ملخص كتاب The Education Of A Value Investor – جاي سبير

ملخص كتاب The Education Of A Value Investor - جاي سبير

كتاب “The Education Of A Value Investor” هو قصة “جاي سبير” عن ازاي إنه انشغل عن بيئة الاستثمار المصرفية الجشعة والفاسدة ونقل نفسه عشان يكون مستثمر حقيقي بالاعتماد على نهج “وارن بافيت” والاستثمار بالقيمة في شغله وحياته، جاي سبير مش شخص عادي، يعني مثلا، هل تقدر تدفع 650,000 دولار على فطار؟

بصراحة، هو مكانشي فطار عادي، كان فطار مع وارن بافيت، والفلوس اللي دفعها راحت للأعمال الخيرية، جاي دفع السعر ده وهو مبسوط عشان يتكلم مع مثله الأعلى في الاستثمار وقتها، هو كان محتاج الفطار ده أكتر مني ومنك. كان بيشتغل في البنك الاستثماري وبدأ يتعامل مع حقيقة إن بيئته كلها سامة وبتسممه، كره بيئة العمل والممارسات الظالمة، وإنه مش بيكون صادق مع نفسه، وبيبيع أخلاقه عشان المكسب.

الناس دايمًا هتحاول توقفك لما تعمل حاجة صح غير تقليدية.

جاي سبير

إقرأ المزيد: تلخيص كتاب The Intelligent Investor

تلات دروس من كتاب تعليم استثمار القيمة

  • لو الشركة بتدفعك إنك تتخلى عن مبادئك، سيبها.
  • الاستثمار مش بس بالفلوس، استثمر في الناس كمان.
  • الأزمات المالية فرص كبيرة للمستثمرين الأذكياء.

جاهز مع التفاصيل؟ يلا نبدأ!

الدرس الأول: لو الشركة بتدفعك إنك تتخلى عن مبادئك، سيبها

لو شغلك بيتحدى مبادئك، يبقى مش يستاهل، البنوك الاستثمارية مشهورة بقسوتها واستخدامها لاستراتيجيات مشبوهة لتحقيق المكسب، بيتلاعبوا بفلوس الناس ومبيتحملوش أي مخاطرة لو خسروا، فبيعرفوا إنهم يكونوا عدوانيين، طب إيه اللي هتعمله لو عرفت إن شركتك بتضحك على المستثمرين وبتظهر إنها بتكسب أكتر من اللي هي عليه في الحقيقة؟ هتحاول تسأل أسئلة، ولا هتبقى ساكت؟

خصوصًا لو كنت جديد، بيكون من السهل إنك تقول مش هكمل معاهم، بس لما تواجه اللحظة الحرجة دي، القرار بيبقى أصعب بكتير. المديرين بيتوقعوا إن كل الموظفين هيمشوا معاهم، ولو انت الوحيد اللي مش عايز تعمل صفقة من خلال حيل غير شرعية، هتستحمل عشان كل الزملاء اللي حواليك بيعملوا كدة وانت لا؟ احتمال كبير إنك هتحس بضغط كبير عشان تبين نفسك وتثبت إنك قادر تعملها.

من الصعب جدًا تحديد الغش الأخلاقي لما بيحصل، وحتى بيكون أصعب إنك تحمّل نفسك وتقول: “لا! مش هيحصل كدة، مهما كان!” ولو حصل إنك وقعت في المشكلة دي فعلا، مش تعملها تاني، خليك صادق مع نفسك، انت عارف إن الطريقة الوحيدة إنك تعمل الصح والصدق، مفيش شغل في الدنيا يستاهل إنك تضحي بمبادئك الأخلاقية، فلو كنت في موقف مشابه، خد الخطوة، العالم هيهتم بيك وهيكون جنبك.

الدرس التاني: متقفش عند استثمار فلوسك، استثمر وقتك كمان في الناس

ملخص كتاب The Education Of A Value Investor - جاي سبير
متقفش عند استثمار فلوسك، استثمر وقتك كمان في الناس

استثمار فلوسك حاجة، واستثمار الوقت مع الناس حاجة تانية، المستثمر العظيم مش بس بيستثمر فلوسه، ده كمان بيستثمر وقته في الناس اللي ساعدوه يوصل للي هو فيه، لما “جاي” بدأ يبقى مستثمر قيمة، قرر يكتب كروت “شكرًا” لكل الناس اللي ساعدته بشكل مهني قبل كده، “شكرًا” كلمة بسيطة بتوصل لبعيد وبتأثر في اللي بتتقال ليه، ومع الوقت، الناس بدأوا يردوا عليه ويدعوه للأحداث الشخصية ليهم.

لو بتعامل الناس بشكل كويس، لو بتظهر ليهم الامتنان، لو بتكون صديق كويس، لو بتهتم، لو بتحترمهم وبتكون أصيل، صادق ومفيد، هيفتكروا اسمك وهيكونوا معاك لما تحتاجهم، ومع مرور الوقت، ده مش بيساعدك بس في الشغل، كمان بيغيرك شخصيًا، هتبني اللي “جاي” بيسميه “النوعية الشخصية”، حالة ذهنية بتخليك تهتم أقل بالفلوس وأكتر بالناس.

الدرس التالت: الأزمات المالية فرص كبيرة للمستثمرين الأذكياء

المستثمر الذكي الحقيقي بيحب الأزمات المالية، عشان دايمًا فيها فلوس للربح، استثمار القيمة من وجهة نظر مالية معناها شراء أفضل وأكتر الشركات قيمة بخصم، وبعدين الاحتفاظ بيهم لفترة طويلة ومشاهدتهم وهما بيكبروا بشكل كويس.

  • أولا، عشان المستثمر الذكي مش بيخسر كتير في الأزمة، عشان مش بيستثمر في الأسهم الخطرة زي “جاي” في 2007-2008، لما خسر من محفظته فلوس قليلة مقارنة بزمايله في الأزمة المالية.
  • ثانيا، الأزمات دايمًا بتسبب هلع، الناس بتجري للوسطاء وتبيع كل الحاجات اللي عندها، فالشركات العظيمة بتنزل في السعر، وحتى الشركات العظيمة بتتأثر بالأزمة، فبيبقى فيه فرصة إنك تشتري أسهمهم بخصم كبير.

مثال توضيحي

لما تعرف إن شركة “فولكس واجن” بتغش في اختبارات الانبعاثات، في سبتمبر 2015 سعر سهمهم نزل من 160 دولار لأكتر من 100 دولار، دا نزول بنسبة 30%! بس الأزمة مش هتخلي “فولكس واجن” شركة مش كويسة، ولا هتخليها تفلس، فأنا مثلا اشتريت أسهم بخصم كبير وبعد سنة ارتفع سعرهم بنسبة 20%. فلازم تبقى هادي وتستنى، مش تخاف زي الناس اللي حواليك، وهتلاقي الفلوس مستنياك قدام.

نهاية ملخص كتاب The Education Of A Value Investor – جاي سبير

وأخيرًا كتاب “The Education of a Value Investor” للكاتب جاي سبير كان فعلا ممتع ومفيد جدًا، بيحكي عن تجربته في عالم الاستثمار والأسهم، وطريقة تطوره من مبتدئ لمستثمر ناجح، الكتاب بيعلمنا كتير عن فلسفة الاستثمار القيمي وكيفية اختيار الأسهم الجيدة وتحليل الشركات بشكل صحيح.

بصراحة، الكتاب ده بيدينا نظرة كويسة على الاستثمار والتداول في البورصة، وبيعلمنا إن النجاح في الاستثمار مش مجرد حظ وتنبؤات حاسوبية، لكن بيحتاج لمهارات وفلسفة صحيحة، في النهاية أنا بقول إن الكتاب ده مفيد لأي حد مهتم بالاستثمار والتداول، وفيه كتير حاجات ممكن تستفيد منها وتطبقها في الحياة العملية، بس لازم تكون مستعد للتعلم وتستغل علي نفسك كويس، ومش تتوقع تبقي مليونير في يوم وليلة.

مهمملخص كتاب The Snowball – السيرة الذاتية لـ”وارن بافيت”

الكتاب ممكن يتصنف للخريج الجديد اللي عنده 25 سنة ونفسه يبتدي شغله في البنوك الكبيرة، وكمان الشخص اللي عمره 53 واتعرض للنصب والاحتيال بعد ما ضخ فلوسه في صندوق استثمار، وأي حد عايز يستثمر بالطريقة الصحيحة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish