نسبة الخسارة (Loss Ratio) – دليل تقييم أداء شركات التأمين

نسبة الخسارة (Loss Ratio) – دليل تقييم أداء شركات التأمين

نسبة الخسارة “Loss Ratio” بتوضح النسبة المئوية لخسائر شركات التأمين في تسوية المطالبات مقارنة بالأقساط المحصلة خلال فترة معينة، النسبة العالية بتكون مصدر قلق وخطر لشركات التأمين، وبتُستخدم كمؤشر لحالة الشركة المالية. القياس ده بيتم استخدامه عشان يقيس مبلغ مطالبة التأمين اللي الشركة بتدفعها كنسبة مئوية من الأقساط المحصلة، النسبة بتتأثر بعوامل المخاطرة ونوع المطالبات والقواعد والممارسات اللي الشركة بتتبعها، لازم نتعامل مع نسبة الخسارة العالية في الوقت المناسب عشان نمنع الشركة من مواجهة نقص في السيولة.

نسبة الخسارة بتشبه عمود الدعم لشركات التأمين، ولو كانت عالية جدًا، فالشركة مش هتكون قادرة على الاستمرار.

جون د. روكفلر

إقرأ المزيد: نسب الرفع المالي – استغلال الديون لتحقيق الاستثمار والنمو

أهم النقاط

  • نسبة الخسارة هي مقياس يستخدم في مجال التأمين لقياس نسبة الخسائر لشركة التأمين في تسوية المطالبات بالنسبة للأقساط المحصلة خلال فترة معينة.
  • يتم حسابها عن طريق جمع إجمالي المبالغ المدفوعة في تسوية المطالبات، بالإضافة لمصاريف التعديل ونقسمها على الأقساط المحصلة في نفس الفترة.
  • تساعد نسبة الخسارة في تقدير ربحية واستمرارية شركات التأمين.
  • نسب الخسارة بتلعب دور حاسم في تحديد أقساط التأمين المستقبلية، يعني بتستخدم شركات التأمين المعلومات دي لتعديل التسعير والحفاظ على التنافسية والربحية.

شرح نسبة الخسارة (Loss Ratio)

نسبة الخسارة (Loss Ratio) – دليل تقييم أداء شركات التأمين
شرح نسبة الخسارة (Loss Ratio)

طريقة نسبة الخسارة بتحسب بدقة ربحية شركة التأمين من نشاطها الأساسي، وهي زي حساب الهوامش الإجمالية (الفرق بين الإيرادات والتكاليف المباشرة زي المواد الخام والوقود) للشركات التانية، الهامش الإجمالي بيديك فكرة عن قد ايه الشركة المصنعة أو المقدمة للخدمة بتحقق ربح من نشاطها الأساسي من غير حساب التكاليف العامة والإدارية المختلفة.

شركات التأمين بتحقق ربح وبتكون قادرة على سداد ديونها لما بتدفع (مطالبات) أقل من اللي بتحصله (أقساط التأمين) خلال فترة معينة، لما شركة التأمين بتدفع نسبة أعلى من الأقساط المحصلة في خسائر، ممكن تواجه مشاكل مالية وتفقد رأس المال وتتخلف عن سداد المطالبات المستقبلية، عشان كدا الأفضل إن شركات التأمين تحافظ على نسب خسارة مناسبة.

نسبة خسارة المطالبات بتختلف بين قطاعات التأمين، وفيه قطاعات ممكن تكون ليها نسبة خسارة أعلى من القطاعات التانية، مثلا التأمين العقاري والتأمين على الممتلكات بيكون ليهم نسبة خسارة أقل من التأمين الصحي.

ملامح وصفات نسبة الخسارة

  • شركات التأمين المختلفة بيكون ليها نسب خسارة مطالبات مختلفة بناءًا على خسائر تغطية التأمين الخاصة بيها.
  • النسبة دي ممكن تختلف من فترة لفترة لأسباب ممكن تكون تحت سيطرة الشركة أو خارجة عن سيطرتها.
  • شركات التأمين بتدفع مصاريف تسوية الخسارة عشان يتأكدوا إنهم مش بيدفعوا للمطالبات الاحتيالية وده بالرغم من إنه بيأثر على أرباحهم.
  • المطالبات الاحتيالية بتبان أوقات كنسبة خسارة عالية لشركات التأمين، حتى لو بيستخدموا فحوصات مختلفة عشان يرفضوا المطالبات الاحتيالية بطريقة صحيحة.
  • شركات التأمين كمان بتعوض مصاريف تسوية الخسارة في حالة وجود بعض سياسات المسؤولية التجارية.
  • نسبة خسارة المطالبات بتستخدم مع النسب المجمعة عشان تقيس التدفق الإجمالي الخارجي بالنسبة للتدفق الداخلي.

معادلة نسبة الخسارة (Loss Ratio)

نسبة الخسارة (Loss Ratio) – دليل تقييم أداء شركات التأمين
معادلة نسبة الخسارة (Loss Ratio)

نسبة الخسارة بتتحسب بالطريقة دي: المبالغ المدفوعة في تسوية المطالبات (اللي بيتم دفعها للمؤمن عليه لما تحصل المخاطرة) بالإضافة لمصاريف تسوية الخسارة (اللي تتحملها شركة التأمين في التحقيق وتسوية المطالبة التأمينية) مقسومة على الأقساط المحصلة خلال الفترة.

معادلة نسبة الخسارة = خسائر المطالبات + مصاريف التسوية / الأقساط المحصلة عن الفترة.

مثلا لو جمعت شركة التأمين 120,000 دولار من أقساط التأمين ودفعت 60,000 دولار من المطالبات ومصاريف التسوية، هيتم حساب نسبة الخسارة لشركة التأمين على أنها 60.000 دولار / 120.000 دولار = 50%

أنواع نسبة الخسارة

معانا نوعين من طريقة نسبة الخسارة:

1) نسبة الخسارة الطبية

النسبة دي بتُستخدم بشكل عام في التأمين الصحي وهي نسبة المطالبات الصحية المدفوعة للأقساط المحصلة، في الولايات المتحدة مثلا مفروض على شركات التأمين الصحي إنها تصرف 80% من الأقساط المحصلة على المطالبات والأنشطة اللي بتحسن جودة الرعاية الصحية، لو فشلت الشركات في تحقيق الشرط ده، لازم إنها ترد الفلوس الزيادة للمستهلكين.

2) نسبة خسارة التأمين التجاري

النسبة دي بتخص المؤمن عليه، وفيها المؤمن عليه لازم يحافظ على نسبة خسارة مناسبة، ولو فشل في كدا هيواجه خطر عدم تجديد التأمين أو زيادة في قسط التأمين، مثلا لو دفع محل أثاث 3000 جنيه قسط لضمان المخزون وحصلت عاصفة اتسببت في تلف بقيمة 4000 جنيه، النسبة لمدة سنة تبقى 4000 جنيه ÷ 3000 جنيه وهي 133% في الحالة دي شركة التأمين هتشوف سجل المطالبات للمحل وتقرر تزود القسط أو متجددش بوليصة التأمين.

مثال عملي علي نسبة الخسارة

شركات التأمين على الممتلكات والتأمين ضد الحوادث بتظهر أوقات نسبة خسارة عالية لو الممتلكات المؤمن عليها اتعرضت لأحداث مدمرة زي الفيضانات والعواصف والسيول، في الحالة دي النسب بتعدي الـ100% والشركات بتدفع مصاريف أعلى من الأقساط اللي جمعوها في الفترة دي، مثلا في أمريكا في تقرير سنة 2018، معظم شركات التأمين على الممتلكات والتأمين ضد الحوادث أعلنت نسب خسارة فوق الـ100%، وشركة منهم سجلت نسبة أكتر من 250%.

سجلت شركة “Farmers Insurance” نسبة خسارة 155% أما شركة “Allstate” سجلت نسبة خسارة 257%.

الايجابيات

معانا أسباب بتخلي تحليل نسبة الخسارة مفيد في صناعة التأمين وهي:

  • بتساعد في تحديد ربحية شركة التأمين.
  • مقارنة نسب الخسارة بين شركات التأمين المختلفة بتيدم نظرة مفيدة عن البيزنس واختلاف نماذج الأعمال للشركات دي.
  • تحليل نسب الخسارة بيساعد في تحديد أقساط التأمين المستقبلية، يعني بتدي شركات التأمين ردود فعل منتظمة للسياسات الصادرة وبتعمل وتعديل الأسعار عشان تفضل في تنافسية وكسبانة.

السلبيات

معانا بعض عيوب النسبة والمهم إننا نعرفها وهي:

  • النسبة دي متقلبة وبتتغير مع التغيرات في مبالغ وتكرار المطالبات بسبب تغير قوانين الصناعة أو أي كوارث طبيعية متوقعة وغير متوقعة.
  • النسبة دي بتاخد في الاعتبار النقدية المدفوعة في المطالبات بس، مش بتاخد في الاعتبار أي نوع من المصاريف التانية اللي الشركة بتحتاج تصرفها في الإدارة والتسويق، وده بيأثر بالسلب على دخل الشركة.
  • النسبة دي ممكن يتم استغلالها من مسؤولين التأمين في الشركة لإتباع قواعد صارمة في قبول السياسات أو وقت دفع المطالبات، يعني ممكن يرفضوا التأمين لعملاء بيواجهوا مخاطر أعلى.
  • شركات التأمين بيستثمروا الفلوس اللي بيجمعوها من المؤمن عليهم في فرص استثمارية مربحة مختلفة، دخل الاستثمار ده بيأثر على ربحية الشركات أو بيزودها، بس النسبة مش بتاخد في الاعتبار دخل الاستثمار واللي بيأدي لتقديم صورة غير صحيحة عن ربحية الشركة.

الفرق بين نسبة الخسارة والنسبة المجمعة

دي مؤشرات مهمة لربحية شركات التأمين وبيتم استخدامهم في تقييم ربحية الشركة بالنسبة للتأمين الخاص بيها، بس في فروقات كبيرة بينهم والنقاط الرئيسية للتمييز بينهم هي:

  • نسبة الخسارة هي نسبة مئوية من الأقساط اللي بيتم دفعها كمطالبات، أما النسبة المجمعة هي خليط من نسبة المصروفات ونسبة الخسارة.
  • نسبة الخسارة بتقارن المطالبة المدفوعة مقابل الأقساط المحصلة، أما النسبة المجمعة بتقارن تكلفة التأمين مقابل الأقساط المحصلة.
  • نسبة الخسارة العالية بتدل على وضع سلبي للشركة، وفيها المطالبات المدفوعة أكتر من الأقساط المحصلة من المؤمن عليهم، أما النسبة المجمعة اللي فوق 100% بتدل على إن شركة التأمين بتحقق ربحية في التأمين، وفي حالة الخسارة بتكون النسبة تحت 100%.

في عالم التأمين، لو عايز تنجح، لازم تحافظ على نسبة الخسارة في الحدود المقبولة.

ايه الفرق بين نسبة الخسارة والنسبة المجمعة؟

نسبة الخسارة والنسبة المجمعة مقاييس بتُستخدم في مجال التأمين عشان يحددوا ربحية واستمرارية شركة التأمين، نسبة الخسارة بتقيس النسبة المئوية للأقساط اللي الشركة بتدفعها في المطالبات والمصاريف، أما النسبة المجمعة هي مزيج بين نسبة الخسارة ونسبة المصروفات واللي بتشمل كل المصروفات المرتبطة بعمليات التأمين وتشغيل الشركة.

ايه الفرق بين نسبة المطالبات ونسبة الخسارة؟

نسبة المطالبات هي مقياس بيُستخدم في مجال التأمين عشان يحدد نسبة الأقساط اللي الشركة بتدفعها كمطالبات، بس بتاخد في الاعتبار بس المطالبات اللي بتدفع من غير أي مصروفات تسوية، أما نسبة الخسارة بتاخد بالاعتبار المطالبات اللي بتتدفع وكمان مصروفات التسوية.

مهم: هامش الربح (Profit Margin) – ازاي نقيم قدرة الشركة على تحقيق الربح من المبيعات؟

ايه معنى نسبة الخسارة المسموح بيها؟

نسبة الخسارة المسموح بيها هي مصطلح بيُستخدم في مجال التأمين لوصف أعلى نسبة مئوية من الأقساط اللي شركة التأمين ممكن تدفعها في المطالبات وتفضل في النهاية كسبانة، النسبة المسموحة من الخسارة بتتحدد بناءًا على معايير التأمين واستراتيجية التسعير للشركة، وده بيتغير بناءًا على نوع التأمين وظروف سوق التأمين.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish