معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

معدل العائد على الاستثمار “Rate of Return on Investment” بيشير للمعدل اللي بتحقق بيه الشركة عائد من الاستثمار خلال فترة معينة مقارنة بتكلفة الاستثمار للشركة، وبيتحسب عن طريق قسمة العائد على الاستثمار خلال الفترة على تكلفة الاستثمار. معدل العائد على الاستثمار هو الدخل المحقق من استثمارك في الأصول.

وده بيتقاس بشكل رئيسي بالنسبة المئوية، ممكن يكون سالب (صافي خسارة) أو موجب (صافي ربح) وبيتم قياسه بشكل دوري، ربع سنوي أو شهري أو سنوي، بالنسبة للشركات اللي ديونها أو حصص رأسمالها مدرجة في البورصة، العائد على الاستثمار بيكون مهم جدًا من وجهة نظر المستثمر.

معدل العائد على الاستثمار مش بيتقاس بس بالأرباح اللي بتكسبها، ولكن برضو بالأخطار اللي ممكن تتحملها.

بنجامين غراهام

إقرأ المزيد: معادلة رأس المال المستثمر – دليل مبسط لريادة الأعمال

النقاط الرئيسية

  • معدل العائد على الاستثمار بيقيس نسبة الربح اللي بتحققة الشركة من الاستثمار مقارنة بتكلفته، وبيتم حسابه بقسمة عائد الاستثمار خلال فترة محددة على تكلفة الاستثمار.
  • ممكن مايكونش معدل العائد على الاستثمار موثوق بيه لفترات أطول من سنة عشان مش بياخد في الاعتبار القيمة الزمنية للنقود.
  • وباعتباره أداة مفيدة، فمعدل ده بيساعد في اتخاذ قرارات استثمارية سليمة، زي الاختيار بين عمليات الشراء الجديدة أو الاستبدالات وتوسيع الأصول الثابتة وتنويع المحافظ الاستثمارية واتخاذ خيارات حصرية متبادلة.

شرح معدل العائد على الاستثمار

معدل العائد على الاستثمار هو النسبة اللي الشركة أو المستثمر بياخدها من الربح أو الخسارة على المبلغ المستثمر في سنة مالية أو أي فترة يحددها، المعدل بيتحسب بالنسبة المئوية عشان يوضح زيادة المبلغ في الفترة دي. العائد على الاستثمار أداة كويسة لحساب الفايدة الكلية على الاستثمار، بس مش موثوق لو فترة الاستثمار بتعدى سنة عشان مش بياخد في الاعتبار قيمة الوقت للفلوس.

حتى الناس العادية ممكن تحسب العائد وتاخد قرار مبني على المعلومات دي، بس لازم تاخد بالك من قيمة الوقت للفلوس لما تحسب العائد النهائي، في مقاييس تانية ممكن تحسب من خلالها العائد الصحيح، زي العائد على حقوق الملكية (اللي بيقيس الدخل الناتج عن استثمارات حقوق الملكية) والعائد على رأس المال المستخدم (بياخد في الاعتبار حقوق الملكية والديون للحصول على العائد).

العائد على الاستثمار هو المعيار الأساسي اللي الشخص بيشوفه قبل قرارات الاستثمار، ببساطة بيوضح الزيادة في المبلغ أو النقص في تكلفة الاستثمار خلال فترة زمنية معينة.

معادلة معدل العائد على الاستثمار

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

يلا نفهم الصيغة الخاصة بحساب كل من متوسط معدل عائد الاستثمار والنمو الإجمالي للشركة القائمة بالتقييم من خلال فهم معادلة الحساب الاول. ممكن قياسها بعبارات مختلفة زي العائد على رأس المال المستخدم والعائد على حقوق الملكية.

ممكن نقسم المكونين الرئيسيين دول:

1 – عائد الاستثمار = (القيمة الحالية أو السوقية أو قيمة المبيعات – التكلفة الأولية) / التكلفة الأولية * 100

  • القيمة الحالية (القيمة في تاريخ بيع الاستثمار): بتُعرف كمان بسعر السوق وإجمالي الإيرادات لحد دلوقتي وصافي القيمة الممكن تحقيقها.
  • التكلفة الأولية: المبلغ المدفوع للحصول على الاستثمار.

2 – عائد الاستثمار = إجمالي الاستثمار / التكلفة الإجمالية

  • وفقًا للمعادلة دي، عدد المرات اللي بيتم فيها مقارنة القيمة الحالية للاستثمار بتكلفة الاستثمار.

أمثلة علي معدل العائد على الاستثمار

خلينا نفهم ازاي نحسب معدل العائد على الاستثمار بمساعدة الأمثلة.

مثال 1

هنفترض إن المستثمر “X” اشترى أسهم شركة “Apple” بسعر 170 دولار في 01/01/2019، بعد شهور المستثمر “X” عايز بيع الأسهم بسعر السوق البالغ 180 دولار.

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

معدل عائد الاستثمار = (180 – 170) * 100 / 170 واللي هيكون 5.88% صافي ربح.

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

إذا كان سعر البيع هو 160 دولار، هيكون العائد = (160 – 170) × 100 / 170 = -5.88% صافي خسارة.

مثال 2

لو فرضنا إن المستثمر “Y” اشترى 100 سهم من شركة “آبل” في 01/01/2019 بسعر 170 دولار، يبقى التكلفة الإجمالية الأولية = 17,000 دولار، بعد 3 سنين في 01/01/2021 قرر بيع الأسهم بسعر 182 دولار.

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

حساب العائد على الاستثمار = (182 – 170) / 170 * 100 = 7.06%

من المثالين اللي فوق واضح ان المسثمر “Y” حقق عائد أعلى في النسب المئوية، ومع كدا هيقدر ياخد المبلغ بعد 3 سنين، أما ممكن للمستثمر “X” الحصول عليه خلال سنة واحدة، وهو أكتر قيمة من إنه ياخده بعد 3 سنين، لو تم اعتبار قيمة الوقت للفلوس، فعائد “Y” هيتم خصمه بعامل معين، والإجابة النهائية هتكون أقل من 7.06%

في بعض الأحيان، ممكن يكون القرار المبني على معدل العائد على الاستثمار وهمي، يبقى لازم تحليل كل معامل قبل ما نوصل لاستنتاج نهائي.

مثال 3

اشترى المستثمر “A” عقار في عام 2011 مقابل 100,000 دولار، وفي عام 2019 تم بيع العقار بمبلغ 200 ألف دولار.

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

معدل العائد على الاستثمار في حساب العقارات = 200.000 – 100.000 / 100.000 * 100 = 100%

مثال 4

في حالة أعمال التصنيع، العائد على الاستثمار = الإيرادات – تكلفة البضاعة المباعة / على تكلفة البضاعة المباعة

بيمتلك المستثمر “B” شركة تعمل في مجال تصنيع الصلب وإجمالي الإيرادات 100,000 دولار والدخل الآخر 5000 دولار، إذن إجمالي الإيرادات يساوي 105,000 دولار وتكلفة البضاعة المباعة 55,000 دولار، ممكن حساب معدل العائد على الاستثمار بالشكل ده:

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

= 105000 دولار – 55000 دولار / 55000 * 100 = 90.91%

مثال 5

الاستثمار ممكن يكون في الأوراق المالية زي (الأسهم العادية، الأسهم الممتازة، السندات، سندات الدخل) مثلاً: اشترى المستثمر “D” سندات غير قابلة للتحويل بنسبة 5% من شركة “XYZ” مقابل 100 دولار، وبعد الاحتفاظ بالسندات لمدة سنتين، قرر “D” بيعها بسعر 150 دولار.

معدل العائد على الاستثمار – بوصلة المستثمرين مع الأمثلة

= (150 دولار – 100 دولار / 100 دولار) * 100 = 50%

الايجابيات

حساب معدل العائد على الاستثمار ممكن يكشف كتير عن صحة الشخص أو الشركة المالية وقراراتهم في الجانب ده من الحياة، خلينا نفهم المميزات لما نركز على المعدل ده:

  • حساب معدل العائد على الاستثمار سهل جدًا وممكن تحسبه في لحظات.
  • بما إنه نموذج بسيط، مش محتاج بيانات كتير عشان توصل للمعدل.
  • ممكن تقيسه لأي استثمار زي العقارات والأسهم العادية والأسهم الممتازة.
  • مش محتاج خبرة خبير، حتى الشخص العادي ممكن يحسب اللي هيكسبه.
  • بيساعد في حساب العوائد في وقت قليل وبتكلفة قليلة.
  • بيساعد في اتخاذ قرارات الاستثمار زي شراء أصول جديدة مقابل استبدال الأصول، توسيع الأصول الثابتة، قرارات التنويع، قرارات الاستثمار المتبادل.

السلبيات

رغم المميزات اللي اتكلمنا عنها فوق، في عوامل تانية ممكن تكون عقبات أو مشاكل للمستخدمين، يلا نفهم العيوب لما نستخدم معدل العائد على الاستثمار من النقاش القصير ده.

العيب الرئيسي هو إن المعادلة اللي اتكلمنا عنها فوق مش بتحسب قيمة الوقت للفلوس، العائد في المثال اللي فوق ممكن يتحقق بعد سنتين أو تلاته، فلو كسبت 5.88% في سنة واحدة، دي أعلى قيمة من لو كسبتهم بعد سنتين أو تلاته، فالعامل الزمني متجاهل تماما في المعادلة.

العائد على الاستثمار مش مجرد رقم، لكنه مؤشر على قدرة الشخص على جعل المال يعمل من أجله.

ايه هو معدل العائد الاسمي على الاستثمار؟

معدل العائد الاسمي على الاستثمار هو معدل العائد الفعلي معبر عنه بالنسبة المئوية من غير تعديل التضخم أو عوامل تانية، ويمثل إجمالي الربح أو الخسارة للاستثمار خلال فترة محددة، مع الأخذ في الاعتبار القيمة الاسمية بس للاستثمار في بداية ونهاية الفترة.

ايه هو متوسط معدل العائد على الاستثمارات؟

متوسط معدل العائد على الاستثمارات بيقيس متوسط العائد السنوي المكتسب على الاستثمار خلال فترة محددة، وبياخد في الاعتبار إجمالي العائد المكتسب خلال الفترة وبيقسمه على عدد السنين لحساب متوسط العائد السنوي، بيساعد المقياس ده المستثمرين على تقييم أداء الاستثمار مع مرور الوقت.

مهم: العائد الزائد (Excess Return) – قياس وتقييم أداء الاستثمار

ايه هي العوامل اللي بتأثر على معدل العائد على الاستثمار؟

العوامل اللي بتأثر على معدل العائد على الاستثمار زي ظروف السوق والعوامل الاقتصادية وأداء الصناعة والصحة المالية للشركة والقرارات الإدارية، بالإضافة كمان ممكن تأثر أسعار الفائدة والتضخم والأحداث الجيوسياسية والتغيرات في سلوك المستهلك على عوائد الاستثمار، ويلعب التنويع وتحمل المخاطر والأفق الزمني للاستثمار كمان دور مهم في تحديد معدل العائد.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish