نسب الرافعة المالية للبنوك – التحليل المالي لديون البنوك بالنسبة لرأس المال

نسب الرافعة المالية للبنوك – التحليل المالي لديون البنوك بالنسبة لرأس المال

نسب الرافعة المالية للبنوك بتعرفنا وضعية البنوك المالية بالنسبة لديونها ورأس المال أو الأصول اللي عندها، ممكن نحسبها عن طريق قسمة رأس المال من المستوى الأول على إجمالي الأصول، ورأس المال من المستوى الأول بيشمل رأس المال المشترك والاحتياطيات والأرباح المحتجزة والأوراق المالية الأخرى بعد خصم الشهرة، الحد الأدنى لنسب الرافعة المالية بيساعد البنوك على وجود تدفقات نقدية كفاية عشان تتجاوز اختبارات الضغط.

نسب الرافعة المالية للبنوك هي مقياس بيتم استخدامه عشان يقيم مستوى الديون اللي مع الشركة ويقيم قدرتها على سداد التزاماتها المالية، الموضوع ده مهم جدًا عشان البنك هو مؤسسة مرتفعة الديون في الأساس، رأس مال البنك بيعبر عن صافي القيمة (الأصول – الالتزامات) وبينقسم لفئتين: المستوى الأول والمستوى التاني.

نسب الرافعة المالية بتلعب دور حاسم في تحليل الديون والقدرة على تحمل المخاطر في البنوك.

إقرأ المزيد: معادلة نسب الرافعة المالية – تحليل الديون وتقييم المخاطرة

شرح نسب الرافعة المالية للبنوك

نسب الرافعة المالية للبنوك هي مؤشر واضح على الصحة المالية للبنك، وهي نسبة رأس المال في البنك لأصوله، نسب الرافعة المالية المثالية للبنوك بتزود قدرة البنك على الائتمان بشكل كبير.

نسب الرافعة المالية للبنوك – التحليل المالي لديون البنوك بالنسبة لرأس المال

رأس المال من المستوى الأول هو رأس المال الأساسي للبنك وبيشمل العناصر الموجودة في الميزانية العمومية للبنك، أما رأس المال من المستوى التاني هو نوع مكمل وبشكل رئيسي بيشمل كل أشكال رأس المال التانية للبنك، زي الاحتياطيات الغير معلنة واحتياطيات إعادة التقييم والأدوات المالية المركبة وديون الأجل الثانوية، ويعتبر رأس المال الكلي للبنك هو مجموع رأس المال من المستوى الأول ورأس المال من المستوى التاني.

وبكدا رأس المال من المستوى الأول هو الأكتر دلالة على قدرة البنك على تحمل ضغط الإفلاس وهو العنصر الأكتر استخدام في حساب نسب الرافعة المالية. نسب الرافعة المالية هي وسيلة قوية لقياس فعالية البنك، اللي بتعتمد بشكل كامل على منح القروض وسداد الفوائد على الودائع، التحقيق في النسب دي هيبين قدرة البنك على سداد الديون وازاي بيدير الفلوس والأرباح.

أعلى 3 نسب للرافعة المالية للبنوك

نسب الرافعة المالية للبنوك – التحليل المالي لديون البنوك بالنسبة لرأس المال

نسب الرافعة المالية اتعملت عشان البنوك بتقرض الفلوس اللي تم اقتراضها من المودعين والمدينين المؤسسيين، فلازم يكون في حد أدنى للنسبة أو جزء من المبلغ المقترض اللي بيتم اقتراضه. ودلوقتي هنفهم أكتر عن أهم 3 أنواع من نسب الرافعة المالية الأدنى للبنوك واللي بتوضح القدرة على الاستدانة والسيولة والصحة المالية، وغيرها من المؤشرات المهمة للعملاء والمستثمرين والجهات الرقابية.

1) نسبة الرافعة المالية من المستوى الأول

معادلة نسبة الرافعة المالية من المستوى 1 = رأس المال من المستوى 1 / إجمالي الأصول

النسبة دي بتقيس قدرة البنك على الاستدانة وهي نسبة رأس المال الأساسي المتاح للبنك بالنسبة لإجمالي الأصول، تم عرض النسبة لفحص الرافعة المالية للبنك وتعزيز متطلبات المخاطر من خلال تدابير الحماية الخلفية.

لو البنك بيقرض 10 دولار مقابل كل دولار من الاحتياطيات المالية، هتكون النسبة المالية 1 / 10 = 10%، وبناءًا على معايير مؤتمر بازل 3 “Basel III” لازم تكون النسبة دي على الأقل 3% على الرغم من إن اللوائح الخاصة بكل دولة ممكن تختلف.

مثلا في ديسمبر 2017، أعلن بنك “JP Morgan” رأس المال من المستوى الأول بقيمة 184,375 مليون دولار والأصول بقيمة 2,116,031 مليون دولار، وده أدى لنسبة الرافعة المالية من المستوى الأول عندهم 8.7% وهو أعلى من الحد الأدنى المطلوب.

نسب الرافعة المالية للبنوك – التحليل المالي لديون البنوك بالنسبة لرأس المال

تم تقديم معيار القياس ده بعد الأزمة المالية العالمية سنة 2008 وكان أهم نسبة لتقييم صحة البنك.

2) نسبة الدين إلى حقوق الملكية

معادلة نسبة الدين إلى حقوق الملكية = إجمالي الدين / حقوق الملكية

النسبة دي بتقيس مقدار تمويل الشركة من الديون مقابل رأس المال الخاص بيها، نسبة الديون لحقوق الملكية 0.4 معناها إن لكل دولار تم جمعه في رأس المال الخاص بالشركة، بيتم جمع 0.4 دولار في الديون، على الرغم من إن نسبة الديون لحقوق الملكية المرتفعة جدًا غير مرغوب فيها، البنوك بيكون عندها نسبة ديون لحقوق الملكية عالية بسبب حملها لمبالغ كبيرة من الديون على الميزانية الخاصة بيها، بالإضافة كمان إن عندهم استثمار كبير في الأصول الثابتة على شكل شبكة فروع.

3) نسبة الدين إلى رأس المال

معادلة نسبة الدين إلى رأس المال = إجمالي الدين / إجمالي رأس المال (المستوى 1 + المستوى 2)

نسبة الديون لرأس المال بتوضح الديون اللي البنك بيملكها بالنسبة لإجمالي رأس المال، النسبة دي بتكون أعلى للبنك بسبب عملياته اللي بتعرضه لمستوى أعلى من القروض، مثلا لو كان البنك عنده ديون بقيمة 1000 مليون دولار ورأس مال بقيمة 2000 مليون دولار، هيكون عنده نسبة الديون لرأس المال 0.33 مقابل نسبة الديون لحقوق الملكية 0.5.

تفسير نسب الرافعة المالية للبنوك

إحنا دلوقتي فاهمين نسب الرافعة المالية اللي البنوك لازم يتبعوها، مهم كمان إننا نعرف نفسر البيانات اللي بتيجي من الحسابات دي، يعني لازم حد يكون قادر يحدد إذا كانت النسبة بتوضح إن البنك كويس ولا لأ، هنتكلم عن الحاجات دي في النقاش اللي جاي.

  • الرافعة المالية العالية بشكل عام أكتر أمان للبنك، يعني بتوضح إن البنك عنده رأس مال أعلى من أصوله (القروض)، دي حاجة مهمة جدًا لما الاقتصاد يتعثر والقروض مش تتسدد، عشان البنوك فيها دائنين أقل من المدينين، وبيكون صعب عليهم يلغوا القروض، في الأوقات دي رأس المال العالي بيكون مفيد جدًا.
  • نسبة الرافعة المالية العالية معناها إن البنك عنده احتياطات رأس مالية أكتر وفي وضع أفضل لتحمل الأزمات المالية، بس في نفس الوقت ده معناه إن في مصاريف أقل للبنك وممكن يكون في فلوس أقل للإقراض، وده بيقلل من أرباح البنك.
  • نسبة الرافعة المالية للمستوى الأول هي نتيجة مباشرة للأزمة المالية، ولحد دلوقتي كانت شغالة كويس برغم كل التعديلات، بس المستثمرين لسه بيعتمدوا على البنوك لحساب الرقم ده، وده ممكن يدي صورة غير دقيقة.
  • مش هنقدر نعرف التأثير الحقيقي للحاجة دي إلا في الأزمات المالية في المستقبل، وده اللي هيساعدنا نحدد إذا كانت البنوك قادرة تتحمل أزمات مالية ولا لأ.

إدارة الرافعة المالية بشكل صحيح بتساهم في تعزيز الأرباح وتقليل المخاطر في البنوك.

ايه هي نسبة الرافعة المالية التشغيلية للبنوك؟

نسبة الرفع التشغيلي للبنوك هي مقارنة نمو الإيرادات مع نمو النفقات الغير مرتبطة بالفائدة، يعني بيظهر الرصيد الإيجابي إن الإيرادات بتزيد بسرعة أكبر من النفقات، وعلى العكس بيجمع البنك التكاليف بشكل أسرع من الإيرادات لو كانت نسبة الرفع التشغيلي سلبية.

ايه هي نسبة الرافعة المالية الجيدة للبنك؟

في وقت الرفع المالي، ممكن يستخدم المقرضين أو البنوك النسبة دي عشان يفهموا إذا كانت الشركة قادرة على دفع مستحقاتها في الوقت المناسب ولا لأ. وبتعتبر 1.5 لـ 2 نسبة مثالية.

ازاي نحسب نسبة الرافعة المالية للبنوك؟

لحساب نسبة الرافعة المالية للبنك، لازم تقسم رأس مال البنك من المستوى الأول على إجمالي الأصول، بعد كدا اضرب الناتج في 100 لتحويل الرقم لنسبة مئوية.

مهم: مخاطر السيولة – ازاي تحافظ على الاستقرار المالي؟

ايه هو متوسط نسبة الرافعة المالية للبنوك؟

متوسط نسبة الرافعة المالية للبنوك هو 1.5 لـ 2 واللي بتعتبر نسبة مثالية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish