ملخص كتاب Rich Dad’s Cashflow Quadrant – روبرت كيوساكي

ملخص كتاب Rich Dad’s Cashflow Quadrant - روبرت كيوساكي

“رباعية التدفق النقدي للأب الغني” هو كتاب مهم لـ “روبرت كيوساكي” بيتكلم عن إن شغلك المتعب مش معناه بالضرورة إنك تكون غني، عشان الثروة ممكن تكون نتيجة لاتخاذ قرارات مالية ذكية. ملخص كتاب Rich Dad’s Cashflow Quadrant بيشرح ازاي الناس يقدروا يكسبوا فلوس عن طريق الشغل الذكي، مش الشغل المتعب. كمان هيوفرلك طريقة جديدة لتحقيق النجاح المالي بطريقة ذكية ومشقة أقل. هتكتشف إمكانياتك وتعرف ازاي تستفيد منها عشان تكسب فلوس أكتر.

أقوى ممتلكاتنا كلنا هي العقل، لو تم تدريبه بشكل كويس، ممكن يخلق ثروة كبيرة.

روبرت كيوساكى

إقرأ المزيد: ملخص كتاب Rich Dad Poor Dad

في البداية

الكتاب هيشرحلك فنون واستراتيجيات تقدر تستخدمها عشان تحقق دخل مُربِح وفعّال، وكمان هيديك فكر جديد عن كيفية العمل واستغلال الفرص المالية. هتلاقي فيه نصائح عملية وأمثلة واقعية تساعدك تستغل قدراتك ومهاراتك بشكل ذكي ومبتكر. الكتاب بيقول إن في 4 أنواع من الناس:

  1. Employee الموظفين (E): اللي بيشتغلوا في شركات وبيعملوا شغل مقابل فلوس.
  2. Self-Employed موظف لحسابه الخاص (S): اللي بيعملوا حاجة بنفسهم وبياخدوا الفلوس لحسابهم.
  3. Business Owner صاحب الشغل (B): اللي بيمتلكوا أصول أو شركات بتجيبلهم دخل.
  4. Investor المستثمر (I): اللي بيستثمروا فلوسهم عشان يكسبوا فلوس تانية بشكل مستمر من غير ما يعملوا مجهود كبير.

أهم تلات دروس من كتاب Rich Dad’s Cashflow Quadrant

  • الفرق بين الناس في الـ (E) و (S) Quadrants، واللي في الـ (I) و (B) Quadrants.
  • الأغنياء عارفين إنهم لازم يبدأوا يتحركوا في الـ (B) و (I) Quadrants.
  • الاستثمار بيكون صعب في البداية، بس لما تحلل الـ 5 أنواع من المستثمرين، هتعرف انت فين.

لو بتحب الكتاب الأول بتاع “كيوساكي”، أو عايز تتعلم أكتر عن الاستقلال المالي، هتحب أوي اللي جاي. خلينا نبدأ ونحلل كل درس بالتفصيل.

الدرس الأول: الفرق بين الناس في الـ (E) و (S) Quadrants، واللي في الـ (I) و (B) Quadrants

الشغل الصعب أغلب الناس بيعملوه، ومش بالضرورة إنه حاجة مش كويسة، يعني إنك بتشتغل ساعات طويلة في شغلك، وبتتأخر فيه عشان تخلص مشروع، أو بتعمل أي حاجة لحد ما تخلص مهمتك. بس العمل الذكي مختلف، بيكون عن طريق استخدام وقتك بطريقة ذكية، يعني ممكن تحول شغلك لغيرك، وتستخدم أدوات تساعدك تشتغل أكتر بأقل وقت وأقل أخطاء.

كمان معناه إنك بتستثمر فلوسك في أصول بتزيد قيمتها مع الوقت، عشان تكسب فوايد مالية وتقدر توفر وقت أكتر لنفسك، ومعناه إنك تحرك نفسك للـ (B) و (I) Quadrants. الناس اللي في الـ (E) و (S) Quadrants بيشتغلوا شغل صعب طول الوقت، بس مش بالضرورة إنهم بيشتغلوا بطريقة ذكية، بيعملوا نفس الحاجات كل يوم، ومش بيفكروا في الطريقة اللي يقدروا يحسنوا بيها شغلهم أو يطوروا من نفسهم.

بس الناس اللي في الـ (B) و (I) Quadrants عارفين إن مفيش حاجة اسمها “الطريقة اللي بنشتغل بيها دايمًا”، بيفكروا في طرق مختلفة لتطوير شغلهم كل يوم، وعارفين إن لو عاوز تنجح لازم تمشي مع التطورات الجديدة والتقنيات الحديثة.

الدرس التاني: الأغنياء عارفين إنهم لازم يبدأوا يتحركوا في الـ (B) و (I) Quadrants

متقدرش تستثمر لو معندكش فلوس، وعشان تجيب فلوس أكتر لازم تستثمر اللي عندك، كل ما يكون عندك فلوس أكتر، كل ما تزيد فرصتك في عمل استثمارات ناجحة. طب فين مصدر الفلوس؟ لو انت شغال في شركة كل فلوسك اللي بتجيبها بتتخصم منها ضرايب، بس لو عندك شركة خاصة بيك، فهتدفع ضرايب أقل وفي نفس الوقت هتاخد كل الأرباح اللي بتجيلك من شغل الشركة.

لما تبدأ شغلك الخاص هتقدر تستثمر وتكسب دخل في نفس الوقت، وهتقدر تبني ثروة بشكل أسرع من لو بتشتغل لحد تاني، شغلك الحالي ممكن يكون تمام، بس عشان تبقى مستقل ماديًا في المدى البعيد، بتحتاج تنتقل للمستوى التاني. انت ممكن تفكر إن الوظيفة بتاعتك آمنة، بس الحقيقة إنها بتكون آمنة بنسبة العقد اللي بينك وبين الشركة يكون آمن، مرة واحدة هيتم فصلك، ودخلك اللي بتعتمد عليه بيقف، بس لما تمتلك شغلك الخاص، هتقدر تستثمر في حاجات هتساعدك تنمي شغلك وتزود قيمته.

الدرس التالت: 5 أنواع من المستثمرين لازم تعرفهم

ملخص كتاب Rich Dad’s Cashflow Quadrant - روبرت كيوساكي
5 أنواع من المستثمرين لازم تعرفهم

الناس اللي بيفكروا في الاستثمار منهم 5 أنواع بتعتمد على مستوى المخاطر اللي الناس عايزه تتحمله وايه هي معرفتهم بالأمور المالية.

  1. المستثمر من غير معرفة مالية: ده النوع اللي مش معاه أفكار كتير، ولو كان معاه فلوس بيصرفها بسرعة ومش عنده خبرة في الاستثمار ولا في الادخار.
  2. المستثمر اللي بيحسب حساباته غلط: ده النوع اللي بيحب يوفر الفلوس عشان يستخدمها بعدين، بس مش بيستثمر كتير، أو بيستثمر في حاجات زي الأوراق المالية اللي بتنتهي في الأزمات أو ممكن تجيب فايدة قليلة.
  3. المستثمر اللي بيشغل عقله بحاجات تانية: ده اللي بيدي فلوسه لاستشاري مالي، مع إن الاستشاري ده ممكن يكون موظف عادي بس بيعمل شغله وبيستلم فلوسه.
  4. المستثمر الاحترافي: ده النوع اللي بيدرس فرص الاستثمار بتاعته بالتفصيل، وبيتعلم دايمًا عن السوق المالي والاستثمارات، دول اللي بتكون مستوى معرفتهم المالية عالية، ودا بيجيبلهم فوايد كتير.
  5. المستثمر الرأسمالي: ده المستثمر اللي بيدير مشروع وبيستثمر فيه، وبيستخدم الأرباح اللي بيجيبها من المشروع ده عشان يستثمر في مشاريع تانية وبيجيب أرباح أكبر، “بيل جيتس” و “وارن بافيت” وكتير من المشاهير بينتموا للفئة دي.

مراجعة كتاب Rich Dad’s Cashflow Quadrant

الكتاب بيعلمنا ليه بيكون مش كويس إنك تبقى مجرد موظف، وازاي ده ممكن يكون مش كويس بالنسبة لوضعك المالي. الكاتب بيدينا أمثلة حقيقية عن ناس نجحوا في حياتهم وعاملين لنفسهم مشاريع خاصة. فلو كنت عايز تتعلم أكتر عن الثروة أو ببساطة عايز دافع عشان تبدأ تشتغل على تحقيق الحرية المالية، فقراءة الكتاب وفهمه كويس هيساعدك تحقق كل اللي بتطمح ليه.

مهم: ملخص كتاب The Richest Man In Babylon – جورج كلاسون

ممكن ترشح الملخص ده للشاب اللي عايز يبدأ مشروع ويكون غني قبل ما يكمل سن الأربعين، والشخص اللي عايز يوفر فلوس للتقاعد بس مش عارف يبدأ منين، واللي فجأة جاله فلوس كتير ومش عارف يستثمرهم فين.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish