللي بتديها الشركة للدائن بتاعها بتسمى Liabilities، الالتزامات دي بتتعمل من خلال اتفاقيات رسمية، أو متطلبات قانونية، أو عادات وتقاليد الشغل، طالما فيه احتمال إن الشركة هتحتاج تصرف فلوس عشان تسدد الالتزام.

أمثلة نموذجية للالتزامات

  • الحسابات المستحقة للدفع اللي هي المبالغ المستحقة على الشركة للموردين بتوعها عن السلع والخدمات اللي بتشتريها منهم.
  • القروض مستحقة السداد، والفوايد المستحقة عليها.
  • الأجور والرواتب المستحقة.
  • الضرايب مستحقة السداد.
  • المبالغ المقدمة من العملاء.

حقوق المساهمين

القيمة الصافية لأصول الشركة بعد خصم الالتزامات منها بتسمى حقوق المساهمين، وفي اوقات بتسمى الأصول الصافية (Net Assets)، على الرغم إن حقوق المساهمين هي قيمة باقية بعد خصم الالتزامات، الا انها بتنقسم لبنود كتير.

أمثلة علي حقوق المساهمين

  • حصة المساهمين: الفلوس اللي المساهمين بيدوها للشركة مقابل أسهم في الشركة، وفي حالة الشركات الفردية، دي الفلوس اللي المالك بيديها للشركة.
  • الأرباح المحتجزة: الأرباح الصافية اللي كسبتها الشركة ولسه مش تم توزيعها على المساهمين.
  • حقوق المساهمين ممكن تشمل حاجات تانية زي الاحتياطيات، رأس المال الإضافي.

بصفتك صاحب مشروع، ايه فايدة إعداد المركز المالي بانتظام؟

المركز المالي: التعريف، الأمثلة، القوالب في إكسل
بصفتك صاحب مشروع، ايه فايدة إعداد المركز المالي بانتظام؟

إعداد المركز المالي بانتظام بيفيدك كصاحب مشروع بشكل كبير، لأن المركز المالي:

  1. هديك فكرة سريعة عن صافي الأصول اللي موجودة في مشروعك، يعني كام الفلوس اللي عندك، وكام فلوس اللي بتقدر تدفعها لنفسك كأرباح.
  2. هتقدر تحلل مؤشرات مالية مهمة زي نسبة التيسير، ونسبة الدين لحقوق الملكية، واللي بتدي فكرة واضحة عن صحة مشروعك ماليًا.
  3. وبمقارنة المركز المالي في تواريخ مختلفة، هتقدر تلاحظ اتجاهات مشروعك وتاخد الإجراءات اللازمة في الوقت المناسب.

إزاي تعمل المركز المالي في Excel؟

كاتب الدفاتر هو المسؤول عن إعداد المركز المالي، بس لو كنت صاحب مشروع صغير، في معظم الحالات هتقدر تعمله بنفسك.

أول حاجة لازم تحدد تاريخ تقرير المركز المالي

المفروض تعمل المركز المالي في نهاية اليوم الأخير من السنة المالية الخاصة بيك، عادةً هتعمل الكشف بعد تاريخ التقرير، بس لازم تظهر المعلومات زي ما كانت في تاريخ التقرير نفسه، مش في التاريخ اللي انت بتحضر فيه الكشف، يعني لو في ديون سددتها بعد التقرير، بس كانت مستحقة في التقرير، لازم تظهرها في الكشف.

تاني حاجة اكتب كل الأصول اللي عندك وقيمتهم

لو كنت بتسجل الأرقام دي بشكل منتظم، هتقدر تاخد الأرقام دي بشكل مباشر من سجلاتك، حتى لو مش بتسجل الأرقام، هتقدر تعرف الأصول اللي عندك وتحدد قيمتها، عيّن قيمة المخزون على أساس السعر اللي دفعته عشان تشتري الحاجات دي، أو لو مش قادر تتبع الشراء ده، يبقي على أساس السعر اللي هتدفعه لو اشتريت دلوقتي، بس قيمة الأصول الثابتة، زي الماكينات والمعدات والسيارات، هتعيّن قيمتهم على أساس السعر اللي هتقدر تبيعهم بيه دلوقتي، عشان دول بيخسروا قيمتهم مع الوقت بسبب الاستخدام.

اعمل تقسيم لكل اصولك لفئتين، حط في الفئة الأولى الأصول الجارية، زي النقدية، وحسابات العملاء، والمخزون، وأي عناصر تانية تتوقع إنك تستخدمها أو تبيعها خلال الـ 12 شهر الجايه؛ وحط كل العناصر التانية في فئة الأصول غير الجارية.

تالت خطوة اكتب كل الديون اللى موجودة عندك فى تاريخ اعداد المركز المالي

مش بس اللى مستحقة تسديدها فى الوقت ده، كمان اللى لسه مستحقة تتسدد بعد كده، مثلا الضرايب اللى مستحقة تندفع بعد نهاية الفترة اللى المركز المالي بيغطيها، زى ضريبة المبيعات أو ضريبة الدخل، لازم تدخل فى المركز المالي على إنها ديون فى تاريخه، وزي كمان لو دفعت أجور العاملين بعد تاريخ المركز المالي، لازم تدخل الرواتب دي كدين فى التاريخ ده.

علشان تعمل Balance Sheet لشركتك

لازم تبدأ تحدد تاريخ التقرير، واللى بيكون آخر يوم فى السنة المالية اللى انتهت، ولو هتحضر التقرير بعد التاريخ ده، لازم تظهر المعلومات زى ما كانت فى التاريخ ده ومش فى التاريخ اللى انت بتعمل البيانات فيه، وبعد كده هتسجل كل الأصول اللى عندك مع القيمة بتاعة كل واحدة، ولو عندك تسجيلات مترتبة، يبقى هتكتب الأرقام دى ببساطة من التسجيلات اللى عندك، ولو معندكش هتقدر تكتب كل الأصول وتحدد قيمتها.

الأصول الجارية هتحددها باعتبارك هتستخدمها أو تبيعها خلال السنة الجاية، زى الكاش والفواتير المستحقة والبضايع المخزنة، أما الأصول الثابتة زى الآلات والمعدات والسيارات، هتحددها باعتبار إنها هتفقد قيمتها بسبب الاستخدام والتلف والتعتيم، وهتبيعها بسعر مناسب لحالتها الحالية.

بعد كده، هترتب الأصول اللى عندك لـ أصول المتداولة وأصول ثابتة، الأصول المتداولة هتشمل الكاش والفواتير المستحقة وغيرها من العناصر اللى هتستخدمها أو تبيعها خلال السنة الجاية، وكل اللى مش متداول هيكون فى الأصول الثابتة، بعدها هتكتب كل الالتزامات اللى عندك فى التاريخ اللى انت حددته، ولازم تدخل كل الضرايب المستحقة واللى لسه مش فاتورتها ظاهرة زي ما قولنا، اللي هي زي ضريبة المبيعات وضريبة الدخل اللى خلصت قبل تاريخ التقرير.

بتدور على ايه في المركز المالي؟

زي ما قولنا في البداية، بتدور علي بيان الدخل أو التدفق النقدي، وده بيديك فكرة عامة عن الحالة المالية للشركة.

قيمة حقوق المساهمين

الاول شوف قيمة حقوق مساهمين الشركة، واللي لازم تكون إيجابية، وبشكل مثالي بتزيد عن قيمة استثمارات المساهمين (مجموع الأسهم العادية ورأس المال الإضافي المستثمر)، ولو كانت القيمة أقل، ممكن يكون السبب في الخساير المتراكمة أو التوزيعات الزايدة، في الحالة دي لازم تقرر لو كان الاستثمار الاضافي ضروري عشان تغطي الخساير ولا لأ. ممكن يكون فيه التزام قانوني للمساهمين بتعويض الشركة عن التوزيعات الزايدة.

لو الشركة مش عارفة تسدد كل ديونها بالأصول اللي عندها، فهي ممكن تواجه خطر إنها تقفل، إلا لو حطوا فيها فلوس تانية من جيوبهم عشان الشركة تستمر وتكمل.

النسبة الحالية

الحاجة التانية اللي بنشوفها إسمها “النسبة الحالية”، بتتحسب بالطريقة دي: بتقسم الأصول المتداولة الكلية على الخصوم المتداولة الكلية.

المفروض إن النتيجة تكون فوق الواحد، يعني 1.2 أو أكتر، ده بيدل إن الشركة عندها كاش كتير وممكن تسدد ديونها الحالية بسهولة، ولو النسبة أقل من واحد، معناه إن الشركة مش مفلسة خالص، بس بتواجه صعوبات في سداد ديونها الحالية، ولو النسبة أكتر من 3، ده معناه إن الشركة عندها كاش زيادة مش بيتم استخدامه بشكل كويس.

معدل الديون ونسبة الدين الى حقوق المساهمين

الاتنين دول بيوضحوا مدى الخطر المالي اللي بيرتبط بإستخدام الديون في تمويل عمليات الشركة.
معدل الديون بيبين نسبة الأصول اللي بيتم تمويلها بالديون؛ عادة ما بيكون 0.7 أو أقل، بس ده بيختلف من صناعة للتانية.

نسبة الدين الي حقوق المساهمين بتبين قد إيه الشركة مديونة ومعرضة للخطر المالي، يعني بتعرف كام الفلوس اللي استلمتها الشركة من المستثمرين وكام فلوس استلفتها من البنوك أو المقرضين، وكل ما كانت نسبة الدين أكبر، كل ما كانت المخاطر المالية أكبر. وعادةً ما بيتم قبول نسبة الدين إلى حقوق المساهمين في معظم الصناعات بين 60/40 (نسبة الدين إلى حقوق المساهمين 1.5) إلى 70/30 (نسبة الدين إلى حقوق المساهمين 2.33)، وفي بعض الصناعات اللي بتحتاج إستثمارات كبيرة جدًا، زي صناعة التطوير، ممكن توصل لحد 80/20 (نسبة الدين إلى حقوق المساهمين 4).

ايه هو الفرق بين قائمة الدخل والمركز المالي؟

المركز المالي: التعريف، الأمثلة، القوالب في إكسل
ايه هو الفرق بين قائمة الدخل والمركز المالي؟

الاتنين نماذج مالية عامة، يعني بيتم إعدادهم بشكل اعتيادي لمساهمي الشركة، بس ده التشابه الوحيد بينهم، المركز المالي بيوفر لينا لمحة عن وضعية الشركة المالية في نقطة زمنية محددة، اللي هي تاريخ التقرير، أما قايمة الدخل بتساعدنا نفهم اللي حصل جوه الشركة بين تواريخ التقارير المختلفة، وكمان بتجاوب على الأسئلة دي:

  • إزاي الشركة كسبت فلوس من المبيعات والإيرادات التانية في الفترة التقريرية؟
  • وإزاي دفعت الشركة فلوس علشان تعمل المنتجات والخدمات اللي باعتها في الفترة التقريرية؟
  • وإزاي الشركة دفعت فلوس في مصاريف تانية زي المصاريف الإدارية والإعلانية والتسويقية في الفترة التقريرية؟
  • وإزاي الشركة دفعت عشان تسدد ديونها؟
  • وإيه هو الربح الإجمالي قبل الضريبة؟
  • وبعدين الشركة دفعت كام ضرايب على الربح ده؟
  • وبعدين كام الربح اللي بيقدروا يوزعوه على المساهمين؟
  • وقد ايه الفلوس اللي بيقدروا يستخدموها عشان يكبروا في السوق؟

قايمة الدخل والمركز المالي بيتم استخدامهم من خلال المحللين الماليين، علشان يقدروا يحللوا إزاي الشركة قوية ومستقرة ماليًا، بس لو أنت عايز تتبع دخلك ومصاريفك بس، فيه نماذج خاصة ممكن تستخدمها، فيه ملف Excel خاص بالبائعين بيساعدهم على تتبع دخلهم ومصاريفهم، وفيه نموذج تاني للملاك العقاريين بيتبعوا بيه دخلهم ومصاريفهم اللي بتتعلق بالعقارات، وكمان فيه نموذج خاص بالملاك العقاريين على جوجل شيت.

ازاي تعمل قائمة الدخل من المركز المالي؟

مش ممكن علشان قايمة الدخل المركز المالي بيتم استخدامهم بطريقة مختلفة عن بعض زي ما اتكلمنا، فلو شوفت صورتين لنفس الشخص بفرق عشر سنين، بتقدر تشوف الفرق في المظهر بس مش هتعرف تحكي بالظبط إيه اللي حصل للشخص ده في الفترة دي، نفس الفكرة بالنسبة للحالة المالية، مثلاً لو الحسابات المستحقة اللي بيتم عرضها في المركز المالي في تاريخ التقرير السابق كانت بقيمة 1000 دولار، ودلوقتي هي 500 دولار، هل ممكن نستخلص أي معلومات من الأرقام دي؟ الإجابة هي لا، علشان فيه سيناريوهات كتير ممكنة بتوصّل لنفس النتيجة، ودي شوية أمثلة عليها:

  • الشركة مش باعت حاجة، بس جابت 500 جنيه من العملاء بتوعها، أو خصمت 500 جنيه من حسابات العملاء اللي مش هتتحصل.
  • الشركة باعت حاجة بقيمة 500 جنيه، وجابت 1000 جنيه من عملائها، وهكذا!

بتظهر فين الأرباح والخسائر في المركز المالي؟

المركز المالي بيظهر الأرباح والخساير السنوية المتراكمة في مكان واحد اسمه الأرباح المحتجزة، واللي هي جزء من حقوق المساهمين، في كل مرة الشركة بتحقق ربح، بيزيد رصيد الأرباح المحتجزة في المركز المالي بمقدار الصافي اللي كسبته ناقص قيمة توزيع الأرباح على المساهمين، وكل مرة الشركة بتحقق خسارة، بينقص رصيد الأرباح المحتجزة بمقدار الخسارة دي.

ازاي تسجل الخسارة في المركز المالي؟

الموضوع بسيط، الخسارة بتبان في القايمة المالية زي الربح بس عكسه، يعني بدل ما تكون الفلوس زيادة بتبقى ناقص، ولو كانت الشركة كسبانة قبل كدا وبقت تخسر بعد كدا، مش هيبقى الرصيد سالب إلا لما تخسر بمقدار أكبر من الربح اللي جمعته، ولو كان الرصيد بيقل في القايمة المالية بيبقى دليل على ان الشركة فيها خساير، بس ممكن يكون بسبب توزيع الأرباح المجمعة في السنين اللي فاتت.

لازم المركز المالي يتعمل في الأول؟

الموضوع بيعتمد على نوعية المشروع، في الوقت الحالي معظم الشركات حتى الصغيرة بتستخدم برامج الحسابات على الكمبيوتر لإدارة حساباتها، فلو كل الحركات بتتسجل بطريقة صح وفي الوقت المناسب، المحاسبة الإلكترونية بتقدر تعمل كل القوايم المالية بشكل سريع.

قبل كده كان فيه كتير من الأعمال الصغيرة خاصة اللي بيتم تداول النقود فيها كتير (زي البقالات الصغيرة والحانات)، مكنوش بيحتفظوا بسجلات كاملة للحسابات، كانوا بيحتفظوا بسجلات بس للمدفوعات النقدية والاستلامات النقدية، وعشان يحسبوا أرباحهم بشكل سليم، كانوا محتاجين يعدلوا الاستلامات والمدفوعات النقدية بتغيير أرصدة المخزون خلال فترة التقرير، علشان كدا كانوا بيعملوا حصر للمخزون في كل تاريخ للتقرير، وبعدين يستخدموا الأرقام دي في حساب الأرباح، علشان كدا أيوا كانوا محتاجين لاعداد المركز المالي في الأول.

هل Excel فيه قالب المركز المالي؟

طبعاً فيه كتير من الناس بيستخدموا الاكسل في مجالاتهم الشخصية أو العملية، زي المتاجر الكترونية أو مدراء العقارات أو أي حد بيحتاج يسجل دخله ومصاريفه بشكل منظم ويتابعها، وبعض الناس بيستخدموا أدوات Excel الجاهزة عشان يسّهلوا علي نفسهم العملية دي.

مهم: إزاي نستخدم إكسل في إدارة المشاريع؟

الخلاصة ان المركز المالي هو الطريقة اللي بنحسب بيها فلوسنا ونخطط بيها إننا نصرف فلوسنا بشكل منظم، وده بيساعدنا نوفر فلوسنا ونوفر في الإنفاق اللي ممكن يكون زيادة عن اللزوم، ونقدر نعمل المركز المالي ده في Excel، ونستخدمه علشان نعرف إننا بنصرف فلوسنا صح أو لا، ونعدل في الإنفاق لو كان زيادة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish