الفوركس للمبتدئين: ازاي تدخل السوق وتفهمه بطريقة سهلة

الفوركس للمبتدئين: ازاي تدخل السوق وتفهمه بطريقة سهلة

الفوركس أو سوق العملات أو FX، هو أكبر سوق مالي في العالم، بيتداول فيه كل يوم مبالغ بتتجاوز الـ5 تريليون دولار، يعني حوالي 100 مرة أكبر من سوق نيويورك للأوراق المالية، اللي هو أكبر سوق للأوراق المالية في العالم، الفوركس بيتعامل فيه الأفراد والشركات، وكمان المؤسسات المالية والبنوك المركزية والحكومات، هنتكلم عن الفوركس للمبتدئين واللي بيسّهل التجارة الدولية والاستثمار من خلال السماح للشركات بدفع قيمة السلع والخدمات بعملة تانية.

لو انت قدرت تحول دولار ليورو مثلا، كدا انت دخلت عالم الفوركس بطريقة بسيطة، بمعنى الفوركس ببساطة هو ازاي الناس والشركات بتحول فلوسها من عملة للتانية وازاي تقدر تستفيد من ده.

إقرأ المزيدليه التداول بيجيب فلوس أكتر من أي شغل تاني؟

مين اللي بيتداول في الفوركس؟

الفوركس بيتنافس فيه عدد كتير من الناس والشركات، اللي بيحاولوا يتداولوا في أي وقت، ممكن يكونوا متداولين فرديين عايزين يجيبوا أرباح سريعة، وكمان البنوك المركزية اللي بتحاول تتحكم في كمية العملات اللي بتتداول، وعلى الرغم من كده، بنوك دولية كتير بتكون أهم اللاعبين في سوق الفوركس، منهم Citigroup، وDeutsche Bank، وBarclays، وJPMorgan، وUBS وده كله بيتحكموا في حوالي 50% من تداول الفوركس في العالم.

ليه الناس بتتداول في الفوركس؟

الناس والشركات بيدخلوا في الفوركس عشان حاجتين:

عشان يمارسوا التداول:

الغالبية العظمى من الناس والشركات اللي بيشتغلوا في سوق الفوركس بيدوروا على كسب الفلوس، يعني مش بيتعاملوا بالعملات عشان يستخدموها بعد كدا، وبيتابعوا حركة السوق عشان يكسبوا فلوس منها، فيه تداولات كتير بتحصل في اليوم عشان الشركات المالية الكبيرة بتحاول تستغل التغيرات الصغيرة في أسعار العملات، ده بيبين إن أسعار العملات بتتقلب بشكل كبير ومستمر، وده بيخلي الفرصة أكبر للناس اللي بيشتغلوا في التداول على كسب الفلوس.

عشان يشتروا سلع وخدمات بعملة تانية:

كل ما تحصل صفقة بين جهتين في دول مختلفة، لازم يكون فيه صفقة فوركس عشان تدفع بيها سعر السلعة أو الخدمة المتبادلة، الصفقات دي بتحصل في كل مكان في العالم، في كل لحظة، رغم كتر الصفقات اللي بتحصل، المقدار اللي بيتداول من العملات بيبقى صغير مقارنة بالتداولات اللي بيعملوها المتداولين الكبار، وكدا مش هتكون ليها أثر كبير على أسعار السوق في المدى القريب.

ازاي تتداول في الفوركس؟

الفوركس مش زي تداول الأسهم، عشان بيتم تداول العملات مباشرة بين الناس، مش على بورصة، مفيش سوق مركزي للفوركس، بس بيشتغل بشكل الكتروني على شبكة عالمية من البنوك، وبتقدر تعمل صفقات في أي وقت وفي أي مكان من خلال وسيط، وكمان تقدر تتداول في أي سوق من الأسواق الأربعة الرئيسية للفوركس (لندن، نيويورك، سيدني، وطوكيو) في الساعات المخصصة للتداول.

ازاي تتم عملية التداول في الفوركس؟

الفوركس للمبتدئين: ازاي تدخل السوق وتفهمه بطريقة سهلة
ازاي تتم عملية التداول في الفوركس؟

في الفوركس بيتم عرض الأسعار بشكل أزواج، زي مثلا AUD/EUR اللي معناه الدولار الأسترالي مقابل اليورو، ومعناها لو عايز تشتري دولار أسترالي هتحتاج تبيع عملة تانية زي اليورو، وكل زوج من العملات بيتعرف برمز من 3 حروف بيجمع أول حرفين اسم الدولة، والحرف الأخير اسم العملة، زي مثلا USD/JPY معناه الدولار الأمريكي مقابل الين الياباني.

في الفوركس بيسموا العملة الأولى “الأساس” أو “الأولية”، والعملة التانية بيسموها “التسعير” أو “المقابلة”، السعر بيقولك كام وحدة من العملة التسعير هتشتري بواحدة من العملة الأساسية، يعني لو شفت التسعير ده:

EUR/USD = 2.3615
ده معناه إنه يورو واحد يساوي 2.3615 دولار.

لو بتتوقع إن العملة الأساسية اليورو، هتزيد قوتها ضد الدولار، تقدر تشتري الزوج دا، ده بيتسمى “شراء العملة”، وممكن تستنى السعر يزيد، ولو بتتوقع إن اليورو هيضعف، تقدر تبيع الزوج دا، وده بيتسمى “بيع العملة”، وتستنى السعر ينزل.

يعني ايه النقاط أو الـ pips؟

سعر الفوركس بيتقاس بوحدات صغيرة أوي اسمها “pips”، يعني مثلا لو سعر زوج اليورو/دولار اتحرك من 2.3615 لـ 2.3625، يبقى الدولار ارتفع بـ 0.001 بيب.

يعني ايه الحصة أو الـ lot؟

عشان تستفيد من تحركات النقطة في سعر الفوركس، لازم تتداول بمجاميع كبيرة اسمها الـ lots، الحصة القياسية بتساوي 100,000 وحدة من العملة، وفي حصص أصغر زي الحصة المصغرة (mini) اللي بتساوي 10,000 وحدة، والحصة الدقيقة (micro) اللي بتساوي 1000 وحدة.

ايه هي الرافعة المالية؟

معظم المتداولين الصغار مش بيقدروا يدفعوا فلوس كتير عشان يدخلوا السوق، فبيبقى فيه عرض من الوسطاء إنهم يدوا للمتدول حاجة اسمها “رافعة مالية”، والرافعة دي بتسمحلك إنك تفتح مركز كبير في السوق بمبلغ صغير نسبيا، والمبلغ ده بيتسمى “هامش”، الربح والخسارة بيتعلقوا بالمركز نفسه، وأوقات بيبقى الربح أو الخسارة بتتعدى المبلغ اللي فتحت بيه المركز.

ايه هي الأزواج الرئيسية في الفوركس؟

ممكن تحول فلوس أي دولة في العالم لفلوس دولة تانية بشكل نظري، يعني مجموعة العملات اللي بتداول في الفوركس بتكون كبيرة أوي، حتى لو عايز تتعامل على سعر الدرام الأرميني مقابل الكواشا الزامبية (AMD/ZMW)، ده ممكن بس لو لقيت وسيط بيعمل الزوج ده.

بس عمليا، بتتعامل في الفوركس مع عدد محدد من أزواج العملات اللي بتسمى “أزواج العملات الرئيسية”، بتختلف العملات الرئيسية من شخص للتاني، بس في الغالب الأزواج الستة دول اللي بتشكل %80 من تجارة الفوركس العالمية:

  • EUR/USD اليورو/ الدولار الأمريكي
  • USD/JPY الدولار الأمريكي/ الين الياباني
  • GBP/USD الجنيه الاسترليني/ الدولار الأمريكي
  • USD/CHF الدولار الأمريكي/ الفرنك السويسري
  • USD/CAD الدولار الأمريكي/ الدولار الكندي
  • AUD/USD الدولار الأسترالي/ الدولار الأمريكي

لاحظ ان كل الأزواج دي بتضم الدولار الأمريكي اللي هو أكتر عملة تتداول في العالم.

العملات الثانوية وغير المتداولة

“الأزواج الثانوية” بتاعة الفوركس هي العملات اللي التداول عليها قليل، وده بيبقى عادة عملات من اقتصادات صغيرة أو جديدة، الأزواج دي بتتكون بين عملة رئيسية زي اليورو أو الجنيه الإسترليني أو الين الياباني، وعملة من اقتصاد أصغر زي البيزو المكسيكي مثلا.

العوامل اللي بتأثر على سوق الفوركس؟

العملات عبارة عن مؤشر لصحة الاقتصاد بتاع المنطقة اللي بتمثلها، لو كنت بتتداول على عملة معينة وتوقعت انها هترتفع، يبقى إنت عامل رهان على صحة اقتصاد البلد ده، يعني الدول اللي اقتصادها كويس، بتكون عملتها قوية أكتر من الدول اللي اقتصادها مش كويس.

العوامل اللي بتأثر على اقتصاد البلد بتأثر كتير على قوة العملة بتاعته، والعوامل دي بتشمل:

  • أسعار الفائدة.
  • أسعار التضخم.
  • سياسات الحكومة.
  • الطلب على الواردات والصادرات.
  • البيانات الاقتصادية زي النمو الاقتصادي، ومعدلات البطالة، وبيانات الصناعة.

مهمالبورصة والفوركس مش لعبة: إزاي تعمل خطة للتداول الناجح

في الختام

دلوقتي احنا ذكرنا ليك كل حاجة عن ازاي تدخل السوق وتفهمه بطريقة سهلة، ولو تعبت من كتر البحث عن معلومات عن الفوركس وعايز تدخل السوق بطريقة سليمة، فالموضوع ده مش صعب، كل اللي انت محتاجه هو إنك تبدأ تتعلم المفاهيم الأساسية زي مفهوم السوق والعملات وكيفية حساب الربح والخسارة، وبعد كده اتعلم الاستراتيجيات المختلفة وطرق التحليل الفني والأساسي، وبالتدريب والتجربة هتبقى متمكن في السوق.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish