نفسية المستثمر في سوق المال – ليه الأمل والتفاؤل بيخليك تحقق أرباح

نفسية المستثمر في سوق المال: ليه الأمل والتفاؤل بيخليك تحقق أرباح

علم النفس والسلوك البشري بنستخدمه عشان نفهم اللي بيحصل في البورصة وسوق المال. لما الناس بيشتروا ويبيعوا في البورصة، بتأثر عليهم مشاعر زي الخوف والطمع والأمل، وده اللي بنقصده في عنوان مقالنا نفسية المستثمر في سوق المال لو حد ثقته بنفسه ضعيفه، هيتأثر بالمشاعر دي وممكن يخسر فلوس كتير في السوق.

لكن لو حد اعترف بقدراته الخاصة وصفاته الإيجابية أو السلبية، ده هيساعده إنه يتجنب الفشل في السوق،ولو بيقدر يقّيم الحالة النفسية بتاعته ويتصرف بالطريقة المناسبة، كمان ده هيساعده على إنه ينجح في السوق. الفلوس بتكون دافع قوي للناس عشان يشاركوا في السوق المالية، عشان يقدروا يكسبوا فلوس بسرعة وبسهولة.

إقرأ المزيدأسرار التداول الناجح في الفوركس

فيه نوعين من الدوافع في السوق المالية:

الدافع العقلاني:

– ده بيكون في أخد القرارات المدروسة والحكيمة بناءً على التحليل العقلاني للبيانات والمعلومات الموجودة عندك.
الناس اللي بيستخدموا الدافع العقلاني بيحاولوا يقّيموا المخاطر والفرص بشكل أفضل، وبيقدروا يتحكموا في عواطفهم لما ياخدوا القرارات في السوق المالية.

الدافع الغير العقلاني:

– ده بيظهر لما تاخد قراراتك بناءً علي مشاعرك وعواطفك، زي الجشع والخوف والطمع.
الناس اللي بيستخدموا الدافع الغير العقلاني بيميلوا انهم ياخدوا القرارات العاطفية من غير تحليل موضوعي للمعلومات الموجودة، وكمان ممكن يتأثروا بالمشاعر اللي بتتحكم فيهم ويخسروا فلوس بسببها.

– ببساطة، الدافع العقلاني ممكن يساعد المستثمرين انهم يحققوا نجاح أكبر في السوق المالية، أما الدافع الغير العقلاني ممكن يعرضهم للمخاطر والخسارة.

الخوف والطمع والأمل

نفسية المستثمر في سوق المال
لازم تكون مستعد للخسارة

لو المتداول نظّم خطة شغله قبل ما يبدأ يتداول، دي بتبقي حاجة كويسة ليه، وأنه كمان مش بيعتمد علي مشاعره، لكن ممكن يحصل بردو ويتداول تحت تأثير الطمع، والطمع ده هو اللي بيحفِّز المتداول أنه يتداول عشان يكسب،

ولما الأمل بياخد مكان الحسابات، المتداول مش بيحسب الأمور بشكل صح، لازم يكون في توازن بين الأمل والحسابات.
الأمل الزايد ده هو اللي بيخلِّي المتداولين المبتدئين يفشلوا، اللي بيتحكَّم فيه بيكون محكوم عليه بالفشل، الأمل ده اللي بيخلِّي المتداولين يعملوا أخطاء جذرية زي تغيير نقطة الوقف.

بداية التداول شكلها سهلة جداً، بس في الحقيقة بتبقى صعبة جداً على أغلبية الناس، عشان تكون متداول ناجح، لازم تكون مستعد للمكسب والخسارة، الاتنين مهمين ولازم يبقوا جزء من عملية التداول وأنت في طريقك عشان توصل للاحترافية.

في كتير من الأوقات بنواجه عقبات، لما المتداول بيركز على المشاكل زي نقص الموارد والوسائل والمعرفة، بيبقى في حالة من الغضب والذنب واليأس وعدم الرضا، بس زي ما الحالة العاطفية دي بتكون عقبة، بتقفل الطريق على المتداول وبتمنعه من الحركة لقدام، لو المتداول مش جاهز يتحمل خسارة، بيبقى مش قادر يقفل مركز خاسر، والخسارة بتزيد كمان.

السر في التداول الناجح

في التداول عموما، قليل بس بيبقى كسبان ومعاه فلوس والأغلبية الكبيرة بتخسر، وفي ناس بتسأل عن أسرار الناس اللي بتكسب فلوس في التداول، بس الحقيقة إن في فرق بين الناس اللي بيكسبوا والناس اللي بيخسروا، الناس اللي بتكسب بتكسب فلوس كل فترة، يعني كل أسبوع وشهر وسنة، والناس اللي بتتداول بتحافظ على انضباطهم الذاتي وعندهم مبادئ صارمة.

أما بالنسبة لأسرار الناس اللي بتعمل تداول ناجح، كلهم بيقولوا إنهم وصلوا للي وصلوا ليه بسبب انضباطهم الذاتي وقدرتهم على التحكم في عواطفهم وتغيير قراراتهم بناءً على السوق.

الانضباط الذاتي هو قدرة المتداول على التحكم في العواطف وقدرته على إعادة النظر في قراراته في أي لحظة من غير ما يعتمد على شركات الإستشارة أو البرامج المختلفة.

متخلطش بين الثقة بنفسك والتكبر عليها

المتداولين الناجحين بيقولوا إن الثقة بالنفس بتأثر كتير على قرارات التداول، لو المتداول بيكسب كتير، فده بيخليه يتحمل مخاطر أكتر وبيخليه ياخد قرارات مجنونة.

المتداول بيتحول لواثق أوي من نفسه بعد النجاحات اللي بيكون وصل ليها في السوق، وده بيحصل كتير مع الناس اللي بيبدأوا يشتغلوا في المجال، بس الثقة الزايدة بنفسك بتبقى خطيرة جداً، الناس اللي بيثقوا جداً في معتقداتهم بيتجاهلوا معلومات مهمة جداً بتساعد في أخد القرارات المهمة وقت التداول.

الثقة بنفسك والمشاعر السلبية بتكون مرتبطة مع بعض، وعموماً الثقة والخوف بيكونوا متشابهين بطبيعتهم، بس واحد إيجابي والتاني سلبي، لو الشخص بيحس بالثقة في نفسه، ده معناه ان نسبة القلق والتشتيت والخوف هتبقى قليلة.

مهم: ازاي تدير رأس مالك في الفوركس؟

إزاي نقدر نبني الثقة في نفسنا؟

بشكل طبيعي، الشخص اللي بيثق في نفسه بيعتمد علي نفسه في كل حاجة ومش بيتردد، لما بيكون عنده ثقة في نفسه، مش بيخاف من السوق أو سلوكه المتقلب، الموضوع هنا مش عن السوق نفسه، الموضوع عن نفسية المتداول اللي اتغيرت.

في التداول الناجح، في شرطين مهمين:

  • الانضباط الذاتي في الممارسة المستمرة للتداول.
  • التخلص من الطاقة السلبية للتجارب اللي فاتت اللي ممكن تكون موجودة في عقلك وبتفكر فيها.

من خلال الانضباط الذاتي، الشخص بيبني ثقة في نفسه، وده مهم جدا عشان تنجح في التداول.

في الغالب، المتداولين اللي بيبدأوا بدون وجود ثقة كافية في نفسهم وبدون انضباط ذاتي، ممكن ده يُصيبهم بصدمات نفسية من المخاطرة في التداول، لازم تتعلم إزاي تتخلص من الخوف، خاصة لما يكون في شوية خوف عشان تتعلم معلومات جديدة عن طبيعة السوق.

في النهاية

لازم تفهم إن كل لحظة في التداول بتوضح مستوى تطورك، بس لو كنت بتبص لكل خطأ كخطأ، ممكن ده يخليك تمنع نفسك من فهم نفسك ومستواك.
بعض الناس بيتخانقوا مع النفس اللي بيتعلموا منها، علشان الأخطاء معناها ألم عاطفي بالنسبة ليهم، بس لازم تتقبل الألم ده، عشان الاعتراف بالأخطاء هو أصح طريق عشان تحسّن أدائك في المستقبل.

وعشان تنجح في التداول، لازم تتحمل كل المسؤولية عن قراراتك وأفعالك، ولو لسه مش عارف ازاي تدير رأس مالك وأنت بتتداول ممكن تشوف دوينة:

كمان لو تحب ممكن تتابعنا علي صفحتنا علي فيس بوك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish