مكتب العائلة (Family Office) – كيان إدارة الاستثمار والثروات

مكتب العائلة (Family Office) – كيان إدارة الاستثمار والثروات

مكتب العائلة (Family Office) هو كيان استشاري بيدير الثروات والاستثمار والجوانب التانية المرتبطة بالتمويل للعائلات اللي عندهم الثروات الكبيرة (UHNW) وبيهتم بكل حاجة بداية من التحكم في الشؤون المالية للأسرة لغاية الإنفاق الخيري. خدمات مكتب العائلة بتشمل التعامل مع خدمات البنك الاستثماري اللي بيستخدمه الأفراد للمساعدة في إدارة رؤوس أموالهم وتحقيق نموها، بتتعامل عائلات UHNW مع مبالغ بملايين ضخمة واللي بتحتاج خدمات متخصصة زي اللي بيقدمها مكتب العائلة اللي بيتميز بالإدارة المهنية والسرية التامة.

مكاتب العائلة تُعتبر أداة فعالة للعائلات الثرية لتنظيم الأعمال والاستثمارات عبر الأجيال.

إقرأ المزيد: الاستثمار الأخلاقي – ايه معنى الاستثمار المسؤول اجتماعيا؟

أهم النقاط

  • مكتب العائلة هو جهة مخصصة أو مجموعة من الشركات اتأسست لإدارة استثمارات وشؤون الأمور المالية الضخمة للعائلات اللي عندها ثروات كبيرة.
  • الأفراد اللي عندهم ثروات كبيرة (UHNWIs) هم الأفراد اللي عندهم صافي أصول بقيمة 30 مليون دولار أو أكتر.
  • مكاتب العائلة بتقدم خدمات مالية شاملة للعائلات الكبيرة، بما فيها إدارة الاستثمارات وإدارة الثروات والمحاسبة والاستشارات المالية وتخطيط الضرائب والامتثال القانوني وترتيبات السفر، بيتم توظيف خبراء من مجموعة متنوعة من المجالات لضمان إدارة احترافية خلال المجالات دي.
  • في نوعين من مكاتب العائلة: مكاتب العائلة الفردية اللي بتخدم عائلة واحدة، ومكاتب العائلة متعددة العائلات اللي بتلبي احتياجات مالية لعدة عائلات.

ايه هو مكتب العائلة؟

مكتب العائلة (Family Office) – كيان إدارة الاستثمار والثروات
ايه هو مكتب العائلة؟

مكتب العائلة هو اللي بيدير كل احتياجات العائلة المالية UHNW، بعض الخدمات اللي بيقدمها المكتب مرتبطة بالاستثمارات وإدارة الثروات والمحاسبة والاستشارات المالية وتقدير الضرائب وامتثال القانون وترتيبات السفر والخدمات التعليمية وتوزيعات رواتب الموظفين ودفع الفواتير والتحقق من الخلفية والأعمال الخيرية.

بالإضافة كمان إن مكتب العائلة بيضمن إن الأجيال الشابة في العائلة يكون عندها القدرة على فهم الأمور المالية، الخبراء بيقوموا بتثقيف أفراد العائلة ماليًا عشان يفهموا الأسباب اللي وراء إدارة الأمور المالية. الشرط الوحيد لوجود مكتب عائلة هو إن الشخص يكون عنده صافي ثروة أكتر من 250 مليون دولار، الهدف الأساسي هو الحفاظ على الثروة الخاصة بالعائلة وزيادتها للأجيال الحالية والمستقبلية، يعني الخبراء دول حفظة تراث العائلة الثرية.

هيكلية مكاتب العائلة

يُعتقد إن عائلة روكفلر الأسطورية وعائلة ميلون هي اللي أعادت الحياة للمكاتب العائلية في القرن الـ19، عائلة روكفلر أسست مكتب عشان تدير ثروتها بتوظيف خبراء من مجموعات مختلفة، الخبراء في المكاتب دي من مجالات الاستثمار والضرائب والشؤون القانونية والرعاية الاجتماعية. اختيار خبراء من مجالات متنوعة بيضمن تقديم نصائح وإدارة احترافية للأمور.

مثلا خبراء الضرائب بيتأكدوا إن كل الالتزامات الضريبية بيتم الالتزام بيها، بما فيها الضرائب على العقارات والأصول السائلة والأوراق المالية المالية واستثمارات الذهب والممتلكات والفنادق، بيضمنوا إن عملاءهم بيستثمروا أموالهم بشكل ذكي بحيث يكون في توفير ضريبي بمبالغ كبيرة. دور مهم تاني ليهم هو تقديم نصائح مالية لكل فرد في العائلة عشان يحفظوا ويزودوا ثروتهم مع مرور الوقت.

مهام مكتب العائلة

في الأصل كان بيخدم أسرة واحدة بس وبيتسمى مكتب العائلة الواحدة، وبعد كدا بقى نشاط تجاري وشركة خاصة، في تقرير لشركة إرنست ويونغ (EY) في 2016، حسبوا إن في أكتر من 10,000 مكتب من النوع ده في العالم، المكاتب دي بدأت تتعامل مع أكتر من عميل، وده أدى لتنويع الهيكل وظهور المكاتب اللي بتخدم أكتر من عائلة مع بعض واللي بتتسمى متعددة العائلات.

المكاتب دي بتتعامل مع استثمارات متنوعة تناسب خدمات العائلات الفردية والعائلات المتعددة، وعملوا دراسات كتير عشان يفهموا نمط الاستثمار في المكاتب دي. عادة العائلات في مكتب العائلة بتستثمر في سندات وأسهم شركات والعقارات وصناديق التحوط ورأس المال الاستثماري.

وبناءًا على دراسة لبنك UBS في عام 2020، أكتر من 69% من مكاتب العائلات بيعتبروا الأسهم الخاصة هي المحرك الرئيسي لتحقيق عوائد، كمان المحافظ أظهرت اللعب المزدوج بين “الأصول الحساسة للنمو وأصول الحفاظ على الثروة”، وكان التنوع في المحافظ كبير، مثلاً 35% منهم بيستثمروا في استثمارات بديلة والأسهم الخاصة نسبتها 16%، والعقارات 16%.

بالإضافة كمان المكاتب دي بتركز على توسيع أعمالهم الحالية في السوق والمنتجات وخدمات العملاء كوسيلة لزيادة ثروتهم، مثلا لما Walmart اشترت شركة التجارة الإلكترونية الهندية Flipkart، دي كانت خطوة واضحة لتوسيع نشاطها في مجال التجارة الإلكترونية في بلد يعتبر فرصته للنمو كبيرة.

أنواع مكتب العائلة (Family Office)

فيه نوعين من مكاتب العائلة اللي هنتكلم عنهم بالتفصيل.

1) مكتب العائلة الواحدة

ده مُخصص لإدارة أمور مالية لعائلة واحدة بس، الهدف الرئيسي هو تركيز إدارة الأعمال في مكان واحد، في سيطرة مباشرة للموظفين، وده بيساعد في إدارة أي صراعات بسهولة، كمان الفريق بيقدر يركز على شؤون عائلة واحدة بس، الأعضاء لازم يتفقوا على تكريس وقتهم بشكل جماعي.

الفوائد

1 – خدمات مُصممة مخصوص

الخدمات اللي بيقدموها مخصصة ليك بس، دي حاجة إيجابية لشغلك، يعني محدش تاني عنده نفس الأفكار اللي عندك، وده بيساهم بشكل إيجابي في نجاح شغلك.

2 – مفيش منافسة من عائلات تانية

عشان مفيش منافسة، محدش يقدر يسرق الأفكار الفريدة للمحترفين.

3 – إدارة الثروة من مكان مركزي

في مكتب مخصص لتخطيط وإجراء الأنشطة اليومية مع فريق، وسهل التحكم في الموظفين، بس إدارة مكتب لعائلة واحدة مكلفة لإنه لازم يتم تنمية المواهب وإدارتها بانتظام، لو محترف واحد استقال، ده بيهدد العملية كلها لحد ما تلاقي البديل وتدربه.

4 – السرية

الشركات بتحتفظ بمعلومات العائلة بشكل كويس، إدارة التسريب في الأفكار بتدار بشكل جيد، وده بيعزز نمو العائلة، اتفاقيات السرية هي جزء من الصفقة.

2) مكتب العائلة المتعدد

ده نوع من مكاتب العائلة بيدير ثروة أكتر من عائلة واحدة، عشان فيه عائلات كتيرة، فتكاليف التشغيل بتتقسم، وده بيخليه أكتر فعالية من ناحية التكاليف، بالإضافة لوجود خبراء ومحترفين متعددين وبيوفر توصيات مستمرة من خبراء كتير.

الفوائد

1 – تنوع الخبراء

خبراء قانونيين وماليين بيجتمعوا سوا وبيقدموا وجهات نظر متنوعة قبل اتخاذ القرار، ده بيساعد في اتخاذ قرارات استثمارية أفضل.

2 – مشاركة تكاليف التشغيل

وجود أصناف مختلفة من الناس في نفس فئة الاستثمار بيسمح بتوزيع التكاليف، ده بيقلل التكلفة الإجمالية للبيزنس.

3 – سهولة الإدارة

بيكون أسهل إدارة كل الوحدات تحت سقف واحد بدل من وحدات مختلفة في أماكن منفصلة، لازم توظف مدير عقارات على المستوى ده، وده بيخلي المكاتب دي أكتر كفاءة.

أمثلة علي مكتب العائلة (Family Office)

الامثلة دي عشان نوضح أكتر مفهوم مكتب العائلة وأهميته.

المثال الأول

“ستيلا” سيدة أعمال مصنفة ضمن فئة الأثرياء، لقيت صعوبة في إدارة استثماراتها وإعداد ميزانية الأسرة لكل شهر، على الرغم إنها عرفت إن عندها فلوس كفاية عشان تدير احتياجات أولادها الأربعة، بس شافت مدى الإهمال في إنفاق الفلوس على حاجات غير ضرورية.

فقررت تعمل مكتب عائلة عشان تضمن إن الفلوس بيتم التحكم فيها من غير أي تنازل في أسلوب الحياة، وبتضمن إن أولادها يكونوا عارفين ثقافة الأمور المالية عشان يفهموا الاستخدام الصح للفلوس اللي عندهم.

المثال التاني

Walton Enterprises الشركة اللي بتقف وراء Walmart هي واحدة من أهم الأمثلة اللي ممكن نتكلم عنها هنا، بتمتلك حصة قدرها 50% في Walmart بقيمة 160 مليار دولار، يُعتبر المكتب العائلي ده مثال حقيقي لنمو المكاتب دي، بيدير معظم محلات السوبر ماركت الكبيرة في الولايات المتحدة الأمريكية، واللي بدأ كسلالة عائلية واتوسع عشان يخدم العملاء في الولايات المتحدة.

مكتب العائلة مقابل صندوق التحوط

مكتب العائلة وصندوق التحوط مصطلحات كبيرة في القطاع المالي، لما نتكلم عن إدارة الشؤون المالية للاستثمارات، لازم نفهم الاختلافات بين الاتنين:

الاستراتيجيةمكتب العائلة – Family Officeصندوق التحوط – Hedge Fund
النوعبيقدم خدمات شخصية للعائلات ذات الثروات العالية.بيتم تقديمه وبيتم اختياره بناءً على المجال اللي بيتخصص فيه.
الخدماتبتوفر كل حاجة مرتبطة بالتخطيط المالي للعائلة من الميزانية للاستثمار لإدارة الثروات للتعليم المالي.بيستثمر في الأصول المقومة بأقل من قيمتها ولكن ليها إمكانات عالية.
الرسومبيتم الدفع مقابل الرسوم اللي بتغطي تكلفة الخدمات اللي بيقدموها.بناءًا على أداء الأصول في السوق.

مكاتب العائلة بتسعى لتلبية الاحتياجات المتنوعة للعائلات الكبيرة من خلال تقديم الخدمات المالية والاستشارات في مجالات الاستثمار، الضرائب، وإدارة الثروات.

ازاي مكتب العائلة بيدير تخطيط الانتقال للأجيال الجديدة؟

مكتب العائلة بيتعامل مع موضوع تخطيط الانتقال عن طريق إنشاء استراتيجيات وهياكل تضمن انتقال الثروة والقيادة والقيم للأجيال القادمة بشكل سلس، ده ممكن يشمل تطوير خطط الإرث وإنشاء الوصايا وتعليم الورثة وتنفيذ إطارات الحوكمة اللي بتسهل عملية الانتقال.

ايه هي التحديات أو الاعتبارات لإنشاء مكتب العائلة؟

الاعتبارات عند إنشاء مكتب العائلة بتشمل تحديد نطاق الخدمات المقدمة وتقدير التكاليف والموارد المطلوبة ومعالجة مخاوف السرية والأمان ووضع سياسات الاستثمار وتحديد أدوار ومسؤوليات أفراد العائلة والمحترفين.

مهم: الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

هل في متطلبات تنظيمية أو إشرافية لمكتب العائلة؟

مكتب العائلة ممكن يتعرض لمتطلبات تنظيمية وإشرافية حسب السياق والخدمات اللي بيقدمها، في بعض البلدان، في تشريعات محددة تنظم مكاتب العائلة، وفي بلدان تانية ممكن يتم تطبيق التشريعات المالية القائمة أو الاشتراط التسجيل عند الجهات المختصة، الامتثال لقوانين الضرائب ولوائح مكافحة غسيل الأموال ولوائح الاستثمار هي كمان اعتبارات مهمة لمكتب العائلة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish