السيولة مقابل الملاءة – الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة

السيولة مقابل الملاءة – الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة

قبل ما تستثمر في أي حاجة، لازم تعرف حاجتين مهمين، هل الاستثمار ده هيحافظ على سيولة الشركة ولا لأ؟ وهل الحاجة اللي الشركة بتستثمر فيها هتخليها في حالة كويسة وتحافظ على رأس المال ولا لأ؟ كتير من المستثمرين بيحسسوا نفسهم بالتوتر بسبب معنى السيولة والملاءة المالية، وده بيخليهم يستخدموا الكلمتين دول، واللي اصلا معناهم مختلف تمامًا.

السيولة هي مفتاح الاستجابة للفرص، والملاءة هي مفتاح الاستقرار.

جون تمبلتون

إقرأ المزيد: النسبة المئوية لإجمالي الربح – استراتيجيات لزيادة العوائد

شرح الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة

  1. السيولة “Liquidity” هي قدرة الشركة على سداد التزاماتها المتداولة من الأصول المتداولة اللي معاها، السيولة مفهوم قصير المدى وده بيبقى من أهم المفاهيم عشان من غير سيولة الشركة مش هتقدر تسدد التزاماتها الفورية، بنستخدم نسب زي نسبة السيولة الحالية ونسبة السيولة السريعة ونسبة السيولة النقدية عشان نحدد مدى سيولة الشركة.
  2. الملاءة “Solvency” أو القدرة على السداد هي قدرة الشركة على تشغيل عملياتها على المدى البعيد، يعني القدرة على السداد هي مفهوم طويل الأجل.

والاستثمارات بتأثر على السيولة وكمان على الملاءة، بس هما مفاهيم مختلفة تمامًا عن بعض.

الاختلافات الرئيسية بين السيولة والملاءة المالية

السيولة مقابل الملاءة – الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة
الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة

كل مفهوم ليه طابع خاص وفي فرق كبير بينهم، ودي أهم الاختلافات بين السيولة والملاءة المالية، السيولة والملاءة مش قابلين للتبديل وهما مفاهيم مختلفة تماما، يلا نشوف الاختلافات الرئيسية بين السيولة والملاءة:

  • السيولة هي قدرة الشركة على سداد التزاماتها المتداولة باستخدام أصولها المتداولة، و الملاءة أو القدرة على السداد هي قدرة الفرد أو الشركة على سداد الديون طويلة الأجل على المدى البعيد.
  • السيولة هي مفهوم قصير الأجل، والملاءة هي مفهوم طويل الأجل.
  • ممكن معرفة السيولة من خلال استخدام مؤشرات زي نسبة السيولة الحالية ونسبة السيولة السريعة، وممكن معرفة الملاءة من خلال استخدام مؤشرات زي نسبة الديون لحقوق الملكية، ومؤشر تغطية الفائدة.
  • من حيث المفهوم، السيولة تعتبر منخفضة المخاطر، والملاءة تعتبر مرتفعة المخاطر.
  • فهم السيولة بيحتاج لمعرفة مدى قدرة الشركة على تحويل أصولها المتداولة لنقدية، أما الملاءة بتعرفنا إذا كانت الشركة قادرة على الاستمرار لفترة طويلة ولا لأ.

جدول مقارنة السيولة والملاءة المالية

أساس المقارنة بين السيولة والملاءة الماليةالسيولةالملاءة
المعنىممكن تعريف السيولة على إنها قدرة الشركة على سداد التزاماتها المتداولة بأصولها المتداولة.ممكن تعريف الملاءة على إنها قدرة الشركة على إدارة العمليات لفترة طويلة.
الهدفمفهوم قصير الأجل لامتلاك ما يكفي من النقدية وما يعادلها لسداد الديون المتداولة.مفهوم طويل الأجل لمعرفة جودة إدارة عمليات الشركة.
الالتزاماتالتزامات قصيرة الأجلالتزامات طويلة الأجل.
ليه لازم نعرفهمعشان نعرف مدى سرعة تحويل الأصول المتداولة لنقدية.عشان نعرف إذا كان بإمكان الشركة الاستمرار سنة بسنة.
المخاطرمنخفض جدًا.مرتفع جدًا.
محتاجين ايه من الميزانية العموميةالأصول المتداولة والخصوم المتداولة والحساب التفصيلي لكل بند تحتهاحقوق الملكية والديون والأصول طويلة الأجل
النسب المستخدمةالنسبة الحالية ونسبة اختبار الحمضنسبة الدين لحقوق الملكية ونسبة تغطية الفائدة
التأثير على بعضها البعضإذا كانت الملاءة عالية ممكن تحقيق السيولة خلال فترة قصيرة.إذا كانت السيولة عالية ممكن متحققش الملاءة بسرعة.

السيولة هي العصب الرئيسي للأعمال، والملاءة هي عقليتك للثراء.

مارك كوبان

مهم: تحليل السيولة المالية: الفرق بين النسبة المتداولة والنسبة السريعة مع الأمثلة

الخلاصة

السيولة والملاءة مفاهيم مهمة في الأعمال التجارية، بس مش ينفع نستخدمهم بالتبادل عشان مختلفين تماما في طبيعتهم ونطاقهم وغرضهم، السيولة بتضمن إن الشركة تقدر تسدد ديونها الفورية، والملاءة أو القدرة على السداد بتتعامل مع الديون طويلة الأجل وقدرة الشركة على الاستمرار، لما تفهم المفاهيم دي، هتقدر تكون حكيم وهتقدر كمان تاخد قرارات سريعة وفعالة عن الخطوات المستقبلية لشركتك، وبكدا نكون اتعرفنا علي السيولة مقابل الملاءة – الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish