مفاهيم عامة في التداول: العناصر الرئيسية في السوق المالي

مفاهيم عامة في التداول العناصر الرئيسية في السوق المالي

لو انت متداول في السوق المالي، أكيد هتكون فيه تعامل وتواصل مع ناس مختلفة زي الأفراد واللي منهم الوسطاء، وكمان الهيئات المختلفة اللي منها البنوك والمؤسسات المالية الكبيرة، وفي أوقات هتحتاج خدماتهم عشان توصل للأسواق دي، في التدوينة هنتكلم عن أي حد بيشتغل في السوق، وهنتعرف على شغلهم، والأهم إننا هنعرف مفاهيم عامة في التداول من ضمنها العلاقة بين المتداول وبينهم، وايه الفرق بين التداول في البورصة وسوق الفوركس، وتوضيح تاريخ تطور طرق التداول.

مش الاهم اللي بتشتريه في السوق المالي، لكن الاهم امتي تشتريه وامتى تبيعه.

برنارد باروخ

إقرأ المزيدمدخل للمبتدئين: إزاي تدير رأس المال في الأسواق المالية

مين العناصر الرئيسية في السوق المالي؟

متداول التجزئة:

المتداول بالتجزئة هو الشخص اللي بيشتري وبيبيع حاجات مالية بحسابه الشخصي، ومش بيشتغل عند أي شركة أو مؤسسة، المتداولين بالتجزئة في الأغلب بيتعاملوا بأحجام صغيرة، وبيشتغلوا في وقت فراغهم، بس منهم بيتحول لشبة محترفين وبيستخدموا أحدث التكنولوجيا من غير ما يطلعوا من البيت، وانت كمتداول بالتجزئة، تقدر تدخل أسواق مالية كتير بالطريقة اللي تناسبك.

يعني لو عاوز تشتري أسهم معينة، هل هتفضل تخليها لفترة طويلة وتحللها بشكل تدريجي؟ أو تدخل في تداولات قصيرة وسريعة وتدور على المكسب السريع؟ لو كنت بتدور على نمو طويل، فانت أقرب لعقلية “المستثمر”، بس لو المكسب السريع هو هدفك، فانت “متداول”، المستثمرين بيهتموا بالاتجاهات الكلية للأسعار والأصول، والمتداولون بيحاولوا يستفيدوا من التقلبات السريعة اللي بتحصل في السوق وردود الأفعال على الأحداث.

الوسيط أو السمسار:

مفاهيم عامة في التداول العناصر الرئيسية في السوق المالي
الوسيط أو السمسار في السوق المالي

لو انت عايز تتداول في البورصة أو أي سوق مالي تاني، مش هتقدر تعمل كدا بطريقة مباشرة، لازم تتعامل مع وسيط، والوسيط أو السمسار مش مجرد شخص وخلاص، في الحقيقة الوسيط ده هو شركة بتوفرلك منصة إلكترونية للتداول ومدير خاص بيك، والرسوم اللي هتدفعها للسمسار بتختلف حسب الخدمات اللي بتاخدها منه، كل ما الخدمات بتزيد بيزود الرسوم، وأوقات السمسار بيشتري ويبيع لنفسه، ده اللي بيسموه “الوسيط الوكيل”، يعني بيشتري ويبيع لحسابه الشخصي.

السمسار ممكن يقدم خدمات كتير زي:

  • إدارة استثماراتك ويديك نصائح.
  • ممكن يديك اقتراحات وتوجيهات ويكون القرار النهائي ليك.
  • ينفذ التعليمات اللي انت بتقوله عليها وبس.

صناع السوق:

لو عايز تشتري أي أداة مالية ومش لاقي حد يبيع، الحاجة دي بتحصل كتير، ولحسن الحظ في حد ممكن يكون عايز يبيع أو يشتري معاك وهم صناع السوق واللي هدفهم المساعدة على إنهاء حركة التداول بسهولة، فمثلا لو عايز تشتري أداة مالية معينة ومفيش حد بيبيعها، هيكون مفيد إن في حد يقدر يكون الطرف التاني في الصفقة، ده اللي بنسميه “صانع السوق” أو “مزود السيولة”.

صانع السوق ممكن يكون شخص أو شركة، اللي بيحفظوا مخزون من الأدوات المالية بأسعار محددة للبيع والشراء للناس اللي عاوزين يبيعوا أو يشتروا، فلو بتشتري حاجة من صانع السوق، هو بياخد من مخزونه أو يدور في السوق عشان يشوف طلبك، الموضوع ده بيحصل على طول من على الكمبيوتر. صناع السوق بيشتغلوا في البورصات، والسمسار بيتفاوض معاهم مكانك، شركات تداول العملات الأجنبية هي اللي بتكون الصانع الوحيد للعملات وده بيبقى مباشرة في سوق الفوركس.

الهيئات الاستثمارية للتداول:

هي منظمات بتتعامل فى الأسواق المالية بإمكانيات كبيرة، ودي مش زى التجار الصغيرين اللى بيتعاملوا معاك، ممكن تكون مش بتتواصل معاهم كتير كمتداول بسيط، بس فهم أنشطتهم مهم أوي، الهيئات دي بيديروا الفلوس للمستثمرين اللى مش بيتداولوا بنفسهم، وبيعملوا صفقات كبيرة بتأثر في حركة السوق، بالذات لما يكون الموضوع عن الأسهم.

الهيئات الاستثمارية للتداول بتشمل:

  • البنوك.
  • شركات التأمين على الحياة.
  • صناديق التقاعد.
  • الصناديق التعاونية.
  • صناديق التحوط.

الهيئات دي بتعمل صفقات كبيرة و بتأثر في حركة الأسعار بشكل قوي، وبتاخد نسبة عمولة منخفضة بسبب حجم صفقاتها.

التداول السريع

بسبب التطور التكنولوجي، ظهر نوع جديد من الهيئات التداولية اسمه التداول السريع، بيستخدم الكمبيوتر عشان يطبق استراتيجيات التداول والحسابات الآلية للبحث وتحليل الاتجاهات والتقلبات الدقيقة بطريقة تلقائية، بدل من توظيف فريق من المحللين والتجار، يعني الشركات اللي بتتداول بسرعة كبيرة بيقدروا يفتحوا ويقفلوا الصفقات في أقل من ثانية، وحتى في جزء من الثانية، الشركات دي بتعمل صفقات وتداولات بحجم كبير ولكن قصيرة الأجل، عشان يحققوا أرباح بسيطة في كل صفقة أو تداول.

المتداول السريع مش بيجمع فلوس لفترة طويلة، ومش بيحتفظ بالأسهم لليلة واحدة، دا عكس المستثمر التقليدي اللي بيحتفظ بالأسهم على المدى البعيد، دخل المتداول ده بيعتمد على تغييرات السوق المفاجئة، مش على النمو الثابت. شركات التداول السريعة مش بتأثر كتير على حياتك لو كنت متداول عادي، هي بتساعد الشركات دي في تحريك الأسعار وتوفير السيولة في السوق، بس مش بتأثر عليك ولا بتتدخل في قراراتك للتداول.

الفرق بين التداول في البورصة والتداول في الفوركس

فرضنا إنك عاوز تتداول في أسهم شركة بوينج BA في بورصة نيويورك، البورصة دي بتكون في مكان مادي معروف، زي مبنى مثلا، وفيه بيتقابل السماسرة والمتداولين عشان يشتروا ويبيعوا، بيتداول معظم الناس في البورصة دي من بعيد ومن خلال الإنترنت، بس في ناس بتقدر تتداول في المبادلات التجارية في المكان الفعلي للبورصة.

لو عايز تتداول في الفوركس أو أي أداة مالية مش مدرجة في البورصة، هتحتاج سمسار يوفر ليك الخدمة دي خارج البورصة أو في السوق الموازي، والأسواق الموازية أو الفوركس هي شبكات افتراضية للتداول بيستخدمها المتداولين اللي بيشتغلوا على النت أو بالتليفون، والمتداولين بيحددوا أسعارهم الخاصة في السوق، والصفقات بتتم بشكل فيه خصوصية، من غير أي حد في السوق يعرف الأسعار.

تاريخ وتطور طرق التداول

قبل كده التداول كان بالمزايدة العلنية، في قاعة تداول في البورصة، المتداولين كانوا بيشتروا و يبيعوا مع بعض و يستخدموا إشارات بالايد، لما حد من المتداولين يقول إنه هيبيع بسعر محدد، يقول التاني إنه هيشتري بنفس السعر، وبعد كده جت أنظمة تداول الكترونية، بس في بورصات زي بورصة نيويورك وبورصة لندن للمعادن لسه بيستخدموا المزايدة العلنية، فيه ناس بيقولوا إن المزايدة العلنية بتدي فرصة أكبر للمتداولين ياخدوا أحسن سعر، بس التداول الالكتروني بيبقى أسرع وفعال أكتر.

مهمإدارة المخاطر في البورصة: الخروج من الصفقة ووضع حدود للخسارة

في نهاية التدوينة

لو حبينا نتداول في السوق المالي، لازم نفهم العناصر الرئيسية في السوق المالي اللي بنشتغل فيه، لازم نعرف نتعامل بحكمة وبمعرفة ونفهم انه التداول في السوق المالي محتاج صبر وتركيز واستراتيجية، وطبعًا محتاجين نتواصل مع ناس كتير زي الوسطاء والمحللين والمديرين الاستثماريين والبنوك والمؤسسات المالية الكبيرة، عشان يساعدونا نوصل للسوق ونتعامل فيه بنجاح.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish