نسبة الأصول إلى حقوق الملكية – استراتيجيات مهمة لتعزيز قوة المؤسسات المالية

نسبة الأصول إلى حقوق الملكية - استراتيجيات مهمة لتعزيز قوة المؤسسات المالية

نسبة الأصول إلى حقوق الملكية “Asset To Equity Ratio” هي نسبة بتتحسب بقسمة إجمالي أصول الشركة على حقوق الملكية بتاعتها، ده بيكون مثال على نسبة مالية بتحلل المديونية المالية وبتساعد المستثمرين والأطراف التانية يحددوا مدي قدرة الشركة على سداد ديونها. الشركات بتستخدم خليط من حقوق الملكية والديون عشان تموّل عملياتها أو تستثمر في الأصول، النسب اللي زي “الأصول إلى حقوق الملكية” و “حقوق الملكية إلى الأصول” و “الديون إلى حقوق الملكية” هي حاجات مهمة جدًا، كمان النسب دي بتساعد في فهم العلاقة بين إجمالي أصول الشركة وحقوق الملكية والديون.

تحسين نسبة الأصول إلى حقوق الملكية ممكن يأدي لتعزيز الثقة في المؤسسة وجذب المزيد من المستثمرين والعملاء.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: التحليل المالي بإستخدام النسب المالية – تحليل القوائم المالية

شرح نسبة الأصول إلى حقوق الملكية

لما النسبة بين الأصول وحقوق الملكية في الشركة بتزيد، ده معناه إن الشركة عندها ديون كتير وبتخسر مصداقيتها في إنها تقدر تقترض فلوس زيادة. عمومًا الشركة اللي بتحاول تبقى ناجحة هي اللي بتحاول تخّفض النسبة دي على قد ما تقدر، عشان الناس اللي بتستثمر في الشركة تقدر تعرف ازاي الشركة بتتعامل ماليًا، فنصيحة للمستثمرين إنهم يدرسوا ويفهموا أساسيات الشركة ومش يستثمروا بمعرفة سطحية وناقصة عن الشركة، فيه نسب وقيم كتيرة بتعكس القيمة الفعلية والعادلة للشركة.

لما قيمة النسبة بتكون منخفضة، ده معناه إن الشركة بتموّل بطريقة كويسة وبتستخدم حجم أكبر من فلوس المستثمرين وديون قليلة، القيمة بتتأثر بنوع الشركة وأصولها وظروفها المالية، مفيش قيمة معينة مثالية للنسبة بس كل شركة بتحاول تخلي النسبة تكون تحت قيمة 2. بناءًا على الحاجة دي، بتحكم علي الأساسيات المالية للشركة وبتقارنها بشركات تانية.

لو القيمة في العموم بتبقى فوق 2، يعني إن الشركة عملت ديون كبيرة عشان تكمل في الأعمال، وطريقة تانية إننا نفكر في الموضوع لو القيمة بتبقى عالية في النسبة بين الأصول وحقوق الملكية يبقى العائد على الفلوس المستدانة بيكون أكبر من تكلفتها، عشان كدا تحليل البيانات المالية والمقاييس المالية زي الربط بين الأصول وحقوق الملكية هو معيار مهم للبنوك لما بيحللوا الشركة وبيدوها ائتمان وقروض.

تفسير نسبة الأصول إلى حقوق الملكية

تفسير نسبة الأصول لحقوق الملكية بيتشابه مع نسبة الديون لحقوق الملكية، لما النسبة بتكون أقل ده بيبقى أفضل عشان معناه إن فيه ديون أقل في البيانات المالية للشركة، في نفس الوقت نسبة الأسهم المنخفضة بتبقى علامة على وجود مخاطر أكبر عشان بتعرفنا إن الشركة كانت بتقترض أكتر عشان تشتري الأصول بتاعتها، وعلى العكس نسبة حقوق الملكية المرتفعة بتبقى دليل على تمويل فعّال لاحتياجات الأصول بديون قليلة.

المستثمرين والمحللين اللي بيحللوا الأعمال بيعتبروا النسب مهمة جدًا، خصوصًا لما بيخططوا يستثمروا لفترة طويلة، ممكن في البداية تشوف إن الشركة اللي نسبتها عالية شكلها مغري، وكمان ممكن تكون شغالة في السوق لفترة طويلة، بس في نفس الوقت مش منطقي تستثمر في شركات زي دي لو كان مبدئك في الاستثمار هو الاستثمار القيمي ومش عندك شغف كبير في تحمل المخاطر، في المقابل الشركة ممكن تتعامل مع مشاكلها الداخلية وتخّفض نسبة إجمالي الأصول لحقوق الملكية بإنها تسدد ديونها وتنظم تدفقاتها النقدية.

معادلة نسبة الأصول إلى حقوق الملكية

معادلة نسبة الأصول إلى حقوق الملكية

نسبة الأصول إلى حقوق الملكية هي تحليل بيقوم على إقامة معادلة بين إجمالي الأصول عند الشركة وحقوق الملكية فيها، وبالتالي فتطبيق معادلتها بيكون ليه أهمية كبيرة لكتير من الناس.

نسبة الأصول إلى حقوق الملكية = إجمالي الأصول / حقوق الملكية للمساهمين.

مثال على نسبة الأصول إلى حقوق الملكية

ماكسين” صاحبة شركة بطاريات متقدمة، واتسجلت الشركة في بورصة نيويورك وده بيبين إن الشركة معروفة وناجحة في السوق، بتاخد “ماكسين” طلبات من كل مكان في البلد وكمان من شركات مختلفة في صناعة الماكينات والمعدات. “هنري” مستثمر بيفكر يستثمر في الشركة وعايز يشتري أسهمها للأجل الطويل، هو ذكي جدًا عشان بيقيس الشركة بمؤشرات كتير وبيحسب نسبة الأصول لحقوق الملكية.

  • لو كانت الشركة عندها 9 مليون دولار اجمالي الأصول، 8 مليون دولار حقوق الملكية، فالنسبة بتبقى 1.125 وده رقم كويس جدًا من وجهة نظر البيزنس، عشان كدا المستثمر بيثق في شركة “ماكسين” وبيشتري أسهمها كإستثمار طويل الأجل.
  • في المقابل لو الشركة كان عندها 9 مليون دولار إجمالي الأصول، 2.25 مليون دولار حقوق الملكية، فالنسبة بتبقى 4، وده مستوى خطير جدًا، وبكدا فانت لازم تبعد عشان الاستثمار ده بيكون مخاطرة كبيرة جدًا، عمومًا انت لازم تشوف مؤشرات تانية وتفحص الشركة أكتر عشان تقدر تاخد القرار النهائي.

خلاصة القول

القيمة العالية لنسبة الأصول إلى حقوق الملكية بتبين إن الشركة مش قادرة تتحمل ديون إضافية، وده بيخسر ثقة الدائنين والمستثمرين فيها، كمان الشركة بتبقى هدف سهل لهجمات المنافسين من ناحية التسعير، عشان لازم تحافظ على أسعار مرتفعة عشان تستمر في تدفق النقدية لسداد ديونها.

مهم: تقارير مالية لتحليل اداء الشركات

نسبة الأصول إلى حقوق الملكية السيئة بتبقى لو كانت القيمة أعلى من 2، بيبقى ده مؤشر سلبي ومعناه إن الشركة مديونة جدًا ومعظم أصولها مرهونة، على العكس لو كانت النسبة أقل ده يُعتبر كويس من وجهة نظر المستثمر، فلازم المستثمرين يتحققوا من النسبة دي قبل ما يستثمروا فلوسهم في شركات بقيمة أصول عالية مقارنة بحقوق الملكية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish