صافي الدين (Net Debt) – كيفية حسابه بالأمثلة

صافي الدين (Net Debt) – كيفية حسابه بالأمثلة

صافي الدين (Net Debt) هو مؤشر بيُستخدم لقياس سيولة الشركة المالية والمساعدة في تحديد إذا كانت الشركة قادرة على سداد التزاماتها من خلال مقارنة الأصول السائلة بإجمالي الديون، ببساطة هو مبلغ الديون اللي بتملكها الشركة مقارنة بالأصول السائلة وبيتم حسابه عن طريق طرح الديون من النقدية وما يعادلها من الأصول السائلة.

صافي الدين بيساعدنا في فهم ازاي الشركة بتتعامل مع الديون، وبيساعد المستثمرين يعرفوا مكانة الشركة بالنسبة للإلتزامات المالية، واللي لازم ميكونش عندها إلتزامات أكتر من النقدية المحصلة، لو الشركة عندها إلتزامات أكتر من التدفق النقدي، هيبقى صعب الشركة تسدد ديونها في الوقت المناسب.

صافي الدين بيعكس مدى توازن بين الديون والأصول المالية، وهو مؤشر هام لاستدامة الشركة.

إقرأ المزيد: خدمة الدين – ازاي تعرف قدرة الشركة أو الدولة على سداد قروضها؟

النقاط الرئيسية

  • صافي الدين هو رقم بيُستخدم عشان نحلل قدرة الشركة على تسديد التزاماتها المالية.
  • لو الشركة عندها نقدية أكتر من الديون، صافي الدين هيقل، وده دليل إن الشركة في وضع مالي قوي وقادرة تسدد التزاماتها.
  • لو صافي الدين عالي، ده بيدل على إن الشركة ممكن تكون في وضع مالي صعب ومش هتقدر تسدد الديون بسهولة، فصافي الدين المنخفض بيعتبر إشارة إيجابية للصحة المالية للشركة.

شرح صافي الدين (Net Debt)

مفهوم صافي الدين بيُستخدم في الشركات عشان يقيموا القوة المالية الخاصة بيهم، صافي الدين بيساعد في تقييم إذا كانت الشركة قادرة تسدد ديونها في أقرب وقت ممكن، وده بيبين مستوى السيولة فيها. لحساب صافي الدين، بنقارن قيمة التزامات الدين الكلية بالأصول السائلة اللي في الميزانية العمومية للشركة عشان نحسب القيمة المعدلة لصافي الدين.

لو كان الشركة عندها فلوس كتير عشان تدفع باقي الالتزامات بعد سداد الديون، كده يبقى وضعها المالي قوي. الأصول السائلة اللي بيتم خصمها من الديون في الحالة دي بتشمل النقدية وما يعادلها والأوراق التجارية وأذون الخزانة وأي أصول تقدر تتحوّل لنقدية بسهولة.

قيمة صافي الدين العالية في الميزانية بتبين إن الشركة مدينة بشكل كبير، وده له مميزات وعيوب، القرض بيقدم فلوس للشركة بس بيخلق التزام كبير لسداده، في المقابل صافي الدين المنخفض بيكون مثالي للشركة، وده بيبين إن عليها ضغط قليل جدًا لسداد الالتزامات.

حساب صافي الدين مهم للمحللين والمستثمرين وأصحاب المصلحة اللي ليهم علاقة بالشركة عشان يحللوا المقياس ده قبل ما ياخدوا قرارات استثمارية سواء قرارات قصيرة الأجل أو طويلة الأجل، الالتزامات المتداولة هتبين قدرة الشركة في إنها تدي عوائد للمستثمرين على شكل أرباح، ومهم جدًا نلاحظ إن الميزانية العمومية المستقرة بتميل لارتفاع جيد في الأسعار في السوق، اللي هيودينا للربح لأصحاب الأسهم، عشان كدا تحليل المقياس ده مهم جدًا.

معادلة صافي الدين

صافي الدين (Net Debt) – كيفية حسابه بالأمثلة
معادلة صافي الدين

صافي الدين = (الدين قصير الأجل + الدين طويل الأجل) – النقدية وما يعادلها

في معادلة صافي الدين، عندنا 3 عناصر:

  1. الديون قصيرة الأجل: بتسمى بالديون المتداولة، واللي بتستحق خلال فترة أقل من سنة، الديون المتداولة ممكن تشمل قرض قصير الأجل أو دفعة قصيرة الأجل من قرض طويل الأجل وغيرها.
  2. الديون طويلة الأجل: بتستحق في الفترة البعيدة يعني أكتر من سنة، بس الشركات لازم تتأكد إنها هتسدد الديون طويلة الأجل لما تستحق (يعني عمل دفعات دورية أو دفعة في نهاية فترة الاستحقاق).
  3. النقدية وما يعادلها: هي النقدية المتوفرة في الشركة زي الاستثمارات السائلة اللي بتنتهي خلال 3 أشهر أو أقل وحسابات التدقيق وأذونات الخزانة وغيرها.

فكرة صافي الدين المعدل هي معرفة مقدار الدين المتبقى من خلال خصم النقدية وما يعادلها من الصورة (عشان بيكون في ملكية الشركة)، وده معناها إن لو تم استخدام كل النقدية وما يعادلها لسداد جزء من إجمالي ديون الشركة، فايه هو الدين المتبقى للشركة لسداده؟.

مثال توضيحي علي معادلة صافي الدين

شركة “Go Technology” ليها سمعة كويسة في السوق، المستثمر الجديد “رامين” عارف إن بغض النظر عن السمعة العظيمة من المهم التحقق من الوضع المالي للشركة، دي المعلومات اللي لقاها:

  • ديون قصير الأجل للشركة – 56,000 دولار.
  • ديون الشركة طويلة الاجل – 644 الف دولار.
  • النقدية وما يعادلها – 200,000 دولار.

احسب وضع الدين بالنيابة عن “رامين”.

باستخدام معادلة صافي الدين = (الدين قصير الأجل + الدين طويل الأجل) – النقدية والنقد المعادل.

  • = (56,000 دولار + 644,000 دولار) – 200,000 دولار.
  • = 500,000 دولار.

عشان نعرف إذا كانت أقل أو أعلى، هنحتاج نشوف شركات تانية في نفس المجال.

مثال علي صافي الدين – شركة كولجيت

معانا الميزانية العمومية لشركة “Colgate” لـ 2016 و 2017.

صافي الدين (Net Debt) – كيفية حسابه بالأمثلة

معادلة صافي الديون = الديون قصيرة الأجل + الديون طويلة الأجل – النقدية وما يعادلها.

ديون شركة كولجيت (2017)

  • دين كولجيت قصير الأجل = 0
  • ديون كولجيت طويلة الأجل = 6566 مليون دولار.
  • النقدية وما يعادلها = 1،535 مليون دولار.
  • صافي الدين (2017) = 0 + 6566 دولار – 1535 دولار.
  • = 5031 مليون دولار.

ديون كولجيت (2016)

  • دين كولجيت قصير الأجل = 0
  • ديون كولجيت طويلة الأجل = 6520 مليون دولار.
  • النقد وما يعادله = 1315 مليون دولار.
  • صافي الدين (2017) = 0 + 6520 دولار – 1315 دولار.
  • = 5205 مليون دولار.

استخدامات معادلة صافي الديون

بالنسبة لكل مستثمر، النقاط الأساسية هي معرفة إذا كانت الشركة كويسة ماليًا ولا لأ، يعني عشان يعرفوا إذا كانت الشركة في ورطة مالية، بيستخدموا الصيغة لحساب صافي الدين، الصيغة دي بتساعد في فهم وضع الشركة الحقيقي في الأمور المالية.

  • لو كانت الشركة مديونة كتير وفي نفس الوقت عندها نقدية كتيرة، ده هيخفض القيمة الصافية، القيمة الصغيرة دي دلالة إن الشركة حالتها ممتازة ماليًا وقادرة تسدد ديونها.
  • لو كانت القيمة الصافية عالية، دي دلالة على إن الشركة ممكن تكون مش كويسة ماليًا.
  • الموضوع ده بيساعد في اتخاذ قرارات بالنسبة للمستثمرين وأصحاب السندات والمقرضين، القيمة بتدل على مدى جاذبية المستقبل للشركة.
  • مفيد لاتخاذ قرارات إدارية زي دفع الأرباح وشراء الأسهم الخاصة بالشركة للتخزين والاستثمار في التوسع والابتكار.
  • وسيلة جيدة لتحليل القدرة الائتمانية للشركة، الشركة اللي فيها ديون عالية بتكون عندها أموال أقل لتلبية الالتزامات ولازم تكون عندها إيرادات وأرباح عالية عشان تكون ليها تصنيف ائتماني عالي، عشان كدا المقرضين بيستخدموا القيمة دي عشان يقيموا قدرة الشركة على توفير الأموال اللازمة لسداد الديون.
  • أثناء الاندماج أو الاستحواذ، الشركة اللي بتشتري الشركة التانية بتحتاج تقيم مستوى الديون للشركة المستهدفة عشان تفهم التأثير المالي للصفقة على الشركة المشترية.

معرفة القيمة دي هتساعد المستثمرين في اتخاذ قرار إذا كانوا هيستثمروا في أسهم الشركة ولا لأ.

معادلة صافي الديون في Excel

هنشوف نفس المثال اللي فوق باستخدام Excel، هنحتاج لتوفير المدخلات التلاتة للديون قصيرة الأجل والديون طويلة الأجل والنقدية وما يعادلها.

صافي الدين (Net Debt) – كيفية حسابه بالأمثلة

صافي الدين مقابل إجمالي الدين

دول مقاييس مالية مختلفة بيتم استخدامها من أصحاب المصلحة وإدارة الشركة عشان يقيموا الوضع المالي للشركة، بس في اختلافات بينهم وهي:

  • الأول هو المبلغ من الديون الباقي بعد ما يتم خصم الأصول السائلة وفقًا للميزانية العمومية للشركة، والتاني هو المبلغ اللي بيوضح الالتزام الكلي بالدين اللي الشركة بتدين بيه.
  • تحليل صافي الدين بيقيس الدين للشركة بشكل أدق ومحدد أكتر وبيقدم رؤية أكتر واقعية على الحالة المالية، وإجمالي الدين بياخد قيمة الدين وفقًا لقيمته الكلية، بما فيها الديون الطويلة والقصيرة.
  • الأول بياخد في اعتباره النقد وما يعادله وأدوات سائلة زي أذون الخزانة والأوراق المالية، وده عكس التاني.
  • الأول بيوضح المبلغ الصافي للديون اللي بيتم استخدامه من خلال الأصحاب المصلحة زي المحللين والمستثمرين، والتاني بيظهر الحجم الإجمالي للديون.

بالرغم من إيجابيات وسلبيات كل مفهوم كمقياس مالي، بس بيستخدموا بشكل واسع في السوق المالي، بناءًا على نوع المعلومات المطلوبة والمتاحة عن الشركة.

صافي الدين هو عامل رئيسي في تقييم مدى استقرار ونمو الشركات، وبيأثر على قرارات المستثمرين والمديرين.

هل صافي الدين بيشمل حسابات المدينين؟

صافي الدين مش بيشمل حسابات المدينين، عشان حسابات المدينين تُعتبر ديون قصيرة الأجل وبتكون ضمن التزامات الشركة المتداولة، وبالعكس صافي الدين بيتحسب بطريقة إننا نطرح إجمالي الفلوس اللي في الشركة من إجمالي الديون.

هل صافي الدين مقياس غير متوافق مع مبادئ المحاسبة؟

صافي الدين مش مقياس قياسي متبع (بمبادئ المحاسبة المعترف بيها)، بس بيُستخدم من خلال المحللين والمستثمرين كمقياس لتقييم الرافعة المالية للشركة والقدرة على الوفاء بالتزامات الديون.

مهم: نسبة الديون – ازاي تقدر تحلل الديون بالنسبة لأصول الشركة؟

هل لازم يشمل صافي الدين التزامات الإيجار؟

ده بيعتمد على هدف التحليل، بيتم استبعاد التزامات الإيجار في بعض الحالات عشان بتُعتبر التزامات غير مديونة، بس في حالات تانية ممكن يتم حساب التزامات الإيجار في صافي الدين عشان بتمثل التزام بدفع فلوس في المستقبل زي أي ديون، بس في النهاية قرار حساب أو استبعاد الإيجار في صافي الدين لازم يكون بناءًا على ظروف التحليل واحتياجات المستخدمين للمعلومات.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish