نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill Ratio

نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill Ratio

النسبة بين الدفتر والفاتورة “Book-to-Bill” بتدل على قيمة الطلبات الجديدة اللي الشركة خدتها على بضاعتها وخدماتها مقابل الفواتير اللي تمت إصدارها في نفس الفترة، نسبة الدفتر الي الفاتورة معروفة كمان باسم نسبة BB أو نسبة BO / BI. فهم نسبة الدفتر إلى الفاتورة بشكل صحيح بيساعدنا نقّيم أداء الشركات ونتوقع تحركات السوق المالية. عشان نفهم نجاح الشركات ومستوى طلبها، لازم ندرس ونحلل النسبة ونحطها في الاعتبار وقت اتخاذ قراراتنا الاستثمارية.

الشركات اللي عندها نسبة عالية من الدفتر إلى الفاتورة تعتبر استثمار جيد وجذاب للمستثمرين.

جورج سوروس

إقرأ المزيد: نماذج Altman Z-Score – دور لغة الأرقام في تحديد مصير الشركات وتوقع الإفلاس

معادلة نسبة الدفتر الي الفاتورة

بيتم حساب نسبة الدفتر للفاتورة، والمعروفة باسم نسبة BB بالشكل ده:

نسبة الدفتر الي الفاتورة = الطلبات المستلمة / الطلبات المكتملة اللي تمت في الدفتر.

بيتم حساب Book-to-Bill Ratio عن طريق قسمة قيمة الطلبات الجديدة المستلمة على قيمة الفواتير المكتملة للطلبات المكتملة في نفس الفترة.

نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill Ratio
معادلة نسبة الدفتر الي الفاتورة

ازاي نستخدم نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill Ratio

نسبة الدفتر الي الفاتورة بتدل على الطلب والعرض للشركة أو الصناعة، لما النسبة تكون أكبر من واحد، ده بيعرفنا إن الشركة بتاخد طلبات جديدة وبكدا الطلب زاد، ولما النسبة تكون أقل من واحد، ده بيبان إن الطلب على منتجات الشركة وخدماتها بتقل.

بمعنى تاني لما النسبة تكون أكبر من واحد، ده بيبان إن الطلب على المنتجات بيتعدى العرض، والإدارة ممكن تفكر في زيادة سرعة الإنتاج، ولما النسبة تكون أقل من واحد، ده بيبان إن العرض أكتر من الطلب، والإدارة ممكن تفكر في تقليل الإنتاج.

أمثلة علي نسبة Book-to-Bill

خلينا نشوف بعض الأمثلة عشان نفهم النسبة بشكل أفضل:

مثال 1

شركة التصنيع “S” استلمت طلب بقيمة 10,000 وحدة خلال شهر، وشحنت وكتبj في دفاترها 8,000 وحدة.

نسبة الدفتر للفاتورة = 10,000 ÷ 8,000 = 1.25

نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill Ratio

صحيح النسبة 1.25 بتشير إن الشركة عندها طلب زايد عن الطلبات السابقة ودي حاجة كويسة، بمعني إن فيه زيادة في الطلب على منتجات الشركة مقارنة بالإنتاج القديم، وده ممكن يكون إشارة إيجابية للشركة، ممكن للشركة الاستفادة من الارتفاع ده في الطلب من خلال زيادة إنتاجها أو التفكير في استراتيجيات عشان تنفذ الطلب المتزايد بشكل أفضل.

مثال 2

في شركة صناعة وحدات إلكترونية، استلمت 100 طلب جديد في الشهر وعملت فواتير بـ 120 طلب (بما فيها بعض الطلبات من الشهر اللي فات).

نسبة الدفتر للفاتورة = 100 ÷ 120 = 0.83

نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill Ratio

بكدا النسبة 0.83 معناها إن الشركة عندها طلب أقل على منتجاتها، وده عامل سلبي عشان القدرة الإنتاجية بتفوق الطلب. كمان تم حجز طلبات بتعادل 0.83 دولار لكل دولار تصدره الشركة بفواتير.

نسبة الدفتر إلى الفاتورة بتعكس قوة الطلب على المنتجات أو الخدمات وقدرة الشركة على تحقيق أرباح مستدامة.

جيسي ليفرمور

العوامل المؤثرة على نسبة الدفتر الي الفاتورة Book-to-Bill

العوامل اللي بتأثر على نسبة الدفتر الي الفاتورة هي:

  1. نقص الطلب على المنتجات في الصناعة: ممكن الصناعة كلها تتأثر بظروف موسمية، وبكدا الطلب على المنتجات بينخفض في الصناعة كلها، ده بينقص النسبة في الصناعة.
  2. إغلاق أو إضراب في الشركة: ممكن يحصل إضراب للعمال في المصنع وبكدا الشركة متقدرش تكمل الطلبات اللي معاها، ده بيقلل قيمة الطلبات اللي اتعمل ليها فواتير وبيأثر بالسلب على نسبة الدفتر الي الفاتورة.
  3. سمعة سيئة للشركة: في بعض الاحيان ممكن تنزل الشركة في الرأي العام بسبب أخبار سلبية، في الحالة دي الشركة ممكن تستقبل أقل طلبات جديدة، وده بيضر بالشركة، بس في حال لو اتحسنت سمعة الشركة، الطلب هيزيد وهتستقبل طلبات جديدة، وده هيأدي لنسبة أفضل.
  4. عطل في معدات الشركة: لو حصل عطل في معدات المصنع، هيبقى فيه تأثير سلبي على إنتاج الشركة وهتكون الطلبات المكتملة أقل، وده هيأثر على النسبة بشكل سلبي.

مهم: تحليل نسب الميزانية العمومية – ازاي تقيس كفاءة إدارة الموارد المالية للشركة

في النهاية

نسبة “Book-to-Bill” هي نسبة مهمة جدًا للمستثمرين، لإنهم ببساطة بيقدروا يحللوا النسبة ويقّيموا من خلالها إمكانيات الشركة، مثلا لو الشركة ليها نسبة كبيرة ممكن تكون ليها مبيعات أكبر في الفترات الجاية. كمان النسبة بتدي للمستثمرين فكرة إن الشركة عندها كفاءة في استكمال الطلبات بطريقة فعالة وبتستخدم قدرتها الإنتاجية بشكل جيد.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish