العائد الزائد (Excess Return) – قياس وتقييم أداء الاستثمار

العائد الزائد (Excess Return) – قياس وتقييم أداء الاستثمار

العائد الزائد (Excess Return) هو العائد من الاستثمار الأعلى من المعيار الأساسي، المقياس ده بيبين إذا كان الاستثمار بيتفوق على السوق أو لأ، كمان بيساعد في تقييم أداء الاستثمار، وألفا هو مثال على المقياس ده. ممكن نقول إن العائد الزائد هو الفرق بين العائد الكلي والعائد المتوقع، الحصول على عوامل زي قيمة بيتا والمعدل الخالي من المخاطر مهم لحسابه، قيمته بتكون موجبة أو صفر أو سالبة، حسابه وتنبؤه مهم في التداول الكمي والتنبؤ بأسعار الأسهم بناءًا على التعلم الآلي.

العائد الزائد هو الهدف الأسمى للمستثمرين اللي بيدوروا علي فرص استثمارية فريدة.

مورجان هوسيل

إقرأ المزيد: العائد النقدي على النقدية المستثمرة – العامل الحاسم في استثمارات العقارات

النقاط الرئيسية

  • بيشير العائد الزائد للعائد من الاستثمار الأعلى من المقياس الأساسي.
  • بيساعد الإجراء ده في تقييم أداء الاستثمار والتحقق من وجود عائد مرتفع، والتعويض عن المخاطر الإضافية.
  • بيشوف لو كان الاستثمار بيتفوق على السوق ولا لأ، وبتعكس القيمة الإيجابية الأداء المتفوق، وبتشير القيمة السالبة للأداء الضعيف.
  • الصيغة اللي هيتم حسابها هي: العائد الزائد = إجمالي العائد – العائد المتوقع = Tr – (المعدل الخالي من المخاطر – (بيتا * علاوة مخاطر السوق)) = Tr – Rf + β(Rm – Rf)

ايه هو معني العائد الزائد؟

العائد الزائد مصطلح مهم في الاستثمار، وهو العائد الإضافي على الاستثمار اللي بيرتفع عن المعيار الأساسي، بشكل عام المعيار الأساسي هو سعر بيعتمد على الأوراق المالية للحكومية الأمريكية، والربح الزيادة بيظهر إن الاستثمار فيه مخاطر إضافية للخسارة لإن العائد المحتمل بيزيد بزيادة المخاطر، وده بيشير لمفهوم التوازن بين المخاطر والعوائد.

تُعتبر قيمة ألفا العالية أو العائد الزائد حاجة كويسة، لو القيمة مرتفعة لصندوق استثمار مشترك معين، ده بيجذب المستثمرين، مديرين الصندوق بيختاروا الأصول بعناية وبيعملوا تنويع في المحفظة عشان يحققوا ألفا عالية، الألفا العالية للصندوق بتشير لأداء أفضل من المعدل الأساسي، والقيمة السلبية بتشير لأداء أقل من المعدل، الأداء الأفضل دايمًا بيرجع لمهارات مدير الصندوق واختيار الأصول، القيمة دي بتتحسب بناءًا على نموذج تسعير الأصول الرأسمالية (CAPM).

مثال على خيار استثماري بيظهر غالبًا ألفا عالية فيه هو أوراق الرهن العقاري في الولايات المتحدة (MBS)، في حالة أوراق الرهن بيتأثر الألفا بعوامل كتير زي مبيعات العقارات الجديدة وإنتاج المصانع والمؤشرات المرتبطة بإعادة التمويل وغيرها، في السوق المتقلب، في عوامل كتيرة بتساهم في قيمة الألفا، مثلا في سيناريوهات لتسعير الأوراق المالية بشكل غير منطقي وخاطئ بسبب ردود الفعل المبالغ فيها أو نقص المعلومات والعوائد المرتفعة بسبب تأثير وسائل التواصل الاجتماعي زي في حالة أسهم الميمي وغيرها.

معادلة العائد الزائد (Excess Return)

الصيغة المستخدمة وفقًا لـ CAPM هي:

العائد الزائد (Excess Return) – قياس وتقييم أداء الاستثمار
معادلة العائد الزائد (Excess Return)

العائد المتوقع = المعدل الخالي من المخاطر + (بيتا * علاوة مخاطر السوق)

= Rf + β(Rm – Rf)

العائد الزائد = العائد الإجمالي – العائد المتوقع

تطبيق معادلة العائد المتوقع على ما سبق:

= Tr – Rf + β(Rm – Rf)

يعني:

  • Rf: معدل خالي من المخاطر.
  • β: بيتا للأمان.
  • (Rm – Rf): علاوة مخاطر السوق.
  • Rm: العائد المتوقع للسوق.
  • Tr: العائد الفعلي أو الإجمالي من الورقة المالية.

تُعتبر نسبة شارب مقياس أساسي تاني لأداء الاستثمار، والمعروف باسم مؤشر شارب، وممكن تقييم أداء الاستثمار مع مراعاة المخاطر، وكل ما زادت النسبة، كان الاستثمار أفضل، بيتم حساب نسبة شارب عن طريق قسمة عائد المحفظة ناقص المعدل الخالي من المخاطر خلال فترة معينة على الانحراف المعياري للعائد الزائد للمحفظة.

نسبة شارب = (معدل عائد المحفظة – المعدل الخالي من المخاطر) / الانحراف المعياري للمحفظة

مثال عملي علي العائد الزائد

“كيت” مهتمة بأذون الخزانة الخالية من المخاطر بس عايزة تشوف فرص استثمارية تانية، عندها معرفة بسيطة بالبورصة، وعارفة إن البورصة بيكون فيها مخاطر، وبناءًا على معرفتها البسيطة دي، بتخاف من الانهيار الكبير في السوق وتخسر فلوسها اللي كسبتها بعد تعب، بس في نفس الوقت هي بتحلم بتحقيق عائد أعلى بكتير من أذون الخزانة لما السوق يكون قوي ويزيد.

“كيت” مهتمة تعرف قد ايه الزيادة اللي تقدر تحققها من خلال استثمارها في صندوق استثمار مشترك بدل اذون الخزانة، لاحظت إن صندوق الاستثمار المشترك “ABC” حقق عائد 10% في السنة اللي فاتت، ومعدل الفائدة الخالي من المخاطر على اذون الخزانة كان 4% بس يعني العائد الزائد اللي استفاد منه المستثمرين في صندوق ABC هو:

  • العائد الزائد = العائد الكلي – العائد المتوقع
  • = 10% – 4%
  • = 6%.

كيت فقدت عائد بنسبة 6% لما خلت أموالها مستثمرة في أذون الخزانة.

البحث عن العائد الزائد محتاج تحليل وتقييم مستمر للفرص والتحديات.

وارن بافيت

الفرق بين العائد الزائد والعائد الكلي

الاتنين بيقيموا الأداء، العائد الزائد بيوضح العائد الكلي للمؤشر أو الاستثمار بعد خصم القيمة المرجعية، لو الاستثمار بيتفوق على السوق، والقيمة بتكون صفر لو مفيش تفوق أو التقدير أقل، من ناحية تانية العائد الكلي هو معدل الربح الفعلي على الاستثمار خلال فترة معينة، العائد الكلي بيشمل الفوائد وارتفاعات رأس المال والأرباح من الأسهم وتوزيعات أخرى، المكتسبة خلال فترة التقييم.

ايه هو العائد الزائد للسهم؟

هو الفرق اللي بيحصل في العائد عن المعدل المرجعي، بيتحسب بطرح العائد المتوقع من العائد الكلي، استخدامه بيساعد في عملية تقييم أداء الاستثمار، وهو مدخل مهم في اتخاذ القرارات الاستثمارية.

إيه الفرق بين العائد الزائد والعائد الكلي؟

لما الاستثمار بيتفوق على السوق، فقيمة العائد الزائدة هي العائد لمؤشر أو استثمار بعد استبعاد القيمة المرجعية، على العكس العائد الكلي هو العائد الفعلي على الاستثمار.

مهم: العائد الربحي: ازاي نقارن ونحلل العائد السنوي للشركة بسعر السهم؟

هل العائد الزائد هو ألفا؟

العائد الزائد بيشير برضو وبيكون قريب من مفهوم ألفا، واللي بيحدد قدرة الاستثمار على التفوق على السوق، بيعرض إلى أي حد الأصل قدر يتفوق على المؤشر المرجعي، ألفا ممكن تكون قيمة سلبية أو إيجابية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish