هل ممكن الاكسل يستخدم بايثون؟

هل ممكن الاكسل يستخدم بايثون؟

النهاردة هنتكلم عن موضوع مهم وممتع في نفس الوقت. هنشوف مع بعض هل ممكن الاكسل يستخدم بايثون ؟ كتير مننا بيستخدم الإكسل في شغله اليومي، بس يمكن ما يعرفش إن بايثون ممكن تفتح لينا آفاق جديدة وتخلينا نعمل حاجات مكناش نقدر نعملها بالطرق التقليدية في الإكسل. فتعالوا نشوف مع بعض ازاي ده ممكن يحصل، وإيه الأدوات اللي ممكن نستخدمها عشان ندمج البايثون مع الإكسل ونستفيد من قدراتها الرهيبة.

إقرأ المزيد: ازاي تحول العملات في برنامج اكسل؟

بديل برنامج الاكسل من مايكروسوفت

أكيد فهمت إن الناس اللي بتشتغل في مجال المالية، من المديرين التنفيذيين والمليارديرات وحتى الإنترنز اللي بيشتغلوا في القطاع ده، كلهم بيستخدموا إكسل. البيانات الأساسية والعمليات الحسابية، وإنشاء وتنظيم الجداول الإلكترونية دي كلها مهام ضرورية ومطلوبة في المجال ده، والبرنامج الأساسي اللي الناس بيستخدموه علشان يعملوا الحاجات دي هو إكسل.

بس ده مش معناه إنه مفيش بدايل لإكسل، لأن في الحقيقة فيه عدد لا نهائي من برامج الجداول الإلكترونية البديلة، وفي برامج أسهل وأسرع من إكسل لإدارة البيانات الخاصة بيك، وعلشان توفر الوقت ومجهود في معالجة البيانات كل اللي هيعملك ده هي البرمجة.

بايثون: أكتر أداة برمجة مفيدة

اللغة دي مجانية ومفتوحة المصدر، وبُتستخدم عشان تعمل مواقع وسيرفرات وتتحكم في معاملات كتيرة ومعقدة، ومش تعتبر صعبة زي ما بيقولوا، خصوصاً للناس اللي بتستخدم برنامج زي إكسيل، والمهم جداً إن بايثون بقت جزء من صناعة التمويل، غير إنها بتُستخدم في تطوير تطبيقات الموبايل وبرامج لأنظمة التشغيل ماك وويندوز، بتُستخدم كمان في معالجة وتحليل كميات كبيرة من البيانات، وبتلعب دور كبير في معاملات البنوك والعملات المشفرة، مع العلم ان بعض أكبر برامج البنوك بيتم تطويرها باستخدام بايثون، وهي لسه بتُستخدم في البنية التحتية الخاصة بالمجال ده.

وبسبب إن بايثون فعّالة ومرنة وقوية، بيستخدموها بشكل كبير في تداول ومعاملات العملات المشفرة، وخلال السنين اللي فاتت لما انتشر سوق العملات المشفرة وعرفنا إزاي العملات المشفرة بتبقى أكتر قيمة فجأة من أي عملة تانية في العالم، والصعود ده هيبقى مستمر خلال السنين الجاية كمان، عشان كده بايثون لازم تستمر في المجال ده، وتضمن كمان أمان واستقرار المنصات اللي بيتم فيها بيع وشراء العملات المشفرة بالضغط على زرار أو لمسة واحدة.

أي حد يقدر يتعلم لغة بايثون

مش بس العباقرة بيستخدموا الأداة دي، أي حد ممكن يستخدم بايثون عادي، انت تقدر تاخد دورات بسيطة وتبدأ تتعلم وتعمل برامج خاصة بيك، فيه اتجاهات كتيرة لكمية المعلومات اللي لازم تتعلمها في بايثون، بعض المطورين اللي عندهم خبرة والناس اللي شغالة في برمجة الحاسبات بيقولوا إنك تقدر تتعلم أساسيات اللغة في اسبوعين بس، ولو كنت عايز تاخد خبرة أكتر، بيقولوا إنك هتكون مرتاح ومريح مع اللغة خلال من 6 لـ 8 أسابيع بس.

باستخدام تعلم لغة بايثون كهواية، ممكن تبدأ تعمل تطبيقاتك الخاصة، برامجك، المواقع الخاصة بيك وغيرها، كمان لو كنت فعلًا مُستخدم نشط لبرنامج إكسل، هيبقى تعلم بايثون لتحليل ومعالجة البيانات سهل أكتر بكتير!

في المدونة دي، وفي نهاية فصولها، هتقرأ أسباب “ليه لازم عليك – كمستخدم لبرنامج إكسل – انك تتعلم بايثون”، وهتلاقي مقارنات تفصيلية بين البرنامجين، بس لو كنت مش عارف الأساسيات اللي لازم تعرفها عن بايثون ومصطلحاته، ممكن تواجه بعض الليالي السهرانة وانت بتحاول تتعلم البرمجة، وعشان كده ممكن تابع معانا أول حاجة هنتكلم عنها وهي أكتر 11 كلمة مفتاحية شائعة في بايثون.

الكلمات المفتاحية الأكتر شيوعًا في مصطلحات بايثون

هل ممكن الاكسل يستخدم بايثون؟
الكلمات المفتاحية الأكتر شيوعًا في مصطلحات بايثون

عشان تقدر تكتب بلغة البرمجة، لازم تتعلم تقراها الاول، بايثون دي لغة مبنية على الجمل، يعني إنها ممكن تتقري زي ما بتتكتب، وده مهم عشان طبعاً بعض الشفرات اللي هتكتبها هيدخل فيها رياضيات وعمليات بسيطة، بس البيانات اللي ممكن تكون فيها عادية بتتقري زي ما هيا بالانجليزي، وده اللي بيخلي تعلم بايثون سهل، مش صفر وواحد ومش برمجة ثنائية، على الرغم إنها برمجة مكتوبة، بس لسه فيها مميزات وصفات تفصيلية وشاملة.

لغة بايثون المفصّلة فيها انواع كتير من مفاهيم، وكلمات رئيسية، وقيم، واستثناءات والقايمة طويلة، وهنشوف مع بعض دلوقتي ١١ كلمة رئيسية مختلفة، وقبل ما نبدأ مع الكلمة الأولى، لازم نعرف يعني ايه كلمة رئيسية.

كلمة رئيسية في بايثون هي كلمة مُخصصة لغرض معين، إنت كمستخدم لبايثون مش ممكن تغير دور ولا طريقة عمل أي كلمة رئيسية، بس ممكن تختار تستخدمها أو لا، دلوقتي هنبدأ مع أول كلمة رئيسية بسيطة!

  • if:

لو استخدمت الصيغ الأساسية في برنامج إكسل من خلال في بي إيه (فيجوال بيسك للتطبيقات)، ممكن تكون استخدمت كلمة “if”، الكلمة دي دورها انها بتفحص صحة أو خطأ الجملة اللي بعدها.

  • true:

القيمة “true” بتدل إن الجملة اللي قبلها صحيحة.

  • false:

القيمة “false” بتدل إن الجملة اللي قبلها خطأ، ودي بتُستخدم كتير مع الكلمة “if”. زي السطور دي:

لو الجملة اللي بعدها صح، يعني:

if STATEMENT true

or

if STATEMENT false

وده بيوضح ان الكود هيكمل شغلة عادي على طول.

  • none:

وفي كلمة اسمها ‘none’، القيمة دي معناها مفيش قيمة، ولو استخدمت القيمة دي ‘none’، هيعتبر البيان ‘false’، بس البيان مش هيبقى فيه قيمة.

  • else:

في كلمة تانية اسمها ‘else’، الكلمة دي بتعمل العكس من الكلمة ‘if’، وبتحدد البيانات اللي بتيجي بعدها، مثال للكلمتين:

else true if STATEMENT-A false

السطر ده بيقول إنه إذا كان ‘STATEMENT-A’ مش صحيح (false)، هتبقى البيانات التانية (else) صحيحة (true). وأحيانًا بتُستخدم الكلمة دي في نفس وظيفة ‘either…or’.

  • not:

الكلمة “not” بتعكس الكلام اللي بعدها، يعني لو بعد الكلمة جه كلام صحيح هيخليه يبقى غلط، ولو جه كلام غلط هيخليه يبقى صح مثلاً:

STATEMENT-B true

not STATEMENT-B

السطر الأول بيقول إن “STATEMENT-B” صحيح، وفي السطر التاني استخدمنا “not” قبل “STATEMENT-B”، فبقت القيمة اللي بعدها غلط.

  • import:

أما الكلمة “import”، فبتُستخدم في البرمجة عشان تستورد بيانات من ملفات تانية، زي ملفات الإكسل، وبالاستعانة بمكتبات زي openpyxl، بتقدر تقرأ وتكتب على ملفات الإكسل من داخل الكود في بايثون.

  • from:

الكلمة “from” بتستخدم في البرمجة مع الكلمة “import”، وبتسمحلك تحدد مكان البيانات اللي عايز تستوردها.

  • as:

أما الكلمة “as”، فبتستخدم في البرمجة لعمل اسم جديد أو بديل للملف أو البيانات، زي ما بيحصل في استخدام الكلمة مع الدالة “import”، خلينا نشوف المثال ده:

import FILE as FILE-NEW

بالشكل ده بتقدر تستورد الملف الأصلي، وفي الوقت نفسه تحط اسم جديد للملف (بمعنى تاني: تعمل مُستعرض تاني للملف)، وبكده لما تستورد البيانات دي في بايثون، الملف (أو المستعرض اللي اخترته) هيتسمى “FILE-NEW”.

  • try:

الدالة “try” بتُستخدم في البرمجة عشان تحاول تجرب وتفحص عمليات أو تعليمات في الكود، الدالة دي ممكن تعدلها، وده معناه إنها بتقدر تستخدم مع كمان كلمات مختلفة في البرمجة.

if BLOCK-A false

try:

BLOCK-B

مثلاً، لو عندك كود في الأول بيقيم الشرط “BLOCK-A” غلط، بتقدر تستخدم الدالة “try” عشان تجرب تنفيذ الكود الموجود في “BLOCK-B”.

  • except:

أما الكلمة “except”، فبتُستخدم في البرمجة لاستبعاد حاجات معينة من داخل تعليمات أو مهام معينة، مثلاً لو عايز تجرب شيفرة كانت عندك اسمها “BLOCK-C”، وبتحب تستثني منها تعليمة معينة اسمها “STATEMENT-A”، فممكن تستخدم السطر البرمجي ده:

try:

BLOCK-C

except:

STATEMENT-A

قبل ما تبتدى تستخدم البايثون

لازم تجيب بيانات دقيقة جداً

مهما كان حجم البيانات مش هو اللى مهم، المهم إن البيانات تكون جودتها عالية، خصوصا لو كنت شغال في مجال المالية، هتبقى الداتا اللى بتستخدمها هي اللى هتحدد مستقبلك ومستقبل الشركة اللى شغال فيها، عشان كده لازم تجمع بيانات دقيقة، وبراحتك دور على ملفات بصيغ مختلفة زي .txt و .csv عشان تتأكد من دقة البيانات اللى عندك.

قبل ما تبدأ تستخدم برنامج بايثون فكر في التنسيق

لو عارف إنك هتستخدم بايثون في استيراد جدول البيانات بتاعك، فانت لازم تفكر في بعض المبادئ الاساسية لتنسيق الجدول، واللي هي:

  • العنوان الرئيسي

الصف الأول في جدول البيانات الخاص بيك لازم يكون فيه عنوان رئيسي ومش لازم يكون فيه اي حاجة تانية، لما تستورد جدول البيانات الخاص بيك لـ Python، البرنامج هيعتبر الصف الأول من البيانات كعنوان رئيسي.

  • اتجنب استخدام المسافات الفارغة

يا ريت متستخدمش مسافات فاضية في الكود أو البيانات اللي بتكتبها، متستخدمش مسافات فاضية مع الأسماء، الجمل والقيم في البيانات بتاعتك، لو استخدمتها برنامج الـ Python هيعتبر كل عنصر في بياناتك “مُنفصل”، وبكده هيبقى مش بيشتغل بالطريقة الصح.

  • استخدم شرطات تحت كلمة الفراغ!

لو مش مرتاح بعدم استخدام المسافات الفاضية، ممكن تستخدم شرطات تحت لكلمات مختلفة عشان تجمعهم، ممكن تستخدم شرطات أو داشات بدل الشرطات لو حابب.

  • حذف التعليقات والملاحظات

قبل ما تستورد بياناتك لبرنامج الـ Python، لازم تمسح كل التعليقات والملاحظات اللي اتضافت لملفك، لأنه بكده كل التعليقات بتظهر في الكود بتاع Python وبتبيِّن كل حاجة و وبتلخبط البرنامج معاك.

  • الرموز والعلامات

في بعض الرموز والعلامات اللي لازم تحاول تتجنب استخدامها، لان ليها وظايف مختلفة جوه برنامج بايثون، والرموز دي مش محدودة لكن بعضها مثلًا زي:

  • علامة الاستفهام (?)
  • علامة الدولار ($)
  • علامة النسبة المئوية (%)
  • رمز الحرف (^)
  • رمز العلامة التجارية (&)
  • الأقواس ()
  • رمز الجمع (#)
  • النجمة (*)
  • الشرطة المائلة (/)
  • علامة العودة الخلفية ()
  • الأقواس المربعة []
  • الأقواس الشكلية {}
  • حفظ الملف

أولاً، متنساش تحفظ ملفك دايماً، وده عشان كده لازم تفعّل خاصية “حفظ تلقائي” في برنامج جدول البيانات اللي بتستخدمه، ولو عايز تسّهل عملية تجهيز بياناتك في بايثون، ممكن تختار تحويل ملف إكسل لتنسيق .txt، وده بتقدر تحققه من خلال انك تروح لعلامة “الملف” واختار “حفظ باسم” واختار التنسيق اللي تحب تحفظ بيه الملف.

  • الواجهة الأمامية والخلفية

وبالنسبة لمصطلحات “front-end” و”back-end”، الفرق بينهم هو:

– إن المطورين اللي بيشتغلوا في “front-end” بيكونوا بيبرمجوا اللي المستخدمين شايفينه، زي الصفحات الإلكترونية والأزرار والروابط والصور وغيرها، وبيستخدموا لغات برمجة زي HTML و JavaScript.

– أما المطورين اللي بيشتغلوا في “back-end” شغلهم هو برمجة الجزء اللي المستخدمين مش بيشوفوه، زي إجراءات الأمان للموقع والسيرفر اللي بيشتغل عليه الموقع وتفاصيل المعاملات وكل الحاجات اللي بتشتغل في الكود، وبيستخدموا لغات برمجة زي بايثون وC (C++ و C+)، يعني لو بقيت محترف في بايثون، فانت تعتبر مطّور “back-end”.

طريقة قراءة ملفات الإكسل من خلال بايثون ( مع openpyxl )

لما تشوف العنوان ده ممكن يخليك تحس باللخبطة، عشان كده احنا هنبدأ من الأساسيات قبل ما نعرضلك أمثلة على الكود. عشان تقدر تقرأ ملف الإكسل بتاعك في بايثون وتشوف كل البيانات، لازم تستورده وبعدين ترجّع القيم والخلايا اللي عايز تشوفها، بايثون مش هيعرضلك كل خلية في كل صف وعمود دفعة واحدة، بس تقدر تعمل كود يعرضلك البيانات كلها، بس هو مش هيظهرلك كل البيانات تلقائي لوحده أول ما تستوردها.

السؤال التاني اللي ممكن يدور في بالك: هو openpyxl ده إيه؟، openpyxl هي أداة بايثون بتسمحلك إنك تقرأ وتكتب على ملفات إكسل بصيغ .xls، .xlsx، .xlsm، .xltx و .xltm، وبما إن كل اللخبطة راحت والكلام دلوقتي بقي أوضح، يلا بينا نبدأ نقرأ شوية ملفات!

عشان تفتح الملف الخاص بيك، ممكن تستخدم بعض الكلمات اللي اتكلمنا عليها، فلو اسم ملف الإكسل بتاعك “test”:

from openpyxl import load_workbook
wb = load_workbook(filename = ‘test.xlsx’)

الكود ده بيفتح الملف اللي انت عايز تشتغل عليه في برنامج البايثون، وبيساعدك تدير البيانات اللي جواه، عشان تشوف الجداول اللي جواه وتختار وحدة منهم، هتستخدم الكود اللي جاي ده.

workbook.sheetnames

[‘Test Sheet 1’] [‘Test Sheet 2’]

الكود ده بيعرضلك اسماء كل الجداول اللي موجودة في الملف اللي فتحته، ولو مش عارف اسم الجداول، في كود تاني هتلاقيه تحت، هيختارلك أول جدول فيه بيانات.

sheet = workbook.active

<Worksheet ‘Test Sheet 1’>

الكود ده بيبين إن أول جدول موجود في الملف اسمه ‘Test Sheet 1’ وتم اختياره عشان تقرأه.

ممكن نفترض إن الورقة في الملف بتضم بيانات عن عملات مشفرة، فالخلية الأولى في الصف الأول (A1) فيها كلمة “Bitcoin”، عشان تجيب البيانات دي وتقرأها في برنامج البايثون، الكود هيبقى شبه كده:

sheet[‘A1’].value

‘Bitcoin’

زي ما انت شايف، لازم تحط الكود “.value” بعد ما تكتب رقم الخلية عشان تقرأ البيانات فيها، وكان فيه طريقة تانية انك تشوف البيانات في خلية معينة، وهي إنك تكتب رقم الصف ورقم العمود اللي الخلية فيه.

sheet.cell(row=1, column=1).value

“Bitcoin”

مهما كانت الطريقة اللي بتستخدمها عشان تجيب بيانات خلية معينة، لازم تستخدم الكود “.value” في النهاية عشان الكود يشتغل صح.

ممكن العملية دي تبان صعبة، بس لو مشيت مع الخطوات دي وكنت مستعد، هتقدر تعملها بكل سهولة!

ليه لازم تستخدم بايثون لو كنت بتستخدم إكسل؟

ممكن تفكر إنك عشان مش بتستخدم بايثون في شغلك، فليه تهتم بيه؟ لو ماكنتش بتستخدم بايثون أو أي لغة برمجة تانية في شغلك، مش معناه إن الحالة دي هتفضل كده في المستقبل، صحيح إن إكسل هو أكتر برامج جداول البيانات شعبية، وواحد من أكتر البرامج المستخدمة في العالم في الوقت الحالي، بس لو بايثون يقدر يكون خلف لاكسل قريب، هتقدر تقول “مش مهم”؟

البرمجة في كل مكان

هل ممكن الاكسل يستخدم بايثون؟
البرمجة في كل مكان

البرمجة مش حاجة في المستقبل، البرمجة هي المستقبل نفسه، وفي العصر الرقمي، كل جهاز تشغله دلوقتي فيه برمجة، في جوه مطور برمجيات، عمل برمجة التطبيقات والعمليات دي في جهاز الكمبيوتر الخاص بيك أو في التليفون الخاص بيك، عشان تقدر تستخدمه بكل سهولة، ومطور برمجيات، برمج متصفح الإنترنت اللي بتستخدمه دلوقتي، ومطور برمجيات بنى الإنترنت نفسه! ومطور برمجيات، برمج الموقع اللي بتقرا منه دلوقتي، مهما كانت نظرتك للأمور، البرمجة في كل مكان، وهتزيد أكتر وأكتر في عالم مستمر في التطور.

الإنجازات في التعلم الآلي، وقدرتك علي تحميل أي حاجة من الإنترنت، وتطبيقات المراسلة اللي بتستخدمها، وحياتك الرقمية كلها، والعملات المشفرة اللي بتستخدمها، والمركبة الفضائية اللي بتدور حوالين الأرض، كل الإنجازات الصغيرة والكبيرة دي هي بسبب واحد بس وهي البرمجة، ومتفكرش حتى للحظة واحدة إنه من الصعب تعلم البرمجة، لو انت بتعرف تكتب الدوال والصيغ في إكسل، يبقى أنت مؤهل أكتر بشكل يخليك تكتب برمجة بلغة بايثون، لغة البرمجة VBA تُعتبر في الحقيقة أصعب لغة برمجة أصعب من لغة بايثون، بايثون بيعرضلك الكلمات الحقيقية اللي لازم تكتبها، مش الأصفار والواحدات!

ايه اللي يناسبك أكتر لتحليل البيانات: إكسل ولا بايثون؟

معالجة البيانات الأساسية لو مش مهتم بكتابة الصيغ والبرمجة عشان تعالج البيانات، إكسل هيكون الأداة الأسهل في الاستخدام، فهو بيعرضلك اللي هو عاوز يعرضه بس، ومفيش منحنى تعلم لإكسل، ممكن تشتري البرنامج وتحمله على طول وتبدأ تستخدمه، ولو عايز تستخدم بعض الصيغ الأساسية في حساباتك، هياخد شوية دقايق بس عشان تشوف دروس عنها.

بالنسبة لبايثون، هيا لغة برمجة صعبة. مش بتتعامل مع معالجة البيانات الأساسية ولا حاجة في الأساس زي ما بيعمل إكسل، بايثون بيحتاج شوية تعلم، وده زي ما اتكلمنا قبل كده، بياخد على الأقل شوية أسابيع عشان تفهم لغة برمجة بايثون والبرمجة بشكل عام، فإكسل يعتبر هو الفايز في الفئة دي.

السعر

ممكن يفاجئك، بس بايثون مجاني! هيا لغة برمجة مفتوحة المصدر وفيها مكتبات كبيرة بتوفر إضافات للبرنامج نفسه، وجوانب برمجية مفتوحة المصدر بتخليه أكتر إمكانية للوصول ليها، أكيد حمّلت أي واحدة من الإضافات للعبتك أو حدثت واحد من التطبيقات على موبايلك صح؟ ميزة البرنامج المفتوح المصدر في بايثون بتسمح للمطورين وحتي انت كمان بعمل تحديثات وتحسينات خاصة بيهم، كمان بيتعامل مع الأخطاء والأخطاء البرمجية بشكل أفضل.

أما بالنسبة لإكسل، فهو بسعر مش مجاني، إكسل متضمن في حزمة مايكروسوفت أوفيس 365، على الرغم من ان مطوري ومبرمجي مايكروسوفت بيقدموا تحديث قابل للشراء كل 3 سنين، فإكسل مش برنامج مفتوح المصدر خالص، ممكن تنزل أي قوالب من طرف تالت، ولكن مش متاح لأي مطور تحسين برمجيات البرنامج، وده معناه ان بايثون هو الفايز الواضح في فئة السعر.

التعامل مع كميات كبيرة من البيانات

طبعًا إكسل أداة قوية، لكن هل حاولت في يوم انك تشتغل علي ملف إكسل أو ملفات كتيرة، كل واحد منها بيضم ملايين الصفوف من البيانات؟، طب لو عملت كده هل كنت راضي عن طريقة تعامل البرنامج مع البيانات دي؟، الاكيد انك هتقع في أخطاء بين بركة البيانات الضخمة في إكسل، الجزء الأسوأ من ده هو لما تلاقي الخطأ، فده أمر بيبقي صعب جدا عشان تصلحه في ملف إكسل، ولو عندك ملفات كتبيرة فيها صفحات عمل بأعداد كبيرة، فإنك عشان تلاقي الأخطاء الفردية ده هياخد منك وقت ومجهود كبير جدًا.

بايثون مش بتتأثر بكمية البيانات بسبب عدم وجود واجهة تفاعلية تتفاعل مع البيانات، هي بتشتغل بس مع الاستعلامات اللي بتطرحها؛ وده بيخلي دمج ملفات كبيرة وكتيرة، وكمان جداول البيانات الطويلة أسهل وأسرع بكتير، مفيش شك بايثون هي اللي هتفوز في فئة التعامل مع كميات كبيرة من البيانات.

التكامل والتوصيلية

بايثون بتلعب دور “جسر” بين كتير من التطبيقات والبرامج في مجالات مختلفة، كمان هي بتشتغل مع تنسيقات ملفات مختلفة وده شامل تنسيقات .xls و .xlsx، وهي تنسيقات ملفات إكسل الخاصو، وفعلًا تم دمج بايثون مع لغات برمجة تانية زي SQL والتفاعل مع واجهات برمجة التطبيقات (APIs)، وبسبب ميزة البرنامج مفتوح المصدر، ممكن تحفظ البيانات في البرنامج وكمان ترسلها للسحابة، وده بيتيح الوصول للاشكال البيانية اللي بتشتغل بيها من خلال الإنترنت، كمان بيتيح مستوى من التوصيلية اللي اكسل مش بيقدر يوفرها.

التوصيلية والوصولية كانوا أكبر العقبات اللي بيواجها إكسل عشان يتغلب عليها، ممكن ترفع ملفات .xls أو .xlsx الخاصة بيك على الإنترنت وتعمل تحرير للملفات مع موظفيك في الوقت الفعلي، وفي الوقت الحالي، لسه إكسل متراجع في تحسين أدوات التعاون، وعشان كده بردو بايثون هو الفايز في الفئة دي بردو.

مهمازاي تحسب الانحراف المعياري في برنامج الاكسل

الخلاصة

إكسل هو واحد من أكتر البرامج انتشارًا في كل دول العالم، وده لانه سهل التعلم وسهل الاستخدام، فهو بيجذب الناس اللي عندهم مهام بسيطة، من ناحية تانية بايثون زي آلة مبتتوقفش في التعامل مع البيانات، عشان كده لو كنت عايز تستخدم برنامج واحد بس لتحليل البيانات، فلازم تختار بايثون.

المدونة دي شرحت في أي حالة تستخدم إكسل وفي أي حالة تستخدم بايثون، بس طبعًا مفيش مانع انك ممكن تستخدم الاتنين مع بعض! كل برنامج عنده استخدامات مختلفة اللي بيتفوق فيها علي التاني.

وعشان نجاوب علي كل استفساراتكم ممكن تتابعونا علي صفحة الفيس بوك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish