ملخص كتاب The Latte Factor – ديفيد باش

ملخص كتاب The Latte Factor - ديفيد باش

الكتاب بيعلمنا ازاي نقدر نتغلب على العقيدة اللي بتحدد نظرتنا للفلوس ونبني استقلالنا المالي بخطوات صغيرة يومية، في يوم من الأيام، سمع الكاتب “ديفيد باش” واحدة ست كانت بتشرب لاتيه وبتقول إنها معندهاش أي فلوس للاستثمار، فوضح ليها إنها ممكن تقطع اللاتيه اليومي بتاعها، وبكدا هتوفر 5 دولارات في اليوم، وده ممكن يبقى 11,000 دولار في 5 سنين، 339,000 دولار في 30 سنة، و948,000 دولار في 40 سنة.

الحل لمشكلتك المالية مش في كترة الفلوس، الحل في اتباع عادات جديدة.

ديفيد باش وجون ديفيد مان

إقرأ المزيد: ملخص كتاب الخطة المالية من صفحة واحدة The One-Page Financial Plan

بداية الملخص

كتاب “The Latte Factor: Why You Don’t Have to Be Rich to Live Rich” للمستشار المالي “ديفيد باش” ده مثال قصير هدفه نشر المعرفة المالية حتى للناس اللي مش بتقرأ عن المالية، بيبين إنك تقدر تبدأ الاستثمار حتى لو بتفكر إنك معندكش أي فلوس إضافية، المفتاح إنك تبدأ تلاحظ ازاي تستخدم الفلوس اللي عندك وتتعلم تستخدمها بطريقة ذكية ومدروسة.

دروس عن إدارة الدخل لتحقيق السعادة من كتاب The Latte Factor

  • متفكرش إنك مش قادر تحقق حلمك في الحياة.
  • متسمحش للخرافات التلاتة عن الفلوس تمنعك من إنك تعيش برفاهية.
  • حقق لنفسك مستقبل مليان بالإنجازات من خلال تطبيق الأسرار التلاتة للحرية المالية.

عايز تستغل دخلك عشان تحقق أحلامك وتقدر تتقاعد في وقت مبكر، صح؟ يلا بينا نشوف إزاي تقدر تعمل كده!

الدرس الأول: متفكرش إنك مش قادر تحقق حلمك في الحياة

قدرتك علي تحمل تكاليف الحاجات اللي بتحبها بتعتمد بشكل كبير على إدارة فلوسك القليلة بشكل كويس، خلينا ناخد مثال عشان تفهم أكتر.

  • “زوي” في سن 27 وعندها وظيفة محترمة في مجلة سفر، بس عمرها ما بتلاقي فلوس كفاية معاها بسبب الديون اللي عليها من القروض وبطاقات الائتمان، وعندها حلمين كبار: السفر وإنها تاخد دورة تصوير، بس هي فاكرة إنها مش هتقدر تحققهم عشان معندهاش فلوس كفايه.
  • “زوي” بتروح شغلها كل يوم وبتروح كافيه عشان تشرب لاتيه، في يوم من الأيام، لاحظت صورة متعلقة في الكافيه لقرية صيد صغيرة في اليونان، الصورة دي عجبتها وعايزه تحطها في بيتها، بس سعرها كان أكتر من 1200 يورو وده أغلى من طاقتها، وهنا جه الحل.
  • “الباريستا” الكبير في السن، “هنري”، صاحب الكافيه، قالها إنها تقدر تحقق اللي بتحبه بسهولة، لازم توفر مبلغ صغير من اللاتيه اللي بتشربه كل يوم، والتوفير الصغير ده لو اتعمل بشكل مستمر هيحولها من عدم قدرتها على تحقيق أحلامها لتحقيق كل حاجة بتحبها.
  • وخلال الأيام القليلة اللي جت فيها للكافيه، “هنري” بيشرح لـ”زوي” ازاي تقدر تحقق الحلم اللي عايزاه بطريقة دايمه على المدى البعيد وتبدأ تعيش حياة أغنى في فترة قصيرة.

الدرس التاني: اتغلب على المعتقدات الغلط عن الفلوس، وغيّر نمط التفكير عشان تعيش برفاهية

ملخص كتاب The Latte Factor - ديفيد باش
اتغلب على المعتقدات الغلط عن الفلوس

هتتعلم “زوي” في النهاية عن الفلوس وإدارتها حتى من رئيستها في الشغل، “باربرا” بتعلمها إن أول حاجة لازم تعملها هي تغير نمط التفكير بتاعتها عن الفلوس وتتغلب على “3 خرافات عن الفلوس”:

  1. لو زاد دخلك، هتكون غني.
  2. لازم تكون عندك فلوس عشان تستثمر وتكسب فلوس.
  3. في حد تاني هيهتم بيك.

شرح الـ 3 خرافات المعروفة عن الفلوس

1- الحقيقة إن معظم الناس اللي بتعاني من نقص في الفلوس مش بسبب مشكلة في الدخل، ولكن بسبب مشكلة في الإنفاق، “باربرا” بتشرح لـ”زوي” إزاي بتوفر 15 دولار كل يوم، بتجيب أكل معاها للشغل بدل ما تطلع تاكل بره، الخطوة الأولى إنك تغير عاداتك وتعدل نمط حياتك المالية، وإلا المشكلات المالية هتزيد مع زيادة دخلك.

2- الأسطورة التانية بتقول إن اللي بيستثمر في البورصة وبيكسب فلوس هما بس الأغنياء، بس الحقيقة إنك تقدر تبدأ توفر مش أقل من 5 دولار في اليوم وتستثمرهم في البورصة، البورصة زي ما الأرقام بتقولنا، بتزيد بمعدل متوسط 10% في السنة، فحتى لو كنت بتستثمر في أسهم بسيطة، ممكن تكسب حوالي 8% في السنة.

3- أسطورة تالتة بتقول إن لو بتعيش حياتك اليومية ومش عايز تفكر في المستقبل المالي، وإنك هتلاقي حد هيهتم بيك ويوفرلك كل حاجة، بس الحقيقة إنك لازم تتحمل مسئولية مستقبلك المالي وتبني لنفسك حياة أكتر أمان ماليًا.

الدرس التالت: عشان تحقق أحلامك، لازم تطبق 3 مبادئ للحرية المالية

ادفع لنفسك الاول، متعملش ميزانية، اعمل ادخار تلقائي، عيش حياتك الراقية دلوقتي.

  • كل شهر بندفع حاجات زي الضرائب، الإيجار أو القسط والفواتير، وبنشتري حاجات صغيرة لما تيجي على بالنا، في النهاية، لو فاض فلوس، ممكن نجيب حاجة بنحبها، الأفضل إنك تعكس الروتين ده عشان تستفيد أكتر من دخلك، كل شهر احتفظ بالفلوس عشان تبني استقلالك المالي، وبعدين ادفع الباقي، ده معناه احتمالية إنك تتنازل عن بعض المتع زي مثلا إنك تاكل في مطعم، ده هيساعدك تحقق أهداف أكبر.
  • هتقدر تتحمل ده لفترة طويلة؟ احتمال مش كبير، غير لو الأمر بيكون تلقائي، الفلوس لازم تتخصم من حسابك قبل ما تحس إن معاك فلوس، خلاصة الكلام، خليك بعيد عن الميزانية، عشان مش كل الناس بتقدر تتحكم فيها، لازم تكون عندك قوة إرادة وانضباط.
  • هتخسر حريتك المستقبلية؟ لا، عشان بجانب حساب البنك اللي بتحفظ فيه فلوس عشان مستقبلك، تقدر تفتح حساب حلم، للفلوس اللي هتستخدمها في اللي بيسعدك بجد، وبكدا عرفنا ازاي قدرت “زوي” تاخد الكورس ده وتبقى مصورة سفريات لمجلتها.

مع نهاية ملخص الكتاب

أغلبنا بيفكر إن الادخار بالمبالغ الصغيرة مش هيعمل فرق، بس كتاب “The Latte Factor” بيبين لينا انه بيعمل فرق كبير في المدى البعيد، خصوصًا لو استثمرناهم بطريقة ذكية، الكتاب ده بيشجعنا على تنمية وعينا تجاه ازاي نستخدم الفلوس، عشان نقدر نصرفها في الحاجات اللي بتهمنا بجد.

مهمتلخيص كتاب The Automatic Millionaire – ديفيد باش

ملخص الكتاب هيفيد الشاب العشريني اللي بيعاني في توفير نفقاته، والشخص التلاتيني اللي مش عايز يضطر يشتغل من 8 ساعات يوميًا طول حياته، وأي حد يحب يكون ميسور الحال من غير ما يشغل باله بالفلوس ويشتغل بس لو احتاج.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish