نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR) – مقياس لقدرة الشركات على سداد الالتزامات والديون

نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR) – مقياس لقدرة الشركات على سداد الالتزامات والديون

نسبة تغطية خدمة الديون “Debt Service Coverage Ratio” بتتحسب عشان نعرف الشركة قادرة تتحكم في الديون اللي عندها وبتسددها من خلال مصاريفها ولا لأ، المحللين بيحسبوا النسبة دي عشان الناس تقدر تعرف حالة الشركة المالية وتشوف إنها قادرة تسدد الديون اللي عليها، سواء كانت ديون طويلة الأجل أو قصيرة الأجل.

لما يكون عندنا نسبة تغطية خدمة الديون معروفة، بيبقى أسهل للمؤسسات اللي بتقرض فلوس يقرروا إنهم هيوافقوا على طلب الشركة للقرض، بناءًا على الموارد الموجودة عندها، كل ما كانت النسبة أعلى، كل ما كانت فرص الشركة أكبر في الحصول على القرض.

نسبة تغطية خدمة الديون بتشبه الشراع اللي بيدفع السفينة الاقتصادية للنجاح المالي.

ديفيد ميلر

إقرأ المزيد: نسبة تغطية الدين (DCR) – ازاي تعرف قدرة الشركة على تسديد الديون؟

النقاط الرئيسية

  • نسبة تغطية خدمة الديون هي النسبة اللي بتساعدنا نقيم قدرة الشركة على سداد ديونها.
  • النسبة دي بتتحسب بقسمة صافي الدخل التشغيلي على إجمالي خدمة الديون.
  • لو النسبة دي أقل من واحد، يبقى ده معناه إن صافي الدخل التشغيلي اللي الشركة بتولده مش كفاية عشان تسدد كل التزامات الديون بتاعتها.
  • البنك، علي الرغم من كده، مش بيستند لنسبة تغطية خدمة الديون بس عشان يوافق على القرض، كمان بيشوف ازاي الشركة كانت بتدير التزاماتها المالية قبل كده.

شرح نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR)

نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR) – مقياس لقدرة الشركات على سداد الالتزامات والديون
شرح نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR)

الـ “DSCR” هي طريقة بنتأكد بيها إن الشركات قادرة تسدد قروضها، كمان النسبة دي بتشمل طرق التانية منها نسبة الديون لحقوق الملكية ونسبة الديون لإجمالي الأصول، ببساطة النسبة المثالية لتغطية خدمة الديون هي مؤشر للصحة المالية للشركة.

النسبة دي بتتحسب بقسمة صافي الدخل التشغيلي على خدمة الديون، صافي الدخل التشغيلي هو الأرباح قبل الفوائد والضرائب “EBIT”، زي ما الاسم بيقول هو المبلغ اللي مش اتخصم منه الفوائد والضرائب بعد كده، بس في الحالة دي، صافي الدخل التشغيلي هو الأرباح قبل الفوائد والضرائب والاهلاك والاستهلاك “EBITDA”.

العامل التاني في تحديد النسبة هو إجمالي خدمة الديون، اللي بتشمل كل الالتزامات المرتبطة بالسكن وغير السكن للمقترض، وده بيساعد المقرضين يحسبوا نسبة تغطية خدمة الديون للقروض العقارية أو القروض التانية عشان يفهموا قدرة اللي هيقدم على التمويل على سدادها في الوقت المحدد.

معادلة نسبة تغطية خدمة الدين

بيتم حساب نسبة تغطية خدمة الدين “DSCR” الجيدة باستخدام المعادلة دي:

  • DSCR = صافي الدخل التشغيلي / خدمة الدين.
  • صافي الدخل التشغيلي = إجمالي الإيرادات – إجمالي مصاريف التشغيل.
  • إجمالي خدمة الدين = الفائدة + أقساط السداد الرئيسية + مدفوعات الإيجار.

تحليل معادلة نسبة تغطية خدمة الدين (DSCR)

لو نسبة تغطية خدمة الديون القياسية اللي حسبتها لشركة معينة بتساوي واحد أو أكتر، يبقى هي قادرة تدير التزاماتها المالية من الدخل اللي بتحققه، لما الرقم يساوي “1”، بتكسب بالظبط اللي هيحتاجه عشان تسدد القروض اللي عليها، فبالتالي لما تكون النسبة “1” مش بيسمح بتحمل أي تكاليف أو التزامات إضافية، وكنتيجة لكده بتبقي الموافقة على القرض ممكن يكون مشكوك فيها.

يفي المقابل، لو الرقم بيكون أكتر من “واحد”، البنوك هتوافق على القروض بسعادة عشان عارفة إنها هتاخد الفلوس والفائدة من العملاء، عشان كدا تعتبر نسبة الـ”DSCR” اللي أكتر من “واحد” نسبة مثالية لتغطية خدمة الديون.

أمثلة توضيحية علي نسبة تغطية خدمة الدين

هناخد كام مثال كده عشان نتعرف علي النسبة دي بالتفصيل أكتر بشرح عملي في برنامج الاكسل.

مثال 1

هنفترض إن مستثمر عايز يعرف الـ”DSCR” لشركة قبل الموافقة على الاستثمار فيها، ودي التفاصيل:

  • الإيرادات = 510 مليون دولار.
  • إجمالي تكاليف التشغيل = 200 مليون دولار.
  • مصاريف الفائدة = 60 مليون دولار.
  • أقساط السداد الرئيسية = 35 مليون دولار.

صافي الدخل التشغيلي

  • صافي دخل التشغيل = الإيرادات – جميع تكاليف التشغيل.
  • = (510-200)
  • = 310 مليون.

إجمالي خدمة الدين

  • إجمالي خدمة الدين = الفائدة + رأس المال.
  • = (60 + 35)
  • = 95 مليون.

يلا نحسب النسبة باستخدام معادلة الـ”DSCR”

  • DSCR = صافي الدخل التشغيلي / إجمالي خدمة الدين.
  • = 310/95
  • = 3.26

مثال 2: حساب نسبة تغطية خدمة الدين باستخدام Excel

يلا نحلل وضع ديون شركة “Seadrill” في سنة 2016 واللي واجهت مشاكل ضخمة بسبب تراكم الديون وانخفاض هامش الربح بسبب استمرار انخفاض أسعار النفط، ونتيجة لكده أظهرت الشركة الأرقام المالية دي في تلات ارباع المدة اللي في الجدول تحت:

البنود (بملايين الدولارات)الوصفQ2 2016Q1 2016Q2 2015
الاستهلاك والإطفاءaالمصاريف غير النقدية193200192
EBITDAbالدخل التشغيلي557528615
مصاريف الفوائدcالفوائد105102100
الجزء الحالي من الدين طويل الأجلdالتزامات ما بعد الضريبة234712781662
معدل الضريبةtمعدل الضريبة27.80%27.80%10.60%

هنا المقام بتاع النسبة مش هيكون إجمالي خدمة الديون بس هيبقى أدنى حد لمتطلبات خدمة الديون، يعني أقل مبلغ قبل الضرايب اللي مطلوب عشان يتم تنفيذ كل التزامات الديون (قبل الضرايب وبعد الضرايب).

عشان التزامات بعد الضرايب أكبر من المصروفات غير النقدية، وبتتم كتابة المعادلة المستخدمة لحساب الحد الأدنى لخدمة الدين المطلوبة في عمود الوصف في الجدول تحت، المعادلة المستخدمة هي [c + a + (d-a) / (1-t)].

نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR) – مقياس لقدرة الشركات على سداد الالتزامات والديون

معدل تغطية خدمة الدين بنقسم “EBITDA” على قيمة الحد الأدنى لمتطلبات خدمة الدين، قيمة “DSCR” أقل بكتير من “1” ، وده متوقع بناءًا على نوع الصناعة اللي بتشتغل فيها شركة “Seadrill”.

النقص ده في تغطية خدمة الديون (%31.8 لـ 17.05%) من الربع التاني من سنة 2015 للربع التاني من سنة 2016 كان كبير جدًا، والنقص الكبير في (29.4% لـ 17.0%) بالاضافة لكدا النقص كان اكبر (من الربع الأول من سنة 2016 لـ الربع التاني من سنة 2016)، الانخفاض الكبير ده في الـ”DSCR” بيتسبب في مشاكل كبيرة لـ”Seadrill” في الأيام دي.

نسبة تغطية خدمة الديون (DSCR) – مقياس لقدرة الشركات على سداد الالتزامات والديون

استخدامات نسبة تغطية خدمة الدين (DSCR)

تقييم نسبة تغطية خدمة الدين بطريقة مناسبة، بيكون مهم جدًا لما نقيم قوة المقترضين ماليًا، وأكتر مرة بنستخدم فيها النسبة هو لما المقرضين يكونوا عايزين يحللوا وضع الديون للشركة، هنا النسبة بتدينا فكرة عن حالة الشركة المالية وقدرتها على تحمل الديون الحالية.

الاستخدام التاني الواسع للنسب دي هو في البنوك لما بيوافقوا على قروض، يعني اللي بيقرضوا بيبقوا عايزين يعرفوا هل هما هيقروضوا فلوس للشركات ولا لأ، بيشوفوا النسبة المقبولة لتغطية خدمة الديون، بس مش بيبنوا قرارهم على العامل ده بس.

البنك مش بيقتصر بس على النسبة دي، ده كمان بيتابع اتجاه الحياة العامة في الصناعة وبعدين يقرر إذا كان هيدي لقرض للشركة ولا لأ، بالإضافة لكده، البنك بياخد في الاعتبار تاريخ الشركة وازاي بتتعامل مع التزاماتها المالية عشان يقدر يتوقع المستقبل، لو لقى البنك إن الشركة جديرة بالثقة هيوافق على قروض دلوقتي وبيوعد يقدم قروض أكتر في المستقبل.

الفرق بين نسبة تغطية خدمة الديون ونسبة تغطية الفائدة

  • نسبة تغطية خدمة الديون “DSCR” بتحسب قدرة الشركة على تلبية الالتزامات الحالية، أما نسبة تغطية الفائدة “Interest Coverage Ratio” بتحسب قدرة الشركة على سداد فائدة الديون.
  • نسبة تغطية خدمة الديون المقبولة بتاخد في الاعتبار كل الديون، واللي بتشمل القسط الرئيسي والفائدة، أما نسبة تغطية الفائدة بتاخد في الاعتبار بس جزء الفائدة من القرض.
  • فرضنا إن الشركة مقترضة يعني لازم يتم سداد الفائدة بس، في الحالة دي نسبة تغطية الفائدة أفضل من نسبة تغطية خدمة الديون عشان حساب نسبة تغطية خدمة الديون غير مفيد في الحالات دي.

ايه هي نسبة تغطية خدمة الدين (DSCR)؟

هي النسبة بين صافي الدخل التشغيلي وإجمالي خدمة الديون، وبتساعد في معرفة لو الشركة قادرة تغطي ديونها بدخلها التشغيلي، دي حاجة مهمة بيستخدمها اللي بيقرضوا عشان يحددوا المبلغ اللي هيتم إقراضة للشركات.

ايه هي نسبة تغطية خدمة الدين الجيدة؟

نسبة تغطية خدمة الدين المناسبة أي حاجة أكتر من “1” يعتبر نسبة مثالية، بس حتى لو الرقم بيساوي “1” ممكن يكون كويس، ده معناه إن إيرادات الشركة مظبوطة واللي هتحتاجها لسداد ديونها.

مهم: نسبة الدين للربح التشغيلي (Debt-to-EBITDA) وأهميتها في تحليل الأداء المالي

ازاي بتحسب نسبة تغطية خدمة الديون العالمية؟

عشان تحسب نسبة تغطية خدمة الديون العالمية، بنستخدم نفس الطريقة بنقسم صافي الدخل التشغيلي على إجمالي خدمة الديون، هنا صافي الدخل التشغيلي بيتحصل عليه بطرح كل مصروفات التشغيل الصافية من الإيرادات اللي الشركة بتولدها، وإجمالي خدمة الديون بيتحصل عليه بجمع كل الأقساط الرئيسية وفوائد المقترضين.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish