مسار الانزلاق (Glide Path) – إنشاء خطة تقاعد آمنة

مسار الانزلاق (Glide Path)

مسار الانزلاق (Glide Path) عبارة عن خطة بتشمل إجراء تعديلات منهجية على توزيع الأصول لمحفظة المستثمر، والغرض منه تحسين العائدات وإدارة المخاطر لما بيقترب المستثمر من مستوى زمني معين زي التقاعد أو تاريخ مستهدف معين. ببساطة، هي خطة لعمل محفظة استثمارية أكتر تحفظ وحذر مع مرور الوقت عن طريق إضافة أصول بعائد ثابت وتقليل الأسهم، التاريخ المستهدف بيختلف، ممكن يكون سنة معينة أو تاريخ بيتوقع فيه الشخص تحقيق الهدف، في أنواع مختلفة من مسارات الانزلاق واللي هنتكلم عنها بالتفصيل خلال سطرونا الجاية.

المسار الصحيح للنجاح هو زي مسار الانزلاق في الطيران – محتاج توجيه دقيق وثقة في القرارات.

إقرأ المزيد: التداول في صناديق الاستثمار المتداولة (ETF) – النموذج الكامل

النقاط الرئيسية

  • مسار الانزلاق بيشير لخطة بتعتمد على تغيير توزيع الأصول لمحفظة استثمارية أو صندوق التاريخ المستهدف مع مرور الوقت واقتراب التقاعد.
  • المفهوم ده 3 أنواع: ثابت ومتناقص ومرتفع، ممكن للشخص اختيار الخيار المناسب لاحتياجاته بعد تقييم مدى تقبله للمخاطرة والأهداف المالية وفترة الاستثمار.
  • في مزايا مختلفة للمفهوم ده، مثلا بيساعد الشخص على إدارة المخاطر بشكل علمي وبيوفر إمكانية التخصيص.
  • ليه عيوب زي الافتراضات الغير الدقيقة وبتكون مش مناسبة لكل المستثمرين.

شرح مسار الانزلاق

مسار الانزلاق (Glide Path)
شرح مسار الانزلاق

المسار الانزلاقي هو التغيير اللي بيحصل في توزيع الأصول في صندوق التاريخ المستهدف أو محفظة الاستثمار مع مرور الوقت، الخطة دي بتقدم إطار لإدارة الانتقال من استراتيجية استثمار عالية المخاطر لاستراتيجية استثمار منخفضة المخاطر، لازم تلاحظ إن نسب توزيع الأصول بتعتمد على أهدافك المالية وفترة الاستثمار ومدى تحملك للمخاطر.

وكل ما اقتربت من التقاعد، احتياجك لاستراتيجية استثمار مع مخاطر أقل بتزيد، ده عشان اللي في حالة التقاعد بيكون عندهم وقت أقل لاستعادة فلوسهم بعد انخفاض الأسواق مقارنة بالوقت اللي كانوا فيه صغيرين.

مسارات الانزلاق بتختلف من نوع لنوع في صناديق التاريخ المستهدف، وبتحدد ازاي توزيع الأصول في الصندوق بيتغير كل ما اقترب التاريخ المستهدف، في بعض الصناديق بتكون أكتر حذر قبل معاد الهدف بسنين، وفي غيرهم بيتبعوا أسلوب تدريجي، ولازم تعرف إن نسب توزيع الأصول ممكن تكون مختلفة بشكل كبير في التاريخ المستهدف.

بعض الصناديق بتفترض إن المستثمرين هيبحثوا عن سيولة وأمان عشان ممكن يستخدموا الفلوس لشراء معاش سنوي عند التقاعد، وبعضهم بيفترض إن المستثمرين هيحتفظوا بالفلوس وبيضيفوا أسهم أكتر في المحفظة الاستثمارية، وده بيعكس فترة استثمار أطول.

العوامل المؤثرة على تصميم مسار الإنزلاق

بعض العوامل اللي بتأثر على التعديلات هي:

  • درجة التحمل للمخاطر والأهداف الاستثمارية: توزيع الأصول في محفظة الاستثمار بيعتمد على الأهداف المالية الخاصة بالمستثمر وعلى مدى استعداده لتحمل المخاطر.
  • ظروف السوق: لازم الشخص يخطط للتعديلات بناءًا على الظروف اللي في السوق عشان يتأكد إن توزيع الأصول مناسب لاحتياجاته المتغيرة.
  • الرسوم والمصروفات: الرسوم والمصروفات العالية في الاستثمار بتقلل من عوائد المستثمرين وبتمكنهم من اختيار استراتيجية عالية المخاطر عشان يوصلوا لأهداف تقاعدهم، في المقابل الرسوم والمصروفات الأقل ممكن تمكن الشخص من اتباع استراتيجية منخفضة المخاطر وفي نفس الوقت يوصل لنفس أهداف التقاعد.
  • فترة الاستثمار: المستثمرين اللي عندهم فترة استثمارية طويلة ممكن يتحملوا مخاطر أكتر ويستفيدوا من استراتيجية أكتر عدوانية، بس اللي عندهم فترة استثمار قصيرة لازم يقللوا تعرض محفظتهم للمخاطر وينقلوا لاستراتيجية استثمارية محافظة.

أنواع المسارات

هنا هنتكلم عن انواع مسارات الانزلاق المختلفة.

1 – مرتفع

ده نوع نادر، فيه زيادة تدريجية في التعرض للأوراق المالية ذات المخاطرة العالية مع الوقت، مثلا لو مجموعة الأصول في البداية كان 70% سندات و30% أسهم، هيتغير بشكل تدريجي ويكون 60% أسهم و40% سندات خلال 8 سنين، بشكل عام ده بيكون غير مناسب للمستثمرين اللي بيقتربوا من التقاعد، لإنه معناه زيادة المخاطر المالية مع مرور الوقت.

2 – متناقص

من بين الأنواع التلاته، ده الأكتر شهرة، أي صندوق تاريخ مستهدف من النوع ده بيقلل ببطء من التعرض للأوراق المالية ذات المخاطرة العالية مع الوقت، وده بيقلل المخاطر بمرور الوقت.

3 – ثابت

على عكس النوعين التانيين، النوع ده التوزيع نفسه للأصول مبيتغيرش مع الوقت، بمعنى تاني مفيش تغيير في نسب توزيع الأصول في الحالة دي، لازم تعرف إن لو حصل أي تغيير في نسب توزيع الأصول بسبب تغييرات في أسعار الأوراق المالية المالية الأساسية، بتتم إعادة توازن المحفظة وهترجع لتوزيع الأصول الأولي.

قاعدة الـ 100

بعض صناديق التاريخ المستهدف ممكن تستخدم مفهوم قاعدة الـ 100 عشان تحدد النوع ده من الخطة، المفهوم بيشمل إنك تطرح سن المستثمر من 100 عشان تعرف توزيع الأسهم المثالية، يعني مثلا لو كان “يوسف” عنده 45 سنة، يبقى توزيع الأصول بالنسب المئوية هيكون 55% أسهم و 45% سندات بناءًا على قاعدة الـ 100.

أمثلة عملية علي مسارات الانزلاق

طب نشوف بعض الأمثلة على مفهوم المسارات الانزلاقية عشان نفهمه أكتر.

مثال 1

هنفرض إن في واحد اسمه “داود” وعنده 30 سنة، وعايز يستثمر فلوس من مدخراته في صندوق التاريخ المستهدف، وخطته إنه يتقاعد لما يبقى عنده 60 سنة في سنة 2053، موجود صندوقين متاحين واللي هيوصلوا للتقاعد في 2053، وصف الصناديق ده هي:

صندوق 1

مسار الانزلاق للصندوق ده بيحافظ على نسبة 70% من الأسهم لحد 20 سنة من 2053 بعد كده هتقل نسبة الأسهم لـ 20% وهتفضل كدا لموعد التقاعد.

صندوق 2

في الصندوق ده، الخطة إنه هيحتفظ بنسبة 50% من الأسهم لحد ما يوصل للتاريخ المستهدف. “داود” قال إنه مرتاح لنسبة عالية من المخاطر دلوقتي. بس لما يقرب من التقاعد، هيبقى عايز يقلل المخاطر في محفظته، فقرر يختار الصندوق الأول اللي فيه مسار انزلاق متناقص.

مثال 2

نفترض إن في حد اسمه “جيم” وعايز يستثمر فلوسه في صندوق تاريخ مستهدف عشان يجمع مبلغ يساعده يوفر احتياجاته المالية بعد التقاعد، بعد ما درس أهدافه في الاستثمار ودرجة تحمله للمخاطر وفترة استثماره، قرر يختار صندوق مساره الانزلاقي ثابت عشان هو مرتاح لنسبة 50% من الأسهم و50% من السندات في محفظته، سبب اختياره للمسار الثابت هو إنه يفضل يبقى عنده نفس الاستراتيجية طول فترة الاستثمار بدل ما يغير من استراتيجية للتانية.

الإيجابيات

  • بتساعد في إدارة المخاطر بشكل منهجي.
  • بتقدم إطار واضح لإدارة محفظة الاستثمار، وده بيساعد الأفراد يبقوا منضبطين.
  • بتتيح للمستثمرين تخصيص الخطة حسب احتياجاتهم عشان يتأكدوا إن أهداف التقاعد بتتوافق مع استراتيجيتهم في الاستثمار.

السلبيات

  • بتعتمد على افتراضات عن ظروف السوق المستقبلية واللي ممكن تكون غير دقيقة.
  • تغييرات في سلوك المستثمرين أو ظروف السوق ممكن تأثر على الخطة.
  • ممكن تكون غير مناسبة للمستثمرين اللي عندهم احتياجات معقدة أو اللي بيحتاجوا استراتيجيات استثمار أكتر تخصيص.

الحياة زي مسار الانزلاق، لو مكنتش مركز وثابت، ممكن تفقد الاتجاه.

ايه هو المسار الأمثل للإنزلاق في التقاعد؟

مسار الانزلاق المثالي في فترة التقاعد هو اللي بيساعدك تلاقي التوازن المثالي بين المخاطرة والعوائد، بالظبط هو النقطة اللي فيها العوائد المحتملة والمخاطر بتتناسب مع أهدافك المالية ومستوى تحملك للمخاطر وبيوفر ليك الأصول اللازمة عشان تقدر تواجه نفقاتك لحد التقاعد.

ازاي أقدر أصمم مسار انزلاق خاص؟

الأفراد بيقدروا يصمموا مسار الانزلاق باتباع الخطوات دي:

  1. تقييم الأهداف المالية.
  2. مراعاة درجة تحمل المخاطر وفترة الاستثمار.
  3. احتساب الرسوم والمصروفات.
  4. اختيار نوع مسار الانزلاق اللي بيتوافق مع العوامل الأربعة دي واللي بتأثر على الخطة الاستثمارية.

واحدة من أسهل الطرق لإنشاء مسار الانزلاق هي باستخدام قاعدة الـ 100.

مهم: مدير الصندوق (Fund Manager) – الجسر بين المستثمرين والأسواق المالية

ايه هو الرسم البياني لمسار الانزلاق؟

ده بيشير لرسم بياني بيبين ازاي نسب توزيع الأسهم وسندات الدين في محفظة الاستثمار بتتغير بمرور الوقت، لاحظ إنها بتشمل رسم توزيع الأسهم كسلسلة من النقاط.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish