ملخص كتاب The Little Book of Common Sense Investing للخبير المالي جون بوجل

ملخص كتاب The Little Book of Common Sense Investing للخبير المالي جون بوجل

كتاب The Little Book of Common Sense Investing بيقدملك حل بديل وهو الاستثمار السلبي، بعيد عن الاستثمار العادي اللي بيكون فيه رسوم مرتفعة وتبديلات مالية غير مضمونة، الكتاب بيدخلك لأساليب الاستثمار السلبي واللي بتركز على صناديق المؤشرات اللي بتكلفة منخفضة، واللي بتقدر تحققلك التوفير اللي انت محتاجه للتقاعد من غير مشاكل الاستثمار في البورصة العالمية.

متدورش على الإبرة في الكومة، اشتري الكومة كلها!

جون بوجل

“جون بوجل” عبقري في وقت كل الناس كانوا بيحاولوا يتغلبوا على السوق بالاستثمار في الاسهم اللي محتمل انها تكون ناجحة وبعدين ياخدوا رسوم غالية عليها، هو فكر ببساطة: “ليه مانعملشي صناديق الاندكس أو المؤشرات؟” الفكرة الصغيرة دي بقت واحدة من أهم أفكار الاستثمار في القرن ده، وشركة الاستثمار الأكتر احترام في العالم، اخترع بوجل صندوق الاندكس، واحد من أسهل وأكتر الطرق، واللي بتقلل التوتر في الاستثمار النهارده.

إقرأ المزيدازاي تكون غني: تلخيص كتاب I Will Teach You To Be Rich

3 حاجات هتعلمك قوة صناديق الاندكس أو المؤشرات في التداول

  • الأرباح اللي حصلت في الماضي مش بتضمن النجاح في المستقبل.
  • أفضل طريقة للاستثمار لمعظم أموالك هي الاستثمار في صناديق الاندكس المضمونة وبأقل تكلفة.
  • ممكن تخطيطك يكون على أساس اختيار أرخص صندوق مؤشرات.

يلا مع التفاصيل!

الدرس الأول: إنجازات الماضي مش بتضمن النجاح في المستقبل

اللعبة نفسها كل سنة، هتلاقي وشوش جديده على غلاف المجلات المالية، أفضل مدير صندوق، أفضل محلل، وهكذا وبعدين ناس كتير بتدخل في الصندوق ده، وبيخسروا كل حاجة، واحد بيكون عنده سنه ممتازة مش لازم يقدر يكرر نفس الأداء السنة اللي بعدها.

السوق بيتغير بشكل سريع أوي، النظم اللي كانت شغالة سنة 1990 مش شغالة سنة 1991، وأكيد مش هتشتغل في السنة اللي انت فيها دلوقتي، كل سنة بيتغير اللي شغال واللي مش شغال تمامًا، من كل الصناديق المشتركة الـ 355 اللي كانت موجودة في 1970، بقت 34 صندوق بس بعد كل الوقت ده، حتى الصناديق دي ممكن تكون مش بتضمن إنك هتجيب فلوسك.

الدرس التاني: خلي أغلبية فلوسك في صناديق المؤشرات الآمنة والمنخفضة التكلفة

ملخص كتاب The Little Book of Common Sense Investing للخبير المالي جون بوجل
الدرس التاني: خلي أغلبية فلوسك في صناديق المؤشرات الآمنة والمنخفضة التكلفة

بدل ما تدفع رسوم مبالغ فيها للوسيط المالي اللي مش بيشتغل كويس ومش بيجيب نتائج أفضل من متوسط ​​السوق، صناديق المؤشرات ممتازة كبديل، صناديق المؤشرات بيتبعوا السوق ومش بيتم إدارتهم خالص، فبدل ما تدفع فلوس عشان الإدارة، بتدفع أقل رسوم وتجيب نفس نسبة العائد اللي بيجيبه السوق.

صناديق المؤشرات هي هدية من “جون بوجل” للعالم، وبتشتغل كده:

صندوق مؤشر بيقلد إيه اللي بيحصل في مؤشر داو جونز، وعنده نفس التركيبة اللي في داو جونز، بس بكميات أقل، مثلا لو 2٪ من الأسهم في داو جونز هي أسهم شركة أبل، هيكون 2٪ من الأسهم في صندوق المؤشر أسهم شركة أبل كمان، بيتحدثوا بس لما يتغير التركيب في المؤشر اللي بيقلدوه، وبكدا يكون دي طريقة استثمار سلبية، عشان مفيش إدارة، فمفيش رسوم تقريبا (عادة أقل من 1٪ سنويًا)، وبينموا ببطء بس بشكل مستمر، عشان مش بيتأثروا بتقلبات سوق الشراء والبيع.

إزاي تختار من أكتر من 500 صندوق مؤشر؟

لو كنت عاوز تستثمر في البورصة وتخلي فلوسك تزيد، اشتري صندوق مؤشرات بس، كل الصناديق دي بتشتغل بنفس النظام وبتعدى في الربح بنسبة تقريبا 8% في السنة، يعني الأفضل إنك تختار صندوق المؤشرات اللي فيه أقل تكاليف.

الدرس التالت: ممكن تخطيطك يكون على أساس اختيار أرخص صندوق مؤشرات

الصناديق اللي بتاخد نسبة من الربح بتاعك كل سنة هتأثر على المبلغ اللي هتاخده في النهاية، في صناديق زي صندوق فيدلتي سبارتان بياخد 0.007% تكلفة سنوية، وصندوق J.P. Morgan بياخد 0.53% تكلفة سنوية، على المدى الطويل حتى القروش الصغيرة دي بتتجمع، وبما إن تكاليف الشركات اللي بتدير الصناديق مش مرتبطة بالعوائد، يعني إنك تختار صندوق المؤشرات اللي فيه أقل تكاليف وخلاص، ومش هتحتاج تفكر في حاجة تانية.

انا عندي صناديق استثمار في المؤشرات من فانجارد، عشان كدا لما عرفت الاستراتيجية دي في كتاب “فلوس- اتقان اللعبة”، فهمت الفكرة بسرعة، بعد سنة كل الصناديق زادت بنسبة 10%.

في الختام

في الخلاصة، الكتاب ده فعلا بيقدم حاجة كويسة جدًا لأي حد عايز يستثمر فلوسه، الخبير المالي جون بوجل بيوضح بطريقة سهلة إزاي الاستثمار في المؤشرات الرئيسية هو الحل الأمثل لتحقيق عوائد مالية مستدامة على المدى الطويل، وعشان نقدر نستفيد من الاستثمار في المؤشرات بشكل صحيح، لازم نتبع مبادئ الاستثمار الذكي والمنطقي اللي بيقدمها الكتاب.

مهم: تلخيص كتاب The Snowball | السيرة الذاتية لـ”وارن بافيت”

ملخص كتاب “The Little Book of Common Sense Investing” للشاب اللي عمره 20 سنة وحاول يستثمر فلوسه في البورصة وخسر، وللراجل اللي في الأربعينات من عمره وخايف إن استثمار فلوسه في صناديق المؤشرات مش هيجيب له فلوس كفايه في المستقبل، ولأي حد مش بيحب يتعب نفسه في الاستثمار.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish