إستثمارات الحقول الخضراء – الاستثمار في أماكن وأسواق جديدة

إستثمارات الحقول الخضراء – الاستثمار في أماكن وأسواق جديدة

إستثمارات الحقول الخضراء (Greenfield Investment) هي نوع من الاستثمار الأجنبي المباشر، بحيث تبدأ الشركة عملياتها في البلاد التانية كفرع تابع ليها وتستثمر في بناء المكاتب والمصانع والمواقع ومنتجات البناء، وبالتالي تدير عملياتها بنفسها وتحقق أعلى مستوى من السيطرة على أنشطتها.

استثمار جرين فيلد هو استثمار في مستقبل الكوكب والجيل القادم.

إقرأ المزيد: الاستثمارات الخضراء – ازاي تساهم في الحفاظ على البيئة

النقاط الرئيسية

  • استثمارات جرين فيلد هو استثمار أجنبي مباشر بتقوم فيه الشركة بإنشاء شركة تابعة ليها في دولة تانية.
  • بتستثمر في بناء المرافق، زي المكاتب والمصانع والمواقع والمباني وغيرها، لإدارة عملياتها وتحقيق الضوابط الممكنة على عملياتها.
  • في استثمارات جرين فيلد بيتم إلغاء متطلبات الوسطاء، وده بيمنح الشركة إنفاق فلوسها في الخارج درجة عالية من الاستقلالية على المشروع بالكامل.
  • ده معناه بدء مشروع خارج الدولة اللي تأسست فيها الشركة، وده بيخلي التخطيط والإدارة والتنسيق أكتر تحدي وصعب، وبناءًا على كده لازم الإدارة العامة تتعامل بشكل أفضل.

ايه هي استثمارات الحقول الخضراء؟

هنفرض إن في شركة اسمها ABC مقرها في أمريكا، الشركة عملت بحث عشان تعرف الطلب على منتجها في الهند، بعد ما عملت البحث في السوق الهندي، عرفت إن في طلب كبير على منتجاتها في الهند، وإنها ممكن تكسب قاعدة عملاء كويسة هناك، فقررت إدارة الشركة توسيع أعمالها عن طريق إنها تنشئ شركة تابعة ليها في الهند وتبتدي العمليات هناك من الصفر ببناء مرافق إنتاج جديدة ومراكز توزيع ومكاتب.

الاستثمار ده من شركة ABC في بلد تاني بإنشاء شركة تابعة هناك يُعتبر استثمارات خضراء عشان الشركة بتبتدي عملياتها من الصفر هناك ببناء مرافق إنتاج جديدة ومراكز توزيع ومكاتب، وكمان الشركة هتدير كل العمليات باستخدام موظفيها ومش هتستثمر فلوسها بس، على عكس الاستثمار المباشر الأجنبي النوع التاني واللي بتكون فيه العمليات اليومية غير متحكم فيها من الشركة المستثمرة، ده مثال على الاستثمار الأخضر.

إستثمارات الحقول الخضراء – الاستثمار في أماكن وأسواق جديدة

ايجابيات الاستثمارات الخضراء

  1. بتساعد في السيطرة القوية على العلامة التجارية وإدارتها بشكل كويس، المستثمرين في استثمارات Greenfield بيحصلوا على مستوى عالي من السيطرة على المشروع.
  2. بتخلق فرص عمل للناس في البلد اللي فيها الاستثمارات الخضراء، عشان لما العمليات تبتدي في بلد تاني، غالبًا معظم الموظفين بيكونوا من البلد ده، وده بيزود من فرص التوظيف هناك.
  3. متطلبات الوسيط بتتم إزالتها تمامًا في الاستثمار الأخضر، اللي بينتج عنها مستوى عالي من السيطرة على المشروع بالكامل واستقلاليته، ودي حاجة مفيدة للشركة اللي بتستثمر فلوسها في بلاد تانية.
  4. العملاء الحاليين والعملاء المحتملين هياخدوا انطباع جيد إن الشركة ملتزمة بالسوق والبيئة.
  5. فرص الصحافة بتزيد لما الشركة اللي بتعمل استثمار Greenfield تفتح فرع تجاري جديد في بلد تاني.
  6. تنفيذ استراتيجية طويلة المدى بيبقى سهل بفضل الاستثمارات الخضراء، والشركة بتبقى مستعدة للتغيرات والفرص.
  7. الشركات اللي بتدخل السوق الجديدة من خلال استثمار Greenfield بيكون عندها سيطرة تامة على المنتجات والخدمات اللي بيتم تصنيعها أو بيعها أو توفيرها من خلالها، عشان الشركة قوية ماليًا بالمقارنة بالشركات التانية.

سلبيات الاستثمارات الخضراء

  1. بتحتاج مبلغ كبير من الإنفاق الرأسمالي، وده بيتسبب في الاقتراض والقروض بمبالغ كبيرة، وبالتالي عبء الفائدة بيكون عالي جدًا.
  2. لما الاستثمار يبدأ خارج البلد الأم، التخطيط والإدارة والتنسيق بيكونوا صعبين جدًا، عشان كدا مش بيتم التعامل مع الإدارة العامة بشكل فعال.
  3. البلد اللي فيه الاستثمارات الخضراء ممكن يتعرض لعواقب سلبية لإن دخل الشركات المحلية بينتقل لشركات أجنبية.
  4. بيتضمن تكاليف ثابتة عالية جدًا في الاستثمار في بلد تاني بواسطة الشركة الأم.
  5. لو في سياسات حكومية صعبة في البلد اللي فيه الاستثمارات الخضراء، المستثمر الأجنبي ممكن ميعملش استثمارات في البلد ده عشان سياسات الحكومة هتبقى عقبة أمام تحقيق أهدافه.
  6. بيشمل مبلغ كبير من تكاليف الدخول، يعني في رسوم دخول عالية لتأسيس مشروع بأراضي ومباني ومصانع وعمال، عشان كدا لو المشروع منجحش، الشركة الأم هتتحمل خسائر كبيرة وتكون في وضع مالي صعب.
  7. الاستثمارات الخضراء تُعتبر مخاطرة بالمقارنة مع الأنواع تانية من الاستثمار، عشان كدا الشركات مش بتفضل النوع ده من الاستثمار.

النقاط المهمة

  • الاستثمارات في الحقول الخضراء (Greenfield) هي واحدة من أنواع الاستثمار المباشر الأجنبي، والنوع التاني هو استثمارات الحقول البنّية (Brownfield).
  • في حالة الاستثمار في Greenfield الشركة المستثمرة هي اللي بتدير كل العمليات باستخدام فريقها الخاص ومش بس بتستثمر فلوسها، ده عكس النوع التاني من الاستثمار المباشر الأجنبي اللي مش بيتم إدارة العمليات اليومية من خلال الشركة المستثمرة، يعني الشركة المستثمرة في الاستثمارات الخضراء بتاخد مستوى عالي من التحكم.
  • في حالة الاستثمار في Greenfield لازم المستثمرين يتحملوا مخاطر أكبر لجانب الالتزام العالي لرأس المال بالإضافة للوقت بالمقارنة مع النوع التاني من الاستثمارات الأجنبية المباشرة.

ايه الفرق بين الاستثمار في الحقول الخضراء والبنّية؟

الاستثمارات الخضراء هو لما الشركة بتبني مرافق جديدة تمامًا من الصفر في بلد تاني، بتبدأ من الصفر وبتبني المباني والمنشآت وبتدير العمليات باستخدام فريقها الخاص، أما استثمارت الحقول البنّية هي لما الشركة بتشتري أو تستأجر مبنى موجود في البلد الجديد.

ايه هو الجهد المطلوب في الاستثمار في الحقول الخضراء؟

ده بيشمل تقييم إمكانية السوق والبيئة التنظيمية وتوافر البنية التحتية وظروف سوق العمل وتوافر الأراضي وتكاليف البناء واعتبارات سلسلة التوريد والمخاطر المحتملة، الشركات لازم تعمل تحليل شامل ودراسات جدوى عشان تقيم مدى جدوى الاستثمار والأسعار والعوائد المتوقعة.

ليه يعتبر الاستثمار في الحقول الخضراء أفضل من الاستحواذ؟

في بعض الحالات، البدء من الصفر في بلد جديد ممكن يكون الخيار الأفضل للشركات عشان ممكن الاستفادة من تحفيزات الحكومة المحلية، بعض الدول بتقدم دعم مالي وإعفاءات ضريبية ومزايا تاني لتشجيع الاستثمار المباشر الأجنبي.

الخلاصة

الاستثمارات الخضراء هي أحد أنواع الاستثمار المباشر الأجنبي واللي بتبدأ فيها الشركة عملياتها في بلدان تانية من الصفر، متطلبات الوسيط تتم إزالتها تمامًا تحت إطار الاستثمارات الخضراء، وده بيأدي لمستوى عالي من التحكم في المشروع بالكامل والاستقلالية، ودي حاجة مفيدة للشركة اللي بتستثمر فلوسها في بلاد تانية، بس في الوقت نفسه، الاستثمارات الخضراء بتتطلب مبلغ كبير من الإنفاق الرأسمالي، واللي بيتطلب اقتراض قروض كبيرة، وبالتالي عبء الفائدة بيبقى عالي جدًا.

مهم: استثمار ESG – الاستثمار البيئي والاجتماعي والحوكمة

كمان بيشمل الاستثمار في مشروع خارج بلد التأسيس، اللي بيخلي في صعوبة كبيرة في التخطيط والإدارة والتنسيق، عشان كدا قرار الاستثمار لازم يتاخد بعد تحليل السوق بشكل مناسب والنظر في مختلف المخاطر والفرص المتاحة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish