نصائح عشان تبعد التوتر وقت التداول

نصائح عشان تبعد التوتر وقت التداول

القلق والتوتر بيحصل كتير للمتداولين الجدد، وإنهم بيتوتروا وبيحسوا بالقلق والضغط لما يبدأوا يتداولوا بجد على حساباتهم الحقيقية، الناس دي بتحس إنها لازم تدقق في كل تفاصيل القرارات اللي بتاخدها، لدرجة إنها بتبقى مش متأكدة من قراراتها وبتتردد كتير، وده بيأثر على أدائها في التداول وقدرتها على أخد القرارات الصحيحة في الوقت المناسب، وعشان الواحد يتغلب على الضغط والتوتر ده، هنقدملك نصائح عشان تبعد التوتر وقت التداول ولازم تحاول تلتزم بخططكالمُسبقة اللي عاملها قبل كدا، وتهتم بإدارة المخاطر في التداول، وده هيساعدك تتجنب القلق والتردد، وهتقدر تاخد قراراتك بثقة ومن غير توتر.

إقرأ المزيدمدخل للمبتدئين: إزاي تدير رأس المال في الأسواق المالية

علاج التوتر والقلق أثناء التداول

هقولك دلوقتي علي نصايح تقدر بيها تعالج التوتر والقلق اللي بيحصلك وأنت بتتداول.

تناسى أي صفقة ممكن يكون الأحسن ليك

من أكتر الأسباب اللي بتخلي المتداول يقلق ويتوتر، هو إنه بيدور على الكمال في كل حاجة، يعني بيدور على فرص مضمونة، ومضمونة بالنسباله يعني مش تخسر، وكمان يحاول يدخل ويخرج بأحسن سعر علشان يزود حجم الصفقة، بس النتيجة إنه بيخسر وبيكون محبط جدا، يبقى الأفضل إن المتداول يفتكر دايما إن الخسارة هي جزء طبيعي من عملية التداول، مش بس في تداول العملات لكن في كل حاجة في حياتنا.

مش بس هتبقى في صفقات ناجحة ومربحة، كمان هتبقى في صفقات فاشلة وده مش عيب ولا حاجة، حتى أحسن المتداولين بيخسروا في فترات من التداول، ومش بس في صفقة واحدة، فالأفضل إن المتداول يتعلم من الخسارة ويتعامل معاها بشكل صح وحكيم.

ركز على التداول وانسى الأرباح

لو وقفت انك تدور عن الفرصة الأفضل مش هيبقى معناه انك توقف طموحك، بس بعض المتداولين بيقولوا إن ده كسل وعدم اهتمام وهي غير كدا خالص، لو كانت دي هي رؤيتك كمتداول، يبقى من الأحسن إنك تحدد نجاحك بناءً على العملية نفسها ومش بس الأرباح.

مثلا لو انتهيت من فترة التداول، حاول تسأل نفسك شوية أسئلة زي:

  • هل اتبعت خطة التداول اللي اتفقت عليها؟
  • هل خرجت من الصفقات حسب خطة التداول؟
  • هل قدرت احدد نسبة المخاطرة زي ما خططت؟

لو كانت الإجابة على كل الأسئلة دي “أيوا”، يبقى ده معناه إنك عملت عملية تداول مثالية واتفقت مع خطتك كاملة، حتى لو مش فزت بأي مكاسب، لأن التميز الحقيقي في التداول بيجي من التركيز على العملية كاملة، وقدرتك على إنك تستمر لفترة طويلة.

خلى خطواتك بطيئة لما تاخد قرار المخاطرة

نصائح عشان تبعد التوتر وقت التداول
خلى خطواتك بطيئة لما تاخد قرار المخاطرة

واحد من أكتر الحاجات اللي بتخلي المتداول متوتر وقلقان هي لما يخاطر بخسارة كبيرة من فلوسه والضغط النفسي اللي بيحصل بسبب كده بيدفعه في بعض الأحيان ياخد قرارات غلط تدمر، لما المتداول بيكسب ثقة في نفسه وفي قراراته بيبتدي يزود المخاطرة عشان يكسب أكتر، بس مش بالضرورة إن ده يكون صح، ممكن المخاطرة تزود الضغط النفسي عنده وتتغير نظرته للأمور بشكل كامل.

تخيل نفسك مثلا مكان لاعب كرة سلة عايز تسجل هدف في آخر ثواني من الماتش، وده اللي انت اتدربت عليه مئات المرات وعملته قبل كده بنجاح، لكن ضغط الخسارة بيخلي اللحظة دي أصعب بكتير، فعشان تتجنب الخطأ ده، أفضل طريقة هي زيادة المخاطرة بشكل تدريجي، مش مباشرة بضعفها أو تلات مرات أضعافها، وبدل ما تهدّد نفسك، يبقى أفضل تعمل زيادة تدريجية.

ابعد عن المتابعة المستمرة وكثرة التداول

بصراحة لما الواحد يحس إنه عايز يكسب أكبر قدر من الفلوس، ممكن يبدأ يفكر بشكل مش عقلاني ويقوم ياخد قرارات غير مدروسة، يعني لو خسرت صفقة قبل كدة، ممكن تلاقي نفسك بتعمل صفقات كتيرة بس عشان تعوض عن الخسارة دي، ودي غالبًا ما بتبقى خسارة كمان في حد ذاتها.

الحل الأحسن هو إنك تحدد لنفسك عدد معين من الصفقات الخسرانة اللي هتقدر تقبلها في اليوم، مثلا صفقتين اتنين بس لو خسرتهم، هتوقف عن التداول لحد اليوم الجاي، وخليك مركز على الخطة اللي بتتبعها، والأرباح هتيجي بشكل تدريجي، وفي النهاية دايما في فرص جديدة هتيجي، المهم إنك تحافظ على حسابك ومش تخسر كل حاجة بسبب العواطف.

لازم يكون ليك حياة بره سوق المال

يعني لو كنت بتتداول والسوق ضدك ممكن تحس إن كل حاجة في حياتك بتنهار، فمش تقف على التداول وبس في حياتك، حدد لنفسك وقت معين للتداول وبعدها بلاش تفكر فيه كتير.

جرب تلاقي هواية أو رياضة تحبها تقدر تشغل بيها نفسك لو السوق مش بيمشي زي ما انت متوقعه، وخليك حريص على مخالطة الأهل والصحاب ومش تنشغل بالتداول لحد ما تنسى حقوقهم وواجباتك تجاهم، حافظ على صحتك الجسدية والنفسية اللي بتأثر كتير على قراراتك في التداول.

مهمنفسية المتداول في سوق المال: ازاي الأمل والتفاؤل بيخليك تحقق أرباح

في الاخر أحب أقولك

مهما كانت طبيعة شغلك، فالتوتر ممكن يأثر بالسلب على أدائك وصحتك، عشان كده لازم دايما تحاول تخفف التوتر والضغوط اللي بتجيلك بسبب التداول، وتطبق النصايح اللي تساعدك تعمل كده واللي وضحناها ليك في تدوينتنا، ومتنساش ان التداول في البورصة محتاج الصبر والمثابرة، اوعي تفقد ثقتك بنفسك وحاول دايما تحسّن مهاراتك ومعرفتك في المجال ده.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish