بتخسر في البورصة؟ اعرف ازاي تستفيد من الخسارة وتحقق الأرباح

بتخسر في البورصة؟ اعرف ازاي تستفيد من الخسارة وتحقق الأرباح

الخسارة في تجارة العملات والاسهم ممكن تكون خير، وتساعدك تتعلم من أخطائك وتصحح غلطاتك علشان تكون أفضل في التداول في المستقبل، في سوق العملات، ناس كتير من الناجحين خسروا في البداية، مفيش حد بيتداول بيكسب دايما، لازم بيخسر، لكن الفكرة إنك ازاي تخلي المكسب اللي كسبته يعوض خسارتك، كمل التدوينه للأخر وهتعرف ازاي تستفيد من الخسارة وتحقق الأرباح وإن الخسارة في تجارة العملات ممكن تكون السبب في نجاحك.

إقرأ المزيد: ليه الناس بتخسر في البورصة؟ سيكولوجية التداول

وقف الخسارة

وقف الخسارة هو نقطة قفل الخسارة، وده معناه إننا بنحط نقطة وقف الخسارة في حالة نزول السهم، عشان نحمي حسابنا ونمنع خسارة كبيرة ممكن تحصل، وعلشان تقدر تحط أمر “وقف الخسارة” في الأماكن المناسبة وتنفذها، ده هيخليك على الطريق الصح.

يعني مثلا لو عملت تحليل زوج من العملات وحددت نقطة “وقف الخسارة” في مكان مناسب ونفذتها، فده يبقى تحليلك اللي جاي للزوج ده هيتحول من شراء لبيع أو العكس، وبكده تقدر تدخل صفقة معاكسة تقدر تعوض بيها الخسارة وتحقق ربح، وده لأن الصفقة الجاية ممكن تكون ربحها بنسبة 1:1 أو 1:2 أو أكتر من كده.

وقف الخسارة في حالة اليورو مقابل الدولار

بتخسر في البورصة؟ اعرف ازاي تستفيد من الخسارة وتحقق الأرباح
وقف الخسارة في حالة اليورو مقابل الدولار

في حالة اليورو مقابل دولار، في وقت معين، كان في تصحيحات صاعدة لليورو قدام دولار، وفي الوقت ده كان في ناس كتير بتضرب أوامر وقف خسارة، وفيه ناس بتضارب على المدى القصير وناس تانية بتضارب على المدى الطويل.

في الحالة دي لو انت كنت بتدور على مستويات منخفضة لليورو دولار، مش تعمل وقف الخسارة في النطاق 1.10-1.15 في الوقت ده، علشان ده ممكن يخليك تضيع فرصة الهبوط اللي جاي وتخسر فلوس، الصح هو انك تستنى لما السعر يرتفع وتعمل وقف الخسارة فوق 1.17، عشان تقدر تحمي نفسك في حالة ارتفاع السعر لفوق المستوى اللي انت داخل فيه، ولو حصل أي حركة هبوط للسعر، تقدر تنسحب من الصفقة بربح أو بخسارة قليلة.

وقف الخسارة في حالة الدولارين

في فترة معينة فعّلت وقف الخسارة في الدولارين عند 115.80، وده معناه إن السهم دلوقتي هياخد إتجاه نازل ومش هياخد إتجاه صاعد، يعني لو وصل السهم للمستوى ده كان كسر مستوى الدعم القوي، ولما يتكسر المستوى ده، فالأحسن إنه نبيع السهم، وبالفعل تم بيع السهم من المستوى ده.

في الاخر

لازم نحط وقف الخسارة في الأماكن الصح، ولو اتفعل وقف الخسارة، ده معناه إن الأمور بقت مختلفة، ولازم نغير نظرتنا للسهم، ومن الأحسن إننا مش نتردد بين البيع والشراء عشان وضع الوقف مش يكون في المكان الغلط.

كمان لازم تعرف ان كل المتداولين بيخسروا في بداية مشوارهم، واللي بينجحوا هم اللي بيتعلموا من خسايرهم وبيحاولوا يتفادوا نفس الأخطاء تاني، مش بس كده الخسارة بتخليك حذر أكتر في التداول بوتدريك على إدارة المخاطر بشكل أفضل.

مهمازاي تدير رأس مالك في تداول الفوركس؟

لو خسرت في التداول اوعي معنوياتك تقل ولا تندم، لأن الخسارة دايما بتكون درس بيعلمك حاجات جديدة وبتطور مهاراتك في التداول، وبتساعدك تحسن أدائك في المستقبل وتحقق الأرباح اللي بتحلم بيها، فاستخدم الخسارة دي كفرصة للتعلم والتطوير، أي خسارة ليك هي مصدر قوة ليك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish