الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

صناديق الاستثمار المتداولة (ETF) هي طريقة للاستثمار بتكلفة منخفضة وكفاءة ضريبية وبتقدر تشتريها بشكل مباشر زي الأسهم أو السلع أو السندات، وصناديق المؤشرات (Index Funds) تقريبًا بتشبة صناديق الاستثمار المشترك عالية التكلفة وبيتم تداولهم من خلال مدير صندوق لضمان سير العمل وإن الأداء ما يتأثرش، هنتكلم بشكل مفصّل أكتر في التدوينة دي عن الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات.

استثمارك في صناديق المؤشرات ممكن يكون أكتر استدامة وموثوقية على المدى الطويل، أما الـ ETF فهي وسيلة رائعة لتحقيق تنويع في محفظتك بسهولة وكفاءة.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: درجة ESG – درجة المعايير البيئية والاجتماعية وحوكمة الشركات

الاختلافات بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

الـETF أو الصنادق المتداولة في البورصة هو عبارة عن صندوق استثماري بيشتغل في البورصة وبيحتفظ بأصول زي الأسهم والسندات والسلع، الصناديق دي بيتبعوا مؤشر معين وبناءًا عليه بيصمموا سلة الأوراق المالية الخاصة بيها، الـETF بتقدم مميزات زي التكاليف المنخفضة والكفاءة الضريبية ومميزات تشبه تداول الأسهم.

علي عكس صندوق المؤشرات، هو صندوق استثمار مشترك أو صناديق ETF مصمم لمتابعة صناعة أو مؤشر معين زي مؤشر S&P 500 وبيتم تصميم محفظته بناءًا على قواعد التنفيذ زي:

  • إدارة الضرائب.
  • تتبع التقليل من الأخطاء.
  • تداول الكتل الكبيرة.
  • القواعد التي تفحص المعايير الاجتماعية والمستدامة.

الفروق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

يلا نفهم بعض الاختلافات الرئيسية بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات:

الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات
الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات
الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات
الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات
الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

التشابة بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

معانا بعض العوامل اللي بتخلي الصندوقين متشابهين في الطبيعة وهي:

  • الاتنين مصنفين تحت مسمى المؤشرات، يعني بيستثمروا فلوسهم في مؤشر معين من السوق، الهدف إنهم يتغلبوا على الصناديق اللي بتدار على أساس النشاط.
  • عندهم نسب نفقات منخفضة مقارنة بالصناديق النشطة.
  • الصناديق دي بيتم إدارتها بشكل محترف وهدفها تقليل المخاطر بالتنويع.
  • عندهم صافي قيمة الأصول بيتم تحديدها على أنها القيمة الإجمالية للأصول الأساسية مطروح منها الرسوم أو إجمالي عدد الأسهم.

الاختلافات بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

الفرق بين صناديق ETF وصناديق المؤشرات:

  1. الـ ETF هي صناديق بتتبع مؤشر البورصة وبيتم تداولها زي الأسهم العادية في البورصة، أما صناديق المؤشرات بتتبع أداء مؤشر معين للسوق.
  2. سعر الـ ETF بيتحدد في فترة التداول طول اليوم، وصناديق المؤشرات بتتحدد سعرها في نهاية اليوم.
  3. رسوم التداول للـ ETF عالية والنسبة بين 0.1% و0.5% واللي بيتم تعديلها على حسب السعر، وصناديق المؤشرات مفيش فيها رسوم تداول أو عمولات.
  4. في السوق الهندي مثلا، أدنى استثمار للـ ETF هو 10,000 روبية، أما صناديق المؤشرات بتحتاج دفعة كبيرة بقيمة 5,000 روبية أو 500 روبية لو تم قبول خطة الاستثمار المنتظم (SIP)، الحد الأدنى للاستثمار بيختلف من بلد لبلد وبناءًا على القوانين المعمول بيها، واستثمار الـ SIP مش متاح للـ ETF.
  5. سعر الـ ETF بيعتمد على العرض والطلب في السوق، أما سعر صناديق المؤشرات بيتحدد وفقًا لقيمة الأصول الصافية (NAV) للأصول الأساسية.
  6. الـ ETF فيها مرونة وسيولة أكبر بشكل عام، لإن سعرها بيتغير طول اليوم، ده بيسمح للمتداولين بالتداول بمرونة أكبر، أما صناديق المؤشرات بيتم تسعيرها مرة واحدة في اليوم بس.
  7. لشراء وبيع الـ ETF لازم يكون عندك حساب وساطة في البورصة، بس ده مش مطلوب لصناديق المؤشرات.
  8. الـ ETF مش بتفرض رسوم دخول أو خروج، بس بتتحمل تكاليف وساطة وإدارة وضرائب، أما صناديق المؤشرات بتشمل تكاليف إدارة ورسوم عند البيع لو ما تمش الاحتفاظ بيها لفترة الاستحقاق.
  9. الهدف من استخدام صناديق الـ ETF بيشمل التحوط والمراجحة واستثمار الفائض النقدي، أما الهدف من صناديق المؤشرات هو استثمار الفائض النقدي بس.
  10. من حيث الاستخدام، ممكن استخدام الـ ETF للاستثمار على المدى الطويل واستراتيجيات التداول، أما صناديق المؤشرات بيكون تركيزها على خلق الثروة على المدى الطويل من خلال الأسهم والديون.
  11. الـ ETF عندها ضريبة أقل على الأرباح لأن التداول بيحصل مباشرة بين المستثمرين والسوق المفتوح، والمدير المالي مش بيبيع أصول عشان يجمع فلوس نقدية، وبالتالي الفرصة لظهور أرباح رأس المال بتكون أقل، ضريبة الزيادة في رأس المال تطبق على الصفقات، بس مش هتأثر لو المستثمر لسه محتفظ بالأسهم، والعكس صناديق المؤشرات بتشمل صفقات بين المستثمر ومدير الصندوق، ولو المستثمر عايز يبيع حصته، التداول هيحصل في السوق وده هيعمل مكسب أو خسارة في الأرباح.
  12. بما إن الـ ETFs بتتداول مباشرة في السوق المفتوح، فبيكون فيها صعوبة في التداول، أما صناديق المؤشرات دايمًا بتمر خلال مدير الصندوق، اللي بيسهل على الناس الشراء من شخص حقيقي أو البيع لشخص حقيقي وبيضمن انتظام العمليات.
  13. صفقات الـ ETF بتحتاج وقت لتسويتها لمدة 3 أيام، أما صناديق المؤشرات بيكون ليها يوم واحد بس، اللي هيوفر على أصحابها فرصة أسرع للوصول للفلوس النقدية بعد البيع.
  14. بالرغم من إن تداول الـ ETFs بيعكس البيئة الحقيقية في السوق، عشان مش مرتبطة مباشرة بقيمة الأصول الصافية (NAV)، بس بتكون عرضة للتلاعب وده ممكن يكون مش مقبول للمستثمرين اللي بيخافوا من المخاطر وبيفضلوا الاستثمار المستقر، أما صناديق المؤشرات بتقدر ببساطة مش تتباع على الهامش (short) وبتقدم استقرار أكبر للمستثمرين المحافظين.

جدول المقارنة بين ETF و Index Funds

أساس للمقارنةصناديق الاستثمار المتداولة (ETF)صناديق المؤشرات (Index Funds)
التعريفمؤشرات تتبع الصناديق لبورصة معينة.صندوق يتبع أداء مؤشر السوق القياسي.
القاعدةبيتم تداولها زي الأسهم.زي صناديق الاستثمار المشتركة.
التسعيربيتم في نهاية اليوم وفقاً لحركة سعر السهم.بيتم تداولها على أساس يومي.
أساس التسعيرالطلب والعرض على الأوراق المالية والأسهم في السوق.صافي قيمة الأصول للأصل الأساسي.
تكاليف التداولتكاليف عالية.مفيش رسوم أو عمولة على المعاملات.
نسب المصاريفمنخفضة.عالية.
الاستثمار الأوليمفيش حد أدنى للاستثمار.ممكن يكون آلاف من الدولار أو مشتريات في الاستثمارات العادية من خلال SIP.
وقت التسوية في صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات3 أيام.يوم واحد.

الخلاصة

خلاصة القول إن صناديق المؤشرات والـ ETFs عندهم مميزات وعيوب، بس كلها أدوات مفيدة لتنويع الاستثمار بأسعار مناسبة، مستوى الاستثمار واستعداد المستثمر للمخاطر هي الأمور اللي بتقلل خيار الاستثمار، ورغم إنهم شبه متشابهين من ناحية كبيرة في الطبيعة، إلا إنهم مختلفين، والمستثمرين الجدد في سوق الأسهم لازم يشوفوا كل النواحي قبل اتخاذ أي اختيار، المستثمر العادي هيلتفت لصناديق المؤشرات لإنها أسهل وأرخص في الإدارة ومعاها خيارات استثمار أولي منخفضة، المستثمرين المؤسسيين ممكن يفكروا في الـ ETF لإنها بتقدم تخفيضات ضريبية وميزات شبيهة بالأسهم العادية.

الـ ETFs وصناديق المؤشرات المفتوحة شبه متشابهين في كتير من الأمور، بس مختلفين في نواحي أكتر، النقاط اللي بتحدد هدف الاستثمار الفعال والمناسب مهمة جدًا، مثلا لو حد بيحتاج مرونة في تسعير الأسهم في الوقت الحقيقي أو مزايا ضريبية للحفاظ على الأسهم للمدى الطويل، الـ ETFs بتكون مناسبة.

مهم: تحليل السوق وأساسيات البيع والشراء في عالم التداول

في المقابل الـ ETFs أكتر عرضة لتقلبات السوق، اللي ممكن تكون غير جاذبة للمستثمرين التقليديين والمحافظين، أو لو حد عايز يحقق دخل منتظم بدون معاملة مع تقلبات الأسعار على المدى القصير، وعلى الرغم من وجود بعض الـ ETFs بتركز على السندات، إلا إن صناديق المؤشرات ممكن تكون خيار أفضل لو المستثمرين بيدوروا علي تعرض لفئات الأصول غير السائلة زي السندات المحلية والدولية، في النهاية الاختيار الشخصي بيعتمد على الحاجة للسيولة والدخل المتاح للاستثمار وزمن الاستثمار واختيار فئة الأصول المفضلة للمستثمر.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish