هامش الربح المضاف (Markup) – ازاي تحدد سعر بيع المنتج؟

هامش الربح المضاف (Markup) – ازاي تحدد سعر بيع المنتج؟

هامش الربح المضاف (Markup) هو النسبة المئوية للأرباح اللي الشركة بتحققها في فترة معينة ومقارنة بالسعر اللي اشترت بيه المنتج اللي بتبيعه الشركة، وبيتم حسابه بقسمة إجمالي أرباح الشركة في الفترة على سعر تكلفة المنتج وبعدين ضرب الناتج في 100 عشان نوصل لنسبة هامش الربح المئوية، كمان هامش الربح معناه الفرق بين أقل سعر للسهم أو الأوراق المالية في العرض الحالي والسعر المفروض على العملاء، واللي بيكون شائع بين سماسرة الأوراق المالية والمتداولين.

الهامش مش مجرد رقم على الورق، لكن هو الفرصة لزيادة الأرباح والاستدامة.

ريتشارد برانسون

إقرأ المزيد: نسبة هامش الربح المضاف – ازاي تزود أرباحك بتحديد السعر الصحيح؟

النقاط المهمة

  • هامش الربح هو النسبة المئوية للأرباح اللي الشركة بتحققها من بيع المنتج على سعر تكلفته في فترة محددة.
  • ممكن نحسب نسبة هامش الربح بقسمة إجمالي أرباح الشركة في الفترة على سعر تكلفة المنتج ونضرب الناتج في 100.
  • في أنواع مختلفة من هامش الربح، زي هوامش الربح لأسعار السلع الاستهلاكية وهوامش الربح بين الوسيط والمتداول.
  • هامش الربح بيساعد في تقدير احتمالية شركات التأمين وليه دور مهم في تحديد الأقساط المستقبلية عشان الشركات بتعدل الأسعار عشان تبقى في منافسة وكسبانة.

أنواع هامش الربح المضاف (Markup)

  1. هامش ربح السلع الاستهلاكية: في الحالة دي بيتم زيادة سعر التكلفة بنسبة معينة عشان نوصل لسعر البيع بعد حساب هامش الربح.
  2. هامش ربح سماسرة الأوراق المالية: لما بيبيع السمسار الأوراق المالية لعميل التجزئة من حسابه، بيكون تعويضه الوحيد من هامش الربح، اللي هو في الأساس الفرق بين سعر الشراء والسعر اللي بيبيع بيه الوسيط الأوراق المالية لمستثمر التجزئة.

معادلة هامش الربح المضاف (Markup)

هامش الربح المضاف (Markup) – ازاي تحدد سعر بيع المنتج؟
معادلة هامش الربح المضاف (Markup)

معادلة هامش الربح = الهامش المرغوب / تكلفة البضائع

الهامش هو الفرق بين سعر البيع وتكلفة المنتج.

مثال عملي علي هامش الربح المضاف (Markup)

“عمر” بينتج منتج معين وتكلفة المنتج 7 دولار وعايز هامش ربح 3 دولار، احسب هامش الربح واتأكد من سعر البيع عشان “عمر” يقدر يحقق الهامش المطلوب.

الحل:

  • هنا بتوصل نسبة هامش الربح لـ 42.86% (3 دولار / 7 دولار).
  • لتطبيق هوامش السعر على التكلفة هنضرب 7 * 1.4286 ونوصل لسعر البيع اللي هو 10 دولار.
  • دلوقتي الفرق 3 دولار (10 دولار – 7 دولار) واللي هو الهامش المطلوب للمنتج.
هامش الربح المضاف (Markup) – ازاي تحدد سعر بيع المنتج؟

الايجابيات

  • تحديد الهامش: عن طريق تحديد هامش الربح المطلوب، المصنع هيكون عارف يحدد الهامش اللي عايز يحققه من الربح، وبكدا الهامش الربحي هيتحدد بطريقة كويسة جدًا، ومش هيبقى فيه كتير من عدم اليقين.
  • السيطرة على سعر البيع: بتحديد هامش الربح المطلوب، الصانع أو البائع هيكون عنده السيطرة الكاملة على سعر البيع عشان يقدر يبقى ثابت فيه وميتفاوضش في هامش الربح.
  • تحسين عملية التفاوض: لما الشركة أو المنتج يقرر الهامش اللي وصل ليه من خلال الـ”Markup” هيكون في موقف أفضل للتفاوض في الصفقات من غير ما يأثر على ربحيته، عشان الهامش اللي هو عايز يحققه بقى واضح ومحدد.
  • تقليل تكلفة اتخاذ القرار: لما الهامش المطلوب يكون متحدد من خلال إجراءات الـ”Markup”، الإدارة مش هتضيع وقت وجهد في محاولة تحديد السعر العادل، عشان عارفين التكلفة والأرباح اللي هتغطيها، فمش هيكون في تضييع للوقت والجهد في الإدارة، ده بيقلل تكلفة اتخاذ القرار بشكل عام.
  • طريقة بسيطة: الإجراءات المتبعة في حالة تسعير الـ”Markup”بسيطة جدًا ومش بتحتاج مجهود كبير، عشان الإدارة عارفة التكلفة اللي عليها، وبيقوموا بتحديد الهامش المطلوب لتغطية التكلفة وتحقيق الأرباح، وده بيكون عن طريق إضافة الهامش المطلوب للتكلفة.
  • الاعتماد على المعلومات القليلة: المنتج بيعتمد على بياناته الخاصة بالتكلفة والمصروفات، وبكدا مش بيحتاج معلومات خارجية كتير زي الأسواق، الشركة أو المنتج بيستخدموا بياناتهم الخاصة عشان يقدروا ياخدوا القرار المناسب.

السلبيات

  • مش موجهة للمستقبل: الطريقة دي مش بتاخد في الاعتبار الطلب المستقبلي على المنتج، اللي بيكون الأساس اللي بيتاخد عليه قرار السعر العادل.
  • مش بتهتم بالمنافسة: الطريقة دي مش بتاخد في الاعتبار حركات المنافسين وتأثيرها على سعر المنتج، لو الشركة بتعتمد بس على بيانات التكلفة الداخلية عشان تحدد سعر المنتج، أكيد هتكون معرضة لكوارث عشان مش بتاخد في الاعتبار العوامل الخارجية.
  • بتتجاهل تكلفة الفرصة البديلة: تكلفة الفرصة هي التكلفة اللي بتتحملها بسبب تجاهل البديل الأفضل اللي ممكن يتم اختياره، ممكن يكون في تقدير زيادة في سعر المنتج أوقات بما فيها التكلفة الكبيرة، بس بيتجاهل تكلفة الفرصة البديلة، وممكن يكون في تحيز شخصي في تحديد الهامش الربحي اللي لازم يتم إضافته على المنتج.

حدود هامش الربح المضاف (Markup)

الموضوع ده مش بياخد في الاعتبار الأوضاع الخارجية زي طلب العميل والمنافسة، وبيعتمد بس على بيانات التكلفة الداخلية، وده ممكن يخلي المنتج مش فعّال.

الخلاصة

المنتج ممكن يستخدم إجراءات الـ”Markup” البسيطة عشان يحدد سعر البيع بناءًا على الهامش اللي هو عايز يكسبه بعد ما يحسب التكلفة، الطريقة دي بسيطة وبتتجنب التعتيم الزائد وبتقلل من تكلفة اتخاذ القرار. بس عشان الطريقة مش بتاخد في الاعتبار المنافسة الخارجية، يبقى لازم الإدارة تتأكد إنها بتشوف الحالة دي عشان تعمل التسعير بطريقة أفضل، بالطريقة دي هتاخد في الاعتبار كل العوامل الخارجية والداخلية، اللي هي ضرورية للمنتج، وده هيخلي السعر أكتر فعالية.

هامش الربح المضاف بيعكس القيمة اللي بتضيفها لعملائك.

ايه الفرق بين الـ Markdown والـ Markup؟

الـ”Markup” بتشير للنسبة المئوية للربح اللي الشركة بتضيفها على سعر التكلفة للمنتج عشان تحدد سعر البيع، أما الـ”Markdown” هو تخفيض في سعر البيع للمنتج عشان يزود الطلب عليه أو للتخلص من المخزون.

ايه هي الجداول والرسوم البيانية للـ Markup؟

الجداول والرسوم البيانية للـ”Markup” هي أشكال للبيانات اللي بتعرض النسبة المئوية أو المبلغ المضاف على سعر تكلفة المنتج لتحديد سعر البيع، الجداول والرسوم البيانية دي بتستخدم بشكل شائع من الشركات عشان يحللوا ويتابعوا الـ”Markup” بمرور الوقت.

مهم: هامش الربح (Profit Margin) – ازاي نقيم قدرة الشركة على تحقيق الربح من المبيعات؟

ايه الفرق بين الـ Gross Margin والـ Markup؟

الأتنين مقاييس للربحية وبيتم حسابهم بطرق مختلفة، الـ”Gross Margin” أو الهامش الإجمالي هو النسبة المئوية للربح اللي الشركة بتكسبه من بيع المنتج بعد خصم تكلفة بيع السلعة من الإيرادات، أما الـ”Markup” أو هامش الربح هو النسبة المئوية للربح اللي بتضاف على سعر التكلفة للمنتج لتحديد سعر البيع.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish