استثمار ESG – الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة

استثمار ESG – الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة

استثمار ESG بيشير للطريقة اللي بيعتمدها المستثمرين لبناء محافظ استثمارية بتعتمد على معايير البيئية والاجتماعية والحوكمة (ESG) والحصول على عوائد مالية مع المساهمة بشكل إيجابي في المجتمع، وبيهدف لقياس استدامة الشركات من خلال تخصيص درجات ESG.

معايير الاستثمار (ESG) بتمنع المستثمرين من الاستثمار في الشركات المحفوفة بالمخاطر ، ممكن للمستثمرين الاستثمار في الـ ESG من خلال الأسهم والصناديق. بيتم استخدام نتائج ESG لتصنيف أسهم الشركة على حسب أدائها، بعد كدا المستثمرين بيستخدموا النتائج للاستثمار في الشركات اللي بتتوافق مع معتقداتهم.

الاستثمار في ESG هو استثمار في مستقبلنا المشترك، لإنه بيعزز الاستدامة وبيدعم التنمية المستدامة.

كريستين لاغارد

إقرأ المزيد: صناديق ESG – المعايير البيئية والاجتماعية والحوكمة

أهم النقاط

  • الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة (ESG) بيشير للاستثمار من خلال مستثمر في شركة بناءًا على مساهمتها في تحسين البيئة والمجتمع والحوكمة.
  • درجة ESG بتقيس التزام الشركة بالتحسين البيئي والاجتماعي والحوكمة.
  • يُعتبر استثمار آمن وليه عائد مرتفع للمستثمر والشركة وبيساعدهم على تأمين الصناديق والاستدامة في أعمالهم.
  • ممكن للمستثمرين الاستثمار فيه عن طريق الأسهم والصناديق البيئية والاجتماعية والحوكمة.

شرح استثمار ESG

استثمار ESG – الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة
شرح استثمار ESG

الاستثمار بناءًا على المعايير البيئية والاجتماعية وحوكمة الشركات، اللي اختصاره ESG، هو نوع من الاستثمار اللي المستثمرين بيفضلوا فيه إنهم يشتروا أسهم في الشركات اللي بتهتم بالبيئة وبتساهم في تحسين الأوضاع الاجتماعية وكمان بتتبع ممارسات إدارة جيدة،

المستثمرين بيستخدموا مجموعة مشتركة من المعايير عشان يختاروا الشركات اللي بتتبع معايير ESG، بيحددوا المعايير بناءًا على الاتفاق العالمي للأمم المتحدة أو مبادئ الأمم المتحدة للاستثمار المسؤول ومجلس معايير ومحاسبة الاستدامة. كتير من المستثمرين بيستخدموا معايير ESG وبيستثمروا في الصناديق للأسباب دي:

  1. بيحسوا إنها متوافقة مع أيديولوجيتهم لعالم حر وعادل.
  2. بياخدوا عوائد مالية أفضل وفقًا لأحدث اتجاهات الاستثمار بناءًا على معايير ESG.
  3. الشركات اللي بتتبع معايير ESG بيهتموا أكتر بالبيئة والناس والمجتمع.
  4. الصناديق اللي بتتبع معايير ESG بتمنع الشركات من الاستثمار في أعمال ضارة زي الحروب والتلوث والتمييز على أساس الجنس.

ايه هي درجات ESG؟

المستثمرين بيقدروا يستثمروا بناءًا على معايير ESG سواء في الأسهم أو الصناديق، بس مفيش توجيهات للشركات إنها تظهر الأمور دي في تقاريرها المالية، عشان كدا بعض الجهات التالتة بتختار درجات ESG للشركات وأسهمها، أمثلة على الجهات دي بتشمل مؤشر داو جونز للاستدامة وخدمات بلومبرج لبيانات ESG وبيانات أبحاث تومسون رويترز حوالين بيانات ESG.

درجات ESG بتقيم جهود الشركات في تقليل أثار انبعاثات الكربون واستخدام التكنولوجيا الأكتر صداقة للبيئة ومشاريع تنمية المجتمع وامتثال الشركات للضرائب وتجنب المشكلات القانونية، المستثمر بياخد درجات ESG من أي وكالة تصنيف خارجية كشهادة في الاستثمار بناءًا على معايير ESG، وبعدين المستثمر بيقرر بناءًا على الدرجات دي:

  • درجة ESG ممتازة – الشركات بتتبع بدقة معايير ESG وبتأثر إيجابيًا على البيئة والمجتمع وحوكمتها.
  • درجة ESG جيدة – الشركات بتتبع معايير ESG وعندها تأثير إيجابي محدود على البيئة والمجتمع وحوكمتها.
  • درجة ESG متوسطة – الشركات مش قادرة تلتزم بمعايير ESG ومعاها تأثير إيجابي صفر أو ضعيف على البيئة والمجتمع والحوكمة.
  • درجة ESG ضعيفة – الشركات مش بتتبع أي معايير ESG وبتأثر بالسلب على البيئة والمجتمع وحوكمتها.

كمان بيتم تصنيف الأوراق المالية لشركات مختلفة حسب الدرجة من خلال شركات إدارة الصناديق المشتركة، كده المستثمرين بيقدروا يختاروا أفضل شركة بناءًا على الدرجة وبعدين يستثمروا وفقًا للدرجة دي عشان يقللوا المخاطر ويزودوا العوائد في المدى البعيد.

أنواع استثمار ESG

على الرغم من توفر مجموعة متنوعة من خيارات الاستثمار بناءًا على معايير ESG للمستثمرين، بس أبرزها هي الخيارات دي:

1 – أسهم ESG

الشركات اللي بتتبع معايير ESG بتنشر تقارير عن تأثير ممارسات أعمالها ومبادرات بيئية وأعمال مرتبطة بقضايا اجتماعية على مواقعها على الإنترنت، وبكدا المستثمرين ممكن يستثمروا مباشرة في أسهم الشركات دي من غير ما يحتاجوا الاستثمار في صناديق استثمار مشترك فيها مجموعة من الشركات دي.

2 – صناديق الاستثمار المشترك ESG

في الوقت ده شركات الصناديق المشتركة بتقدم محافظ متنوعة من الاستثمارات بناءًا على معايير ESG لمستثمريها، بيقدم وسطاء صناديق الاستثمار المشترك أدوات فرز للمستثمرين عشان يختاروا أفضل الصناديق المصنفة بأعلى تقييم ESG في عروضهم، وبكدا المستثمرين بيكون من السهل يستثمروا في الصناديق دي.

أمثلة علي استثمار ESG

هنشوف أمثلة على الاستثمار بناءًا على معايير ESG عشان نفهم الموضوع أفضل.

المثال الأول

ممكن نفهم الفكرة عن طريق مثال شركة “أماكون إنك” الشركة دي معدل تقييمها ESG متوسط وهو BBB، ده معناه إن “أماكون” شركة رائدة في مجال الحوكمة الشركية وحفظ خصوصية المعلومات وأمان البيانات، بس كمان بتسبب أثار الكربون وأدائها في إدارة البيزنس سيئة وبتستخدم الأطفال والعمل القسري وعندها سلوك سئ بين الشركات.

بكدا أي مستثمر بيفكر في الاستثمار بناءًا على معايير ESG هيدور على تقييم ESG لشركة “أماكون” وهيلاقي إنها تمت محاكمتها بتهم التلاعب في أسعار الكتب والمعاملة السيئة للعمال والسلوك السئ للموظفات الحوامل وظروف العمل الضارة الغير صحية. عشان كدا المستثمر هيرفض يستثمر في الشركات اللي زي دي لو اكتشف إنها مش بتتوافق مع معتقداته وأيديولوجيته.

المثال التاني

لما المستثمر يشوف تقرير ESG لشركة أبل، واللي بتتصنف من طرف مورجان ستانلي كابيتال إنترناشونال (MSCI)، واللي بتقدم مؤشرات الأسهم، بيلاقي تقييم BB زي ما هو موجود في التقرير، وبناءًا على التقرير ده، المستثمر ممكن يستنتج إن أبل:

  • اتبعت معايير ESG بدقة.
  • قللت تأثيراتها السلبية على البيئة لحد كبير.
  • عندها نشاط أعمال مستدام متقدم.
  • أسهمها ليها عوائد ايجابية للمستثمر.

عشان كدا المستثمر هيعرف إن أبل شركة جذابة للاستثمار في أسهم ESG أو كجزء من محفظة استثمار ESG.

فوائد استثمار ESG

الاستثمار بناءًا على معايير ESG للمستثمرين والشركات مش بينحصر في الأيديولوجيات وإرضاء الناس وخلق صورة إيجابية، عشان كدا من الضروري إننا نشوف الفوائد الهامة للاستثمار، ومن بين الفوائد دي:

  • الاستثمار بناءًا على معايير ESG هو استثمار مسؤول بيقلل من مخاطر الاستثمار عن طريق إزالة الشركات اللي بتسجل خسائر من محافظ المستثمرين.
  • بما إن الشركات اللي بتتبع معايير ESG فعالة من ناحية التكلفة ومعندهاش مصاريف اعلانات، فإجمالي الرسوم على الاستثمار في أوراق قيمتها أقل.
  • الشركات اللي بتتبع معايير ESG عندها تكاليف منخفضة وفعالة من حيث التكلفة، وبتقدم عوائد أفضل للمستثمرين.
  • المستثمرين بيحصلوا على أداء عالي وعائد مرتفع في صناديقهم ESG لإنها بتضم الشركات اللي عندها حوكمة أفضل وسمعة أفضل وبتقوم بأنشطة تعزيز المجتمع وبتحقق أرباح أفضل من غيرها.
  • بالنسبة للحوكمة، الاستثمار بناءًا على معايير ESG بيشجع الشركات على إنها تكون أكتر كفاءة واقتصادية من خلال الضغط عليها لتشغيل أعمالها بشكل مستدام.

الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة مش بس مسؤولية اجتماعية، لكنه كمان فرصة اقتصادية.

جيريمي غرانثام

هل الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة (ESG) بيتفوق في الأداء؟

بناءًا على أبحاث عملتها ‘The Report’ عن عوائد الاستثمار في معايير ESG، تم التوصل أن الشركات اللي عندها درجات ESG عالية كانت قادرة على تحقيق عوائد أفضل مع توازن مخاطر أفضل مقارنة بالشركات اللي عندها درجات ESG أقل، وخلال فترة مراقبة 5 سنين ظهر إن محافظ الاستثمار بناءًا على معايير ESG بتكون أقل تقلب من غير التأثير على العوائد الجيدة للمحافظ.

ليه الاستثمار بمعايير ESG مهم؟

الاستثمار بمعايير ESG مهم لإنه بيشجع الشركات على تنفيذ ممارسات ESG اللي بتأدي لأداء تشغيلي أفضل في معظم الشركات وبتأثر على أداء أسهمها، وبيقلل من تكلفة رأس المال لمعظم الشركات نتيجة للاستثمار في معايير ESG.

هل الاستثمار بمعايير ESG بيعمل فرق؟

تقرير من سنة 2015 بيشير إن الشركات اللي اتبعت معايير ESG في استثماراتها المالية عندها ممارسات أعمال أكتر استدامة وأداء سعر أفضل وأداء أوراق مالية قيمتها محسن مقارنة بالشركات اللي ما اتبعتش معايير ESG.

مهم: نماذج Altman Z-Score – دور لغة الأرقام في تحديد مصير الشركات وتوقع الإفلاس

ايه معنى معايير ESG في الاستثمار؟

في مجال الاستثمار، معايير ESG معناها المعايير البيئية والاجتماعية وحوكمة الشركات اللي بيستخدمها المستثمرين اللي عايزين يستثمروا في الشركات اللي بتأثر إيجابيًا على العالم، زي مكافحة تغير المناخ وعمل الأطفال والتمييز الجنسي.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish