نسبة تغطية الدين (DCR) – ازاي تعرف قدرة الشركة على تسديد الديون؟

نسبة تغطية الدين (DCR) – ازاي تعرف قدرة الشركة على تسديد الديون؟

النسبة المالية لتغطية الدين “Debt Coverage Ratio” هي واحدة من النسب المهمة لتحديد قدرة الشركة على معرفة ديونها وتسديدها، والمعروفة كمان باسم “نسبة تغطية خدمة الدين” (DSCR)، وباستخدام معادلة نسبة تغطية الدين، هنقدر نعرف بشكل واضح إذا كانت الشركة قادرة على تسديد دفعات الديون بانتظام أو لأ.

نسبة تغطية الدين بتكشفلك إذا كنت قادر تسبح في مية الديون من غير ما تغرق.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: أيام المبيعات المعلقة (DSO) – ازاي تعرف المدة الأفضل لتحصيل الديون؟

معادلة نسبة تغطية الدين

نسبة تغطية الدين (DCR) – ازاي تعرف قدرة الشركة على تسديد الديون؟
معادلة نسبة تغطية الدين

نسبة تغطية الدين = صافي الدخل التشغيلي / تكلفة خدمة الدين

لو النسبة بين صافي الدخل التشغيلي ومبلغ الدين منخفضة جدًا (زي واحد أو أقل)، فمن الأفضل عدم اللجوء لتمويل الديون، والأفضل متديش القرض للشركة دي بالتحديد.

أهمية نسبة تغطية الدين

المعادلة دي مهمة لمجموعتين من الناس:

  • المجموعة الأولى: اللي عايزه تستثمر في الشركة دي، بس قبل ما يقرضوا المبلغ للشركة، هما عايزين يعرفوا إذا كانت الشركة عندها دخل تشغيلي كفاية لتغطية دفعات الدين.
  • المجموعة التانية: الناس اللي جوه الشركة، ممكن تكون من الإدارة العليا أو اللي بيقدموا تقارير للإدارة العليا، بيستخدموا المعادلة دي عشان يعرفوا إذا كان للشركة دخل تشغيلي كفاية عشان يروحوا لمصادر التمويل الخارجية زي تمويل الديون.

مثال عملي علي نسبة تغطية الدين

شركة “Jaymohan” بتدور على تمويل الديون، راحوا للبنوك وللمؤسسات المالية القريبة، اكتشفت الشركة إن تكلفة خدمة الدين هتكون حوالي 40 ألف دولار لفترة معينة، عايزين نعرف لو كان صافي دخلهم التشغيلي كافي لتغطية النفقات. وأنت محاسب شركة “Jaymohan” واكتشفت إن الدخل التشغيلي للفترة دي هو 500,000 دولار.

تفتكر بقي إن الشركة لازم تروح لتمويل الديون ولا لأ؟ لازم نحسب نسبة تغطية الدين عشان نعرف، يعني لازم المحاسب يشوف النسبة بين صافي الدخل التشغيلي وتكلفة خدمة الدين.

  • المعادلة = صافي الدخل التشغيلي / تكلفة خدمة الدين.
  • = 500000 دولار / 40000 دولار.
  • = 12.5

بناءًا على النسبة دي، شركة “Jaymohan” عندها صافي دخل تشغيلي كفاية لتغطية تكلفة خدمة الدين للفترة. بيحتاج المحاسب كمان عشان يعرف لو كانت الشركات اللي في نفس الصناعة ليها نتائج متطابقة أو أقرب، أو ممكن للمحاسب كمان يتحقق من معيار الصناعة للتأكد من إن 12.5 هي نسبة كويسة.

استخدامات نسبة تغطية الدين

قبل ما المستثمرين ياخدوا قرار إنهم هيقرضوا ديون للشركة، بيشوفوا كذا مؤشر. واحدة من أهم المؤشرات هي إذا كانت الشركة جمعت دخل تشغيلي كفاية لتغطية مدفوعات الديون، ولو محصلش كده، المستثمرين بيرفضوا فكرة استثمار فلوسهم في الشركة دي.

النسبة دي ممكن متكونش الوحيدة اللي المستثمرين بيستخدموها عشان يتأكدوا من استقرار الشركة اللي عايزين يستثمروا فيها، بس بالتأكيد هي واحدة من أهم النسب المالية عشان تتأكد إذا كانت الشركة قابلة للاستثمار أو لأ.

حساب نسبة تغطية الدين في Excel

خلينا نعمل نفس المثال اللي فوق في برنامج Excel. الموضوع سهل وبسيط جدًا، لازم بس تقدم مدخلات صافي الدخل التشغيلي وتكلفة خدمة الدين في المعادلة، بعد كدا ممكن بسهولة حساب النسبة في اكسل زي ما هو واضح في الصورة دي.

نسبة تغطية الدين (DCR) – ازاي تعرف قدرة الشركة على تسديد الديون؟

مهم: التحليل المالي المتقدم: الأرقام السرية لنجاح الشركات

في النهاية

نسبة تغطية الدين زي الحكاية اللي بتقولك إنك لازم تعرف تتحكم في فلوسك وديونك عشان تعيش حياة مريحة. إذا كانت النسبة عالية، يبقى أنت ماشي في الطريق الصح، وإذا كانت قليلة، لازم تفكر تغير طريقة إنفاقك وتخطيطك عشان تتجنب القلق. في الأخير، الـ DCR مش بس معادلة، دي طريقك لتحقيق النجاح المالي وتفادي المشاكل.

الـ DCR هي المؤشر الذي يقيس كفاءة الشركة في توليد الدخل لتسديد التزاماتها المالية.

روبرت كيوساكي

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish