العائد على صافي الأصول (RONA) – معرفة الأداء المالي لشركتك

العائد على صافي الأصول (RONA) – معرفة الأداء المالي لشركتك

العائد على صافي الأصول (RONA) هو النسبة المالية بين صافي الدخل اللي بتحققه الشركة والمجموع الكلي لصافي الأصول الثابتة وصافي الأصول اللي بتمتلكها الشركة، المقياس المالي ده بيحلل قد ايه الشركة تقدر تحقق من العائدات عن طريق استخدام أصول معينة لعملياتها التجارية. وبيساعد في تحليل ازاي الأصول بتُستخدم وتتوزع بشكل فعال من الإدارة والشركة عشان يحققوا قيمة اقتصادية للبيزنس، لو النسبة تحت الـ 5% بتعتبر عائد على صافي الأصول منخفضة، والنسبة اللي فوق الـ 20% بتعتبر ممتازة.

العائد على صافي الأصول هو مقياس أساسي لفعالية الإدارة في استخدام الأصول لتوليد الأرباح.

إقرأ المزيد: العائد على حقوق الملكية (ROE) – مقياس الربحية بالنسبة لحقوق المساهمين

النقاط الرئيسية

  • العائد على صافي الأصول هو النسبة المالية لصافي الدخل الذي حققته الشركة لإجمالي صافي الأصول الثابتة وصافي الأصول اللي بتحتفظ بيها الشركة.
  • بيحدد المقياس المالي ده ربحية الشركة بناءًا على استخدامها لأصولها. وبيحلل فعالية استخدام الأصول ونشرها من قبل الإدارة لخلق قيمة اقتصادية للشركة.
  • بتشمل العوامل التي تشكل العائد على صافي الأصول الأصول المادية والأصول المتداولة والخصوم وصافي الدخل.

ايه هو العائد على صافي الأصول؟

العائد على صافي الأصول (RONA) – معرفة الأداء المالي لشركتك

عائد صافي الأصول التشغيلية أو (RONA) هي نسبة بتعرفنا الحالة المالية للشركة، وبتربط ربحية الشركة بأصولها ككل. المحللين والمديرين الكبار والمستثمرين بيتابعوا الرقم ده عن قرب، وبيقارنوا النسبة بمعايير عائد صافي الأصول في الصناعة عشان يشوفوا اذا كانت الشركة قادرة تحقق عوائد أحسن من الشركات التانية في الصناعة مقارنة بأصولهم.

بتظهر قد ايه الإدارة بتستخدم مواردها بكفاءة، لكن مهم نفهم إن القياس ده لوحده مش هيكون الطريقة المثالية لتقييم ربحية الشركة أو القدرة على النمو، عادة بيتقارن مع مقاييس تانية بتُستخدم بشكل كبير زي عائد الاستثمار (ROI) وتكلفة البضاعة المباعة (COGS) والأرباح قبل الفوائد والضرائب والاهلاك والاستهلاك (EBITDA).

عشان كده، عائد صافي الأصول بيعتبر مقياس الأداء، اللي بيقارن صافي الدخل اللي بتحققه الشركة مع الأصول الفعلية اللي الشركة بتستخدمها، بيساعد المحللين والبيزنس على تحديد إذا كانت الشركة قادرة على تشغيل العملية التجارية بكفاءة عشان تحقق قيمة اقتصادية كويسة. المستثمرين بيستخدموا النسبة دي عشان يتأكدوا لو كان هيقدروا يحققوا عوائد كويسة أو لأ لو استثمروا فلوسهم في الشركة.

عناصر العائد على صافي الأصول

يلا نفهم مكونات حساب نسبة العائد على صافي الأصول من خلال الشرح اللي تحت:

1 – الأصول المادية

الأصول المادية هي الأصول الثابتة اللي الشركة بتستخدمها في تشغيل العمليات التجارية، ممكن تكون في شكل مصنع الإنتاج، الماكينات، ممتلكات الشركة، العقارات الاستثمارية، أو المعدات، دي أصول غير متداولة وموجودة في الميزانية العمومية للشركة.

2 – الأصول المتداولة

الأصول المتداولة هي المكون الأساسي لرأس المال العامل للشركة، بتتكون من النقدية، الأوراق المالية القابلة للتداول، والمخزون، دي الأصول اللي الشركة بتمتلكها للسنة المالية الحالية للشركة.

3 – الخصوم المتداولة

الخصوم المتداولة هي الالتزامات اللي الشركة لازم تدفعها في خلال 12 شهر أو السنة المالية الحالية للشركة، بتتكون من أوراق الدفع وحساب الدفع والجزء المتداول من الدين طويل الأجل، المستحقات، بيتخصموا من الأصول المتداولة عشان نوصل لرأس المال العامل، اللي منه بنقدر نحسب العائد على صافي الأصول.

4 – صافي الدخل

صافي الدخل ده بيتعرف على إنه الدخل المتبقي اللي بتحققه الشركة، هو القيمة اللي بتوصل ليها الشركة في النهاية لما تخصم منها كل تكاليف التشغيل وتكلفة إدارة الأعمال التجارية من العائدات اللي الشركة بتحققها، وموجود في قائمة الدخل للشركة.

المعادلة

العائد على صافي الأصول (RONA) – معرفة الأداء المالي لشركتك

قبل ما ندخل أكتر في الموضوع، يلا نفهم المعادلة بالتفصيل عشان نعرف نسبة العائد على صافي الأصول عن طريق الشرح التفصيلي اللي تحت. معادلة عائد صافي الأصول التشغيلية (RONA) ممكن تتحدد باستخدام العلاقة بين قيمة الوقت والفلوس زي ما هتتوصف تحت:

عائد صافي الأصول = صافي الدخل / [PA +(CA-CL)]

  • بتمثل PA الأصول المادية.
  • بيمثل CA الأصول المتداولة
  • بتمثل CL الالتزامات المتداولة.

أمثلة علي العائد على صافي الأصول

مفهوم عائد صافي الأصول هو مفهوم بيستخدم بشكل كبير وأكتر شيوع، يلا نفهم تأثيراته واستخداماته بمساعدة بعض الأمثلة:

مثال 1

هنفترض إن الشركة بتكسب صافي دخل 560 ألف دولار خلال عملياتها التجارية، وصافي رأس المال العامل للشركة 200000 دولار وتحتفظ بأصول مادية بقيمة 1،000،000 دولار. ممكن تحديد RONA بالشكل ده:

العائد على صافي الأصول (RONA) – معرفة الأداء المالي لشركتك
  • = 560000 دولار / (1000000 دولار + 200000 دولار)
  • = 0.467

عشان كده، الشركة حققت RONA بقيمة 0.467 من عملياتها التجارية، وده معناه إن الشركة مش قادرة تحقق عائدات بشكل كويس وبتقدم أداء مناسب.

مثال 2

نفترض إن الشركة بتكسب صافي دخل قدره 570.290 دولار خلال عملياتها التجارية، كمان صافي رأس المال العامل للشركة يبلغ 100000 دولار وتحتفظ بأصول مادية بقيمة 600000 دولار. ممكن تحديد RONA بالشكل ده:

العائد على صافي الأصول (RONA) – معرفة الأداء المالي لشركتك
  • = 570290 دولار / (600000 دولار + 100000 دولار)
  • = 0.8147 دولار

عشان كده، الشركة حققت RONA بقيمة 0.8147 من عملياتها التجارية، وده معناه إن الشركة قادرة تحقق عائدات بشكل كويس وتقدم أداء جيد وعوائد مرضية لأصحابها.

مثال 3

للسنة المالية الحالية لشركة حققت عائد على صافي الأصول بقيمة 0.867 وعشان كده ممكن نستنتج ان الشركة استخدمت أصولها الفعلية ورأس مالها العامل بكفاءة عشان تحقق قيمة وصافي دخل حوالي 87 سنت تقريبًا، وده معناه إن صافي الدخل اللي الشركة حققته بيساوي 87% من القيمة الكلية المجمعة للأصول الفعلية ورأس المال العامل للشركة.

الايجابيات

استخدام المفهوم بشكل واسع وقبوله ده دليل على فائدة، عشان كده يلا نتكلم عنه أكتر بمساعدة النقاط اللي تحت:

  • مفيد لأعمال التصنيع لإنه بيساعدهم يجمعوا ويحافظوا على المعلومات عن المبيعات والأصول وتكاليف التشغيل على مستوى المصنع.
  • بيساعد المستثمر يعرف اذا كانت الشركة خيار استثمار كويس أو لأ.
  • النسبة العالية بتدل على إن الشركة فعالة جدًا في تحقيق بيزنس كويس.

السلبيات

على الرغم من المميزات اللي تم ذكرها فوق، في نقاط بتثبت انها بتكون عائق أو مشكلة في العملية، يلا نفهم العيوب من خلال النقاط اللي تحت:

  • بما إن المقياس بيتحدد باستخدام الأصول الثابتة، عشان كده الطريقة اللي الشركة بتستخدمها في حساب الاهلاك في تحديد صافي الأصول الثابتة بتأثر في تحديد العائد على صافي الأصول بشكل شامل.
  • طريقة الاستهلاك الغلط ممكن تأثر بشكل كبير في نسبة الربحية أو RONA.
  • لو الشركة بتحقق خسارة من أحداث غير عادية وغير متوقعة، ممكن كمان تأثر في مقياس عائد الأصول التشغيلية لإن الخسائر دي هتتعدل لصافي الدخل وممكن تأثر بشكل سلبي على قيمة النسبة.
  • مش بيحسب الأصول غير الملموسة وبيستبعدها من الحسابات.

أهمية العائد على صافي الأصول

يلا نفهم أهمية العائد على صافي الأصول من خلال النقاط اللي تحت:

  • بيساعد الشركة تحدد قدرتها لخلق قيمة لوقت طويل الأجل.
  • بيساعد الشركة تحدد قد ايه بتستخدم الأصول الفعلية وصافي الأصول بشكل كويس.
  • “RONA” العالية عادة بتعتبر مقياس مرضي للشركة.
  • واحد من التدابير الشاملة اللي فيها صافي الدخل بيتقارن مع أصول الشركة الفعلية.
  • لو الشركة حققت خسائر كبيرة في مرة واحدة، فممكن يتعدل لصافي الدخل اللي حققته الشركة عشان نحدد قيمة العائد على صافي الأصول.

العائد على صافي الأصول بيدينا فكرة عن مدى جودة استثمار الشركة في أصولها لتحقيق النمو.

ايه هي النسبة الجيدة للعائد على صافي الأصول؟

لو كانت نسبة العائد على الأصول أقل من 5% تعتبر منخفضة، أما لو كانت فوق 20% فتعتبر ممتازة،بس من الضروري ملاحظة إن متوسط النسب بيختلف بشكل كبير اعتمادًا على الصناعة.

هل ممكن يكون العائد على صافي الأصول سلبي؟

أيوه، ممكن يكون RONA سلبي لو كان صافي دخل الشركة سلبي أو كان عندها صافي أصول أكبر بكتير من اللي ممكن تدعمه أرباحها، يشير RONA السلبي إن الشركة مش بتحقق أرباح كافية لتغطية صافي الاستثمار في أصولها.

ازاي نحسن العائد على صافي الأصول؟

ممكن تحسين العائد على صافي الأصول عن طريق زيادة صافي دخل الشركة أو تقليل أصولها الثابتة أو تحسين صافي رأس المال العامل.

مهم: العائد على رأس المال المستخدم (ROCE)

ايه أهمية العائد على صافي الأصول للمستثمرين؟

نسبة RONA هي أداة بيستخدمها المستثمرين لتقييم نجاح الشركة في تحقيق الأرباح من أصولها، وبيقارن صافي دخل الشركة مع أصولها، كل ما ارتفعت أرباح الشركة مقارنة بأصولها، كل ما زادت كفاءة استخدامها.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish