نسبة حقوق الملكية: دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة

نسبة حقوق الملكية: دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة

نسبة حقوق الملكية “Equity Ratio” هي نسبة السيولة اللي بتساعد في قياس قيمة الأصول اللي تم تمويلها باستخدام حقوق الملكية، بيتم حسابها عن طريق قسمة إجمالي حقوق الملكية للشركة على إجمالي الأصول، وهي نسبة مالية بتُستخدم لقياس نسبة استثمار المساهمين في تمويل أصول الشركة.

وبتشير لنسبة صندوق المساهمين لإجمالي الأموال المستثمرة في الأعمال التجارية، عمومًا في تصور إن كل ما زادت نسبة صندوق المساهمين الخاصة في المشروع، كل ما قلت درجة المخاطرة، وبياخد المستثمرين كل الأصول الباقية بعد تسديد الالتزامات.

نسبة حقوق الملكية هي مؤشر على استثمار الجمهور والمساهمين في نجاح الشركة.

إقرأ المزيد: معادلة هامش EBIT – ازاي تحسب نسبة الأرباح قبل الفوائد والضرائب لقياس ربحية الشركة؟

النقاط الرئيسية

  • نسبة حقوق الملكية هي نسبة قوة المشروع، وبتقيس قيمة الأصول الممولة باستخدام فلوس المالك الخاصة.
  • النسبة بتتحدد بقسمة إجمالي فلوس المالك في الشركة على الأصول اللي موجودة فيها، وهي كمان نسبة مالية بتبين مقدار استثمار المالك اللي بيمول عمليات الاستحواذ على الشركة.
  • النسبة بتبين نسبة فلوس المالك مقارنة بالفلوس الإجمالية اللي تم إنفاقها في الشركة، وبتحسب نسبة إجمالي الأصول الممولة من خلال المساهمين مقارنة بالدائنين، وبتبين كمان القدرة المالية الكلية للشركة ومدى صحة هيكل رأس المال.

شرح نسبة حقوق الملكية

نسبة حقوق الملكية بتحسب نسبة إجمالي الأصول الممولة من خلال المساهمين مقارنة بالدائنين، وبشكل عام الأفضل تكون النسبة أعلى في الشركة عشان بيكون أمان في سداد الديون والالتزامات التانية، لو تم التمويل بشكل أكبر من خلال حقوق الملكية، مش هيكون في التزامات لسداد فوائد.

في الحالة دي من نسبة العائد على حقوق الملكية، توزيع الأرباح مش الزام، بيتم دفعها لو كانت الشركة بتحقق أرباح، بس نسبة منخفضة ممكن تبقى نتيجة كويسة للمساهمين لو سعر الفوائد اللي الشركة بتدفعها للدائنين أقل من العائد اللي الشركة بتحققه من الأصول، عشان كدا من الأفضل دايمًا للمستثمرين والدائنين إنهم يحللوا نسبة حقوق الملكية بكل زواياها قبل ما ياخدوا قرارات في التعامل مع الشركة.

بالتالي، المقياس ده هو مصدر قوي جدًا للمعلومات عن مدى اعتماد الشركة على فلوس المساهمين كمصدر لرأس المال مقارنة بالديون. من حيث النسبة المئوية، النسبة بتحسب نسبة حقوق المساهمين في هيكل رأس المال، وبتساعد مش بس في معرفة هيكل الشركة، ولكن بتساعد كمان في تقدير مستوى المخاطر وبتوجه إدارة الشركة وأصحاب المصلحة في اتخاذ قرارات الاستثمار.

معادلة نسبة حقوق الملكية Equity Ratio

بيتم احتساب نسبة حقوق الملكية على أساس قسمة حقوق المساهمين على إجمالي الأصول، وده هو شكلها:

نسبة حقوق الملكية = حقوق الملكية / إجمالي الأصول

نسبة حقوق الملكية: دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة
معادلة نسبة حقوق الملكية Equity Ratio

حقوق الملكية بتشمل رأس المال المملوك والأرباح المحتجزة والأسهم المخزنة وهكذا، وإجمالي الأصول هي مجموع كل الأصول المتداولة والثابتة للشركة، لازم تكون مساوية لإجمالي حقوق الملكية وإجمالي الالتزامات.

تفسير نسبة حقوق الملكية: دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة

نسبة حقوق الملكية – دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة
تفسير نسبة حقوق الملكية
  • عشان النسبة دي بتحسب قد ايه المساهمين دفعوا فلوس في إجمالي أصول الشركة، يبقى النسبة الأعلى لحقوق الملكية أحسن للشركة.
  • المستوى العالي من الاستثمار من المساهمين بيجذب استثمارات أكتر من المستثمرين المحتملين عشان بيعرفوا إن الشركة آمنة للإستثمار، ومستوى الاستثمار من المستثمر أعلى.
  • كمان المستوى العالي بيدي ضمان للدائنين إن الشركة مفيهاش مخاطر كبيرة، وبيقدروا يقرضوا الفلوس وعارفين إن الشركة هتقدر تسدد ديونها بسهولة.
  • الشركات اللي بتكون عندها نسبة حقوق ملكية عالية بتدل على إن الشركة عندها أقل تكلفة تمويل وخدمة ديون، عشان بتمتلك نسبة أكبر من الأصول عن طريق المساهمين و مفيش تكلفة تمويل بما فيها الفوائد، زي التمويل عن طريق رأس المال المملوك، مقارنة بالتكلفة اللي بتتم بالتمويل من خلال الديون من البنوك والمؤسسات التانية.
  • الشركات لازم تفضل تمويل رأس المال المملوك والأسهم بدل التمويل بالديون، عشان التمويل برأس المال المملوك والأسهم دايمًا أرخص من التمويل بالديون، عشان في تكاليف تمويل وخدمة ديون كتيرة مرتبطة بالتمويل بالديون، ولازم الشركة تسدد الديون دي مهما كانت الحالة المالية للشركة.

مثال علي نسبة حقوق الملكية Equity Ratio

شركة “jewels” بتشارك في تصنيع المجوهرات واللي أعلنت عن ميزانيتها العمومية عن الأصول والخصوم دي:

  • الاصول المتداولة: 30,000 دولار.
  • الأصول الثابتة: 70,000 دولار.
  • حقوق الملكية: 65,000 دولار.
  • الخصوم غير المتداولة: 20,000 دولار.
  • الخصوم المتداولة: 25,000 دولار.

إجمالي الأصول = الأصول المتداولة + الأصول الثابتة

نسبة حقوق الملكية: دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة
  • إجمالي الأصول = 100,000 دولار.
  • حقوق الملكية = 65,000 دولار.

نسبة حقوق الملكية = حقوق الملكية / إجمالي الأصول

نسبة حقوق الملكية: دليل للمستثمرين والدائنين لتقييم صحة الشركة
  • نسبة حقوق الملكية = 0.65

نسبة حقوق الملكية للشركة هي 0.65 تُعتبر النسبة دي نسبة كويسة عشان الشركة عندها تمويل من المستثمرين أكتر بكتير من تمويل الديون، وصلت نسبة المساهمين 65% من إجمالي أصول الشركة.

من المثال اللي فوق عن تحليل نسبة حقوق الملكية، بنشوف ازاي القوائم المالية بتُستخدم عشان نحدد العوامل في الصيغة ونحسب النسبة عشان نوصل لقيمة بتمثل جزء الحقوق في إجمالي هيكل رأس المال للشركة.

أهمية نسبة حقوق الملكية

أهمية تحليل نسبة حقوق الملكية في السوق المالي هنتكلم عنها في النقاط التفصيلية دي:

  • الشركات الحذرة أقل خطر من الشركات المدينة، لو الشركة عندها نسبة حقوق الملكية أكتر من 50%، بيتقال عنها شركة محافظة، أما لو النسبة أقل من 50%، بيتقال عنها شركة مديونة، في المثال اللي خدناه لشركة “jewels” الشركة محافظة عشان نسبة حقوق الملكية بتاعتها 65% يعني أكتر من 50%.
  • الشركات الحذرة بتدفع الأرباح للمساهمين في حالة لو في أرباح، وفي حالة الشركات المديونة لازم يتم دفع الفوائد بغض النظر عن أرباح الشركة، الدائنين والمستثمرين بيفضلوا يقرضوا ويستثمروا في شركة بنسبة حقوق ملكية عالية عشان بتوضح إن الشركة بتتعامل بطريقة محافظة وبتسدد الديون في وقتها.
  • الشركات اللي نسبة حقوقها عالية بتواجه أقل مخاطر، يعني أصحاب المصلحة بيقدروا يقيموا مستوى المخاطرة عشان الديون الزيادة هتظهر مستوى رفعة مالية أعلى. لو النسبة منخفضة، الشركة مدينة بشكل كبير.
  • كمان الشركات اللي نسبتها عالية لازم تدفع تكلفة تمويل أقل، وبالتالي بتكون عندها كاش أكتر للنمو المستقبلي والتوسع، أما الشركات اللي نسبتها منخفضة لازم تدفع فلوس أكتر لسداد ديونها والفوائد.
  • النسبة دي بتعكس القوة المالية العامة للشركة وبيتم استخدامها عشان تشوف هيكلة رأس المال سليمة ومتوازنة، نسبة عالية بتبين إن المساهمين مساهمين بكمية أكبر، وده يبين إن الشركة عندها قدرة أفضل على سداد الديون على المدى الطويل، والنسبة المنخفضة معناها خطر عالي على الدائنين.
  • من النقطة اللي فوق، ممكن نستنتج إن نسبة حقوق ملكية اقتصادية جيدة بتزيد من مستوى الثقة عند المستثمرين، لإن الشركة عندها التزامات أقل لسداد الديون. المستثمرين بيكونوا واثقين إن الأرباح هتبقى في الشركة وهتستثمر تاني لتحقيق عوائد أفضل.

الخلاصة

نسبة حقوق الملكية بتحسب النسبة المئوية لإجمالي الأصول الممولة من المساهمين مقارنة بالدائنين، والنسبة العالية أفضل في الشركة عشان بتدي ضمان لسداد الديون والالتزامات التانية، لو كان التمويل أكتر عن طريق حقوق الملكية مش هيبقى في التزام بدفع فوائد.

الأرباح بتتدفع بس لو كانت الشركة بتحقق أرباح، بس النسبة المنخفضة ممكن تكون نتيجة كويسة للمساهمين لو سعر الفائدة المدفوع للدائنين أقل من العائد المحقق على الأصول، عشان كدا بننصح المستثمرين المحتملين والدائنين بتحليل حساب نسبة حقوق الملكية من كل الجوانب قبل اتخاذ أي قرار في التعامل مع الشركة.

نسبة حقوق الملكية هي أحد عوامل نجاح الشركة على المدى الطويل وتحقيق استدامتها.

ايه هي نسبة حقوق الملكية الجيدة؟

النسبة الجيدة لنسبة حقوق الملكية هي حوالي 50%، يعني لازم يكون في حقوق ملكية أكتر من الديون، ده بيوضح إن الشركة عندها فلوس أكتر من اللي عليها.

أسباب زيادة نسبة حقوق الملكية؟

النسبة بتزيد لأسباب كتير زي الأرباح المحتجزة ورأس المال الجديد وتقليل الديون وزيادة إجمالي الأصول.

مهم: نسبة الأصول إلى حقوق الملكية – استراتيجيات مهمة لتعزيز قوة المؤسسات المالية

ايه هي نسبة العائد لحقوق الملكية الجيدة؟

النسبة الجيدة لعائد حقوق الملكية للشركة هي من 15% لـ 20%. بس النسب “الجيدة” أو “السيئة” بتختلف بشكل كبير من قطاع لقطاع.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish