معادلة نسبة توزيع الأرباح – حساب وتفسير توزيعات المساهمين

معادلة نسبة توزيع الأرباح – حساب وتفسير توزيعات المساهمين

معادلة نسبة توزيع الأرباح بنحسب بيها المبلغ المعلن كتوزيعات أرباح للمساهمين من إجمالي أرباح الشركة (أرباح بعد الضرائب)، في 3 طرق لحساب معادلة نسبة توزيع الأرباح بناءًا على توفر بيانات معينة. المعادلة بتبين نية الشركة في مشاركة الأرباح في فترة محددة، بعد ما الإدارة بتشوف عوامل معينة زي المشاريع الجاية أو استخدام الفلوس (لو حافظوا عليها) في نشاط الشركة عشان يكبروها أو يزودوا احتياطي الشركة، الإدارة هي اللي بتقرر اذا كانوا هيعلنوا عن توزيع الأرباح ولا لأ.

معادلة نسبة توزيع الأرباح بتجمع بين متطلبات المساهمين واحتياجات الشركة للاستثمار في النمو والتوسع.

جون روكفلر

إقرأ المزيد: توزيع الأرباح لكل سهم – ازاي تعرف الأرباح الموزعة على المساهمين لكل سهم؟

أهم النقاط

  • نسبة التوزيع هي القيمة الكلية للأرباح الموزعة على المساهمين من العائدات اللي الشركة حققتها، وبيتم حسابها من خلال طرق مختلفة زي طريقة الأسهم المستحقة وطريقة الأرباح ونسبة الاحتفاظ.
  • نتيجة النسبة دي تقدر توصلنا لاستنتاجات مختلفة، مثلا لو النسبة عالية ده بيدل على إن الشركة غنية من الأرباح اللي جابتها أو إن عندها خطط استثمار غير مؤكدة.
  • واحدة من أهم الأفكار اللي لازم ناخدها في الاعتبار وقت تفسير نتيجة نسبة التوزيع هي نية الشركة والغرض من توزيع الأرباح.
  • نسب التوزيع بتتغير كتير، يعني بتتغير من سنة لسنة ومن ربع السنة للربع التاني وكل ده بيعتمد على أداء الشركة المالي.

شرح معادلة نسبة توزيع الأرباح

معادلة نسبة توزيع الأرباح – حساب وتفسير توزيعات المساهمين
معادلة نسبة توزيع الأرباح

النسبة المثالية لتوزيع الأرباح بتساعد على حساب نسبة الأرباح اللي الشركة بتدفعها للمساهمين من الأرباح اللي حققتها، في بعض المصطلحات الرئيسية اللي بنستخدمها في الحساب وهنشرحها هنا:

  • الأرباح الموزعة: دي مكافأة من أرباح الشركة لحاملي الأسهم، الأرباح الموزعة بتكون فلوس، وممكن كمان تكون بأشكال تانية زي حصة في الأسهم أو جزء من حقوق الملكية، حاملي الأسهم هم اللي بيوافقوا على الأرباح الموزعة، بس إدارة الشركة هي اللي بتقرر في الأول إذا كانت هتعلن عنها أو لأ، مش ضروري تعلن عن الأرباح الموزعة وده بيعتمد على قرار إدارة الشركة، وغير الشركات في صناديق مشتركة وصناديق متداولة بتدفع أرباح موزعة كمان.
  • الأرباح الموزعة للسهم الواحد (DPS): إجمالي الأرباح الموزعة مقسومة على الأسهم المتداولة للشركة.
  • أرباح السهم (EPS): ده الربح (بعد خصم الضرائب) اللي الشركة حققته في فترة معينة (غالبًا كل ربع سنة أو سنة).
  • نسبة الاحتفاظ: دي نسبة الربح اللي الشركة بتقرر تحتفظ بيها في البيزنس (بعد دفع الأرباح الموزعة) عشان تستخدمها في توسيع الشركة أو لأهداف تانية، ده العكس بتاع نسبة توزيع الأرباح أو الجزء اللي بيتبقى من نسبة توزيع الأرباح (1 – نسبة توزيع الأرباح)، بيتم تحويل الأرباح الباقية بعد دفع توزيعات الأرباح إلى الأرباح المحتجزة.

ازاي بنحسب معادلة نسبة توزيع الأرباح؟

يلا نشوف معادلة نسبة توزيع الأرباح بالطرق التلاتة:

  • نسبة توزيع الأرباح (باستخدام طريقة الربح) = إجمالي توزيعات الأرباح المدفوعة / إجمالي الأرباح.
  • نسبة توزيع الأرباح (باستخدام طريقة الأسهم المستحقة) = توزيعات الأرباح لكل سهم (DPS) / ربحية السهم.
  • نسبة توزيع الأرباح (باستخدام نسبة الاحتفاظ) = (1 – نسبة الاحتفاظ).

أمثلة علي معادلة نسبة توزيع الأرباح

دلوقتي خلينا نفهم مع بعض نسبة توزيع الأرباح بالأمثلة البسيطة دي.

المثال الاول

أبلغت شركة “XYZ” عن توزيع أرباح لكل سهم (DPS) بقيمة 5 دولار لكل سهم وربح السهم (EPS) يبلغ 20 دولار لكل سهم، ومطلوب نحسب نسبة توزيع الأرباح. باستخدام البيانات المتاحة هنحسب نسبة التوزيع:

معادلة نسبة توزيع الأرباح – حساب وتفسير توزيعات المساهمين
  • = 5 دولار / 20 دولار.
  • بكدا هيكون توزيع الأرباح = 25%

وده معناه إن من أصل 20 دولار من ربح السهم، قررت الإدارة دفع 25% من الأرباح للمساهمين.

المثال التاني

ده مثال تاني واقعي على نسبة التوزيع: خبراء السوق لاحظوا إن نسبة توزيع الأرباح في البنوك الأمريكية أقل بكتير من اللي كانت عليه قبل “كورونا” على الرغم من إنه تم توزيع 54.32 مليار دولار على شكل أرباح لحاملي الأسهم، لكن الفلوس دي مش كفاية عشان تتفوق على نسبة التوزيع اللي كانت في 2020.

أهمية استخدام معادلة نسبة توزيع الأرباح

مثلا لو نسبة توزيع الأرباح عالية جدًا، يعني 36% ده بيدل على إن الشركة إما حققت أرباح كويسة جدًا أو غير متوقع إنها هتستثمر في المستقبل، وعشان كده بتدفع أرباح بنسبة عالية. النسبة لوحدها مش بتوضح معلومات مهمة، بس بتدل على نية الشركة وممارساتها في إعلان الأرباح خلال الزمن>

ومفيش ضمان إن النسبة المدفوعة السنة دي هتتكرر في المستقبل، وعشان نفهم الصورة الكاملة للنية والتوقعات للأرباح، لازم نشوف النسبة دي في سيناريو، ومعانا بعض الأفكار المفيدة هنا:

  • لو بنحلل شركة بتسعى للنمو وليها فرص كبيرة أو خطط توسع في المستقبل، من الطبيعي إن الإدارة تاخد جزء كبير من الأرباح في الشركة عشان تساعد الشركة على التوسع، لو الإدارة بتراقب خطة التوسع ممكن يكون من المعقول إنها تقلل توزيع الأرباح.
  • لو الشركة كبرت ووصلت لمستوى مش محتاجة فيه فرص للتمويل، ممكن تدفع الأرباح لحاملي الأسهم، ده بيحصل كمان لما الأرباح اللي الشركة ممكن تحققها تكون أقل من سعر السوق، وقتها بيكون أحسن تنقل الفلوس الزيادة أو الغير مستخدمة لحاملي الأسهم.
  • في بعض الأوقات الشركة بتجمع الأرباح لفترة وتحتفظ بيها، وقتها الشركة بتواجه مشاكل كبيرة لو معندهاش سبب قوي يبرر اللي بتعمله، سحب الأرباح بيأثر مباشرة على سعر السهم، وعشان تحافظ على سعر السهم، الشركة بتستمر في دفع الأرباح من الإحتياطي القديم.

معادلة توزيع الأرباح بتعكس استراتيجية الشركة في تحقيق التوازن بين توفير القيمة للمساهمين والاستثمار في نموها.

مايكل بورتر

ايه هي نسبة توزيع الأرباح الجيدة؟

أي نسبة بين 35% – 55% بتعتبر معقولة للأداء التشغيلي والمالي للشركة، لما الشركة تعلن عن حوالي 50% من دخلها كأرباح موزعة، ده بيدل إن الشركة قوية ورائدة.

ايه هي نسبة التوزيع السلبية؟

في الظروف اللي الشركة معندهاش أرباح أو دخل ولسة بتوزع أرباح، معادلة نسبة التوزيع هتنتج معادلة سلبية، اللي بنسميها نسبة التوزيع السلبية.

مهم: معادلة عائد توزيعات الأرباح – أسهل طريقة لمعرفة قيمة السهم بالنسبة لأرباح الشركة

ايه الفرق بين عائد الأرباح ونسبة التوزيع؟

نسبة التوزيع هي العدد الكلي للأسهم اللي بيتم توزيعها على حاملي الأسهم، عكس صافي مبيعات أو إيرادات الشركة، أما عائد الأرباح بيشير لقيمة الأرباح اللي بتتوزع مقابل سعر سهم الشركة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish